Synnytyksen jälkeinen ompelu puuduttamatta?
Paljonko tätä edelleen tapahtuu!?
Kuinka moni on kokenut tämän ja milloin ja missä synnytit?
Minua raivostuttaa ja olen todella järkyttynyt, että näin voi olla. Verkosta löytänyt valtavasti kertomuksia.
Miten voi olla edes mahdollista, että se tikkauksen suorittaja ei tule ajatelleeksi, että neulan työntäminen välilihaan tai häpyhuuliin on todennäköisesti aivan sairaan kivuliasta? Monet naiset kertovat tämän olleen suurin kipu koko synnytyksessä.
Tiedän että monet ovat allergisia minkälaiselle tahansa feministiselle analyysille, mutta itse ajattelisin tämän puuduttamatta tikkaamisen perustuvan ainakin jollain tasolla siihen, että naista/synnyttäjää ei kunnolla pidetä todellisena ihmisenä. Jokin alitajuinen ajatus, että ei sillä ole väliä kuin se on "vain" nainen. Joskushan ajateltiin mm. että kalat eivät tunne kipua. Ei kai sitten nainenkaan, koska sekin "alempi olento".
Mutta olen myös miettinyt, että onkohan joissakin tapauksissa kyse ollut siitä, että synnyttänyt ei ole osannut ilmaista, että nyt sattuu ja pyytää puudutetta. Vaan on jotenkin alistunut hiljaa toimenpiteeseen?
Onko edelleen Suomessa mahdollista, että tikkaus alkaa, sattuu jumalattomasti, tikattava sanoo että sattuu ja pyytää puudutetta, mutta sitä ei suostuta antamaan? Minusta näissä tilanteissa pitäisi huutaa ja kiljua ja kieltää tikkaaminen. Mutta en tiedä sitten... Ehkä siinä helposti vain sitten alistuu ja nöyrtyy tilanteeseen. Ehkä koska pelkää että vastaansanominen johtaa "kostoon"?
Pitäisi saada 100% varmuus sille, että joka ainut synnyttänyt nainen saa puudutteen ennen ompelua.
Tämä vaatisi jonkinlaisen yhteiskunnallisen kampanjan. Oma hashtag. Ja sivusto, jossa kerättäisiin nimenomaan tämän kokeneilta kertomuksia ja myös videoita, jos jotkut olisivat niin rohkeita, että haluaisivat kasvonsa näyttää. Minusta pitäisi myös melkein alkaa nimetä nimeltä kätilöitä tai lääkäreitä, jotka näin ovat toimineet. Koska tuntuu, etteivät viralliset valitukset sinänsä johda mihinkään.
Kommentit (424)
Vierailija kirjoitti:
Mua ottaa aina päähän naiset, jotka valittaa kipujaan, mutta ei ole sanoneet sanaakaan kun heille on sitä tuotettu.
Haloo, sillä hetkellä kun teitä satutetaan, huudatte kuin syötävä ja potkaisette väkivallantekijää namaan. Koskee myös sektiota ja synnytystä ja ompelua.
Yksikään mies ei hammasta purren kärsisi ja kestäisi kun sen mulkkua ommellaan kasaan.
No ei se kipujen valittaminen naisena läheskään aina auta tippaakaan, olet aivan liian optimistinen sen suhteen :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikää tilannetta, että mieheltä leikataan vaikka peräpukamat ja sitten aletaan tikkaamaan. Puudute ei toimikaan enää ja mies alkaa huutaa kivusta ja kieltelee. Tikkaaja vain sanoo kylmästi, että yritä kestää, kohta on valmista ja jatkaa hommiaan. Ei tapahtuisi KOSKAAN.
Entä leikkaukset miehen genitaaleihin. Kivesoperaatiot viilto ja ompelut ilman puudutusta. Peniksen leikkaus tai esinahka, ympärileikkaus ym.
Ei kuuna päivänä.
Nössöt miehet eivät vaan kestä. Ennen oli miehet rautaa ja... vai hetkinen olivatko sittenkään?
Koko alatiesynnytys on pelkkää nöyryytystä. Älkää suostuko siihen, siinä voi tapahtua ihan mitä vaan. Teille voidaan tehdä siinä ihan mitä vaan ja perustella teot myöhemmin vauvan hyvinvoinnilla.
Itse olen saanut kolme lasta suunnitellulla sektiolla. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo muutama tikki mutta jossakin päin maalimaa leikkaavat lampailta koko persnahkan puuduttamatta ettei kärpäset toukkineen pesiydy siihen. Mueslingiksi taitavat sanoa toimenpidettä.
tuolla lisää tietoa asiasta
Ja urosporsaat kastroidaan puuduttamatta mutta ei taida liittyä nyt tähän keskusteluun nämä aiheet.
Vertaus siksi että ei oo synnyttävät naiset ainoita joille tehdään puuduttamatta toimenpiteitä.
Vertaatko nyt naisia ihan oikeasti tuotantoeläimiin???
Miehetkö täällä on ainuita ihmisarvoista kohtelua ansaitsevia olentoja?
Vierailija kirjoitti:
Itseäni suututti, että käyttivät minun paikoillaanpitämismenetelmänä sitä, että minut käskettiin pitämään vauvaa sylissäni koko alapään ompelun ajan molemmissa synnytyksissäni.
Todella paha olo tuli tästä. Olen pahoillani, että olet kokenut noin pahoja tilanteita.
Voinko kysyä, pyysitkö puudutetta ja sanoitko että sattuu? Kun olen ajatellut tosiaan, että osassa tilanteista ehkä synnyttänyt menee johonkin paniikkiin siitä kivusta, eikä osaa kommunikoida, että haluaisi puudutetta. Ainakin haluaisin uskoa, että syynä voisi joskus olla tuo, eikä se että hoitohenkilökunta ei vain välitä kivusta.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Se on rangaistus Eevan synnistä.
..Ote miehen kirjoittamasta kirjasta. Sen pituinen se.
Vierailija kirjoitti:
Yksi tikki lisää isän pyynnöstä🤣
Hyi helvetti
Terveisin: normaali mies
Afrikkalainen nainen synnyttää keskimäärin 6 lasta. Puudutetaankohan jossain savimajassa olevalla synnytysosastolla jos nyt ylipäätään edes ommellaan. Naiset palaavat myös synnytyksen jälkeen työhön huolehtimaan pelloista ja karjasta. Alunperin lapsen kantoliina on sieltä kun imeväinen on äitensä selässä tämän tehdessä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Afrikkalainen nainen synnyttää keskimäärin 6 lasta. Puudutetaankohan jossain savimajassa olevalla synnytysosastolla jos nyt ylipäätään edes ommellaan. Naiset palaavat myös synnytyksen jälkeen työhön huolehtimaan pelloista ja karjasta. Alunperin lapsen kantoliina on sieltä kun imeväinen on äitensä selässä tämän tehdessä töitä.
Tervemenoa Afrikkaan! Hei hei!
Kannattaa siinä tilanteessa huutaa niin paljon kun keuhkoista lähtee ääntä. Jos haluaa satuttaa toisen alapäätä niin saa kestää kipua omissa korvissaan.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti ovat kaikki lapset myös ihan itse halunneet ja seksiä on harrastettu pelkästä rakkaudesta. 🥰
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti ovat kaikki lapset myös ihan itse halunneet ja seksiä on harrastettu pelkästä rakkaudesta. 🥰
Aivan oikein koska afrikkalainen nainen ymmärtää paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Eli samalla logiikalla mieheltäkin voidaan evätä vaikka hammashoito, koska ei Afrikassakaan. Käyttäkööt kirvestä ja kiveä hampaanpoistoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan oikein koska afrikkalainen nainen ymmärtää paikkansa.
Et voi poimia rusinoita pullasta, että moderni hoito ja kivunlievitys evätään vain naisilta.
Vierailija kirjoitti:
Ja vähän väljempiin useampikin..
t. isännäntikki
Mulle tehtiin noin 1996 esikoisen ja ainoan lapsen synnyttyä.
Synnytys ylipäänsä oli niin nöyryyttävä ja kipua aiheuttava kokemus, ettei käynyt enää mielessäkään kokeilla uusintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan naiset... Ennen naiset tekivät töitä synnytykseen asti pyöräyttivä lapsen ja jatkoivat töitä, joku nahkasuutari vähän parsi värkkiä kasaan, että mies sai taas laittaa iltasella siementet kasvuun
Köyhät tosiaan toisinaan joutuivat synnyttämään noin, esim. äidinäitini 1940-luvulla. Mies oli pois tukkisavotalla töissä, 8 muuta lasta joista osa hyvin pieniä vaativat äitiä paikalle. Syrjäinen torppa, ei saanut ketään avuksi. Äidinäiti sanoi isommalle tyttärelle, että katsoo pienempien perään, kun hän käy halkoja hakemassa. Kävi synnyttämässä saunassa, ja palasi hoitamaan lapsia. Mutta mitään ihannoitavaa tuossa ei ole, se on äärimmäisen köyhyyden aiheuttama surulline tilanne, josta äidinäitikin kärsi loppuikänsä ulosteen pidätyskyvyttömyytenä joka syntyi kotisynnytyksen vaurioiden seurauksena.
Paljon on tosiaan jäänyt kautta historian naisten kokemuksia ja kärsimystä piiloon! Niille ei ole ollut foorumia yhteiskunnassamme.
Varmasti oli tosi yleistäkin aikoinaan, että monilla oli todella pahoja synnytysvaurioita, mutta niille ei voinut tehdä mitään.
Olen siis paljon lukenut synnytyskeskusteluja ja senkin olen oppinut, että näitä synnytysvaurioita ei Suomessa edelleenkään hoideta parhaalla mahdollisella tavalla.
Ensinnäkään niistä ei kerrota synnyttäjille tarpeeksi etukäteen. Tieto olisi mielestäni vain hyväksi, vaikka toisaalta voisi lisätä pelkojakin.
Toiseksi, tosi usein olen nähnyt ajatuksen, että synnytyksen jälkeen äidin hyvinvointi vähän niin kuin unohdetaan. Jälkitarkastus synnytyksen jälkeen ei ole kovin kattava välttämättä. Sitten näitä mahdollisia korjausleikkauksia ei välttämättä saa. Eikä mitään synnytyksen jälkeistä fysioterapiaa. Kuulemma Ranskassa ja Sakssa nämä kuuluvat jokaisen synnyttäjän hoitoon. Että parannettavaa kyllä riittäisi näissä asioissa paljon...
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Isältä pallit pois samalla 😁
Vertaus siksi että ei oo synnyttävät naiset ainoita joille tehdään puuduttamatta toimenpiteitä.