Koko lapsen päiväkotiryhmä synttäreille?
Hei, asumme alueella, jossa on paljon suhteellisen varakkaita ihmisiä, mutta meillä ei ole erityisemmin rahaa, sillä toinen meistä on jäänyt työttömäksi. Nyt lapsen uudessa päiväkotiryhmässä vanhemmat ovat ryhtyneet puhumaan, että jatkossa kaikki päiväkodin lapset pitäisi aina kutsua synttäreille, ettei kukaan jää syrjityksi. Niille rikkaille vanhemmille tämä ei varmaan olekaan mikään ongelma, heillä on joko 300 neliön omakotitalot tai rahaa maksaa 400 euroa Hoploppiin. Minua tämä ahdistaa jo etukäteen. En haluaisi järjestää tytölle pihasynttäreitäkään marraskuun säässä (miten kaikki tarjoilutkin hoidettaisiin?), mutta jätänkö sitten synttärit järjestämättä kokonaan?
Onko teillä rakentavia vinkkejä tällaisiin tilanteisiin?
Kommentit (57)
Ne isosiskot tai veljet ovat varmaan korkeintaan neljännellä luokalla, oma lapseni on siis 5-vuotias, joten kovin vanhoja eivät voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Ne isosiskot tai veljet ovat varmaan korkeintaan neljännellä luokalla, oma lapseni on siis 5-vuotias, joten kovin vanhoja eivät voi olla.
Meneekö ne naimisiinkin keskenään, ettei ketään vaan syrjitä siinäkään kohtaa :D
Synttäreissä oli ikävää kun oli sovittu , että
lapset haetaan vaikka klo 18 juhlien loputtua. No , alkoi tulla vanhempien soittoja , että myöhästyvät haussa tulevat puolentunnin päästä, tai voisiko olla vielä tunnin. Ja kun vanhemmat tulevat hakemaan, tenavat juoksevat karkuun ja sitten niitä maanitellaan. Ja vanhemmat jäävät juttelemaan. Kun olisi halunnut ne lapset pois sovittuun aikaan. Taisimme järjestää jokaiselle lapselle ala-asteen aikana yhdet kaverisynttärit. Yläasteella hoitivat pääsääntöisesti synttärinsä ja kutsunsa jo itsenäisesti. Kavereista ei pulaa kouluaikana eikä myöhemminkään.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kutsunut koko ryhmän. Asuimme Helsingissä niin varasin asukaspuistista tilat. Helppoa ja hauskat juhlat tuli. Budjetti oli toki tiukempi, olin yksinhuoltaja, mutta pikkulapsille on helppo keksiä ohjelmaa. Synttäreitä ei muuten ole pakko pitää juuri sinä päivänä kun täyttää vaan voi valita sopivamman ajankohdan.
Hei kiitos, ensimmäinen hyvä vinkki! En tiennyt, että niitä voi varata juhliin, vaikka joskus olenkin niissä käynyt.
Kuulostaa joltain hämärältä kultilta, jos lapset ovat vain keskenään päiväkodista peruskoulun loppuun asti sekä kouluajan että vapaa-ajan.
Kannattaa nyt opetella pitämään puolensa. Vanhempien vaatimukset vaan kasvaa sitä mukaan kuin lapset kasvavat. Ilmoita suoraan oma mielipide. Saa sanoa että meille on tervetulleita vain läheisimmät ystävät. Voi myös perusteella että ei ole tilaa tai rahaa. Mutta syntymäpäivä on vapaa-aikaa ja kukaan ei voi päättää sun puolesta monta lasta sieltä päiväkodista pitää kutsua. Kutsut jaetaan vaikka vanhemmille suoraan, jolloin siitä ei tule lasten välille ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
AP täällä, kyseessä ei ole provo, toivoisin, että olisi! On puhuttu myös, että suosittaisiin yhteissynttäreitä, jotta esim. Hoplop-synttärit olisi helpompi järjestää, mutta maksaa se silti 200 euroa, vaikka löytyisikin kanssajuhlija.
Voin sanoa sen verran, että tämä on kielikylpyryhmä ja ilmeisesti tämä on ollut käytäntö tässä ryhmässä aina ennenkin. Ryhmässä on lapsia, joiden isosiskot tai -veljet ovat olleet samassa ryhmässä aiemminkin ja heidän vanhempansa ryhtyivät tätä puuhaamaan.
Yksi vanhempi on sanonut, että hän ei pidä ideasta, itse en ole kehdannut, kun painostis on ollut niin kovaa.
Näitä oon nähnyt, parin äidin ylläpitämä "kuppukerho", kuvittelevat että kaikki suostuvat heidän käskyn alle, sano vaan että tapoihin tulee nyt muutos.
Vierailija kirjoitti:
Kinkkinen tilanne. Meillä minä olen sanonut lapsille, että saavat kutsua yhtä monta kaveria kuin mitä täyttävät. 21 kaveria on siis vuorossa vasta 21-vuotiaana!
Tää on erittäin hyvä sääntö.
Ihan painajainen, jos 20 kersaa joutuisin paimentamaan. Sitä paitsi eikö ainakin varhaiskasvatuksessa pidä olla tyylii 1 aikuinen / 6 lasta tjsp? En todellakaan haluaisi olla yksin/puolison kanssa vastuussa noin isosta laumasta enkä ole varma, päästäisinkö omaakaan lasta kaverisynttäreille, jos tietäisin että valtavaa laumaa hoitaisi vain 1-2 aikuista. Juu ei.
Ja HopLop maksaa 25€/kersa ja kahden lapsen vanhempana saisin maksaa mitä, tonnin vuodessa pelkästään kaverisynttäreistä? Juu ei.
Vierailija kirjoitti:
Järjestä ihan sellaiset kuin tahdot ja mahdollisuuksia on. Jos kutsut päiväkotiryhmästä vain osan, toimita kutsut jotenkin muuten kuin muiden nähden päiväkodissa.
Itse kutsuisin lapseni sukupuolen ja iän perusteella lapset niin rajautuu luontevasti ehkä n. 5 lapseen
Mulla ainakin olis pokkaa nauraa ääneen,et ei mulla ole aikaa,varaa,resursseja kutsua kaikkia.
Ratkaisu: Kutsut kaikki tai ei ketään, eli tässä tapauksessa ei ketään, koska ei kukaan noista muista vanhemmistakaan itse tekisi niin, ja vaikka tekisikin, ei se sido sinua. Tietysti, jos lapsen sisarus on mukana tuossa ryhmässä, ei häntä tarvitsekaan kutsua, koska hän muutenkin automaattisesti osallistuu.
Eikö lapsella ole kavereita muualla kuin päiväkodissa? Heistähän voisi ehkä muutaman kutsua.
Viimeistä edellinen vaihtoehto on järjestää synttärit vain perheen kesken, jolloin ei kutsumisia tarvitse miettiä.
Viimeinen vaihtoehto sitten on jättää synttärit järjestämättä, mikä ei kuitenkaan lapsen kannalta välttämättä ole paras.
Siis apua, ei kukaan normaali halua riehuvaa ja kiljuvaa pentulaumaa kotiinsa sotkemaan ja rikkomaan paikkoja. Synttäreitä voi juhlia ihan perhepiirissä.
Leikkipuistojen sisätilat, koulujen juhlasalit, asukaspuistot on ainakin vaihtoehtoina jos ei halua kotona tai kalliissa paikoissa pitää. Marrraskuun lapsen synttärit voi pitää vaikka jo lokakuussa halloweenkn aikaan, viettää vaikka vasta joulukuun alussa pikkujouluteemalla. Eikä mikään kyllä estä pitämästä synttäreitä vaikka jo elokuussa, jos haluaa pitää ulkona.
Itse en kyllä ottaisi vastuulleni päiväkotiryhmää, koululaisten kanssa sitten jo pärjää helpommin. Mikään pakko ei myöskään ole pitää kavereisynttäreitä vielä päiväkodissa. Eikä toki myöhemminkään mutta koululaiset osaavat niitä jo itsekin vaatia. Meillä on lapset itse halunneet aina pitää juhlat vain pienelle porukalle, eivät nauti suuressa joukossa keskipisteenä olemisesta.
Enkä myöskään haluaisi että omalla lapsella olisi kaverisynttäreitä joka toinen viikko. Menee hirveästi aikaa ja rahaa.
Mä en edes usko, että synttärikutsut pelastavat lasta yksinäisyydeltä. Jos ryhmässä on joku lapsi, joka jää syrjään ja ilman kavereita, niin eikö se ole siellä synttäreilläkin sitten yksi ja ilman kavereita?
Hyvä ajatushan siellä on vanhemmilla taustalla, mutta ei se silti poista sitä, että tuo on kohtuutonta.
Esikoiselle järjestettiin muutamat tosi isot synttärit, ekaluokalla taisi tulla koko luokka ja 10 v synttärit oli urheiluseuran salilla vielä isommalle porukalle. Meillä oli siihen tilaa, minulla intoa järjestää ja ennen kaikkea synttärisankari halusi mahdollisimman paljon vieraita.
Toiselle lapselle järjestettiin juhlat huomattavasti pienemmälle joukolle ja tosi nopeasti hän halusi sellaisia synttäreitä, että pari kaveria tulee yökylään, kunnes nekin loppui. Ovat luonteeltaan ihan erilaisia.
Missään vaiheessa en ole ajatellut, että muiden vanhempien pitäisi tehdä synttäreiden suhteen päätöksiä sen perusteella miten me valittiin järjestää omamme. Pienemmissä juhlissa minusta tärkeä varmistaa, ettei käy niin, että vaan yksi tai kaksi jää kutsumatta. Mutta selvää on, ettei kaikki aina pääse kaikkiin juhliin.
Päiväkodin aikuisten työtä on rakentaa ryhmähenkeä ja varmistaa synttäreistä tule lällättelyä tai kiristämiskeino. He ovat varhaiskasvatuksen ammattilaisia, luotetaan heidän osaamiseen.
Ihanko vakavissasi luulet meidän uskovan, että yläkoululaisetkin viettävät jotain "kaikki luokkalaiset kutsutaan" juhlia vanhempien käskystä :D:D:D