Voisko hajustetut pesuaineet kieltää pesutuvassa 😡
Pesin pyykit kotona ja varasin niille kuivaushuoneen taloyhtiön pesutuvasta. Muutaman tunnin jälkeen hain kuivat lakanat sisälle, ja kas, haisevat aivan jumalattoman voimakkaalle hajusteelle, joka on tarttunut pyykkinaruista 🤢. Ei pysty laittamaan pienen lapsen sänkyyn näitä.
Kommentit (247)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lakanat saa taiteltua sille lattiatelineelle niin, että ne kuivaa. Telineelle sopii iso lakana ja kaksi pussilakanaa ilmavasti. Lattiatelineen lisäksi meillä on kylppärin seinässä Oksarinoska, siihen sopii hyvin pyykkiä kuivamaan. Eihän se teline kauheasti olohuonetta korista, mutta ei se koko aikaa siinä ole.
Pikkulapsiperheessä se on siinä tasan koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä voi. Helpointa on opetella elämään sen kanssa, että maailma ei pyöri sinun ympärilläsi.
Mutta se pyörii niiden ympärillä, jotka saavat päättää toisten puolesta, mille kemikaaleille pikkulapset altistetaan?
Sinähän sen päätöksen teet käyttämällä yleistä pesulaa. Osta oma pesukone.
Luitko aloituksen? Mulla on pesukone. Mutta pienessä asunnossa kuivaaminen on hankalaa, varsinkin lakanoiden. Maksan vastiketta, ja käytän taloyhtiön yleisiä tiloja vastaavasti. Ap
Sä olet rasittava ihminen ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuka vahtii kieltoa? Ei kukaan
Suurin osa ihmisistä osaa käyttää yleistä vessaa sikailematta ilman, että kukaan vahtii ihmisten käytöstä. Liikennesääntöjä noudatetaan, vaikkei poliisi vahdi vieressä. Nykyaikana pitäsi olla kansalaistaito ymmärtää, että hajusteettomuus kuuluu yleisin tiloihin, päiväkoteihin, kouluihin ja terveydenhuollon yksiköihin. Tietenkään talon pesutupa ei ole mikään yksilöllisten hajustetettuje pesuaineiden käyttöpaikka. Sellaisten käyttö pesutuvassa on aikamoisen öykkärimäisyyden ja junttiuden osoitus.
Aika vaaleanpunaisten lasien läpi katselet maailmaa väittäessäsi, että yleiset kusiputkat ovat siistejä tai että liikennesääntöjä noudatetaan. Kyynisempi voisi väittää, että mitään yhteistä ei kukaan pidä kunnossa ellei se ole hänen työtään. Myös sitä, että suurin osa liikkujista tekee jatkuvaa riskien arviointia sen suhteen kuinka paljon voi rikkoa liikennesääntöjä missäkin tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä voi. Helpointa on opetella elämään sen kanssa, että maailma ei pyöri sinun ympärilläsi.
Mutta se pyörii niiden ympärillä, jotka saavat päättää toisten puolesta, mille kemikaaleille pikkulapset altistetaan?
Sinähän sen päätöksen teet käyttämällä yleistä pesulaa. Osta oma pesukone.
Luitko aloituksen? Mulla on pesukone. Mutta pienessä asunnossa kuivaaminen on hankalaa, varsinkin lakanoiden. Maksan vastiketta, ja käytän taloyhtiön yleisiä tiloja vastaavasti. Ap
Sä olet rasittava ihminen ap.
Sille vois perustaa oman ketjun sitten. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lakanat saa taiteltua sille lattiatelineelle niin, että ne kuivaa. Telineelle sopii iso lakana ja kaksi pussilakanaa ilmavasti. Lattiatelineen lisäksi meillä on kylppärin seinässä Oksarinoska, siihen sopii hyvin pyykkiä kuivamaan. Eihän se teline kauheasti olohuonetta korista, mutta ei se koko aikaa siinä ole.
Pikkulapsiperheessä se on siinä tasan koko ajan.
Itse tungin telineet kylppäriin vaikka ahdasta oli. Joskus koti näytti lähinnä pesulalta. Monenlaisia tankoja löytyi joihin pyykkiä sai kuivumaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä kuivaan noin. Ei ole ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vie vähäksi aikaa ulos.
Kokeilin tuota aikanaan, kun oli sama ongelma kuin ap:lla, eikä se auttanut. Jouduin pesemään vaatteet kahteen kertaan, ennen kuin haju oli hälvennyt edes kohtalaiseksi.
