Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytyksen jälkeinen ompelu puuduttamatta?

Vierailija
22.08.2025 |

Paljonko tätä edelleen tapahtuu!? 

Kuinka moni on kokenut tämän ja milloin ja missä synnytit?

Minua raivostuttaa ja olen todella järkyttynyt, että näin voi olla. Verkosta löytänyt valtavasti kertomuksia.

Miten voi olla edes mahdollista, että se tikkauksen suorittaja ei tule ajatelleeksi, että neulan työntäminen välilihaan tai häpyhuuliin on todennäköisesti aivan sairaan kivuliasta? Monet naiset kertovat tämän olleen suurin kipu koko synnytyksessä.

Tiedän että monet ovat allergisia minkälaiselle tahansa feministiselle analyysille, mutta itse ajattelisin tämän puuduttamatta tikkaamisen perustuvan ainakin jollain tasolla siihen, että naista/synnyttäjää ei kunnolla pidetä todellisena ihmisenä. Jokin alitajuinen ajatus, että ei sillä ole väliä kuin se on "vain" nainen. Joskushan ajateltiin mm. että kalat eivät tunne kipua. Ei kai sitten nainenkaan, koska sekin "alempi olento".

Mutta olen myös miettinyt, että onkohan joissakin tapauksissa kyse ollut siitä, että synnyttänyt ei ole osannut ilmaista, että nyt sattuu ja pyytää puudutetta. Vaan on jotenkin alistunut hiljaa toimenpiteeseen?

Onko edelleen Suomessa mahdollista, että tikkaus alkaa, sattuu jumalattomasti, tikattava sanoo että sattuu ja pyytää puudutetta, mutta sitä ei suostuta antamaan? Minusta näissä tilanteissa pitäisi huutaa ja kiljua ja kieltää tikkaaminen. Mutta en tiedä sitten... Ehkä siinä helposti vain sitten alistuu ja nöyrtyy tilanteeseen. Ehkä koska pelkää että vastaansanominen johtaa "kostoon"?

Pitäisi saada 100% varmuus sille, että joka ainut synnyttänyt nainen saa puudutteen ennen ompelua.

Tämä vaatisi jonkinlaisen yhteiskunnallisen kampanjan. Oma hashtag. Ja sivusto, jossa kerättäisiin nimenomaan tämän kokeneilta kertomuksia ja myös videoita, jos jotkut olisivat niin rohkeita, että haluaisivat kasvonsa näyttää. Minusta pitäisi myös melkein alkaa nimetä nimeltä kätilöitä tai lääkäreitä, jotka näin ovat toimineet. Koska tuntuu, etteivät viralliset valitukset sinänsä johda mihinkään. 

Kommentit (424)

Vierailija
61/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hirveä ajatus! Tehkää valitus heti sairaalalle, jos noin käy ja nimet esiin. Tuohan on ihan kidutusta. 

Nimet esiin tosiaan!

Se on kunnianloukkausta tai herjausta, jos sanotaan asioita jotka eivät ole totta. Mutta jos sanotaan että "kätilö/lääkäri nimeltä N.N. X:n synnytyssairaalassa kieltäytyi antamasta minulle puudutetta ja ompeli minut synnytyksen jälkeen aiheuttaen valtavaa kipua", se ei ole varmaankaan herjausta, vaikka nimi mainitaan, koska kerrotaan asiasta mikä oikeasti tapahtui.

Toiveeni ja haaveeni tosiaan olisi, että tästä nimenomaisesta asiasta voitaisiin saada jonkinlainen yhteiskunnallinen liike aikaan, että tietoisuus tästä nousisi ja tämä saataisiin loppumaan. Näitä nimiä voitaisiin julkaista kampanjan verkkosivulla. 

Varmasti vaikuttaisi paremmin kuin sairaalan sisälleen hautaamat valitukset. Suomessa pelätään tällaista aktivismia liikaa ja luotetaan virallisten valitusprosessien hoitavat asiat kuntoon.

-Ap

Vierailija
62/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan naiset... Ennen naiset tekivät töitä synnytykseen asti pyöräyttivä lapsen ja jatkoivat töitä, joku nahkasuutari vähän parsi värkkiä kasaan, että mies sai taas laittaa iltasella siementet kasvuun

Köyhät tosiaan toisinaan joutuivat synnyttämään noin, esim. äidinäitini 1940-luvulla. Mies oli pois tukkisavotalla töissä, 8 muuta lasta joista osa hyvin pieniä vaativat äitiä paikalle. Syrjäinen torppa, ei saanut ketään avuksi. Äidinäiti sanoi isommalle tyttärelle, että katsoo pienempien perään, kun hän käy halkoja hakemassa. Kävi synnyttämässä saunassa, ja palasi hoitamaan lapsia. Mutta mitään ihannoitavaa tuossa ei ole, se on äärimmäisen köyhyyden aiheuttama surulline tilanne, josta äidinäitikin kärsi loppuikänsä ulosteen pidätyskyvyttömyytenä joka syntyi kotisynnytyksen vaurioiden seurauksena. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tikkaus ei tunnu lainkaan, koska paikat on valmiiksi jo niin kipeitä, ettei se tunnu tai sitten paikat ovat niin puuduksissa. Myös supistuksiin annettu epiduraali tm. kipulääkitys luultavasti vielä vaikuttaa tikkausvaiheessakin. T. kivuttomasti tikattu

Itse en ottanut mitään lääkkeellistä kivunlievitystä synnytykseen, joten kyllä todellakin tikkaus sattui, ja paljon. Mitenkään puuduksissa paikat ei olleet vaan päinvastoin turvonneet ja yliherkät sen repeämisen jäljiltä. 

Joo, eihän syvän avohaavankaan tikkaaminen voi sattua, kun se haava on niin kipeä :D

Tää on näitä kätilöiden horinoita, ettei vahingoittuneen kudoksen ompelu satu, jos se on naisen alapäässä.

Vierailija
64/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle jouduttiin tekemään viilto, jotta en repeä, enkä tuntenut viillon tekemistä, kuten en tikkaustakaan. Kipulääkkeenä oli ilokaasu ja morfiini. Koko alapää on synnyttäessä niin turta, ettei siinä erota kipuja toisistaan. En ainakaan minä erottanut.

Vierailija
65/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppo muutama tikki mutta jossakin päin maalimaa leikkaavat lampailta koko persnahkan puuduttamatta ettei kärpäset toukkineen pesiydy siihen. Mueslingiksi taitavat sanoa toimenpidettä.

tuolla lisää tietoa asiasta

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Mulesing

Ja urosporsaat kastroidaan puuduttamatta mutta ei taida liittyä nyt tähän keskusteluun nämä aiheet. 

Kissoilta historiassa ainakin poistettiin kivekset tunkemalla kissan eturuumis kumisaappaan sisälle ja sitten vaan ilman mitään puudutusta pallit veks. Voitas käyttää tätä miehillekin, hyvä ja halpa. Ei tuu turhia kustannuksia lääkäreistä ja lääkkeistä.

Vierailija
66/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle jouduttiin tekemään viilto, jotta en repeä, enkä tuntenut viillon tekemistä, kuten en tikkaustakaan. Kipulääkkeenä oli ilokaasu ja morfiini. Koko alapää on synnyttäessä niin turta, ettei siinä erota kipuja toisistaan. En ainakaan minä erottanut.

Miten sait morfiinia?

Vierailija
67/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi tikki lisää isän pyynnöstä🤣

Täsmennä.

Vierailija
68/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan naiset... Ennen naiset tekivät töitä synnytykseen asti pyöräyttivä lapsen ja jatkoivat töitä, joku nahkasuutari vähän parsi värkkiä kasaan, että mies sai taas laittaa iltasella siementet kasvuun

Joo. Ja entisaikaan miehetkin kestivät tuskallisia leikkauksia vain juomalla viinaa ja puremalla nahkahihnaa tai puupalaa.

Monikohan nainen lääkitsi silloin synnytyskipujaan päihteillä. :)

Äiti synnytti mut 1974 ikonisella Heidekenin synnytyslaitoksella Turussa. Siellä kuulemma annettiin konjakkia synnytyskipuun. Sitä ja ilokaasua sekaisin, niin oli kuulemma aika jännä olo :D 

Vierailija
69/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sait morfiinia?

Pistoksena muistaakseni se annettiin. Epiduraalia en saanut sen takia, koska ei ollut anestesialääkäriä.

Vierailija
70/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sait morfiinia?

Pistoksena muistaakseni se annettiin. Epiduraalia en saanut sen takia, koska ei ollut anestesialääkäriä.

Morfiinia synnyttäjälle?? :o

Vierailija
71/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sait morfiinia?

Mikä tollo täällä alapeukuttaa jatkuvasti?! Etkö kestä totuutta vai mikä ongelma sinulla on?

Vierailija
72/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sait morfiinia?

Morfiini kai oikeasti olisikin tehokkaimpia lääkkeitä synnytyskipuun, mutta opiaattina sitä ei synnyttäjille haluta antaa. Siksi ihmettelin.

Vierailija
73/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikää tilannetta, että mieheltä leikataan vaikka peräpukamat ja sitten aletaan tikkaamaan. Puudute ei toimikaan enää ja mies alkaa huutaa kivusta ja kieltelee. Tikkaaja vain sanoo kylmästi, että yritä kestää, kohta on valmista ja jatkaa hommiaan. Ei tapahtuisi KOSKAAN.

Entä leikkaukset miehen genitaaleihin. Kivesoperaatiot viilto ja ompelut ilman puudutusta. Peniksen leikkaus tai esinahka, ympärileikkaus ym.

Ei kuuna päivänä.

Vierailija
74/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle laitettiin jotain puudutegeeliä, kun synnytin 20 vuotta sitten. Tunsin hyvin jokaisen piston ja harjoittelijan takia se tehtiin vielä kahteen kertaan. Mutta ei se nyt tosiaankaan ollut synnytyksen pahin kipu.

Ratkoiko ne jo tehdyn ompelun ja harjottelija kursi uudelleen?

Niin?

Vierailija
75/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipuakin enemmän mua pelottaa, että jotain jätetään tekemättä tai tehdään huonosti.

Että mulle jää jotain elinikäisiä haittoja esimerkiksi seksuaaliterveyteen vaikuttavia.

Pelkään, ettei siitä välitetä, onko seksi vielä nautinnollista synnytyksen jälkeenkin. Tai että pystyykö pidättämään..

Kun tuo asennoituminen on tuollaista "mitäs annoit miehelle, oma vikas et nyt oot pilalla".

Vierailija
76/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnytin TYKSissä vuonna 2010, minun välilihan repeämä ommeltiin ilman puudutusta. Se sattui huomattavasti enemmän kuin itse synnytys missään vaiheessa. Se on niin erilaista se pistävä, viiltävä kipu, kuin vaikka supistus- tai avautumisvaiheen kipu jotka tuntuu luonnollisemmalta. Pyysin puudutusta, mutta on kuulemma niin pieni nirhauma että puudutuksen laittaminen sattuisi. yhtä paljon kuin ompeleminen. Aika kauan se kidutus silti jatkui. Kaiken huippu oli, kun se tyly 50+ kätilö vielä lopuksi vitsaili miehelleni, että laittoi yhden isännäntikin ekstraa. Ei siis pienintäkään empatiaa mua kohtaan missän vaiheessa (esim. en olisi saanut äännellä synnytyksen aikana, koska ilmeisesti häntä ärsytti), mutta miehen kanssa oli mukava heittää kevyttä läppää.

Olen todella pahoillani, että jouduit kokemaan tuollaista. Toistan itseäni jo näissä, mutta tämä aihe saa minut niin kierteelle että saan aivan jumalattomia raivon tunteita kuin luen näistä tapauksista! 

Tuo on monissa kertomuksissa esiintynyt kätilön/lääkärin esittämä peruste, että puudutuksen laittaminen sattuisi yhtä paljon kuin ompeleminen. Mutta ilmeisesti se ei ole edes totta, ainakin joku hoitoalan ammattilainen kertoi puudutusneuloista, että ne on kyllä suunniteltu niin, ettei se neula itsessään aiheuta kipua. Tai ensin voidaan esim. suihkepuuduttaa, ja sitten se neula.

Kätilöitä tosiaan on kaikenlaisia! Kaikissa töissä on ihmisiä, jotka eivät niihin kuuluisi! 

-Ap

Vierailija
77/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sait morfiinia?

Morfiini kai oikeasti olisikin tehokkaimpia lääkkeitä synnytyskipuun, mutta opiaattina sitä ei synnyttäjille haluta antaa. Siksi ihmettelin.

Omasta synnytyksestä onkin aikaa kymmeniä vuosia jo. Nykyään ei taida morfiinia olla vaihtoehtona. Ja minullakin se oli vain, koska muuten en olisi saanut kuin ilokaasua. Morfiini ei kauhean hyvin auta tietyssä vaiheessa enää ja silloin pyysinkin sitä lisää, koska sattui sen verran paljon, mutta ei voitu antaa niin tieheään lisää. Piti sitten hampaat irvessä odotella, koska saa lisää.

Vierailija
78/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Synnytin TYKSissä vuonna 2010, minun välilihan repeämä ommeltiin ilman puudutusta. Se sattui huomattavasti enemmän kuin itse synnytys missään vaiheessa. Se on niin erilaista se pistävä, viiltävä kipu, kuin vaikka supistus- tai avautumisvaiheen kipu jotka tuntuu luonnollisemmalta. Pyysin puudutusta, mutta on kuulemma niin pieni nirhauma että puudutuksen laittaminen sattuisi. yhtä paljon kuin ompeleminen. Aika kauan se kidutus silti jatkui. Kaiken huippu oli, kun se tyly 50+ kätilö vielä lopuksi vitsaili miehelleni, että laittoi yhden isännäntikin ekstraa. Ei siis pienintäkään empatiaa mua kohtaan missän vaiheessa (esim. en olisi saanut äännellä synnytyksen aikana, koska ilmeisesti häntä ärsytti), mutta miehen kanssa oli mukava heittää kevyttä läppää.

Olen todella pahoillani, että jouduit kokemaan tuollaista. Toistan itseäni jo näissä, mutta tämä aihe saa minut niin ki

Hammaslääkärit vinkuu tota samaa. Taitaa olla ammattitaidottomuutta ja puutetta viitseliäisyydestä.

Vierailija
79/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen todella pahoillani, että jouduit kokemaan tuollaista. Toistan itseäni jo näissä, mutta tämä aihe saa minut niin ki

Kyllä se puudutusneulakin sattuu, suunnilleen yhtä paljon mielestäni kuin yhden tikin ompelu.

Vierailija
80/424 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ottaa aina päähän naiset, jotka valittaa kipujaan, mutta ei ole sanoneet sanaakaan kun heille on sitä tuotettu.

Haloo, sillä hetkellä kun teitä satutetaan, huudatte kuin syötävä ja potkaisette väkivallantekijää namaan. Koskee myös sektiota ja synnytystä ja ompelua.

Yksikään mies ei hammasta purren kärsisi ja kestäisi kun sen mulkkua ommellaan kasaan.