Yksin asuva, oletko koskaan joutunut lähtemään sairaalaan pitäen todennäköisenä että joudut jäämään osastolle? Mitä otit mukaan?
Pakkasitko kiireen vilkkaa repun hirveissä kivuissa tai oksennellen tai pyörtyillen? Mitä pakkasit?
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Puhelin + laturi, lompakko jossa pankkikortit ja rahaa, kalenteri, lääkkeet, pikkarit, hiusharja, hammasharja, lukulasit.... siinä ne suunnilleen onkin.
Sairaalassa ei käytetä omia lääkkeitä
Vierailija kirjoitti:
Puhelin + laturi, lompakko jossa pankkikortit ja rahaa, kalenteri, lääkkeet, pikkarit, hiusharja, hammasharja, lukulasit.... siinä ne suunnilleen onkin.
Sairaalassa ei saa käyttää omia lääkkeitä, pois lukien jotkut harvinaiset lääkkeet, jotka eivät kuulu sairaalan peruslääkevalikoimaan, joten jätä ne kotiisi. Muutenkin kannattaa muistaa, että tavarat ovat omalla vastuulla, joten mitään kovin arvokasta ei kannata ottaa mukaan. Puhelin, laturi, pankkikortti taksin maksamista varten ja päälle / mukaan siistit vaatteet kotiutumista varten sekä tietenkin kotiavain ovat ne, joilla pärjää kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Villasukat, kunnolliset korvatulpat, silmille unimaski, seesamiöljyä nenälle (mulla on muutenkin kuiva nenä ja sairaalan ilmastointi pahentaa). Huulirasvaa, hammaslankaa, kynä ja ristikkolehti. Tietenkin puhelimeen laturi. Käteistä rahaa ei paljoa kannata ottaa. Tutultani varastettiin juuri 50 € lompakosta, vaikka kassi oli lukkojen takana. Pakko olla joku hoitajista.
Ei sairaalaan jäädä asumaan.
Viikokin on tosi pitkä aika jos mukana ei ole muuta kotiavaimet.
Viikkoa ei juuri kukaan ole.
Omat hammashoitovälineet ja naamarasvat. Kunnollinen hiustenhoitoaine ja harja. Huulirasva. Korvatulpat ja noise cancel-kuulokkeet. Padi tai läppäri. Omat lääkkeet ja paljon ylimääräisiä uni- ja rauhottavia, jos on. Näitä voi yrittää pyytää lisää osastolla, mutta aina ei saa.
Suola on myös hyvä, sairaalan ruoka voi olla suolatonta ja mitään suolapurkkeja siellä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Omat hammashoitovälineet ja naamarasvat. Kunnollinen hiustenhoitoaine ja harja. Huulirasva. Korvatulpat ja noise cancel-kuulokkeet. Padi tai läppäri. Omat lääkkeet ja paljon ylimääräisiä uni- ja rauhottavia, jos on. Näitä voi yrittää pyytää lisää osastolla, mutta aina ei saa.
Suola on myös hyvä, sairaalan ruoka voi olla suolatonta ja mitään suolapurkkeja siellä ei ole.
On siellä suolaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Villasukat, kunnolliset korvatulpat, silmille unimaski, seesamiöljyä nenälle (mulla on muutenkin kuiva nenä ja sairaalan ilmastointi pahentaa). Huulirasvaa, hammaslankaa, kynä ja ristikkolehti. Tietenkin puhelimeen laturi. Käteistä rahaa ei paljoa kannata ottaa. Tutultani varastettiin juuri 50 € lompakosta, vaikka kassi oli lukkojen takana. Pakko olla joku hoitajista.
Ei sairaalaan jäädä asumaan.
Viikkoa ei juuri kukaan ole.
Mun äiti oli just viime kuussa kaksi viikkoa. Sairauksia ja sairaalaan joutumis syitä on monia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos osasto on sellainen että voi käyttää omia vaatteita niin yöpuku ja/ tai oloasu on hyvä ottaa myös.
Mikä on tällainen osasto?
Ainakin tk.n vuodeosasto. Sinne voi joutua tarkkailtavaksi kun varsinainen sairaalaan joutumisen syy on korjattu, mutta ei ole vielä täysin kunnossa menemään kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaalassa ei käytetä omia lääkkeitä.
Esim. Astmalääkkeet, nenäsuihkeet ja silmätipat ovat henkilökohtaisia. Jos ei ole omia mukana, kai niitä sairaalastakin saa?
Ainakin osastoilla jossa itse olen ollut on saanut hammasharjan, tahnaa, perusvoidetta ja puhelimen latureitakin löytyi. Tottakai helpompi jos omat matkassa. Jos vointi antaa myöten niin kirja/lehti. Telkkarit eivät aina toimi ja parikin päivää pelkkää kattoa tuijotellen on tuskaa. Varaudu että huonetoverit voi kuorsata, puhua pölpöttää, haista kuselle ja paskalle. Ruoasta en lähtisi valittamaan. Sitä voi kotona sitten kokkailla gurmeeta jos sellaista kaipaa.
Niin ja muista että soittokelloon reagoivat sitten joskus ja jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelimen, laturin ja pienen pussin suolaa.
Suolaa?
Sairaalan ruoka on täysin suolatonta.
Vaihtoalusvaatteita, hygieniatuotteet, hiusharja, laturi puhelimelle, silmälasit ja omat lääkkeet. Olin kesällä sairaalassa, jouduin kadulta ambulanssiin. Noita kaipasin eniten. Laturin sain lainaan viikoksi. Samoilla alusvaatteilla piti olla viikko, sairaalassa kun ei niitä anneta potilaalle. Omat lääkkeet siksi että hoitajat eivät ymmärrä välttämättä eri lääkkeiden eroja eivätkä sitä mitkä otetaan tyhjään mahaan ja mitkä ruoan kanssa. Itse jouduin opettamaan hoitajia. Joskus aamulääke tuotiin aamupalan jälkeen eikä voinut ottaa ennen kuin lounaalla tyhjään mahaan. Viisastuin ja nyt on sairaalakassi valmiina eteisessä. Toki en sitä mukaan saa jos kadulla tulee kohtaus mutta ehkäpä joku pääsee tuomaan sen.
En tee listaa, koska sairaalakassi on jokaisen oma valinta, että mitä sairaalassa tarvitsee. Synnytys vai haimatulehdus?Sairaalassa ei siis ole käytännössä mitään, paitsi sänky, sairaalavaatteet ja lavuaari. Sairaalakassi siis kannattaa olla jatkuvasti valmiiksi tehtynä jokaisella, varsinkin sinkuilla. Ja sijoitus eteisen kaapissa, josta napata mukaan. Ja jos mahdollista, niin nimetkää tavaranne etukäteen, vaikkapa tarrakirjoittimella, samoin kassi.
Vierailija kirjoitti:
Jos tiedät jo nyt, että on mahdollista joutuminen pikaisesti sairaalaan, tee ns. go bag valmiiksi. Nappaat sen sitten vaan mukaan. Hammasharja ja tahna, laturi, kirjoja (jos tykkää) tai pädi. En ikinä alkais pakkailee kivun keskellä jos olisi tieto, että saatan joutua äkkilähöllä sairaalaan.
Kirjoja, pyh.
Jos leikkaus, niin menet aamulla sisään ja yöksi kotiin. Niinhän tapanigansakin kävi leikkauksessa. Heti silmät avattuasi pistetään kotiin. Ehkä yksi yö sairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai en saa ottaa minun kilpirauhaslääkkeitä? Minkä ihmeen takia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos osasto on sellainen että voi käyttää omia vaatteita niin yöpuku ja/ tai oloasu on hyvä ottaa myös.
Psykiatriset osastot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lääkkeitä, joihin tarvitsee erityisluvan. Helpompi ottaa omat lääkkeet mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
E-pillerit kannattaa ottaa jos niitä käyttää, sillä niitä ei välttämättä saa.
Oon muutaman kerran joutunut sairaalaan ilman mitään tavaroita esim. tajuttomana hätäleikkaukseen. Hoitajan puhelimella sai soitettua tutun paikalle joka toi puhelimen ja muuta. Kerran olen mennyt sairaalan pyjamassa ja sukkasilleen ilman kenkiä kotiin. Sairaalasta soitettiin taksi kun lompakkoa ei ollut, avain oli onneksi sillä kertaa mukana. Hammasharjan saa sairaalasta, puhelin, avaimet ja laturi on tärkeimmät. Ja pikkareita myös!
Kannattaa opetella jonkun tutun numero ulkoa, ihan sen takia jos joskus joutuu samaan tilanteeseen ja mitään tavaroita ei ole mukana. Ne voi jäädä onnettomuuspaikalle, eikä niitä aleta etsimään jos on oikeasti kiire.
Kun mulla umppari puhkesi, otin mukaani vain käsilaukun. Tiesin, että terveyskeskuksen päivystyksestä joudun menemään sairaalan päivystykseen ja sairaalassa sitten saa vaatteet ja lääkkeet. Käsilaukussa mulla tietty aina lompakko ja kotiavaimet. Kännykän laturi unohtui ottaa mukaan, mutta siskonpoikani toi sen mulle sitten sairaalaan seuraavana päivänä. Nykyisin mulla on käsilaukussa myös varavoimalähde, jolla voin ladata kännykkäni akun.
Toki aikoinaan, kun olin raskaana ja synnytys alkoi lähestyä, mulla oli kassi pakattuna valmiiksi. Siihen aikaan tosin ei vielä ollut kännyköitä. Muistaakseni mulla oli kassiin pakattuna vauvalle kotiintulovaatteet plus vaippa sekä pari kirjaa luettavaksi. En mä synnärilläkään muuta tarvinnut, talon puolesta tuli kaikki muu. Ja siis kotiavaimet ja lompakko oli silloinkin käsilaukussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin tk.n vuodeosasto. Sinne voi joutua tarkkailtavaksi kun varsinainen sairaalaan joutumisen syy on korjattu, mutta ei ole vielä täysin kunnossa menemään kotiin.
Miksi siellä käytettäisiin omia vaatteita?
Eikä enää ole tullut vuodeosastoja, kun ei ole terveyskeskuksiakaan.