Miten tuosta moottoritielle liittyvän väistämisestä on saatu näin julmetun iso ongelma?
Itse toimin niin, että ajan oikeaa kaistaa nopeusrajoituksen mukaan. Jos vasemmalta kaistalta ei ole kukaan tulossa ohi (ei tietenkään pitäisi edes tulla ketään, koska minä ajan nopeusrajoituksen mukaan) väistän liittyjää vasemmalle kaistalle. Jos vasemmalla kaistalla sattuu olemaan muuta liikennettä, silloin en väistä.
Kertaakaan ei ole ollut ongelmia asian suhteen.
Kommentit (316)
Eniten minua ärsyttää ja ottaa kaaliin motarilla ne ihmiset jotka luulevat että vasemmalla kaistalla saa ajaa ylinopeutta. Jos ohitan ohitan moottoritiellä vaikka rekan käyttäen oikeaa kaistaa ja ajan nopeusrajoitusten mukaan eli maksimissaan suurinta sallittua nopeutta niin hyvin usein takapuskuriin kiinni tulee joku teiden ritari.
Alan tästä lähin painamaan jarrua jos joku ajaa takapuskurissani kiinni koska en halua että minun perään ajaa kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin saat siirtyä ajamaan oikealle kaistalle, ohittaa hidastelijan kunhan jatkat ajamista oikealla kaistalla, etkä palaa välittömästi vasemmalle.
Se on laitonta moottoritiellä.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ainoat hankalat tilanteet kun olen tullut liittymästä on seuraava. Edessäni ajava kuski ei uskalla ajaa tarpeeksi lujaa että pääsisi liittymästä moottoritielle. Joten sitten minullakin on vaikeuksia koska vauhti on liian hidas. Näiden hitaiden takia ilmeisesti vaihdetaan vasemmalle kaistalle. Ongelma on siis nämä jotka eivät uskalla kiihdyttää liittymässä.
Ajat silloin liian lähellä sitä edellä ajavaa. Jätä kunnon väli niin pääset itsekin paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Höpö höpö!! Jos oikea kaista vetää paremmin, saat kyllä ajaa ohi vasemmalla ajavasta. Erikseen et saa kaistaa vaihtaa oikealle, ohittaa ja sitten palata takaisin. Se on ohitus.
Ei todellakaan pidä jarruttaa oikealla kaistalla, jos vasen alkaa himmata 🤣"
Oletko oikeasti tyhmä vai provoatko vain?
Motarilla oikealta ei mennä toisen auton ohi, paitsi edellä mainitut poikkeukset. Miten on niin vaikeaa?
Ohis, mutta luuletko siis ihan tosissasi että jos vasemmalla kaistalla joku ajaa satasen alueella 70 km/h ja sinä saavutat hänet oikealla kaistalla, sinun täytyy hidastaa vauhtisi samaan ja ajaa rinnakkain?
Siinähän se lakitekstissä käsketään.
Kun ei ole 🙈, ei vaikka mitenkä väännät ja käännät ja jankkaat. Vieressä ajava ei ole edessä ajava. Edessä ajava ajoneuvo on se, joka ajaa edessäsi samalla kaistalla. Tämä todistaa vain sen, että olet siis ääliö, kerta et erota sitä, mitä eroa on viereisellä kaistalla ja edessä olevalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Höpö höpö!! Jos oikea kaista vetää paremmin, saat kyllä ajaa ohi vasemmalla ajavasta. Erikseen et saa kaistaa vaihtaa oikealle, ohittaa ja sitten palata takaisin. Se on ohitus.
Ei todellakaan pidä jarruttaa oikealla kaistalla, jos vasen alkaa himmata 🤣"
Oletko oikeasti tyhmä vai provoatko vain?
Motarilla oikealta ei mennä toisen auton ohi, paitsi edellä mainitut poikkeukset. Miten on niin vaikeaa?
Ohis, mutta luuletko siis ihan tosissasi että jos vasemmalla kaistalla joku ajaa satasen alueella 70 km/h ja sinä saavutat hänet oikealla kaistalla, sinun täytyy hidastaa vauhtisi samaan ja ajaa rinnakkain?
Voit mennä ko. auton perään tööttäilemään ja välkyttämään pitkiä, mutta ohittaa et saa oikealta.
Kyllä,
Homma menee näin:
Jos saavuttaa hitaamman ja vaihtaa oikealle suorittaen ohituksen, se on jyrkästi kiellettyä.
Lailliseksi edellä mainittu tilanne muuttuu silloin, jos vaihtaa ajokaistaa oikealle eikä suorita ohitusta ennen kuin jonkin ajan kuluttua. Tarkkaa aikarajaa laissa ei ole, mutta muutama sekunti ei riitä.
Eilen auto tuli liittymästä kehälle (kaksi kaistaa) ihan mun eteen. Kuvittelin et joko kiihdyttää tarpeeksi kiihdytyskaistalla ja menee eteen tai jäyttäytyy taakse. Itse pidin noin 80 tasaisen vauhdin (rajoitus 80). Ehkä oletti et annan tilaa kun en ajanut ylinopeutta? Kun huomasin et siihen se aikoo tulla niin hölläsin kaasun ja piti vielä jarruttaakin. Miettinyt tilannetta et olisiko vaan pitänyt antaa ajoissa tilaa löysäämällä kaasua et olis päässyt turvallisemmin eteen, nyt ajoin melkein kiinni ja jouduin jarruttaa kunnes sitten tämä kyseinen auto kiihdytti kunnolla.
Opetusluvalla ajan. Eka kerta kun joku tuli noin eteen ilman et tarkoituksella annoin tilaa. En antanut kun minusta olisi pystynyt vaikka kiihdyttää siihen nopeuteen jo liittymässä jolla sitten jatkoi kuitenkin matkaa kun olin joutunut jarruttaa.
Näitä jää miettii et mitä olisi voinut tehdä itse toisin.
Ohituskaistaa ei ollut, ettei sinänsä liity aiheeseen vaikka liittyykin 🙂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä ajetaan liian lyhyillä turvaväleillä, jolloin liittyminen näyttää hankalammalta. Kiihdytyskaistalla ajetaan myös liian lyhyillä väleillä, kun pitäisi jättää edellä ajavaan pidempi väli, jotta kaikki ehtivät löytää ongelmitta paikan sinne lyhyiden turvavälien sekaan.
Jätä siis kiihdytyskaistalla jo pitkä väli edellä ajavaan.
Liian pienet turvavälit aiheuttaa juurikin sen että liikennevirta ei ole tasaista vaan vauhti seilaa. Jos ihmiset osaisi pitää riittävän turvavälin edellä ajavaan niin silloin liikennevirta kulkisi tasaisesti.
Usein käy niin kun pitää itse pidempää turvaväliä edellä ajavaan, niin takana tuleva ohittaa ja tunkee siihen väliin ja taas itse joutuu pidentämään sitä väliä.
Ne ohittajat on juurikin niitä tolloja liikenteessä ne ovat niitä jotka roikkuu takapuskurissa kiinni. Nämä ohittelijat kun tunkee autonsa siihen väliin niin sitten se autoletkan vauhti jojoilee koska ohitettava joutuu aina hidastamaan vauhtia jotta turvaväli pysyy riittävänä. Toki nämä ohittelijat ovat sitten niitä jotka ajavat nokkakolareita, he ajavat ulos teiltä ja he ajavat jalankulkijoiden päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ainoat hankalat tilanteet kun olen tullut liittymästä on seuraava. Edessäni ajava kuski ei uskalla ajaa tarpeeksi lujaa että pääsisi liittymästä moottoritielle. Joten sitten minullakin on vaikeuksia koska vauhti on liian hidas. Näiden hitaiden takia ilmeisesti vaihdetaan vasemmalle kaistalle. Ongelma on siis nämä jotka eivät uskalla kiihdyttää liittymässä.
Ajat silloin liian lähellä sitä edellä ajavaa. Jätä kunnon väli niin pääset itsekin paremmin.
Tämä!
Tuo kirjoittelija syyttää edessä ajavaa autoilijaa tilanteesta vaikka todellisuudessa syy on hänen oma, jos hän tajuaisi pitää riittävän pitkän turvavälin niin hän voisi kiihdyttää vauhtiaan.
Vierailija kirjoitti:
Eniten minua ärsyttää ja ottaa kaaliin motarilla ne ihmiset jotka luulevat että vasemmalla kaistalla saa ajaa ylinopeutta. Jos ohitan ohitan moottoritiellä vaikka rekan käyttäen oikeaa kaistaa ja ajan nopeusrajoitusten mukaan eli maksimissaan suurinta sallittua nopeutta niin hyvin usein takapuskuriin kiinni tulee joku teiden ritari.
Alan tästä lähin painamaan jarrua jos joku ajaa takapuskurissani kiinni koska en halua että minun perään ajaa kukaan.
Teet siis äkkijarrutuksen opettaaksesi takana olijaa, koska et halua että hän ajaa perääsi? Vaikka suuremmalla todennäköisyydellä nimenomaan aiheutat sen peräänajon jarruttamalla laittomasti? Tiedäthän, että et saa tehdä äkkijarrutuksia ja jarrutella huvin vuoksi? Sekin on kielletty laissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarkoiteta. Tuo lakiteksti on hyvin selkeästi kirjoitettu ja tarkoittaa nimenomaan, että EDESSÄ olevaa ajoneuvoa. Eli edessä oleva on se, joka ajaa samalla kaistalla edessäsi. Ei sitä, joka ajaa viereisellä kaistalla. Aivan yksiselitteinen asia, josta sinä vänkäät joko tyhmyyden, tai periaatteen takia vastaan. Molemmat vaihtoehdot yhtä vaarallisia.
Korjataan virheesi: lakitekstissä puhutaan edeLLÄ ajavasta, ei edeSSÄ. Tästä varmaan syntyy sekaannuksenne jossa liitätte ohittamiseen ehdoksi myös kaistanvaihtoja. Laki on kuitenkin selkeä. Siinä ohittamisen ainut määre on se, että ajoneuvo siirtyy toisen edelle pituussuunnassa. Sivuttaisesta siirtymästä kuten kaistanvaihto ei puhuta mitään. Samasta syystä erikseen sallitaan poikkeustilanteissa ohittaminen eli edeLLE siirtyminen mikäli se voi tapahtua kaistaa vaihtamatta. Eihän tätä poikkeussääntöä tarvittaisi, jos tulkintanne ohittamisesta olisi oikea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei aina todellakaan ole mahdollista aiheuttamatta haittaa takana olevalle liikenteelle.
Vierailija kirjoitti:
Kun ei ole 🙈, ei vaikka mitenkä väännät ja käännät ja jankkaat. Vieressä ajava ei ole edessä ajava. Edessä ajava ajoneuvo on se, joka ajaa edessäsi samalla kaistalla. Tämä todistaa vain sen, että olet siis ääliö, kerta et erota sitä, mitä eroa on viereisellä kaistalla ja edessä olevalla.
Viereisellä kaistalla edellä olevan ei tarvitse koskaan olla edessä tullakseen ohitetuksi tieliikennelain tarkoittamalla tavalla. Eikä minun tarvitse sinua nimitellä älyäsi halventavasti, koska teet sen itse.
Vierailija kirjoitti:
Eilen auto tuli liittymästä kehälle (kaksi kaistaa) ihan mun eteen. Kuvittelin et joko kiihdyttää tarpeeksi kiihdytyskaistalla ja menee eteen tai jäyttäytyy taakse. Itse pidin noin 80 tasaisen vauhdin (rajoitus 80). Ehkä oletti et annan tilaa kun en ajanut ylinopeutta? Kun huomasin et siihen se aikoo tulla niin hölläsin kaasun ja piti vielä jarruttaakin. Miettinyt tilannetta et olisiko vaan pitänyt antaa ajoissa tilaa löysäämällä kaasua et olis päässyt turvallisemmin eteen, nyt ajoin melkein kiinni ja jouduin jarruttaa kunnes sitten tämä kyseinen auto kiihdytti kunnolla.
Opetusluvalla ajan. Eka kerta kun joku tuli noin eteen ilman et tarkoituksella annoin tilaa. En antanut kun minusta olisi pystynyt vaikka kiihdyttää siihen nopeuteen jo liittymässä jolla sitten jatkoi kuitenkin matkaa kun olin joutunut jarruttaa.
Näitä jää miettii et mitä olisi voinut tehdä itse toisin.
Ohituskaistaa ei ollut, ettei sinä
Ohjeeni on se että seuraa liikennettä, hyvä että et ajanut ylinopeutta ja hyvä että seuraat liikennettä. Sinun tilanteessa olisin itse hiljentänyt omaa vauhtiani jotta auto pääsee liittymään turvallisesti liittymästä kehätielle. Liikenteessä pitää osata ottaa muut huomioon.
Ei ollut tässäkään asiassa 50 vuoteen mitään ongelmaan, ennen kuin moniosaajat saatiin tuonnekin sekoilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ongelmaa. Liittyjällä on yksiselitteisesti väistämisvelvollisius.
No, kyllä heitä silti lähes aina joutuu väistämään ts. hidastamaan tai nopeuttamaan. Varsinkin ruuhkassa, koska turvavälejä ei ole. Jos jätät sellaisen, joku änkeää siihen.
Siitä vasta vasrtilanne syntyy, että liittyjä jää kaistan päähän eikä pääse liittymään. Pari rekkaa jumittaa liittymäkaistalla ja aiheuttaa ketjukolarin, sitäkö tässä haetaan.
Kyllä,
Homma menee näin:
Jos saavuttaa hitaamman ja vaihtaa oikealle suorittaen ohituksen, se on jyrkästi kiellettyä.
Lailliseksi edellä mainittu tilanne muuttuu silloin, jos vaihtaa ajokaistaa oikealle eikä suorita ohitusta ennen kuin jonkin ajan kuluttua. Tarkkaa aikarajaa laissa ei ole, mutta muutama sekunti ei riitä.
Moottoritiellä oikealta ohi ajaminen on aina ehdottoman kiellettyä kaikissa tilanteissa paitsi tieliikennelain erikseen mainitsemat poikkeukset.
Oletteko koskaan ajaneet Ruotsissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teet siis äkkijarrutuksen opettaaksesi takana olijaa, koska et halua että hän ajaa perääsi? Vaikka suuremmalla todennäköisyydellä nimenomaan aiheutat sen peräänajon jarruttamalla laittomasti? Tiedäthän, että et saa tehdä äkkijarrutuksia ja jarrutella huvin vuoksi? Sekin on kielletty laissa.
Mutta kun pieneläin meinasi tulla tielle. Ainoa keino miten noita takapuskurissa roikkujia voi opettaa tavoille on se että vilauttelet jarruvaloja, tiputat oman nopeuden reilusti alle suurimman sallitun ja se on myös keino että alat ajamaan siten että vauhti seilaa tosi paljon. Kerro itse parempi keino kuinka näitä takapuskurissa roikkujia voi kouluttaa? Pitäisikö heidät pysäyttää ja vetää turpaa vai?
Tuossa vasemmalle kaistalle väistämisessä ei olisi mitään ongelmaa, jollei siellä ajeltaisi ylinopeuksia.
Jos autot ajavat samaa nopeutta, kaistanvaihto ei ole mikään ongelma.
:D :D
Ajokouluista saa ostaa ajotunteja myös ihan muuten vaan, vaikka kortti jo olisikin.
Olet vaarallisen tietämätön.