Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö työttömän ottaa vastaan mikä tahansa työ?

Vierailija
22.08.2025 |

Mitä mieltä olet?

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

huvittavaa kun puhutaan että työttömän pitää "ottaa vastaan työtä", niinkun sitä työtä aktiivisesti työttömille oltais tarjoamassa

Tarkoitan nyt tilannetta, jossa työtön on itse hakenut työpaikkaa, mutta syystä tai toisesta ei haluakaan sitä.

Ap

Jos olet päässyt siihen vaiheeseen että sulle oikeasti tarjotaan sopimusta niin sitten et periaatteessa saisi kieltäytyä. Mutta ei se karenssikaan kovin pitkä taida olla, pari viikkoa? Jos oikeasti joku ihan paska firma kyseessä.

Vierailija
22/81 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei niitä töitä kuisan tule tarjoamaan noin vain. Niitä pitää itse hakea ja jokainen tietenkin hakee sellaista työtä johon haluaa mennä.

Ei se nyt ihan noinkaan mene. Joskus on hakuvelvoitteen täyttääkseen haettava työtä, johon ei halua mennä. Tai työpaikasta voi paljastua haastattelussa jotain sellaista mikä muuttaa ajatukset vaikka hakuvaiheessa paikka olisikin ollut kiinnostava.

Ap

Haettavat työpaikat saa itse valita. Jos ja kun mitään sopivaa haettavaa ei löydy, kirjoittaa vain niin huonon hakemuksen, että ei tule varmasti valituksi. Kuvitteellisessa työhaastattelutilanteessa, jossa tulee huono fiilis, voi myös sanoa jotain sellaista, ettei tule valituksi. Esim. avautuu hiukan huonosta terveystilanteestaan.

Mikä sun vastaus otsikon kysymykseen oli?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä varmaan siis pakkohaku. Eli, jos haluaa työttömyyskorvusta on haettava 4 työpaikkaa/kk. Helppoa?? Niin luulisi. Sopivia paikkoja ei ole, joten on vain laitettava haku johonkin, että velvoite täyttyy.

Esim. itse 60v selkävaivainen nainen, laitoin juuri haun varastoon. Oikea osoitteeni olisi eläke. Kela ei edes hyväksynyt sairaslomaakaan, joten haetaan sitten kun kerran on pakko. Turhaa kuormitusta itselle ja yrittäjille.

Vierailija
24/81 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

huvittavaa kun puhutaan että työttömän pitää "ottaa vastaan työtä", niinkun sitä työtä aktiivisesti työttömille oltais tarjoamassa

Tarkoitan nyt tilannetta, jossa työtön on itse hakenut työpaikkaa, mutta syystä tai toisesta ei haluakaan sitä.

Ap

Kyllä sen viimesitään kehonkielestä huomaa, jos ei töihöin halua, vaikka sitä ei ääneen sanoisi, eikä kukaan tuollaista palkkaa ja siis mikäli yksikään työtön ikinä minnekään haastatteluun saakka edes pääsisi?

Vierailija
25/81 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei niitä töitä kuisan tule tarjoamaan noin vain. Niitä pitää itse hakea ja jokainen tietenkin hakee sellaista työtä johon haluaa mennä.

Ei se nyt ihan noinkaan mene. Joskus on hakuvelvoitteen täyttääkseen haettava työtä, johon ei halua mennä. Tai työpaikasta voi paljastua haastattelussa jotain sellaista mikä muuttaa ajatukset vaikka hakuvaiheessa paikka olisikin ollut kiinnostava.

Ap

Noihin on satoja hakijoita. 

Vierailija
26/81 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos olet päässyt siihen vaiheeseen että sulle oikeasti tarjotaan sopimusta niin sitten et periaatteessa saisi kieltäytyä. Mutta ei se karenssikaan kovin pitkä taida olla, pari viikkoa? Jos oikeasti joku ihan paska firma kyseessä.

Karenssi on 45 päivää. Mutta kuka ilmoittaa kieltäytymisestä työvoimaviranomaiselle?

Ap

Vierailija
27/81 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Palkkatuki ei enää kerrytä työssäoloehtoa, paitsi tiettyjen erityisryhmien, kuten yli 60-vuotiaiden ja alentuneen työkyvyn henkilöiden osalta."

https://www.kuntaliitto.fi/blogi/2024/palkkatuki-ja-etuuskulujen-rahoit…

Vierailija
28/81 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työttömiä on palkkatuella kaupoissa töissä."

www.kesko.fi/media/uutiset-ja-tiedotteet/uutiset/2019/palkkatukimalliss…

Vierailija
29/81 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkkihullu saapunut paikalle.

Vierailija
30/81 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai.

Vierailija
31/81 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirurgin on otettava ojankaivuuhommat vastaan. Se on hyvää resursointia kansantaloudelle.

Vierailija
32/81 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään sellaisia töitä, jotka vaan "otetaan vastaan" ja joita "tullaan tarjoamaan".

70-luvulla oli. Tehtaat repi ihmisiä kaduilta töihin. Eikä pois päästetty ennen kuin oli 30-vuotinen ura. Näin legenda kertoo.

Totta. Laskin omat töihin "ottamiseni". 6 kertaa nyt ainakin tuli pikapohdinnalla mieleeni. Tosiaan, haettiin ihan kotoa työpaikkaan. Tai soitettiin viime vuosina. Viimeksi 2017 soitettiin, että tuletko? Ja menin toki hommiin. Vasta viimevuonna loppui ne hommat. No, nyt ei ole kyllä kysytty. Nämä siis ihan tavallisia palkollisen tuntipalkka hommia firmassa. Ei mitään yrittäjä vs yrittäjä juttuja. 80 ja 90- luvulla aika usein pääsin hommiin ihan, että haettiin tosiaan kotoa. Enkä ollut silloin minkään maan koulutusta omaava. Mitään "veeceitä" ei kysytty. Ei ole ikinä kysytty tähän päivään asti, vaikka nyt jo ylempiasteinen koulutus löytyykin. Siksi varmaan en sitä työtä sitten saakkaan?

Vierailija
33/81 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta jos ja kun avointen työpaikkojen määrä vähenee nykytahtia, niin vuoden kuluttua on enää 9000 avointa työpaikkaa ja loppuvuonna ensi vuonna ei enää ainuttakaan! Vähän huvittavilta hallituksen patistelut silloin tuntuvat, kun ovat tuhonneet jokikisen työpaikan maasta.

Vierailija
34/81 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielellään ei. Minä esimerkiksi en toivo, että vaikkapa kuljetusautoa ajaa ihminen, joka on huono kuski. Tai jos vaikka helspdeskissä on ihminen, joka ei ymmärrä miten tietokone toimii. En myöskään halua, että elintarviketiskiä tai leikkaussalia siivoaa ihminen, joka ei osaa siivota. 

Vierailija
35/81 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en esimerkiksi hae Prisman hyllyttäjäksi sillä sanoisin työhaastattelussa suoraan että kuulostaa erittäin vastenmieliseltä työltä. Vaikka olen 70 % palkkatuettu. 

Vierailija
36/81 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta jos ja kun avointen työpaikkojen määrä vähenee nykytahtia, niin vuoden kuluttua on enää 9000 avointa työpaikkaa ja loppuvuonna ensi vuonna ei enää ainuttakaan! Vähän huvittavilta hallituksen patistelut silloin tuntuvat, kun ovat tuhonneet jokikisen työpaikan maasta.

On sekin sitten, kun vuoden kuluttua vähintään puoli miljoonaa työtöntä hakee neljästi kuussa niitä 9 000:a työpaikkaa. Ja vuoden lähetessä loppuaan jossain välissä ne puoli miljoonaa hakee sitä valytakunnan viimeistä yhtä työpaikkaa kaikki. Ja mitenkäs ammattikoulut sitten järjestetään, kun joka kurssiin on nykyisin pakollinen työharjoittelu, mutta työpaikkoja vain 9000, ja nekin kohta poissa? Kyllä suomalainen työnantajapuoli haukkasi liian ison suupalon, tunkiessaan väen vängällä ammattikoulutuksen osapuoleksi itsensä. Olisi parasta vain antaa koulujen huolehtia opetuksesta, ja itse keskittyä siiihen omaan ydintoimintaan, kun ei rahkeet meinaa riittää siihenkään.

Vierailija
37/81 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida koskea entisiä kansanedustajia esim Timo Soini. Suomessa eri säännöt kansalaisille asiassa kuin asiassa.

Vierailija
38/81 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät ajat tulossa. Ansiosidonnaista saa 800, jos palkka ollut 2400 brutto. 

Kun saa työtä pitää kaikki palkkarahat säästää työttömyysajan ruokaan ja vuokraan. 

Ei voi ostaa kuin halpaa ruokaa ja olla kaikki vapaa-aika kotona. Kotona siivotaan paljon, jotta asunto on luxus puhdas. 

Vierailija
39/81 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihmisten, mutta elukoiden pitää tai niitä kidutetaan ja tapetaan nälkään ja viluun.

Jumala on kuitenkin sanonut: "Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin."

"Jos sinun oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi heitetään helvettiin. Ja jos sinun oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi menee helvettiin."

"Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon. Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne. Sillä minun ikeeni on sov

"Minä väsytän itseni työssä jota siksi teen

Että pimeän hetkellä äänet niin on sanoneet

Se on ihana tunne, mutta sana joka kahlitsee
"

"Jätin kaiken, jätin elämän

jätin ihmiskunnan jäsenyyden

jätin parhaan ystävän

löysin ystävällisyyden

Askel painuu pohjan koralliin

on vuoren verran vettä pääni päällä

unohduin, uin unelmiin

on hyvä olla täällä
"

Vierailija
40/81 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhät ajat tulossa. Ansiosidonnaista saa 800, jos palkka ollut 2400 brutto. 

Kun saa työtä pitää kaikki palkkarahat säästää työttömyysajan ruokaan ja vuokraan. 

Ei voi ostaa kuin halpaa ruokaa ja olla kaikki vapaa-aika kotona. Kotona siivotaan paljon, jotta asunto on luxus puhdas. 

Hiukset leikataan itse ja laitetaan nutturalle, letille tai ponnarille. Vessapaperilla saa tehtyä kiharoita. 

Hiukset leikataan itse, kun ollaan töissä ja kun ollaan työttömänä. 

Mitään muuta ei osteta kuin halpaa ruokaa, saippuaa ja siivousaineet. 

Kaikki vapaa-aika ollaan kotona eläkeikään asti, jolloin on säännöllinen toimeentulo. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän