Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koko lapsen päiväkotiryhmä synttäreille?

Vierailija
21.08.2025 |

Hei, asumme alueella, jossa on paljon suhteellisen varakkaita ihmisiä, mutta meillä ei ole erityisemmin rahaa, sillä toinen meistä on jäänyt työttömäksi. Nyt lapsen uudessa päiväkotiryhmässä vanhemmat ovat ryhtyneet puhumaan, että jatkossa kaikki päiväkodin lapset pitäisi aina kutsua synttäreille, ettei kukaan jää syrjityksi. Niille rikkaille vanhemmille tämä ei varmaan olekaan mikään ongelma, heillä on joko 300 neliön omakotitalot tai rahaa maksaa 400 euroa Hoploppiin. Minua tämä ahdistaa jo etukäteen. En haluaisi järjestää tytölle pihasynttäreitäkään marraskuun säässä (miten kaikki tarjoilutkin hoidettaisiin?), mutta jätänkö sitten synttärit järjestämättä kokonaan?

Onko teillä rakentavia vinkkejä tällaisiin tilanteisiin?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan kutsuisi kotiini 25 lasta ja ajatus, että lapseni osallistuisi 24 lapsen synttäreille vuoden mittaan - ei tule kuuloonkaan.  Onneksi lapsemme päiväkodissa tapana, että synttärisankari tarjoaa karkit tai jotain vatsavaa ja hän itse puolestaan saa päiväkodilta kortin + pienen lahjan. Lisäksi päivänsankari saa päättä yhden leikin ja laulun juhlapäivänään ja muut lapset lauvat onnittelulaulun.

Vierailija
22/57 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP täällä, kyseessä ei ole provo, toivoisin, että olisi! On puhuttu myös, että suosittaisiin yhteissynttäreitä, jotta esim. Hoplop-synttärit olisi helpompi järjestää, mutta maksaa se silti 200 euroa, vaikka löytyisikin kanssajuhlija.

Voin sanoa sen verran, että tämä on kielikylpyryhmä ja ilmeisesti tämä on ollut käytäntö tässä ryhmässä aina ennenkin. Ryhmässä on lapsia, joiden isosiskot tai -veljet ovat olleet samassa ryhmässä aiemminkin ja heidän vanhempansa ryhtyivät tätä puuhaamaan.

Yksi vanhempi on sanonut, että hän ei pidä ideasta, itse en ole kehdannut, kun painostis on ollut niin kovaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua, että koko palstan nimi ja sen myötä ikään kuin teema perustuu lastensaannille, ja silti täällä pyörii näin paljon ihmisiä, joille suunnilleen vastenmielisin ponnistus elämässä olisi järjestää tunnin parin syntymäpäiväjuhlat omalle, kaiketi rakkaalle, lapselleen.

Ei se juhlan järjestäminen mikään ongelma ole. Ongelma tulee vastaan siinä kohtaa, jos niihin juhliin pitää väkipakolla kutsua kymmeniä lapsia. Jopa ne, joita oma lapseni inhoaa tai jotka kiusaavat lastani. 

Vierailija
24/57 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP täällä, kyseessä ei ole provo, toivoisin, että olisi! On puhuttu myös, että suosittaisiin yhteissynttäreitä, jotta esim. Hoplop-synttärit olisi helpompi järjestää, mutta maksaa se silti 200 euroa, vaikka löytyisikin kanssajuhlija.

Voin sanoa sen verran, että tämä on kielikylpyryhmä ja ilmeisesti tämä on ollut käytäntö tässä ryhmässä aina ennenkin. Ryhmässä on lapsia, joiden isosiskot tai -veljet ovat olleet samassa ryhmässä aiemminkin ja heidän vanhempansa ryhtyivät tätä puuhaamaan.

Yksi vanhempi on sanonut, että hän ei pidä ideasta, itse en ole kehdannut, kun painostis on ollut niin kovaa.

