Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ylipainoiset ihmiset suuttuvat kun terveysvaivoihin suositellaan painonpudotusta?

Vierailija
23.08.2025 |

Etenkin jos kyseessä on esim nivelvaivat tai kolesteroli, kakkostyypin diabetes tms. Joka tapauksessa ylipaino on aina haitta terveydelle. 

Kommentit (277)

Vierailija
221/277 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vituttaa töissä kuunnella yhden noin 30-40kg ylipainoisen tyypin valitusta kipeistä polvista. Saikuttaa jatkuvasti. 

Sitten se että minä normaalipainonen valitan omista kipeistä polvistani täytyy olla sinulle ok.

Vierailija
222/277 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen myös pilatesta YouTubesta ja pyöräilen satunnaisesti,sekä talvi-uin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/277 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan hengästymistä huomasin se jo lapsena,joten en ainakaan juoksennellut edes lapsena,niin vastenmielinen tunne se oli.

Vierailija
224/277 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vituttaa töissä kuunnella yhden noin 30-40kg ylipainoisen tyypin valitusta kipeistä polvista. Saikuttaa jatkuvasti. 

Näitä on duunarialoilla paljon. Jalat ovat kipeät joten pitää saada istua paljon. Halutaan että muut tekevät enemmän töitä, mutta itse ei viitsitä edes laihduttaa. 

Ja laihtuakseen ei edes tarvitse tehdä mitään. Riittää että energiaa menee suusta alas vähemmän.

Vierailija
225/277 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tutkimusten mukaan ylipaino ei oo haitta terveydelle. terveyshaitat alkaa merkittävästi näkyä vasta kun bmi on yli 30, sillon kuolleisuus on samaa tasoa kuin alipainoisilla

puhu siis jatkossa suoraan vaan lihavuudesta

Vyötärön ympärys on parempi mittari haitoille sillä keskivartalolihavuus on todistetusti erittäin haitallista. 

Vierailija
226/277 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten se että minä normaalipainonen valitan omista kipeistä polvistani täytyy olla sinulle ok.

Pitäisi olla normaalipainoinen ja vahvistaa reisilihaksia kun vielä voi. Sitten kun on läski ja polvikivut todella pahoja niin edessä on tekonivelen laitto. Nivelet tarvitsevat liikettä jotta pysyvät kunnossa mutta se ei jostain syystä tunnu olevan yleistä tietoa. Siis laihdutus on paikallaan ylipainoisille ja kuntosalilla pitäisi kaikkien käydä. Mäki- tai porrasjuoksu ovat myös hyviä harjoitteita.

Vierailija
227/277 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites sä pärjäät kompleksiesi kanssa.

Mites toi munan koko, paksuus.

Munan kestävyys.

Mielikuvitus.

Viitseliäisyys.

Vierailija
228/277 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä on duunarialoilla paljon. Jalat ovat kipeät joten pitää saada istua paljon. Halutaan että muut tekevät enemmän töitä, mutta itse ei viitsitä edes laihduttaa. 

Ja laihtuakseen ei edes tarvitse tehdä mitään. Riittää että energiaa menee suusta alas vähemmän.

Työporukassa on useilla tuki- ja liikuntaelinvaivoja. Ei olla lihavia vaan raskasta fyysistä työtä tekev mistä vaivoja tulee lähes kaikille vuosien mittaan. Ei istuta 8 tuntiin. 

Vierailija
229/277 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tutkimusten mukaan ylipaino ei oo haitta terveydelle. terveyshaitat alkaa merkittävästi näkyä vasta kun bmi on yli 30, sillon kuolleisuus on samaa tasoa kuin alipainoisilla

Jaa, kyllä mulla vaan todettiin jo BMI 26 maksan rasvoittumisesta johtuva maksa-arvojen nousu (alkoa tai lääkkeitä en käyttänyt). Olin 24-vuotias ja ehtinyt olla ylipainoinen huimat 2 vuotta. Laihduttamalla maksa-arvo normalisoitui puolessa vuodessa. Se oli juurikin minulle se sysäys, jonka tarvitsin, jotta laihduttaminen alkaisi motivoida: aiemmin olin ajatellut, että haitta on yksinomaan peilissä, ja ulkonäöstä en enää jaksanut välittää, koska en tykännyt kropastani laihanakaan.

No et kyllä ollut kovin ylipainoinen. Yhden pisteen päässä normaalista BMIsta. Maksa voi muuten rasvoittua vaikka olisi normaalin sisälläkin oleva BMI, jos syöt paljon sokeria.

Vierailija
230/277 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vyötärön ympärys on parempi mittari haitoille sillä keskivartalolihavuus on todistetusti erittäin haitallista. 

Vyötärön ympäryksen ei naisilla pitäisi olla yli 80 cm ja miehillä 90 cm. Työssä katselen joskus viipalekuvia kehosta ja kyllä se pysäyttää kun vatsan läpimitta on 40 cm ja ympärys 130-140 cm luokkaa. Mistähän näille ylipainoisille löytyy sopivia vaatteita.

Vierailija
231/277 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa seistä olo on niin veltto ja flegmaattinen menenpö lukemaan muutaman"sivullisen"Albert Camus:ta:D

Vierailija
232/277 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla normaalipainoinen ja vahvistaa reisilihaksia kun vielä voi. Sitten kun on läski ja polvikivut todella pahoja niin edessä on tekonivelen laitto. Nivelet tarvitsevat liikettä jotta pysyvät kunnossa mutta se ei jostain syystä tunnu olevan yleistä tietoa. Siis laihdutus on paikallaan ylipainoisille ja kuntosalilla pitäisi kaikkien käydä. Mäki- tai porrasjuoksu ovat myös hyviä harjoitteita.

Minun lihaskuntoni on ihan testatusti parempi kuin ikäisilläni keskimäärin. Mitä vielä pitäisi olla jos on hoikka ja paljon liikkuva?

Vierailija
233/277 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vyötärön ympäryksen ei naisilla pitäisi olla yli 80 cm ja miehillä 90 cm. Työssä katselen joskus viipalekuvia kehosta ja kyllä se pysäyttää kun vatsan läpimitta on 40 cm ja ympärys 130-140 cm luokkaa. Mistähän näille ylipainoisille löytyy sopivia vaatteita.

Kaupasta? En ole yhdenkään nähnyt alasti tuolla liikkuvan.

Vierailija
234/277 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun menopaussi iski, minusta tuli alle viikossa raihnainen. Hyvä, että pääsin liikkeelle, kun nousin seisomaan. Googlailin ja selvisi, että johtuu vaihdevuosista. Aloitin estrogeenikorvaushoidon ja kivut hävisivät suurin piirtein vuorokaudessa. Ei olisi ollut mitään merkitystä sillä, paljonko painan. Toki korkeampi paino olisi kuluttanut nivelpinnat mekaanisesti nopeammin. 

Vierailija
235/277 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kipuni eivät lähteneet edes hormoonikorvaus-hoidoissa.

Vierailija
236/277 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenties siihen painonpudotukseen tuputetaan, muttei anneta henkilölle siihen riittävää tukea ja ohjeistusta, jolloin hän jää yksin asian kanssa ja todennäköisesti epäonnistuu siinä painonpudotuksessa ja tuntee itsensä epäonnistuneeksi myös muuten. Kenties.

Tässä sinulle ohje. Syö vähemmän kuin kulutat. Simple as that.

Energian suhteen on tiloja, joissa kulutus ei ole normaali. Jokainen ei siis pysty kuluttamaan suoraan tasavertaisesti syömäänsä 1500 kcal, vaikka laskennallisesti kuluttaisi 1500 kcal. 

No sitten pitää syödä vähemmän, niin itse ainakin tekisin.

Vierailija
237/277 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun kipuni eivät lähteneet edes hormoonikorvaus-hoidoissa.

Eräs gynekologi menetti juuri lupansa, kun oli havainnut, että jotkut naiset tarvitsevat jopa seitsemänkertaisen annoksen. Käypä hoitoon tulee ensi kuussa jotain muutoksia. Kai ainakin se, että voi käyttää koko loppuiän, jos tarve. Ehkä annostuksiinkin.

Vierailija
238/277 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenties siihen painonpudotukseen tuputetaan, muttei anneta henkilölle siihen riittävää tukea ja ohjeistusta, jolloin hän jää yksin asian kanssa ja todennäköisesti epäonnistuu siinä painonpudotuksessa ja tuntee itsensä epäonnistuneeksi myös muuten. Kenties.

Juu, tarjolla,ryhmät,apsit, ravitsemusneuvoja,hoitajan tapaamiset,lekuri tarvittaessa...   Mutta ei, ei ole tukea riittävästi.  ( kun ei haluta  muuttaa ruokailuja ). 

Aina "tuki" loppuu kun itse pitäs oikeesti tehdäkki jotaki

Yhteiskunnalla ei ole varaa siihen että ravintoterapeutti on lihavan vieressä koko ajan vahtimassa ja huomauttamassa että: nyt on liian iso annos, laita enemmän salaattia, et tarvitse berliininmunkkia välipalaksi.

Vierailija
239/277 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä sinulle ohje. Syö vähemmän kuin kulutat. Simple as that.

Energian suhteen on tiloja, joissa kulutus ei ole normaali. Jokainen ei siis pysty kuluttamaan suoraan tasavertaisesti syömäänsä 1500 kcal, vaikka laskennallisesti kuluttaisi 1500 kcal. 

No sitten pitää syödä vähemmän, niin itse ainakin tekisin.

Joo, ja niin moni syökin. Se ei nyt kuitenkaan ole ihan niin yksioikoista. Tarvitset energiaa, jotta voit toimia. Kyseessä on siis systeemi, jossa mitokondriot toimivat "väärin" ja energia, jonka pitäisi muodostua käytettäväksi meneekin osaltaan varastoon. Eli kaikesta menee heti alusta asti osa varastoon. Ei vain "liiasta". 

Vierailija
240/277 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on fysikaalinen olento ja ylipaino vaikuttaa samalla tavalla kuin ylikuormitus mihin muuhunkin rakenteeseen. Jos 600kg kantavuuden peräkärryä rasitetaan jatkuvilla 1000kg kuormituksilla, niin laakerit ei kestä. Niiden käyttöikä lyhenee olennaisesti.

Samoin voi ajatella tapahtuvan ihmiskehossa. Jos nikamiin, niveliin kohdistuu pinta-alayksikköä kohden jatkuva liiallinen kuormitus, niin ihmiskehon laakerit ja tukirakenteet eivät kestä. Toki ylipainolla runsaasti myös vaikutuksia sisäelinten toimintaan, sydän, maksa, keuhkot, verisuonet yms.

Toimiihan toi vertaus sisäelimiin: sydän on moottori, verisuonet voimansiirto. Jos tankkaat koko ajan huonolaatuista bensaa etkä vaihda öljyjä ja tämän päälle ajat ylikuormalla niin ei ihme jos jossain vaiheessa moottori laukeaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi