Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisko hajustetut pesuaineet kieltää pesutuvassa 😡

Vierailija
20.08.2025 |

Pesin pyykit kotona ja varasin niille kuivaushuoneen taloyhtiön pesutuvasta. Muutaman tunnin jälkeen hain kuivat lakanat sisälle, ja kas, haisevat aivan jumalattoman voimakkaalle hajusteelle, joka on tarttunut pyykkinaruista 🤢. Ei pysty laittamaan pienen lapsen sänkyyn näitä.

Kommentit (247)

Vierailija
81/247 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä voi. Helpointa on opetella elämään sen kanssa, että maailma ei pyöri sinun ympärilläsi.

Hajusteiden suurkäyttäjä löytyi.

Sivusta. Ei vättämättä. Minä ainakin tässä maailmatilanteessa alan olla vtun kyllästynyt ihmisten jatkuvaan kitinään mitättömistä asioista. Kun olin sairas, pesin kuumalla hanavedellä omani ja lasten lakanat ja pyyhkeet vauvan kylpyammeessa. 

Sama juttu. En lotraa hajusteilla ja yleensä käytän joko hyvin miedosti hajustettua pesuainetta, tai täysin hajutonta. Hiuslakassa hajutonta jne. mutta en vain jaksa tätä jatkuvaa kitinää ja loukkaantumista ihan kaikesta. Ihan jokaista uniikkia lumihiutaletta

Kieltämättä, onhan tämä masokistista. Mutta samaan aikaan se on mielenkiintoista nähdä, miten vaikeaksi nykyihmisen saa elämisestään tehtyä yhteiskunnassa, jossa niin moni asia kannetaan lähes nenän eteen asti. Vähän kuin katsoisi jotain inhottavaa elokuvaa, joka inhottavuutensa vuoksi herättää uteliaisuuden. Ristiriitaista? Erittäin!

Vierailija
82/247 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi. 5 prosentin vähemmistö ei voi määrittää 95 prosentin oikeuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/247 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin taata, että jos kuvittelet pyykkinaruista irtoavan kemikaaleja lapsesi petivaatteisiin, ongelmasi ei ratkea sillä että naapurit vaihtavat pesuaineita. Se ratkeaa psyykkisellä ammattiavulla.

Sulla tässä näyttää olevan psyykkinen ongelma. Jos hajua tarttuu, silloin myös kemikaaleja on tarttunut, sillä niistä hajukin johtuu. Osa kemikaaleista on hajuttomia, osassa on haju. Haistamme asioita, kun jokin molekyyli päätyy nenän sisään. Jos molekyylejä ei siirry, emme tunne hajuakaan.

Pakokaasut, savun haju takoista ja saunoista, kivipöly ja tiepöly. Mikromuovit ruoasta ja vaatteista. Yms. Yms.

Ehkä tuo ei ole kuitenkaan se pahin altistus. 

Vierailija
84/247 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän noita pyykkitupia tai kuivaushuoneita kukaan itseään kunnioittava ihminen käytä. Siellä on narujen ympärillä aina perskarvoja ja hiustukkoja, koneet täynnä koirankarvoja ja tiivisteiden alla limalönttejä. Täysin epähygieenistä ja itseään kunnioittamatonta toimintaa pestä yhteiskoneilla omia pyykkejä. Itse olen atoopikko enkä pysty. Pesen osan käsin ja käyn veljen luona pyykkäämässä isoimmat.

Vierailija
85/247 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei. Jos nyt ensiksi se tupakointi kiellettäisi, paljon epätervellisempää pikkulapsille. 

Mitä jos ei pyrittäisi kieltämään kaikkea vaan elettäisiin elämäämme vaikka ympäristö onkin epätäydellinen?

Vierailija
86/247 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on herkkää porukkaa. En itse käytä hajustettuja pesuaineita, etikkaa tai huuhteluaineita. Pesen siis perus valkopyykin hajusteettomalla pesujauheella, kirjopyykin hajusteettomalla pesujauheella, silkin ja villan hellällä hajusteettomalla nestemäisellä pesuaineella tai sappisaippualla. Ei tule kuitenkaan edes mieleen kitistä siitä kun jotkut käyttävät hajustettuja pesuaineita tai huuhteluaineita. Hajujen ja tuoksujen kanssa aivan sama kuin äänen, kyllä niitä maailmaan mahtuu. 

