Miten tuosta moottoritielle liittyvän väistämisestä on saatu näin julmetun iso ongelma?
Itse toimin niin, että ajan oikeaa kaistaa nopeusrajoituksen mukaan. Jos vasemmalta kaistalta ei ole kukaan tulossa ohi (ei tietenkään pitäisi edes tulla ketään, koska minä ajan nopeusrajoituksen mukaan) väistän liittyjää vasemmalle kaistalle. Jos vasemmalla kaistalla sattuu olemaan muuta liikennettä, silloin en väistä.
Kertaakaan ei ole ollut ongelmia asian suhteen.
Kommentit (316)
Rekat kyllä painaa sieltä liittymistä niin, että käytännössä on vaan pakko väistää vasemmalle. Ei ne yksinkertaisesti pysty kiihdyttämään niin nopeasti, että solahtaisivat liikennevirtaan tuosta vaan.
Tämä "väistämiskielto" on ehkä typerin liikennesääntö, jonka olen kuullut. Toinen typeryys on yksisuuntaiset pyörätiet, jotka käytännössä vain hankaloittavat kaikkien elämää, kun pitäisi moneen kertaan mennä autotien yli, jotta menisi niitä pyöräteitä oikeaan suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä liittyvällä on väistämisvelvollisuus, ei moottoritien oikella kaistalla ajavalla. Liittymäkistalla on pituutta ihan riittävästi kiihdyttää, jos osaa ennakoida edes vähän.
Vastuun siirtäminen tilan antamiseen moottoritiellä ajavalle on lähtökohtaisesti kuollut idea.
Älä vaan lähde ajamaan muualle pois Suomesta! Sillä muualla liikenne sujuu vaivattomasti, kun liittymästä tulevaa väistetään mahdollisuuksien mukaan toiselle kaistalle.
Suomen laki on yksinkertaisesti typerä.Ei siellä laissa kielletä väistämästä tyhjälle kaistalle.
"Rekat ja bussit on vähän eriasia."
Poliisi ei erittele tässä tilanteessa eri ajoneuvoja. Älä sinäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole kertaakaan ollut mitään ongelmaa liittyä moottiritielle oli liikennettä sitten minkä verran tahansa, joten ihan turhaan hypit laittomasti kaistalta toiselle
Mulla on ollut ja se meinasi päättyä rekan ja kiihdytyskaistan reunavalliin kiilaantumiseen. Rekkakuski ei halunnut nostaa jalkaa kaasultaan, koska olin varmaan liian romulla autolla liikenteessä.
Hölmö. Iso rekka ei todellakaan ala jarruttelemaan tai vaihtamaan kaistaa sen takia että joku ei osaa liittyä moottoritielle. Rekan nopeusrajoitin antaa huippunopeudeksi 88km/h joka ei ole paljon verrattuna henkilöautojen moottoritienopeuteen.
Klassinen tilanne. Yritetään tunkea moottoritielle alinopeutta ajamalla ja itketään kun ei annettu tilaa. Jos ei siellä moottoritiellä uskalla ajaa rajoitusten mukaan niin elkää tunkeko sinne moottoritielle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Kehä moottoritie?
Ei ole, siellähän on liikennevalojakin
Helsingin Kehät eivät ole moottoriteitä. Mutta siellä on kiihdytyskaistoja joten toimitaan samoin kun moottoritiellä. Onhan sitä kaksikaistaisilla teilläkin kiihdytyskaistoja; siellä tosin jengi harvemmin vaihtaa kaistaa heti kun kiihdyskaistalla näkyy auto.
Mutta moottoritiellä on eri säännöt kaista-ajoon kuin tavallisella monikaistatiellä. Nimenomaan moottoritiellä tarpeeton kaistanvaihto on kiellettyä. "On ajettava oikeanpuolimmaisimmalla vapaalla kaistalla".
Tuo nyt on pilkunhierontaa, koska käytännössä siinä vain siirtyy hieman ennakoivasti vasemmalle kaistalle ohittaakseen sen auton, joka ihan kohta siirtyy rampilta siihen oikealle kaistalle, jolloin se oikea kaista ei ole enää "vapaa".
