Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytyksen jälkeinen ompelu puuduttamatta?

Vierailija
22.08.2025 |

Paljonko tätä edelleen tapahtuu!? 

Kuinka moni on kokenut tämän ja milloin ja missä synnytit?

Minua raivostuttaa ja olen todella järkyttynyt, että näin voi olla. Verkosta löytänyt valtavasti kertomuksia.

Miten voi olla edes mahdollista, että se tikkauksen suorittaja ei tule ajatelleeksi, että neulan työntäminen välilihaan tai häpyhuuliin on todennäköisesti aivan sairaan kivuliasta? Monet naiset kertovat tämän olleen suurin kipu koko synnytyksessä.

Tiedän että monet ovat allergisia minkälaiselle tahansa feministiselle analyysille, mutta itse ajattelisin tämän puuduttamatta tikkaamisen perustuvan ainakin jollain tasolla siihen, että naista/synnyttäjää ei kunnolla pidetä todellisena ihmisenä. Jokin alitajuinen ajatus, että ei sillä ole väliä kuin se on "vain" nainen. Joskushan ajateltiin mm. että kalat eivät tunne kipua. Ei kai sitten nainenkaan, koska sekin "alempi olento".

Mutta olen myös miettinyt, että onkohan joissakin tapauksissa kyse ollut siitä, että synnyttänyt ei ole osannut ilmaista, että nyt sattuu ja pyytää puudutetta. Vaan on jotenkin alistunut hiljaa toimenpiteeseen?

Onko edelleen Suomessa mahdollista, että tikkaus alkaa, sattuu jumalattomasti, tikattava sanoo että sattuu ja pyytää puudutetta, mutta sitä ei suostuta antamaan? Minusta näissä tilanteissa pitäisi huutaa ja kiljua ja kieltää tikkaaminen. Mutta en tiedä sitten... Ehkä siinä helposti vain sitten alistuu ja nöyrtyy tilanteeseen. Ehkä koska pelkää että vastaansanominen johtaa "kostoon"?

Pitäisi saada 100% varmuus sille, että joka ainut synnyttänyt nainen saa puudutteen ennen ompelua.

Tämä vaatisi jonkinlaisen yhteiskunnallisen kampanjan. Oma hashtag. Ja sivusto, jossa kerättäisiin nimenomaan tämän kokeneilta kertomuksia ja myös videoita, jos jotkut olisivat niin rohkeita, että haluaisivat kasvonsa näyttää. Minusta pitäisi myös melkein alkaa nimetä nimeltä kätilöitä tai lääkäreitä, jotka näin ovat toimineet. Koska tuntuu, etteivät viralliset valitukset sinänsä johda mihinkään. 

Kommentit (424)

Vierailija
41/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo muutama tikki mutta jossakin päin maalimaa leikkaavat lampailta koko persnahkan puuduttamatta ettei kärpäset toukkineen pesiydy siihen. Mueslingiksi taitavat sanoa toimenpidettä.

Vierailija
42/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi tikki lisää isän pyynnöstä🤣

Todella hauskaa. 

Tästäkin löytyi palstalta kertomus, missä kätilö teki täysin turhan ja tahdonvastaisen episiotomian ja sitten vielä vitsaili laittavansa näitä "isännäntikkejä".

Tämän ketjun vastaus numero 2:

https://www.vauva.fi/keskustelu/3415471/ketju/episiotomiasta_toipuminen…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Synnytin Kotkassa 2005, hoitaja tikkasi ilman puudutusta 40+ tikkiä. Sanoi vaan että itse olet itsesi tähän laittanut että kärsi nyt vaan. Monen kanssa juttelin osastolla ja heille oli käynyt samoin. Sattuu ihan saatanasti turha sitä on kieltää. Ja sattui monen päivän ajan. Hoitaja osastolla seuraavana päivänä vilkaisi alakertaan ja huudahti Herran jumala! Ja toi minulle samantien maximi annoksen särkylääketteitä. Ei se traumoja jättänyt, synnytin vielä kahdesti sen jälkeen.

Tuota asiaa on myös joskus kyseenalaistettu, että miten edes hoitaja/kätilö saisi tehdä ompeluita, joissa tulee monia tikkejä ja todennäköisesti moneen kerrokseen. Että tällaisissa repeämissä pitäisi lääkärin/kirurgin ensin tehdä arvio repeämien laadusta ja sitten mahdollisesti tehdä myös se ompelu. Että mahdollisesti vaurioiden korjaus voi Suomessa joskus onnistua vain keskinkertaisesti, kun

Kannattaa vaan vaatia sektio, niin välttyy moiselta kidutukselta.

Vierailija
44/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä menee täysin ohi aiheen, mutta kerronpa oman kokemukseni siitä, miten minua pidettiin naistentautien poliklinikalla ali-ihmisenä. Eli yllättäen kävi ilmi, etteivät kuukautiskipuni olleetkaan vaan jotain, mitä mun olisi pitänyt kestää, vaan endometrioosi oli levinnyt ihan kaikkialle mun lantion alueelle. No, mitäpä sanoi minut tutkinut gynekologi? Oliko hän esimerkiksi pahoillaan siitä, että joutuisin tosi laajaan leikkaukseen, enkä voisi koskaan saada biologista lasta? Ehei. Hän vlttulli mulle koko vastaanottokäynnin ajan siihen malliin, että lopulta poistuin itkien paikalta. 

Vierailija
45/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän sinällään sen että on ollut kivuliasta mutta tulee mieleen että synnyttääkö noin moni ilman tehokasta kivunlievitystä? Ainakin oman epiduraalin vaikutus oli niin tymäkkä että ei jokusen tikin laittamista edes huomannut.

Mulla lakkas epiduraali toimimasta ponnistusvaiheessa. Ponnistustarpeen se tosin vei (oletan johtuneen puudutteesta?). Ja ponnistin sitten vaan kätilön käskystä.

Tuntui, kuin olis jääkairalla lasta revitty pihalle. :D Tai rautalapiolla. 

Vierailija
46/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän sinällään sen että on ollut kivuliasta mutta tulee mieleen että synnyttääkö noin moni ilman tehokasta kivunlievitystä? Ainakin oman epiduraalin vaikutus oli niin tymäkkä että ei jokusen tikin laittamista edes huomannut.

Mulla lakkas epiduraali toimimasta ponnistusvaiheessa. Ponnistustarpeen se tosin vei (oletan johtuneen puudutteesta?). Ja ponnistin sitten vaan kätilön käskystä.

Tuntui, kuin olis jääkairalla lasta revitty pihalle. :D Tai rautalapiolla. 

Siis mulle ei tullut tarvetta ponnistaa missään vaiheessa ja soittelin kelloa, kun supistuskivut palasivat puudutteesta huolimatta. Kätilö mittaili ja totesi, että nyt ponnistetaan.

Vierailija
47/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sellainen käsitys, että tilanteesta riippuen ei puudute välttämättä toimi, mutta tietysti pitäisi pyrkiä lievittämään kipua. Itse olen synnyttänyt kolme kertaa omasta toiveestani ilman mitään kivunlievitystä. Ekalla kerralla kursittiin kunnolla ja puudutettiin, tokalla kerralla arvottiin porukalla, tarviiko ommella yksi tikki, pyysin sen tikin ja sain suihketta, kolmas kerta meni ilman vaurioita. Koen, että aina on kuunneltu.

Olipa kiva kuulla!

Ymmärrän kyllä, että on hyviäkin kokemuksia. Ja uskoisin, että varmasti yli 50% tai jopa 75% puudutetaan kyllä ennen ompelua. Mutta miksi ihmeessä sitten edelleen voidaan toimia myös toisin?

Tästä pitäisi todella pitää enemmän ääntä, että kaikki synnyttäjät voisivat luottaa saavansa puudutteen ompelun ajaksi. Toisin kuin epiduraalin, niin tämän puudutteenhan myös aina ehtisi antamaan!

-Ap

Vierailija
48/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät kuinka kivuliasta tikkaaminen on ilman puudutusta esim. takaraivosta niskaan?

Vierailija
49/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tikkaus ei tunnu lainkaan, koska paikat on valmiiksi jo niin kipeitä, ettei se tunnu tai sitten paikat ovat niin puuduksissa. Myös supistuksiin annettu epiduraali tm. kipulääkitys luultavasti vielä vaikuttaa tikkausvaiheessakin. T. kivuttomasti tikattu

Vierailija
50/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, sitä siis tapahtuu vieläkin. Minä luulin että tuollaien barbarismi olisi jäänyt sinne 1970-luvulle, jolloin itse synnytin 2 lastani. Ei silloin yleensäkään saanut muuta kivunlievitystä alateitse synnyttämiseenkään kuin ilokaasua. Ekassa synnytyksessä tehtiin episiotomia (niitä tehtiin kai siihen aikaan aika rutiinisti kaikille), ja sitten ommeltiin se haava ilman puudutusta.  Ompelu oli kammottavin ja kivuliain osa koko synnytystä.

Kun parin vuoden päästä menin synnyttämään toista, en mitään muuta pelännyt kuin ompelua ja sen kipua. Onneksi sillä kertaa pienemmässä aluesairaalassa ei tehty rutiini episiotomiaa, ehkä koska oli ulkomaalaistaustainen (nimestä päätellen saksankielisestä maasta) kätilö, joka sanoi että hän tukee käsin kohtia joissa näkyy venytystä, niin ei tarvitse leikata. En sitten revennyt eikä leikattu, joten vältyin siltä karmaisevalta ompelulta. 

Vierailija
51/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppo muutama tikki mutta jossakin päin maalimaa leikkaavat lampailta koko persnahkan puuduttamatta ettei kärpäset toukkineen pesiydy siihen. Mueslingiksi taitavat sanoa toimenpidettä.

tuolla lisää tietoa asiasta

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Mulesing

Vierailija
52/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan naiset... Ennen naiset tekivät töitä synnytykseen asti pyöräyttivä lapsen ja jatkoivat töitä, joku nahkasuutari vähän parsi värkkiä kasaan, että mies sai taas laittaa iltasella siementet kasvuun

Joo. Ja entisaikaan miehetkin kestivät tuskallisia leikkauksia vain juomalla viinaa ja puremalla nahkahihnaa tai puupalaa.

Vierailija
53/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten noin monta tikkiä välilihaan?

Olin ponnistanut jo yli tunnin, mutta vauva ei mahtunut tulemaan. Hän sanoi, että pakko leikata otti veitsen ja teki viillon. En jaksanut laskea tikkien määrää kuin 40 kpl, haki lisää lankaa useampaan kertaan.

Sinne meni viimeisetkin lisääntymishalut, kiitti tästä kertomuksesta :,(

Mua epäilyttää ylipäätään, että osaavatkohan kaikki ommella ne repeämät niin, että niistä tulis hyvät. Ettei jäis mitään seksielämää haittaavia reunoja jne.. Ku mä ainakin pelkään, ettei siitä välitetä, millasta se jälki on, kunhan vuoto saadaan loppumaan. 

Mun kaverille oli jäänyt pinnallisten tikkien alle repeämä vuotamaan. Hän menikin sitten kiireen vilkkaa leikkaussaliin myöhemmin, kun oli vuotanut sisälle niin paljon.. 

Aijoo ja olikin revennyt sitten sulkijalihakseen saakka. Kätilö oli silti tyytyväisenä ommellut vaan pinnalta kiinni... 

Vierailija
54/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan naiset... Ennen naiset tekivät töitä synnytykseen asti pyöräyttivä lapsen ja jatkoivat töitä, joku nahkasuutari vähän parsi värkkiä kasaan, että mies sai taas laittaa iltasella siementet kasvuun

Ja tuollaista pitäisi ihmisen sietää miksi? 

Vierailija
55/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpötihöpöti. Aina on annettu kivunlievitystä synnyttävälle ym. apua.

Vierailija
56/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tikkaus ei tunnu lainkaan, koska paikat on valmiiksi jo niin kipeitä, ettei se tunnu tai sitten paikat ovat niin puuduksissa. Myös supistuksiin annettu epiduraali tm. kipulääkitys luultavasti vielä vaikuttaa tikkausvaiheessakin. T. kivuttomasti tikattu

Itse en ottanut mitään lääkkeellistä kivunlievitystä synnytykseen, joten kyllä todellakin tikkaus sattui, ja paljon. Mitenkään puuduksissa paikat ei olleet vaan päinvastoin turvonneet ja yliherkät sen repeämisen jäljiltä. 

Vierailija
57/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ei olla lampaita.....

Vierailija
58/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Ja entisaikaan miehetkin kestivät tuskallisia leikkauksia vain juomalla viinaa ja puremalla nahkahihnaa tai puupalaa.

Monikohan nainen lääkitsi silloin synnytyskipujaan päihteillä. :)

Vierailija
59/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tuollaista pitäisi ihmisen sietää miksi? 

Niin? Mä teen niska limassa töitä, jätän vaan ton lapsen "pyöräyttämisen" siitä välistä poies. Ihan niinkuin miehetkin. :)

Vierailija
60/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja urosporsaat kastroidaan puuduttamatta mutta ei taida liittyä nyt tähän keskusteluun nämä aiheet.