Ennen kuin kukaan kivittää, niin meidän taloyhtiössämme käytettiin samaa kuivaushuonetta vuosikaudet, enkä ainakaan minä huomannut mitään tarttuneita hajuja. Vasta eräs uusi naapuri toi mukanaan voimakkaasti tuoksuvat pesuaineet ja jouduin lopettamaan kuivaushuoneen käytön. Meitä oli siis monta taloutta, jotka olimme käyttäneet samaa kuivaushuonetta sulassa sovussa. Minusta olisi paljon käytännöllisempää, että yksi hajusteita rakastava hankkii oman koneen ja kuivausrummun kuin että 5-10 muuta taloutta joutuu tekemään niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran pesutuvan käyttäjä saa hajustaa toisten ihmisten pyykit ja siten kodit omilla hajuillaan, miksi parveketupakoija ei sitten samalla logiikalla saisi hajustaa toisten koteja?
Suurimmassa osassa talonyhtiöitä parveketupakointia ei ole kielletty ja laillisesti sen kieltäminen jälkikäteen on aika hankalaa. Joten aika moni siellä parvekkeella edelleen polttaa.
Ei tuo kovin hankala homma ollut. Isännöitsijä hoiti vahvalla rutiinilla. Aikaa siihen meni vähän. Itse äänestin kieltoa vastaan vaikken polta, mutta menihän se odotetusti heittämällä läpi. Ei se kielto parvetupakointia lopettanut mutta saatiinpahan kieltää kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa miettinyt. Joidenkin käyttäjien jälkeen pesutupa ja koneet haisee seuraavana päivänä.
Mä pesin joskus leirintäalueen pyykkikoneessa vaatteita, niin edellisten käyttäjien pesuaineiden haju tarttui pyykkikoneesta omiin vaatteisiin niin että meillä haisi vaatteet vielä monen pesukerran jälkeen kotona. Päiväkotiaikoina meillä haisi aina pesuaine, kun se haju tarttui lasten ulkovaatteisiin päiväkodin kuivauskaapista.
En ole allerginen eikä sinänsä haittaa, mutta jestas että joissakin aineissa on tymäkkä tuoksu!
Plus haju todellakin tarttuu, vaikka hajusteita käyttävät eivät sitä uskokaan. Eikä se lähde yhdellä pesukerralla eikä tuulettamisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hajusteiden suurkäyttäjä löytyi.
Sivusta. Ei vättämättä. Minä ainakin tässä maailmatilanteessa alan olla vtun kyllästynyt ihmisten jatkuvaan kitinään mitättömistä asioista. Kun olin sairas, pesin kuumalla hanavedellä omani ja lasten lakanat ja pyyhkeet vauvan kylpyammeessa.
Sama juttu. En lotraa hajusteilla ja yleensä käytän joko hyvin miedosti hajustettua pesuainetta, tai täysin hajutonta. Hiuslakassa hajutonta jne. mutta en vain jaksa tätä jatkuvaa kitinää ja loukkaantumista ihan kaikesta. Ihan jokaista uniikkia lumihiutaletta erikoisuuksineen nyt vain ei voi ottaa huomioon. Olen itsekin ollut herkistynyt kenikaaleille ja hajusteille, kun altistuin homeelle ja sain homeaktistuksen myötä astman. Ja sen herkistymisen hajuille, mutta ei se oma ongelmani tarkoita sitä, että koko muun maailman pitäisi pyöriä sen ympärillä. On myös muita sairauksia, joita pitää ottaa jokapäiväisessä elämässä huomioon ja olishan se kivaa, jos koko yhteiskunta pyörisi juuri näiden minun tarpeideni ympärillä. Kyllähän se arkeani helpottaisi. Mutta kun se ei vain voi mennä niin.
Onks monelle epäselvää, että ihmisillä on aika erilaisia koteja. Esim pk-seudulla asutaan ahtaasti, ei kaikilla todellakaan ole esim kylpyhuonetta, johon mahtuu kuivamaan yhtään mitään. Ja toisaalta jos on olemassa hyvä kuivaustila, moni varmaan valitsee mielummin viedä pyykkinsä sinne ihan vain siksi, että kotona on siistimpi tunnelma. Kuivaushuoneet ja pesutuvat ovat kerrostaloasumisen ehdottomia etuja, ei niiden käyttöä yleensä haluta lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Voisivat oikeasti ympäristösyistä kieltää hajusteet pesuaineissa kyllä.
Tuo voisi olla aika hyvä uudistus. Jokainen voisi sitten kotona suihkia vaatteisiinsa sellaista tuoksua kuin haluaa, jos jaksaa.
Tuskinpa nuo hajusteet edes ovat kovin terveellisiä pitkään ja runsaasti käytettyinä. Ei haittaisi, jos niiden määrää vähennettäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hajusteiden suurkäyttäjä löytyi.
Sivusta. Ei vättämättä. Minä ainakin tässä maailmatilanteessa alan olla vtun kyllästynyt ihmisten jatkuvaan kitinään mitättömistä asioista. Kun olin sairas, pesin kuumalla hanavedellä omani ja lasten lakanat ja pyyhkeet vauvan kylpyammeessa.
Sama juttu. En lotraa hajusteilla ja yleensä käytän joko hyvin miedosti hajustettua pesuainetta, tai täysin hajutonta. Hiuslakassa hajutonta jne. mutta en vain jaksa tätä jatkuvaa kitinää ja loukkaantumista ihan kaikesta. Ihan jokaista uniikkia lumihiutaletta erikoisuuksineen nyt vain ei voi ottaa huomioon. Ole
Mä taas en tajua, että miksi ylipäänsä viettää aikaansa lukien tällaisia ketjuja, jos kerran ei halua elämäänsä mitään kitinää. Aika ristiriitaista. Eikös silloin kannattaisi olla nytkin tekemässä jotain ihan muuta?
Vierailija kirjoitti:
Voin taata, että jos kuvittelet pyykkinaruista irtoavan kemikaaleja lapsesi petivaatteisiin, ongelmasi ei ratkea sillä että naapurit vaihtavat pesuaineita. Se ratkeaa psyykkisellä ammattiavulla.
Sulla tässä näyttää olevan psyykkinen ongelma. Jos hajua tarttuu, silloin myös kemikaaleja on tarttunut, sillä niistä hajukin johtuu. Osa kemikaaleista on hajuttomia, osassa on haju. Haistamme asioita, kun jokin molekyyli päätyy nenän sisään. Jos molekyylejä ei siirry, emme tunne hajuakaan.
No ei. Jos nyt ensiksi se tupakointi kiellettäisi, paljon epätervellisempää pikkulapsille.
Vierailija kirjoitti:
Joo enpä tykkää itsekään hajusteista sen enempää, moni tori-ostos on mennyt hukkaan liian voimakkaan tuoksun takia. Maailma ei kuitenkaan pyöri minun tarpeideni ympärillä ja jos asia noin paljon hiertää, pitää pestä pyykit omassa koneessa.
Just. Joskus kirpparilta ostanut vaatteita, mistä ei se hajusteen haju lähde useammassakaan pesussa. 🤢
Vierailija kirjoitti:
Nyt on herkkää porukkaa. En itse käytä hajustettuja pesuaineita, etikkaa tai huuhteluaineita. Pesen siis perus valkopyykin hajusteettomalla pesujauheella, kirjopyykin hajusteettomalla pesujauheella, silkin ja villan hellällä hajusteettomalla nestemäisellä pesuaineella tai sappisaippualla. Ei tule kuitenkaan edes mieleen kitistä siitä kun jotkut käyttävät hajustettuja pesuaineita tai huuhteluaineita. Hajujen ja tuoksujen kanssa aivan sama kuin äänen, kyllä niitä maailmaan mahtuu.
Hajuste voi aiheuttaa allergiaa, astmakohtauksen tai migreenin. Minusta ei ole reilua aiheuttaa sellaista toisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vie vähäksi aikaa ulos.
Kokeilin tuota aikanaan, kun oli sama ongelma kuin ap:lla, eikä se auttanut. Jouduin pesemään vaatteet kahteen kertaan, ennen kuin haju oli hälvennyt edes kohtalaiseksi.
Ennen kuin kukaan kivittää, niin meidän taloyhtiössämme käytettiin samaa kuivaushuonetta vuosikaudet, enkä ainakaan minä huomannut mitään tarttuneita hajuja. Vasta eräs uusi naapuri toi mukanaan voimakkaasti tuoksuvat pesuaineet ja jouduin lopettamaan kuivaushuoneen käytön. Meitä oli siis monta taloutta, jotka olimme käyttäneet samaa kuivaushuonetta sulassa sovussa. Minusta olisi paljon käytännöllisempää, että yksi hajusteita rakastava hankkii oman koneen ja kuivausrummun kuin että 5-10 muuta taloutta joutuu tekemään niin.
Joo, luulen myös, että meidänkin talossa se on 1 tai korkeintaan 2 naapuria, joilla pesu- ja huuhteluaineen käyttö on holtitonta, ei siellä aina haise. Mutta silloin kun haisee, sitten todella haiseekin, ja tarttuu kaikkeen. Ap
Meidän taloyhtiössä on ihan hyvä pesutupa ja kuivushuone. Isännöitsijä aina muistuttaa, että vaikka kotona olisi oma kone, kannattaa pyykki kuivata kuivaushuoneessa. Kuivaan jatkossakin pyykin kotona, sillä pesutuvassa ja kuivaushuoneessa haisee pyykinpesuaineet. Harmittaa, kun noiden käyttö on ilmaista ja siellä pystyi pesemään matotkin. Nyt ne pitää pestä kalliissa pesulassa, tosin pienemmät matot pesen kylppärissä.
Luten joku muu tuossa jo kirjoittikin, en ehdota ketään valvomaan kieltoa, vaan kehoittaisin ihmisiä ihan oma-aloitteisesti ajattelemaan myös muita kuin itseään. Ap