Suomeen on rantautunut minä minä -kulttuuri. Paitsi siinä kohtaa kun joku pyrkii moottoritielle, niin sitten jotkut sitten haluavatkin antaa tilaa, eivätkä ajattelekaan itseään. Ainoa vaan, että tilaa ei kuuluisi sääntöjen mukaan antaa. Toisekseen ei voi koskaan tietää moottoritielle pyrkivä, haluaako joku antaa tilaa vai eikö halua. Siinä sitten ajellaan kylki kyljessä ja vuorotellen kumpikin jarruttelee, kunnes kaista käy vähiin.
No minä ainakin toimin kuten ennenkin ja annan tilaa väistämällä vasemmalle silloin kun voin turvallisesti niin tehdä. Saa olla aika virkaintoinen poliisi, jos tuosta lähtee takaa-ajoon laittaakseen minut rautoihin. Takaa-ajo moottoritienopeuksissa vaarantaa liikenneturvallisuutta moninkertaisesti.
Vierailija kirjoitti:
No minä ainakin toimin kuten ennenkin ja annan tilaa väistämällä vasemmalle silloin kun voin turvallisesti niin tehdä. Saa olla aika virkaintoinen poliisi, jos tuosta lähtee takaa-ajoon laittaakseen minut rautoihin. Takaa-ajo moottoritienopeuksissa vaarantaa liikenneturvallisuutta moninkertaisesti.
Tiedostatko toimivasi lainvastaisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on kyllä aivan uskomattoman daijuja muusinuijia isolta osin.
"MUTKUUUN SILLÄ TOISELLA ON VÄISTÄMISVELVOLLISUUS!!!11"
"MUTKUUUUU RIKOT LAKIA JOS ANNA TILAA!"
Kyllä, liittyjällä on väistämisvelvollisuus, mutta miksi et antaisi tilaa jos se käy turvallisesti ja vaivattomasti kaistaa vaihtamalla? Eikä se ole ollut laitontakaan pitkiin aikoihin.
Se että liikennettä voi omin toimin helpottaa, ei tarkoita ettäkö väistämissäännöt jotenkin muuttuisivat.
Jos kaistaa voi vaihtaa turvallisesti ja vaivattomasti ei ole mitään syytä vaihtaa kaistaa ylipäätään.
Täh? :D
Älä hyvä ihminen vaihda kaistaa jos se ei ole turvallitsta.
Täh täh vaan. Jos sie
Ei sinne viereiselle kaistalle "poukkoilla miten lystää" yhtään missään tilanteessa, ainakaan toivottavasti.
Ja moottoritielle liitytään siihen oikeanpuoleiselle kaistalle, ei vasemman.
Ongelma tulee siitä, että moottoritielle tulija ei ymmärrä että ajaa KIIHDYTYSkaistaa pitkin, vaan tuppaa 100 alueella 60km/h sinne muun liikenteen sekaan.
Varsinkin meidän perällä eräästä liittymästä mentäessä "kiihdytyskaista" jatkuu normaalina kaistana parin seuraavan liittymän verran. Tällä kaistalla ajavat aina 60km/h.
Keskimmäisellä kaistalla ollaan oltu jo pitempään ja siinä ajetaan yleensä 80km/h.
Ohituskaistalla ajetaan sitä 100km/h, joka tällä kohdalla on nopeusrajoitus.
Sanomattakin on selvää, että kun liittymästä tulija haluaa päästä ajonopeuteen, on hypittävä kaistalta kolmannelle, kaikki joutuu jarruttelemaan ja vaihtelemaan edestakaisin kaistaa näiden mummonylkkääjien takia joiden autoista ei löydy kaasupoljinta.
Itse yleensä osaan arvioida kyllä miten se motarille tulija osaa kiihdyttää (ei osaa), joten mulla on ihan hyvää aikaa ajella satasta, ehdin jo pitkän matkan päähän ennenkuin se jumittaja saa vilkkua päälle. Turha vaihdella kaistaa.
