Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisko hajustetut pesuaineet kieltää pesutuvassa 😡

Vierailija
20.08.2025 |

Pesin pyykit kotona ja varasin niille kuivaushuoneen taloyhtiön pesutuvasta. Muutaman tunnin jälkeen hain kuivat lakanat sisälle, ja kas, haisevat aivan jumalattoman voimakkaalle hajusteelle, joka on tarttunut pyykkinaruista 🤢. Ei pysty laittamaan pienen lapsen sänkyyn näitä.

Kommentit (247)

Vierailija
41/247 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kuivattaa kotona sisällä, ellei ole kiire. Oven päällys, teline joka ei pikkulapsen ulottuvilla, puhdas kaapin ovi tai joku muu kohta. Ei sauna. Kuitenkin niin ettei ovi mene pilalle kosteudesta.

Niin, jos on paljon tilaa kotona ja paljon aikaa, sitten kannattaa. Mutta meidän kaksiossa on ainakin ihan hiton paljon mukavampaa, kun ei roiku esimerkiksi viisi isoa lakanaa kuivamassa. Todellakin varaan kuivaushuoneen, jos on tarve.

Vierailija
42/247 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran pesutuvan käyttäjä saa hajustaa toisten ihmisten pyykit ja siten kodit omilla hajuillaan, miksi parveketupakoija ei sitten samalla logiikalla saisi hajustaa toisten koteja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/247 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hiljain oli juttua siitä miten ihmiset herkistyvät kun käyttävät niin paljon kemikaaleja ja sitten yhtäkkiä onkin allergia. En ymmärrä miksi pitää hajustaa niin että haisee kilometrin päähän. Onko niillä ihmisillä hajuaistissaan vikaa kun eivät tajua miten löyhkäävät

Vierailija
44/247 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs veit sinne. Mä pesen ja kuivaan kotona.

Vierailija
45/247 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko sulla on yliherkkä hajuaisti tai pyykkituvan ilmanvaihto on pahasti pielessä. Pyykkinaruihin ei mitkään pesuaineiden hajusteet tartu. 

Vierailija
46/247 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä voi. Helpointa on opetella elämään sen kanssa, että maailma ei pyöri sinun ympärilläsi.

Mutta se pyörii niiden ympärillä, jotka saavat päättää toisten puolesta, mille kemikaaleille pikkulapset altistetaan?

Sinähän sen päätöksen teet käyttämällä yleistä pesulaa. Osta oma pesukone.

Vierailija
47/247 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostaloissa joutuu sietämään naapureita. Just nyt tulee parvekkeen ovesta kevyt tupakanhaju. Näistä on parasta olla triggeröitymättä. 

Vierailija
48/247 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa pystyy. Aika erikoista kuitenkin, kun minäkin olen joutunut yhteisissä pyykkituvissa ja kuivaushuoneissa pyykkäämään ja kuivaamaan, eikä minun hajusteettomilla pestyihin vaatteisiin ole tarttunut ikinä mitään. Pesuaineen tuoksu voi leijua ilmassa, kun paikalle, menee, mutta ei ole kyllä vaatteisiin tarttunut koneesta/naruista, tms.

Vierailija
49/247 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hiljain oli juttua siitä miten ihmiset herkistyvät kun käyttävät niin paljon kemikaaleja ja sitten yhtäkkiä onkin allergia. En ymmärrä miksi pitää hajustaa niin että haisee kilometrin päähän. Onko niillä ihmisillä hajuaistissaan vikaa kun eivät tajua miten löyhkäävät

No jep! Ihmiset turtuvat niihon hajuihin, eivätkä huomaa enää itse. Mutta haiskoon kukin nyt ihan miltä haluaa, mutta toisten tekstiilejä ei sais väkisin hajustaa. Eli joku järki siinä määrässä. Ja tosiaan miksi ei vois vaikka kotona suihkia niihin tekstiileihinsä jotain hajustetta mielummin kuin myrkyttää koko peautupa kaikilta?

Vierailija
50/247 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälaiset köydet teillä on pyykkinaruina jos ne saa lakanat tuoksumaan. Jos tavis muovinarut niin kai pyyhit ne ensin ettei kullannuppusi altistu ties mille pöpöille? 

Hajusteet pinttyvät muoviin. Pese vaikka hajustetun shampoon pullo hajustamattomalla käsitiskiaineella 10 kertaa. Ei muutu hajuttomaksi, koska hajuste pinttyy muoviin.

Vierailija
51/247 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa pystyy. Aika erikoista kuitenkin, kun minäkin olen joutunut yhteisissä pyykkituvissa ja kuivaushuoneissa pyykkäämään ja kuivaamaan, eikä minun hajusteettomilla pestyihin vaatteisiin ole tarttunut ikinä mitään. Pesuaineen tuoksu voi leijua ilmassa, kun paikalle, menee, mutta ei ole kyllä vaatteisiin tarttunut koneesta/naruista, tms.