Hajuste voi aiheuttaa allergiaa, astmakohtauksen tai migreenin. Minusta ei ole reilua aiheuttaa sellaista toisille.

Mulla tulee astmakohtaus hienosta pölystä, siitepölyistä ja sen sellaisista. Kumppani taas reagoi eläinpölyyn. Voisimmeko vaatia kaiken pölyn ja lemmikkien kieltämistä? Koska onhan se nyt epäreilua, että minä saan kohtauksen.

Vierailija
87/247 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä koneissa on paskajäämiäkin.

Vierailija
88/247 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on herkkää porukkaa. En itse käytä hajustettuja pesuaineita, etikkaa tai huuhteluaineita. Pesen siis perus valkopyykin hajusteettomalla pesujauheella, kirjopyykin hajusteettomalla pesujauheella, silkin ja villan hellällä hajusteettomalla nestemäisellä pesuaineella tai sappisaippualla. Ei tule kuitenkaan edes mieleen kitistä siitä kun jotkut käyttävät hajustettuja pesuaineita tai huuhteluaineita. Hajujen ja tuoksujen kanssa aivan sama kuin äänen, kyllä niitä maailmaan mahtuu. 

Hajuste voi aiheuttaa allergiaa, astmakohtauksen tai migreenin. Minusta ei ole reilua aiheuttaa sellaista toisille.

Mulla tulee astmakohtaus hienosta pölystä, siitepölyistä ja sen sellaisista. Kumppani taas reagoi eläinpölyyn. Voisimmeko vaatia kaiken pölyn ja lemmikkien kieltämistä? Koska onhan se nyt epäreilua, että minä

No musta voi kieltää lemmikkien hieromisen taloyhtiön pesukoneeseen, jotta sun kumppanikin voit sitä käyttää.

Vierailija
89/247 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa pystyy. Aika erikoista kuitenkin, kun minäkin olen joutunut yhteisissä pyykkituvissa ja kuivaushuoneissa pyykkäämään ja kuivaamaan, eikä minun hajusteettomilla pestyihin vaatteisiin ole tarttunut ikinä mitään. Pesuaineen tuoksu voi leijua ilmassa, kun paikalle, menee, mutta ei ole kyllä vaatteisiin tarttunut koneesta/naruista, tms.

Sun naapurit ovat sitten ottaneet toisetkin huomioon ja joko käyttäneet itsekin hajusteettomia aineita tai sitten riittävän pienen määrän kohtuullisesti tuoksuvia.

Vierailija
90/247 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan sinulle kohtauksia aiheuta. Ne aiheutuvat - aivan kuten muillekin allergikoille - ilman että kukaan on niitä aiheuttamassa. Allergikon täytyy järjestää elämänsä niin ettei altistu allergeeneille. Sitä vastuuta ei voi ulkoistaa.

Vierailija
91/247 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti väkisin sitten sinne hajusteiden sekaan omat pyykit tunkea, vaikka kotonas on kone ja taatusti olisivat myös kuivaneet pyykit siellä ihan hyvin 😑😑 Sitten vielä tämän satunnaisen yleistilojen käytön jälkeen kehtaat vinkua sekopäisten kieltojen maassa LISÄÄ kieltoja. 

Vierailija
92/247 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ristiriitaisesti masokistinen! Huomautan, että myös sinä kitiset. Se ei meitä muita haittaa, eli jos toi on sun genre, niin anna palaa vaan. Oot ehkä löytänyt jonkun korkeamman metatason, jossa kitistään kitinästä.

Vierailija
93/247 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin taata, että jos kuvittelet pyykkinaruista irtoavan kemikaaleja lapsesi petivaatteisiin, ongelmasi ei ratkea sillä että naapurit vaihtavat pesuaineita. Se ratkeaa psyykkisellä ammattiavulla.

Sulla tässä näyttää olevan psyykkinen ongelma. Jos hajua tarttuu, silloin myös kemikaaleja on tarttunut, sillä niistä hajukin johtuu. Osa kemikaaleista on hajuttomia, osassa on haju. Haistamme asioita, kun jokin molekyyli päätyy nenän sisään. Jos molekyylejä ei siirry, emme tunne hajuakaan.

Mutta hajua ei tartu niistä pyykkinaruista. Hyvä luoja sentään nyt.

Vierailija
94/247 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä voi. Helpointa on opetella elämään sen kanssa, että maailma ei pyöri sinun ympärilläsi.

Mutta se pyörii niiden ympärillä, jotka saavat päättää toisten puolesta, mille kemikaaleille pikkulapset altistetaan?

Sinähän sen päätöksen teet käyttämällä yleistä pesulaa. Osta oma pesukone.

Luitko aloituksen? Mulla on pesukone. Mutta pienessä asunnossa kuivaaminen on hankalaa, varsinkin lakanoiden. Maksan vastiketta, ja käytän taloyhtiön yleisiä tiloja vastaavasti. Ap

Maksaa moni muukin vastiketta ja pesee ja kuivaa pyykkinsä omassa kodissaan. Yhteisissä tiloissa ei vain voi tehdä yksilöityjä sääntöjä itse kunkin vastikkeen maksajan mielenliikk

Eli yksi hajustaja saa ajaa 20 hajusteetonta pois? Minusta olisi parempi, että tilat olisivat mahdollisimman monen käytössä.

Vierailija
95/247 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei ristiriitaisesti masokistinen! Huomautan, että myös sinä kitiset. Se ei meitä muita haittaa, eli jos toi on sun genre, niin anna palaa vaan. Oot ehkä löytänyt jonkun korkeamman metatason, jossa kitistään kitinästä.

Haa! Ja sinä kitiset minun kitinästäni muiden kitinästä. Saisikohan tähän vielä lisää kerroksia? Valittaisinko sinun valituksestasi minun valitukseen muiden valituksesta? 

Vierailija
96/247 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen minäkin haluan nähdä että naiset suostuu luopumaan tuoksuista ja hajuista

Vierailija
97/247 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hajusteiden suurkäyttäjä löytyi.

Sivusta. Ei vättämättä. Minä ainakin tässä maailmatilanteessa alan olla vtun kyllästynyt ihmisten jatkuvaan kitinään mitättömistä asioista. Kun olin sairas, pesin kuumalla hanavedellä omani ja lasten lakanat ja pyyhkeet vauvan kylpyammeessa. 

Aika moni on vastaavasti kyllästynyt toisten jatkuvaan itsekkyyteen ja piittaamattomuuteen. Toisia ei enää edes yritetä huomioida, eikä huonoa käytöstä paheksuta.

Vierailija
98/247 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä sinun.

Vierailija
99/247 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin suurella todennäköisyydellä se 19 käyttää tiloja yhä edelleen ja ainoastaan sinä teet naapurin pyykinpesusta ongelman.

Vierailija
100/247 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kuka vahtii kieltoa? Ei kukaan

Suurin osa ihmisistä osaa käyttää yleistä vessaa sikailematta ilman, että kukaan vahtii ihmisten käytöstä. Liikennesääntöjä noudatetaan, vaikkei poliisi vahdi vieressä. Nykyaikana pitäsi olla kansalaistaito ymmärtää, että hajusteettomuus kuuluu yleisin tiloihin, päiväkoteihin, kouluihin ja terveydenhuollon yksiköihin. Tietenkään talon pesutupa ei ole mikään yksilöllisten hajustetettuje pesuaineiden käyttöpaikka. Sellaisten käyttö pesutuvassa on aikamoisen öykkärimäisyyden ja junttiuden osoitus.

Aika vaaleanpunaisten lasien läpi katselet maailmaa väittäessäsi, että yleiset kusiputkat ovat siistejä tai että liikennesääntöjä noudatetaan. Kyynisempi voisi väittää, että mitään yhteistä ei kukaan pidä kunnossa ellei se ole hänen työtään. Myös sitä, että suurin osa liikkujista tekee jatkuvaa riskien arviointia sen suhteen kuinka paljon voi rikkoa liikennesääntöjä missäkin tilanteessa.

Tuo sinun ajatusmaailmasi sopii paremmin Venäjälle tai arabialaiseen kulttuuriin, ei niinkään Skandinaviaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi