Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onpa pankit kiristäneet lainansaantia

Vierailija
20.08.2025 |

Useampi asuntolaina saatu huomattavasti pienituloisempana. Nyt ei asu kotona enää lapsia. Haettu lainaa 50000 euron vapaa-ajan asuntoon. Tiedossa, että mökin vakuusarvo on pienempi. Säästöjä yli 20000 euroa, tulot 7700 euroa bruttona ja vakityöt. Kaksi pankkia ilmoittanut suoraan, että ei tipu. Ei muita velkoja kuin asuntolainaa n. 80000 euroa. 

Kommentit (153)

Vierailija
1/153 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko minkä ikäisiä?

Vierailija
2/153 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko minkä ikäisiä?

Nelikymppisiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/153 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne menot

Vierailija
4/153 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis paljonko olisitte tarvinneet lainaa ja mikä mökin arvo?

Vierailija
5/153 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla tuloilla ei ole mikään ongelma säästää mokomat 50000 täyteen, niin saa sen mökin ihan omilla rahoilla.

Vierailija
6/153 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne menot

Säästöön menee vuosittain yli 8000 euroa eli se kertonee jotain. Ja säästöjä on siksi niin vähän, että ollaan esimerkiksi remontoitu välissä säästöillä. 

Vierailija
7/153 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko minkä ikäisiä?

Nelikymppisiä. 

Mutta lapset jo muuttaneet? Ei ole sitten korkeaa koulutusta.

Vierailija
8/153 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noilla tuloilla ei ole mikään ongelma säästää mokomat 50000 täyteen, niin saa sen mökin ihan omilla rahoilla.

Toki. Mutta aika hölmöltä se tuntuu, että pitää säästää monta vuotta ja mietin tätä asiaa laajemmin eli jos suuntaus on tämä niin asuntokauppa tyrehtyy ja siitähän on ollutkin paljon uutisia, että näin on tapahtunut. 

Vierailija
9/153 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis paljonko olisitte tarvinneet lainaa ja mikä mökin arvo?

Tarvitsisimme 30000 euroa. Arvo 50000 euroa. Loput omasta pussista. Myös lainan nostoon liittyvät kulut, varainsiirtovero jne

Vierailija
10/153 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko minkä ikäisiä?

Nelikymppisiä. 

Mutta lapset jo muuttaneet? Ei ole sitten korkeaa koulutusta.

Kyllä. En nyt tiedä, että miten tämä koulutus suoraan lainansaantiin vaikuttaa, kun periaatteessa miehellä on varmempi työ. Minulla on amk-koulutus, ei (vielä) sen kummempaa. 

Vierailija
11/153 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi yhyy. Monelle ei ole vielä edes sitä ekaa asuntoa, miksi teidän pitäisi saada ostettua taas uusi kämppä? Jos on jo entistäkin velkaa, niin miksi ette maksa sitä ensin pois? Ihme porukkaa.

Vierailija
12/153 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne menot

Säästöön menee vuosittain yli 8000 euroa eli se kertonee jotain. Ja säästöjä on siksi niin vähän, että ollaan esimerkiksi remontoitu välissä säästöillä. 

Eihän teillä jäisi enää mitään pelivaraa koron nousuille, jos tuo 8k menisi mökkilyhennyksiin. Aika kädestä suuhun ja kovalla riskillä...

Vierailija
13/153 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö edes jos käytätte asunnon vapaata vakuusarvoa mökkivelan takaukseen?

Mökkilaina on kulutusluottoa, joten toki tuo on suht iso kulutusluotto kun nettotulot lie vain luokkaa 5000e/kk kahdelle hengelle. Asuntolainaan sitä ei voi rinnastaa, ennemmin autolainaan. Mutta luulisi onnistuvan jos antaa asunnon (vapaat vakuudet) lisäpantiksi. 

Vierailija
14/153 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut myös. Olisin halunnut ostaa -60 luvulla rakennetun talon hyvällä sijainnilla ja hienolla rantatontilla. Pankille kohde ei kelpaa vakuusarvoksi ja minulle ei myönnetä lainaa kun en pysty kerralla rahoittamaan siihen täyttä peruskorjausta/uudisrakennusta. Olisin ensin halunnut ostaa kiinteistön ja sitten kun sen laina olisi maksettu pois olisin ottanut uuden lainan rakentamiseen. 

Vierailija
15/153 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hoidat lainat jos joudut työttömäksi? Mökkien ja asuntojen kauppa ei käy ja niiden takausarvo on laskenut. Pankkien pitää ottaa tällaiset asiat huomioon nykypäivänä.

Vierailija
16/153 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista. Meillä on samansuuruinen lainantarve hämmästyttävän samoilla spekseillä, kohde vaan ei ole vapaa-ajan asunto vaan toisen meistä lapsuudenkoti, ehkä jossain vaiheessa muutettais itse sinne. Ei ole vielä ehditty kyselemään tarjouksia.

Vierailija
17/153 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko syynä se, että teillä on vielä aika paljon asuntolainaa jäljellä?

Vierailija
18/153 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aa, no nyt tajuan miten jengi velkaantuu niin saakelisti. Kun lainaa otetaan ennen kuin entistäkään on maksettu pois. Tai siis yritetään ottaa ja sitten valitetaan kun ei saa jälkkäriä ennen ruokaa. Äiti on ihan tyhmä kun miettii mun tulevaisuutta eikä sitä, että mä haluun :(

Vierailija
19/153 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä koin saman Ruotsissa.Asunto velaton 10 milleä Ruotsin kruunuissa, kesämökki jossa mitätön laina , en saanut lainata 1 miljoonaa kruunua tytölle asunnon ostoon. 

Nyt kun tyttö aikainen ja hyväpalkkainen , 31000 eli 2777 euroa brutto , ei saanut lainaa asunnon ostoon mutta minä jolla arvoasunto , auttoi että hän sai lainan ja itse laitoin  ison avustuksen etukäteisperintönä .Joten nyt sai ihanan kodin.

Ei ollut kiva entinen kun 5 paria mustia käsiä jatkuvasti ruudussa kiinni pohjakerroksessa  Tukholman esikaupunkialueella. 

Vierailija
20/153 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se menee kai niin että ostettavan kiinteistön arvosta hyväksytään vakuudeksi 70 %. Loput täytyy kattaa lisävakuuksin tai säästöillä. Lisäksi kululaskelman täyttämisessä pitää olla tarkkana, korkokriisin takia siihen suhteudutaan entistäkin tarkemmin.