Jos taas se kaistanvaihto oikeasti sujuvoittaisi liikennettä, vaihtaisin. Mutta harvoin se niin paljoa vaikuttaa jos on tyhjä tie, että kannattaisi alkaa vaihteleen. En kyllä varsinaisesti näe miksi sen pitää olla oikein erikseen kiellettyä, pitää olla päässä jotain muuta vikaa jos huvikseen vaihtelee kaistaa satasen vauhdissa ilman mitään syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, liittyjällä on väistämisvelvollisuus, mutta miksi et antaisi tilaa jos se käy turvallisesti ja vaivattomasti kaistaa vaihtamalla? Eikä se ole ollut laitontakaan pitkiin aikoihin.
Se että liikennettä voi omin toimin helpottaa, ei tarkoita ettäkö väistämissäännöt jotenkin muuttuisivat.
Jos kaistaa voi vaihtaa turvallisesti ja vaivattomasti ei ole mitään syytä vaihtaa kaistaa ylipäätään.
Onhan jos edessä on hitaampia ajoneuvoja. Ohittaminen on täysin sallittua motarilla ja muuallakin, missä se on tiehen merkittynä laillista. Sehän se vasta typerä sääntö olisikin, jos kaistaa saisi vaihtaa vasta sitten, kun se olisi turvatonta ja hankalaa. Ennakointi liikenteessä on äärimmäisen tärkeää.
En mä ole koskaan liittyjänä päätynyt kenenkään rinnalle ajelemaan. Joko reilusti eteen tai taakse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on oikeassa. Pelkkä näennäisongelma josta juttua riittää.
Paljon tärkeämpää olis miettiä, miksi se liikennevaloissa ensimmäinen ei saa sitä autoa liikkumaan kun vihreä syttyy????? Siis syökö jengi niin paljon jotain makkaran ja jauhelihan lisäkemikaaleja, ettei aivot enää toimi? Tai toimii puolen minuutin viiveellä?
Räpläävät kännykkää. Ja sitten sen takia valoista ei ehdi mennä kuin pari autoa ja jonot kasvaa.
Samaa jappastelua harrastaa kaikki muutkin siinä jonossa. Autoissa pitäisi olla liikennevaloistalähtö-tila, jolloin koko jono lähtee, kun ensimmäinen lähtee. Teknisesti toiminto olisi sovitettavissa nykyaikaisiin vakionopeussäätimiin, jotka tarkkailevat etäisyyttä edellämenevään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedostatko toimivasi lainvastaisesti?
Minä noudatan tätä ohjetta:
"Mikä ei ole oikeus ja kohtuus, se ei voi olla lakikaan."
Vierailija kirjoitti:
Rekat kyllä painaa sieltä liittymistä niin, että käytännössä on vaan pakko väistää vasemmalle. Ei ne yksinkertaisesti pysty kiihdyttämään niin nopeasti, että solahtaisivat liikennevirtaan tuosta vaan.
Tämä "väistämiskielto" on ehkä typerin liikennesääntö, jonka olen kuullut. Toinen typeryys on yksisuuntaiset pyörätiet, jotka käytännössä vain hankaloittavat kaikkien elämää, kun pitäisi moneen kertaan mennä autotien yli, jotta menisi niitä pyöräteitä oikeaan suuntaan.
Tuossa on mielestäni kyseessä ohittaminen, koska ei se raskas ajoneuvo sieltä moottoritienopeuteen kiihdy ikinä. Jos rajoitin on lainmukainen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ongelmaa. Liittyjällä on yksiselitteisesti väistämisvelvollisius.
Juuri näin! Liittymästä tulevalla on velvollisuus säätää oma nopeus siten, että siirtyy moottoritielle ilman, että häiritsee muuta liikennettä, ts. ilman, että oikeaa kaistaa tulevan auton täytyy jarruttaa. As simple as that!
Vierailija kirjoitti:
Suomeen on rantautunut minä minä -kulttuuri. Paitsi siinä kohtaa kun joku pyrkii moottoritielle, niin sitten jotkut sitten haluavatkin antaa tilaa, eivätkä ajattelekaan itseään. Ainoa vaan, että tilaa ei kuuluisi sääntöjen mukaan antaa. Toisekseen ei voi koskaan tietää moottoritielle pyrkivä, haluaako joku antaa tilaa vai eikö halua. Siinä sitten ajellaan kylki kyljessä ja vuorotellen kumpikin jarruttelee, kunnes kaista käy vähiin.
Pakko kyllä hämmästellä, en ole koskaan joutunut sellaiseen tilanteeseen, että jäisin ajamaan rinnakkain auton kanssa, jota olen lähtenyt ohittamaan. Jos ohitettavan auton ratissa on istunut joku rattiraivo, jonka ego on saanut valtavan kolauksen ohittamisesta ja kuski yrittää vaikeuttaa ohittamista kiihdyttämällä omaa autoaan, niin olen joko lisännyt vauhtia, tai kerran jarruttanut ja palannut omalle kaistalle. Siinä palaamis-kerrassa kyse oli nuorista ulkkismiehistä, jotka suuttuivat ihan kunnolla, kun nainen yritti ohi ja yrittivät alkaa kisaamaan ja haastamaan liikenteessä kiihdytellen ja hidastellen vähän väliä. En ohitusyrityksen jälkeen enää reagoinut mihinkään, koska se olisi vain provosoinut heidät ajamaan entistä kaistapäisemmin.
Siitä on tullut ongelma siksi että:
- jotkut eivät erota moottoritietä tavallisesta
- jotkut eivät ymmärrä tai osaa liikennesääntöjä
- jotkut eivät piittaa liikennesäännöistä
- liikennesääntöjen vastainen toiminta on yleistynyt sen verran, että edellämainitut ryhmät ajattelevat sen olevan OK
- jotka ajattelevat sen olevan OK, alkavat vähitellen odottaa liikennesääntöjen vastaista toimnintaa muiltakin ja sitten syntyykin jo tilanteita, kun ennakoidaan väärin molemminpuolisesti eli liikennesääntöjen mukaan ajavat odottavat muidenkin ajavan niin, ja em. OK-porukka taas odottaa muidenkin rikkovan sääntöjä. Kaksilla eri säännöillä yhtä aikaa ei voida välttyä ongelmilta.
Yllä oleva selittää myös sen, miksi säännöt ovat välttämättömiä ja jokaisen on niitä noudatettava vaikka ei niistä pitäisi ja ne joskus oliisvat typeriäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan jos edessä on hitaampia ajoneuvoja. Ohittaminen on täysin sallittua motarilla ja muuallakin, missä se on tiehen merkittynä laillista. Sehän se vasta typerä sääntö olisikin, jos kaistaa saisi vaihtaa va
Hitaamma ohittaminen onkin ihan eri asia kuin tilan antaminen liittyjälle kaistaa vaihtamalla. Jos ohitettava on vaihtamassa kaistaa, molemmat tarpeet toki täyttyvät samalla, mutta siis ohittaminen on täysin asiallinen ja sallittu toimi. Esimerkiksi raskaista ajoneuvoista tiedetään joka tapauksessa niiden maksiminopeudeksi 80 km/h, ja jos tiellä on korkeampi nopeusrajoitus ja itse ajaa kovempaa, niin ohitus on ilmeinen seuraus ja sen saa tehdä sääntöjen puitteissa.
Kuulkaas kun Pertit tietävät nää totuudet: liittymästä tulevalle ei pidä antaa tietä ja pitkät valot on räpäsäytettävä päälle niin ajoissa, että vastaantulija varmasti sokaistuu. Käytännössä on tietenkin toisin.
Se on sama homma kuin pyöräilijöillä jotka luulevat olevansa etuoikeutettuja ajamaan auton eteen kaikilla suojateillä.