Ei mullakaan koskaan edellisissä taloissa, mutta nykyisessä on kyllä hajusteilla lotraajia.

Vierailija
52/247 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä voi. Helpointa on opetella elämään sen kanssa, että maailma ei pyöri sinun ympärilläsi.

Mutta se pyörii niiden ympärillä, jotka saavat päättää toisten puolesta, mille kemikaaleille pikkulapset altistetaan?

Luitko aloituksen? Mulla on pesukone. Mutta pienessä asunnossa kuivaaminen on hankalaa, varsinkin lakanoiden. Maksan vastiketta, ja käytän taloyhtiön yleisiä tiloja vastaavasti. Ap

Vierailija
53/247 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kuka vahtii kieltoa? Ei kukaan

Suurin osa ihmisistä osaa käyttää yleistä vessaa sikailematta ilman, että kukaan vahtii ihmisten käytöstä. Liikennesääntöjä noudatetaan, vaikkei poliisi vahdi vieressä. Nykyaikana pitäsi olla kansalaistaito ymmärtää, että hajusteettomuus kuuluu yleisin tiloihin, päiväkoteihin, kouluihin ja terveydenhuollon yksiköihin. Tietenkään talon pesutupa ei ole mikään yksilöllisten hajustetettuje pesuaineiden käyttöpaikka. Sellaisten käyttö pesutuvassa on aikamoisen öykkärimäisyyden ja junttiuden osoitus.

Vierailija
54/247 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tässä itsekseni, että minkälaista hajustepartiota ap ehdottaisi hajustekieltoa valvomaan. Parveketupakointikieltokaan ei toimi elleivät ihmiset sitä noudata. Valvominen on mahdotonta.

Vierailija
55/247 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostaloissa joutuu sietämään naapureita. Just nyt tulee parvekkeen ovesta kevyt tupakanhaju. Näistä on parasta olla triggeröitymättä. 

Joo, mutta ei olis pahitteeksi myös ottaa huomioon naapurit.

Vierailija
56/247 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lakanat saa taiteltua sille lattiatelineelle niin, että ne kuivaa. Telineelle sopii iso lakana ja kaksi pussilakanaa ilmavasti. Lattiatelineen lisäksi meillä on kylppärin seinässä Oksarinoska, siihen sopii hyvin pyykkiä kuivamaan. Eihän se teline kauheasti olohuonetta korista, mutta ei se koko aikaa siinä ole.

Vierailija
57/247 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luitko aloituksen? Mulla on pesukone. Mutta pienessä asunnossa kuivaaminen on hankalaa, varsinkin lakanoiden. Maksan vastiketta, ja käytän taloyhtiön yleisiä tiloja vastaavasti. Ap

Maksaa moni muukin vastiketta ja pesee ja kuivaa pyykkinsä omassa kodissaan. Yhteisissä tiloissa ei vain voi tehdä yksilöityjä sääntöjä itse kunkin vastikkeen maksajan mielenliikkeiden mukaan.

Vierailija
58/247 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hajusteiden suurkäyttäjä löytyi.

Sivusta. Ei vättämättä. Minä ainakin tässä maailmatilanteessa alan olla vtun kyllästynyt ihmisten jatkuvaan kitinään mitättömistä asioista. Kun olin sairas, pesin kuumalla hanavedellä omani ja lasten lakanat ja pyyhkeet vauvan kylpyammeessa. 

Vierailija
59/247 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaa miettinyt. Joidenkin käyttäjien jälkeen pesutupa ja koneet haisee seuraavana päivänä.

Mä pesin joskus leirintäalueen pyykkikoneessa vaatteita, niin edellisten käyttäjien pesuaineiden haju tarttui pyykkikoneesta omiin vaatteisiin niin että meillä haisi vaatteet vielä monen pesukerran jälkeen kotona. Päiväkotiaikoina meillä haisi aina pesuaine, kun se haju tarttui lasten ulkovaatteisiin päiväkodin kuivauskaapista.

En ole allerginen eikä sinänsä haittaa, mutta jestas että joissakin aineissa on tymäkkä tuoksu! 

Omituista, ettei vielä 2000-luvullakaan tajuta, että lasten hedelmällisyyttä sabotoidaan hajusteilla ja etenkin synteettisellä myskillä. Osalla on kotona synteettisellä myskillä hajustettuja kynttilöitä ja niitä tikkupulloja.

Vierailija
60/247 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kerran pesutuvan käyttäjä saa hajustaa toisten ihmisten pyykit ja siten kodit omilla hajuillaan, miksi parveketupakoija ei sitten samalla logiikalla saisi hajustaa toisten koteja?

Suurimmassa osassa talonyhtiöitä parveketupakointia ei ole kielletty ja laillisesti sen kieltäminen jälkikäteen on aika hankalaa. Joten aika moni siellä parvekkeella edelleen polttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi