Pitääkö työttömän ottaa vastaan mikä tahansa työ?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Voin hyvillä mielin mennä vaikka lääkäriksi kun paikka vaan tarjotaan. Minkään valtakunnan päätevyyttä minulla ei siihen hommaan ole, mutta Duodecimistä se minunkin terveyskeskuslääkäri arvailee diagnoosini tutkimatta potilastaan. Olen todistanut tätä melko useasti kun lekurin tietokone minuun päin avoinna.
No ei tässä kai nyt mistään lääkärin tai muista erityisen koulutuksen vaativista töistä puhuta, vaan sellaisista, joita moni työtön kykenee tekemään, jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos pitää mennä mihin tahansa työhön, niin se on resurssien haaskausta. Näin sanoi joku tutkija. Ja niinhän se onkin - ensin kouluttautui monta vuotta ammattiin, sitten pakotetaan johonkin muuhun työhön. Vain Suomessa voi olla näin tyhmää, että työnantajatkin täysin ylivarovaisia, koska muuten tapahtuu jokin katastrofi. Se tapahtuu vain, jos sitä odotetaan.
Paljon suurempaa resurssien haaskausta on olla tekemättä mitään työtä. Jos oman alan töitä ei löydy, ei tilanne sillä parane, ettei tee mitään muutakaan.
Pitää tietenkin. Minunkin piti ottaa työ jakeluauton kuljettajana vaikka minulla ei ole ajokorttia. Piti hakea siihen työhön mutta en hakenut ja sain karenssin. Pitää hakea työ mitä työkkäri määrää tai karenssi tulee. Ei väliä jos ei ole ajokorttia.
Vierailija kirjoitti:
Pitää tietenkin. Minunkin piti ottaa työ jakeluauton kuljettajana vaikka minulla ei ole ajokorttia. Piti hakea siihen työhön mutta en hakenut ja sain karenssin. Pitää hakea työ mitä työkkäri määrää tai karenssi tulee. Ei väliä jos ei ole ajokorttia.
Minkä ihmeen takia et hakenut?? Omaa hölmöyttäsi sen karenssin otit.
Miksi työttömiä ei ohjata niille aloille mitkä kärsii työvoimapulasta?
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo ole edes mikään mielipidekysymys ollut vuosiin. Nykyinen laki vaatii, että minkä tahansa työtarjouksen pitää kelvata. Muutoin loppuu työmarkkinatuki/ansiosidonnainen. Tavan irtisanotulle tämä on yhtä kuin nollatuloisuus. (Toimeentulotukeen ovat oikeutettuja vain he, joilla tilin saldo on nolla ja mitään rahan arvoista omaisuutta ei ole koskaan syntynyt.)
Oon kieltäytynyt haastatteluissa pari kertaa, mitään ei ole seurannut minulle, ei ne ees ilmottaneet te virkailijoille. Kerran jätin yhden työpaikan ekan päivän jälkeen, eikä siitäkään karenssia, vaan olivat minun puolella, että liian likainen työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Koska ei ole olemassa työvoimapulasta kärsiviä aloja, joissa olisi tarjolla kokopäivätyötä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ajattelin että koska minulla ei ole korttia niin en vaivaa työnantajaa lukemaan edes hakemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ajattelin että koska minulla ei ole korttia niin en vaivaa työnantajaa lukemaan edes hakemusta.
Oisit tehnyt vaan ja kirjoittanut ei ajokorttia, helppo juttu ja mitään karenssia ei olis tullut, koska velvoite täytetty.
Kerran piti myös hakea yhteen samomalehtitaloon töihin jonkin lehtien painatuskoneen hoitajaksi. Minulla ei ollut mitään hajua siitä työstä. Menin kuitenkin haastatteluun ja se haastattelija sitten vaan ihmetteli kun sanoin että olen tehnyt vain raksahommia. Sanoin sille että työkkärissä ne käski haastatteluun koska olivat sen järjestäneet.
Vierailija kirjoitti:
Jos eivät halua tai pysty niille aloille?
Eli kannatanko orjuutta? Ei. Jokainen hakee sellaiseen työhön, josta tykkää, ja siitä on meille kaikille hyötyä että jokainen tekee näköistään työtä. Kaikki ollaan törmätty ihmisiin, jotka ei yhtään sovi ammattiinsa, vaikka ovat korkeasti palkatussa asemassa tms. Sitten on toki se, että jostain on aloitettava, eli ehkä et halua tehdä asiakaspalvelutyötä ikuisesti, mutta oman unelmaurapolkusi aloitustyöpaikat on enimmäkseen sitä, ja silloin joutuu sitten tekemään sitä vähemmän mieluisaa hommaa jonkin aikaa samalla kun rakentaa kompetenssia tehdä niitä korkeamman tason juttuja ja esim. opiskelee. Jokaisesta työstä saa aina kokemusta, joka taas on hyödyksi seuraavaa työtä haettaessa.
Sitten on sekin, että joskus se haluttomuus tehdä asiakaspalvelutehtäviä johtuu esim. traumataustasta, kuten se oli omalla kohdallani. Triggeröidyin ihan valtavasti kun joku oli ilkeä tai pettynyt, ja sitten illat töiden jälkeen meni telkkarin ääressä dissosioiden, kun tuntui niin ikävältä. Burnout oli tulos. Nyt olen terapian jäljiltä uudella urapolulla, jossa työ on todella sosiaalista ja nimenomaan asiakaspalvelua, mutta rakastan tätä. Nytkin tulee törppöjä joskus vastaan, mutta en enää reagoi samalla tavalla, vaan osaan jo pitää rajat itseni ja toisen tunteiden välillä sekä hakea tukea työporukasta, kun oma häpeä on kaikonnut.
Sitten vielä kolmas juttu, eli se, että kenenkään ei pidä joutua sietämään epäinhimillisiä työolosuhteita ja meillä on oltava vahva lainsäädäntö ja liitot, jotka suojelee ihmisiä toisiltaan. Näin se on. On olemassa häikäilemättömiä hyväksikäyttäjiä, jotka bisneksen nimissä sitten kaataa kaiken pastan työntekijän niskaan ja kiemurtelee vastuustaan esim. palkan ja vapaiden suhteen. Sellaista työtä ei pidä kenenkään joutua tekemään ja on meidän jokaisen etu ettei anneta sellaisen tyylin normalisoitua työelämässä.
Mua aina jaksaa ihmetyttää missä ne on ne sadat ja tuhannet palkkatyö paikat joita työttömien laumat parhaan kykynsä mukaan välttelee. Suurin osa kuitenkin haluaa töihin mutta ei pääse. Koulutettuja, osaavia ja työhaluisia työtä vailla olevia. Kuten itsekin. Minä en kelpaa työnantajille kun olen 60v täyttänyt. En kelvannut viisikymppisenäkään. Kertokaa nyt ihmeessä mistä sen työpaikan voi käydä itselleen kuittaamassa.
Kyllä tässä nyt ongelma on ihan muualla kuin työnhakijoissa.
Vierailija kirjoitti:
Mua aina jaksaa ihmetyttää missä ne on ne sadat ja tuhannet palkkatyö paikat joita työttömien laumat parhaan kykynsä mukaan välttelee. Suurin osa kuitenkin haluaa töihin mutta ei pääse. Koulutettuja, osaavia ja työhaluisia työtä vailla olevia. Kuten itsekin. Minä en kelpaa työnantajille kun olen 60v täyttänyt. En kelvannut viisikymppisenäkään. Kertokaa nyt ihmeessä mistä sen työpaikan voi käydä itselleen kuittaamassa.
Kyllä tässä nyt ongelma on ihan muualla kuin työnhakijoissa.
Et nyt selvästi ymmärtänyt tätä aloitusta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
huvittavaa kun puhutaan että työttömän pitää "ottaa vastaan työtä", niinkun sitä työtä aktiivisesti työttömille oltais tarjoamassa
Tarkoitan nyt tilannetta, jossa työtön on itse hakenut työpaikkaa, mutta syystä tai toisesta ei haluakaan sitä.
Ap
Kyllä tuosta karenssi napsahtaa, paitsi jos kyseessä on joku työpaikaksi naamioitu kusetus kuten puhelinmyynti tai remonttimyyjän työ, josta ei makseta kuin provikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
huvittavaa kun puhutaan että työttömän pitää "ottaa vastaan työtä", niinkun sitä työtä aktiivisesti työttömille oltais tarjoamassa
Tarkoitan nyt tilannetta, jossa työtön on itse hakenut työpaikkaa, mutta syystä tai toisesta ei haluakaan sitä.
Ap
Kyllä tuosta karenssi napsahtaa, paitsi jos kyseessä on joku työpaikaksi naamioitu kusetus kuten puhelinmyynti tai remonttimyyjän työ, josta ei makseta kuin provikka.
Millä perusteella napsahtaa karenssi?
Ap
Vierailija kirjoitti:
YK:no ihmisoikeuksien julistuksen mukaan jokaisella ihmisellä tulee olla oikeus tehdä haluamaansa työtä ja asua haluamassaan paikassa. Suomi sitoutui noudattamaan tätä julistusta aikoinaan muttei sitä tosiasiassa nykyään noudata.
Ei ihmisoikeudet kosketa tahallaan työstä kieltäytyjiä.
Jos pitää mennä mihin tahansa työhön, niin se on resurssien haaskausta. Näin sanoi joku tutkija. Ja niinhän se onkin - ensin kouluttautui monta vuotta ammattiin, sitten pakotetaan johonkin muuhun työhön. Vain Suomessa voi olla näin tyhmää, että työnantajatkin täysin ylivarovaisia, koska muuten tapahtuu jokin katastrofi. Se tapahtuu vain, jos sitä odotetaan.