Ja mitkähän ne panokset mahtavat olla? Pirre-Tuulikki suuttuu, kun hänen Venla-Peccansa ei pääse sinun Liisa-Kallesi synttäreille? 

Vierailija
25/57 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä anna muiden kävellä ylitsesi. Päiväkotiryhmän käytännöt eivät ulotu perheiden vapaa-aikaan.

Vierailija
26/57 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä höpötä, lapsi. Ei kukaan aikuinen ole niin sekaisin, että haluaa kutsua lapsen synttäreille tämän pahimmat kiusaajat. Saati, että haluaisi olla vastuussa kymmenistä alle kouluikäisistä lapsista samanaikaisesti. VALOJA PÄÄLLE NYT!

Vierailija
27/57 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa kyllä, mikä se todellinen ongelma tässä on. Ap on teeskennellyt kermapersealueella olevansa samaa tasoa, mutta nyt pitäisikin paljastaa, ettei ole. Ymmärrän, että se ahdistaa. 

Vierailija
28/57 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Von Nönnösöön poika Albert kiusaa koko päiväkotiryhmää ja kiukuttelee kun muut eivät leiki hänen pillin mukaan. Alberttia ei pyydetä synttäreille eikä hänen synttäreilleen tule ketään. Näinpä ollen isä Von Nönnösöön julistaa, ettei ketään pk-ryhmäläistä saa jättää pois synttäreiltä. Torpparit ja loiset alistukoot maaherran käskyyn.

Vierailija
29/57 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä höpötä, lapsi. Ei kukaan aikuinen ole niin sekaisin, että haluaa kutsua lapsen synttäreille tämän pahimmat kiusaajat. Saati, että haluaisi olla vastuussa kymmenistä alle kouluikäisistä lapsista samanaikaisesti. VALOJA PÄÄLLE NYT!

Lapset tosiaan jatkavat yhdessä kielikylpyryhmänä ysiluokkaan asti ja en siksi haluaisi ärsyttää muita vanhempia heti ensimmäisenä syksynä, jotta alkuvaikutelma pysyisi hyvänä. Koko ryhmän kutsuilla nimenomaan halutaan ehkäistä kiusaamista ja yksinjäämistä ja ne vanhemmat, joilla on kouluikäisiä kielikylpylapsia, haluavat nimenomaan jatkaa perinnettä. He tekevät näin myös koulun puolella.

Ja ei ole provo, harmittaa, kun en voi liittää kuvakaappausta todisteeksi.

Vierailija
30/57 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset tosiaan jatkavat yhdessä kielikylpyryhmänä ysiluokkaan asti ja en siksi haluaisi ärsyttää muita vanhempia heti ensimmäisenä syksynä, jotta alkuvaikutelma pysyisi hyvänä. Koko ryhmän kutsuilla nimenomaan halutaan ehkäistä kiusaamista ja yksinjäämistä ja ne vanhemmat, joilla on kouluikäisiä kielikylpylapsia, haluavat nimenomaan jatkaa perinnettä. He tekevät näin myös koulun puolella.

Ja ei ole provo, harmittaa, kun en voi liittää kuvakaappausta todisteeksi.

Hölpöpölpön. Oikeasti nyt niitä valoja päälle. Ketään ei voi pakottaa toisen kaveriksi eikä edes se lapsi nauti siitä, jos synttäreillä on hirveä määrä kakaroita hillumassa. Pari läheisintä kaveria ja kaikilla on mukavampaa. Järjen käyttö on sallittua myös siellä kermaperseiden kielikylpylaitoksessa 

Vierailija
31/57 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sinulle ratkaisu: Synttärit nyyttäriperiaattella. Paikkana joku puisto. Ei tule kustannuksia juuri lainkaan. 

Vierailija
32/57 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa painajaiselta, jos oikeasti joutuu roikkumaan samassa ryhmässä vauvasta teiniksi ja vanhemmat vieläpä pakottavat synttäreillekin kaikki ryhmän jäsenet. Ihme sisäsiittoista symbioosielämää. Oletettavasti tapahtuu Porvoossa. 

Vierailija
33/57 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverisynttäreitä ei ole pakko pitää ollenkaan. Juhlikaa ihan perhepiirissä. 

Vierailija
34/57 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on sinulle ratkaisu: Synttärit nyyttäriperiaattella. Paikkana joku puisto. Ei tule kustannuksia juuri lainkaan. 

Näin se varmaan on pakko tehdä, mutta marraskuussa keli ei ainakaan ole paras mahdollinen :(

Joku kommentoi, et olemme muuttaneet liia hienojen ihmisten alueelle ja siltä musta tuntuu. Ajattelimme alunperin, että lapset saisivat täällä hyvän koulun ja hyvää seuraa, mutta nyt tuntuu, että teimme virheen :(

Vierailija
35/57 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin se varmaan on pakko tehdä, mutta marraskuussa keli ei ainakaan ole paras mahdollinen :(

Joku kommentoi, et olemme muuttaneet liia hienojen ihmisten alueelle ja siltä musta tuntuu. Ajattelimme alunperin, että lapset saisivat täällä hyvän koulun ja hyvää seuraa, mutta nyt tuntuu, että teimme virheen :(

Kuinka alas voikaan ihminen vajota yrittäessään provoilla. Vielä marraskuukin kaiken kamalan lisäsi. Kyllä on rankkaa teidän porvoolaisten elämä :D

Vierailija
36/57 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikään pakko eikä velvoite kutsua koko paviaanilaumaa jos ei halua eikä pysty. Kutsuu sinne ne jotka synttärisankari itse haluaa ja loput voivat aivan vapaasti marista vaikka maailman tappiin asti. Keskustelette itse juhlakalun kanssa minkälaiset synttärijuhlat hän haluaisi ja keitä sinne haluaisi kutsua ja mietitte sitten yhdessä toteutusta. Onnea synttärisankarille!

Vierailija
37/57 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne xtra nakit ja xtra lihapullat maistuu myös von Munsalan nuorelle herralle. Ei mitään huolta ap!

Vierailija
38/57 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä synttärit vietettiin päiväkodissa. Siellä oli leikkikakku ihan sitä varten, ja karkkeja ei saanut tuoda. Ohjelmana oli ongintaa tms. 

Tätä meilläkin tehtiin. Juhlasankari sai valita leikin ja joskus sai pikku lahjan, kiiltokuvan tms.

Kynttiläkin oli leikkikynttilä, oikeita ei ole saanut käyttää vuoskausiin!

Kaverikutsut piti jakaa silleen että muut ei näe.

Ps Turhia alapeukkuja, totta tää on!

Vierailija
39/57 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kutsunut koko ryhmän. Asuimme Helsingissä niin varasin asukaspuistista tilat. Helppoa ja hauskat juhlat tuli. Budjetti oli toki tiukempi, olin yksinhuoltaja, mutta pikkulapsille on helppo keksiä ohjelmaa. Synttäreitä ei muuten ole pakko pitää juuri sinä päivänä kun täyttää vaan voi valita sopivamman ajankohdan. 

Vierailija
40/57 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei sulla ole montaa vaihtoehtoa.

1.Jooko teet kuten pyydetään ja pidät kulissia yllä sekä kärsit ja stressaat asiasta sinne ysiluokalle asti.

2.Tai sitten kerrot rehellisesti, että sulla ei ole resursseja sellaiseen. Et esitä asiaa liian torjuvasti ja hyökkäävästi niin ne välit ei mene. Hae enemmän empatiaa ja ole rehellinen. Tällä paljastuu myös se kannattaako kyseisten henkilöiden kanssa olla jatkossakaan tekemisissä. 

3.Myös mainittu yhteiskemut on vaihtoehto ja markkinoit hyvät puolet. Ajan ja rahan säästö sekä yhteisen tekemisen ryhmäyttävä vaikutus jne. 

Siinä sulle, ole hyvä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme