Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytyksen jälkeinen ompelu puuduttamatta?

Vierailija
22.08.2025 |

Paljonko tätä edelleen tapahtuu!? 

Kuinka moni on kokenut tämän ja milloin ja missä synnytit?

Minua raivostuttaa ja olen todella järkyttynyt, että näin voi olla. Verkosta löytänyt valtavasti kertomuksia.

Miten voi olla edes mahdollista, että se tikkauksen suorittaja ei tule ajatelleeksi, että neulan työntäminen välilihaan tai häpyhuuliin on todennäköisesti aivan sairaan kivuliasta? Monet naiset kertovat tämän olleen suurin kipu koko synnytyksessä.

Tiedän että monet ovat allergisia minkälaiselle tahansa feministiselle analyysille, mutta itse ajattelisin tämän puuduttamatta tikkaamisen perustuvan ainakin jollain tasolla siihen, että naista/synnyttäjää ei kunnolla pidetä todellisena ihmisenä. Jokin alitajuinen ajatus, että ei sillä ole väliä kuin se on "vain" nainen. Joskushan ajateltiin mm. että kalat eivät tunne kipua. Ei kai sitten nainenkaan, koska sekin "alempi olento".

Mutta olen myös miettinyt, että onkohan joissakin tapauksissa kyse ollut siitä, että synnyttänyt ei ole osannut ilmaista, että nyt sattuu ja pyytää puudutetta. Vaan on jotenkin alistunut hiljaa toimenpiteeseen?

Onko edelleen Suomessa mahdollista, että tikkaus alkaa, sattuu jumalattomasti, tikattava sanoo että sattuu ja pyytää puudutetta, mutta sitä ei suostuta antamaan? Minusta näissä tilanteissa pitäisi huutaa ja kiljua ja kieltää tikkaaminen. Mutta en tiedä sitten... Ehkä siinä helposti vain sitten alistuu ja nöyrtyy tilanteeseen. Ehkä koska pelkää että vastaansanominen johtaa "kostoon"?

Pitäisi saada 100% varmuus sille, että joka ainut synnyttänyt nainen saa puudutteen ennen ompelua.

Tämä vaatisi jonkinlaisen yhteiskunnallisen kampanjan. Oma hashtag. Ja sivusto, jossa kerättäisiin nimenomaan tämän kokeneilta kertomuksia ja myös videoita, jos jotkut olisivat niin rohkeita, että haluaisivat kasvonsa näyttää. Minusta pitäisi myös melkein alkaa nimetä nimeltä kätilöitä tai lääkäreitä, jotka näin ovat toimineet. Koska tuntuu, etteivät viralliset valitukset sinänsä johda mihinkään. 

Kommentit (424)

Vierailija
21/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnytin Kotkassa 2005, hoitaja tikkasi ilman puudutusta 40+ tikkiä. Sanoi vaan että itse olet itsesi tähän laittanut että kärsi nyt vaan. Monen kanssa juttelin osastolla ja heille oli käynyt samoin. Sattuu ihan saatanasti turha sitä on kieltää. Ja sattui monen päivän ajan. Hoitaja osastolla seuraavana päivänä vilkaisi alakertaan ja huudahti Herran jumala! Ja toi minulle samantien maximi annoksen särkylääketteitä. Ei se traumoja jättänyt, synnytin vielä kahdesti sen jälkeen.

Miten noin monta tikkiä välilihaan?

Vierailija
22/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykyiset sähköompelukoneet paljon rasita,  ei tarvitse puudutusta.

Ehkä ne mummon poljettavat singerit eri juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta natisee liitoksissaan, kun naiset ovat lakanneet synnyttämästä ja "puuhastelemasta" hoivatyötään ilmaiseksi. 😁

Naisten tekemät työt kun eivät ole yhteiskunnalle yhtä tärkeitä, kuin miesten. Miehet pitävät yhteiskunnan rattaat pyörimässä. 😇

Kahtellaan...

Vierailija
24/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä kaivata synnyttäjiä. Uusien oravanpyöränpolkijoiden perään vaan itketään, mutta ei olla valmiita tekemään mitään sen eteen, että niitä joku tahtois pyöräyttää. 

Sanot vaan. Miehet ihan mielellään vaikka vähän hikoilee asian eteen.

Vierailija
25/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin TYKSissä vuonna 2010, minun välilihan repeämä ommeltiin ilman puudutusta. Se sattui huomattavasti enemmän kuin itse synnytys missään vaiheessa. Se on niin erilaista se pistävä, viiltävä kipu, kuin vaikka supistus- tai avautumisvaiheen kipu jotka tuntuu luonnollisemmalta. Pyysin puudutusta, mutta on kuulemma niin pieni nirhauma että puudutuksen laittaminen sattuisi. yhtä paljon kuin ompeleminen. Aika kauan se kidutus silti jatkui. Kaiken huippu oli, kun se tyly 50+ kätilö vielä lopuksi vitsaili miehelleni, että laittoi yhden isännäntikin ekstraa. Ei siis pienintäkään empatiaa mua kohtaan missän vaiheessa (esim. en olisi saanut äännellä synnytyksen aikana, koska ilmeisesti häntä ärsytti), mutta miehen kanssa oli mukava heittää kevyttä läppää.

Vierailija
26/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Synnytin Kotkassa 2005, hoitaja tikkasi ilman puudutusta 40+ tikkiä. Sanoi vaan että itse olet itsesi tähän laittanut että kärsi nyt vaan. Monen kanssa juttelin osastolla ja heille oli käynyt samoin. Sattuu ihan saatanasti turha sitä on kieltää. Ja sattui monen päivän ajan. Hoitaja osastolla seuraavana päivänä vilkaisi alakertaan ja huudahti Herran jumala! Ja toi minulle samantien maximi annoksen särkylääketteitä. Ei se traumoja jättänyt, synnytin vielä kahdesti sen jälkeen.

Kuulostaa tikkien määrä muutenkin siltä, että toivottavasti pääsit kirurgin arvioon. :o

Jos on lihaksesta tai hermosta asti revennyt, niin niitä vaurioita ei mikään kätilö korjaa!

Vierailija
28/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei täällä kaivata synnyttäjiä. Uusien oravanpyöränpolkijoiden perään vaan itketään, mutta ei olla valmiita tekemään mitään sen eteen, että niitä joku tahtois pyöräyttää. 

Sanot vaan. Miehet ihan mielellään vaikka vähän hikoilee asian eteen.

Mittään muuta ne ei sitten asian eteen teekään.

Vierailija
29/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle kävi noin vuonna 2000. En saanut traumoja vaikka olihan se kivuliasta. Ihmettelin kylläkin miten niin mukava kätilö yhtäkkiä muuttui hirviöksi kun pyynnöistäni huolimatta en saanut puudutusta. 

Minulle tulee siis todella paha ja raivostunut olo aina kun kuulen tällaisista tapauksista.

Muistatko perusteliko kätilö mitenkään sitä, miksi puudutetta ei voinut antaa?

Olen jostain lukenut, että jos verenvuoto liian runsasta, niin puudutteet tulevat ulos eivätkä toimi. Tai että kaikki kohtia sukupuolielimistä ei vain voi aina saada tunnottomiksi. Tai että pelätään puudutteiden aiheuttamaa turvotusta, mikä vaikeuttaisi ompelemista. Mutta nuo ovat varmaan aika harvinaisia tapauksia. 

-Ap

Tästä on jo sen verran aikaa mutta itselleni tuli tunne että oli kiire ja piti vaan nopeasti saada synnyttäjä ulos ja seuraava sisään eikä ollut aikaa. Ei kätilö perustellut mitenkään, toinen piti kiinni ja toinen ompeli. Ehkä sen verran jätti traumoja että minusta tuli paljon enemmän kipuherkkä ja seuraavassa synnytyksessä olin hyvin peloissani. 

Vierailija
30/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni suututti, että käyttivät minun paikoillaanpitämismenetelmänä sitä, että minut käskettiin pitämään vauvaa sylissäni koko alapään ompelun ajan molemmissa synnytyksissäni. 

Vierailija
31/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ponnistanut jo yli tunnin, mutta vauva ei mahtunut tulemaan. Hän sanoi, että pakko leikata otti veitsen ja teki viillon. En jaksanut laskea tikkien määrää kuin 40 kpl, haki lisää lankaa useampaan kertaan.

Vierailija
32/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnytin TYKSissä vuonna 2010, minun välilihan repeämä ommeltiin ilman puudutusta. Se sattui huomattavasti enemmän kuin itse synnytys missään vaiheessa. Se on niin erilaista se pistävä, viiltävä kipu, kuin vaikka supistus- tai avautumisvaiheen kipu jotka tuntuu luonnollisemmalta. Pyysin puudutusta, mutta on kuulemma niin pieni nirhauma että puudutuksen laittaminen sattuisi. yhtä paljon kuin ompeleminen. Aika kauan se kidutus silti jatkui. Kaiken huippu oli, kun se tyly 50+ kätilö vielä lopuksi vitsaili miehelleni, että laittoi yhden isännäntikin ekstraa. Ei siis pienintäkään empatiaa mua kohtaan missän vaiheessa (esim. en olisi saanut äännellä synnytyksen aikana, koska ilmeisesti häntä ärsytti), mutta miehen kanssa oli mukava heittää kevyttä läppää.

Ihana, huumorintajunen kätilö kun ymmärsi isännänkin tarpeita

Vierailija
33/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tikkien määrä muutenkin siltä, että toivottavasti pääsit kirurgin arvioon. :o

Jos on lihaksesta tai hermosta asti revennyt, niin niitä vaurioita ei mikään kätilö korjaa!

Eikös toisen asteen repeämässä mene aina lihas?

Vierailija
34/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain synnytyksessä epiduraalipuudutuksen, koska pyysin sitä, joten minulla oli toisenlainen kokemus. En tuntenut tikkien laittoa lainkaan enkä tiedä, montako tikkiä laitettiin tai tehtiinkö vielä paikallispuudutuskin. Tämä oli 1990-luvulla.

En halunnut synnyttää ilman kivunlievitystä, koska äitini oli kertonut synnyttämisen olleen hänen elämänsä kivuliain kokemus siihen asti.

Vierailija
35/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikää tilannetta, että mieheltä leikataan vaikka peräpukamat ja sitten aletaan tikkaamaan. Puudute ei toimikaan enää ja mies alkaa huutaa kivusta ja kieltelee. Tikkaaja vain sanoo kylmästi, että yritä kestää, kohta on valmista ja jatkaa hommiaan. Ei tapahtuisi KOSKAAN.

Olen kyllä samaa mieltä! 

Tästähän on viime vuosina tullut tutkimustietoa, että naisten kipuja ylipäätään vähätellään terveydenhuollossa. Endometrioosi-diagnoosit viivästyvät vuosia, kun ajatellaan kivun olevan menkkakipuja tai muuten vain "naisen elämään kuuluvia".

-Ap

Vierailija
36/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lukemaan kirjan Näkymättömät naiset. 😊

Vierailija
37/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin ponnistanut jo yli tunnin, mutta vauva ei mahtunut tulemaan. Hän sanoi, että pakko leikata otti veitsen ja teki viillon. En jaksanut laskea tikkien määrää kuin 40 kpl, haki lisää lankaa useampaan kertaan.

Sinne meni viimeisetkin lisääntymishalut, kiitti tästä kertomuksesta :,(

Vierailija
38/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sinällään sen että on ollut kivuliasta mutta tulee mieleen että synnyttääkö noin moni ilman tehokasta kivunlievitystä? Ainakin oman epiduraalin vaikutus oli niin tymäkkä että ei jokusen tikin laittamista edes huomannut.

Vierailija
39/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota asiaa on myös joskus kyseenalaistettu, että miten edes hoitaja/kätilö saisi tehdä ompeluita, joissa tulee monia tikkejä ja todennäköisesti moneen kerrokseen. Että tällaisissa repeämissä pitäisi lääkärin/kirurgin ensin tehdä arvio repeämien laadusta ja sitten mahdollisesti tehdä myös se ompelu. Että mahdollisesti vaurioiden korjaus voi Suomessa joskus onnistua vain keskinkertaisesti, kun ompelemaan päästetään kätilö. 

Mutta kun jotkut kätilöt ilmeisesti sitten kokevat osaavansa. Samalla tavalla kun kokevat ja tietävät ettei puudutusta tarvitse antaa.

Niin anteeksi, en tarkoittanut että sinun tapauksessasi olisi käynyt noin. Mutta minulle tämä aihe vain on kokonaisvaltaisesti niin raivostuttava, että pakko mesota :).

-Ap

Vierailija
40/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinne meni viimeisetkin lisääntymishalut, kiitti tästä kertomuksesta :,(

Mua epäilyttää ylipäätään, että osaavatkohan kaikki ommella ne repeämät niin, että niistä tulis hyvät. Ettei jäis mitään seksielämää haittaavia reunoja jne.. Ku mä ainakin pelkään, ettei siitä välitetä, millasta se jälki on, kunhan vuoto saadaan loppumaan. 

Mun kaverille oli jäänyt pinnallisten tikkien alle repeämä vuotamaan. Hän menikin sitten kiireen vilkkaa leikkaussaliin myöhemmin, kun oli vuotanut sisälle niin paljon..