Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Help! Miten erityislapsen kanssa uimahalliin? Ei voi mennä yksin miesten puolelle

Vierailija
20.08.2025 |

Minulla on 8-vuotias autistilapsi. Hän ei voi mennä yksin miesten puolelle. Hänen autismi ei näy päällepäin eli näyttää tavalliselta lapselta, mutta ei millään selviydy yksin uimahallissa (eikä voi esim kulkea lyhyttäkåän koulumatkaa yksin tms). Miten voin mennä hänen kanssa uimahalliin, saako tällaisessa tilanteessa pojan ottaa naistenpuolelle?

Kommentit (233)

Vierailija
21/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isä menee pojan kanssa uimaan ja äiti tytön.

Lapseni isä ei mene hänen kanssaan uimaan (tapaa lasta vain satunnaisesti ja silloinkin vain minun luona). Pitääkö lapsen nyt jäädä ilman uimataitoa kun isää ei kiinnosta? Ei se lapsen vika ole. Ap

Kuinka monta kertaa olet itse vienyt lapsesi rannalle uimaan opettelua varten tänä kesänä, vai menikö kaikki aika uhriutumiseen ja miehen syyllistämiseen?

Vierailija
22/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni isä ei mene hänen kanssaan uimaan (tapaa lasta vain satunnaisesti ja silloinkin vain minun luona). Pitääkö lapsen nyt jäädä ilman uimataitoa kun isää ei kiinnosta? Ei se lapsen vika ole. Ap

Nyt oot kyllä aika monta vuotta myöhässä, jos vasta 8-vuotiasta olet viemässä uimahalliin opettelemaan uimista.

Jo aloituksessa lukee, että lapsi on autisti. Hänellä on aistiyliherkkyyksiä eikä ole pienempänä kestänyt vedes kosketusta iholla. Kotona kylvyt ja suihkut ovat olleet todella vaikeita ja yhtä huutoa ja itkua. Nyt olen saanut hänet tottumaan veden tuntuun niin että voidaan kokeilla uimahallia. Miksi kommentoit noin tylysti kun tiedät, että ei ole kyse normaalista lapsesta? Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin pk-seudulla varmaan kaikissa halleissa on jo mahdollisuus päästä avustettavan kanssa erilliseen pukeutumistilaan. Luulisi, että se muuallakin kuuluisi esteettömyyden toteutukseen. Luuri käteen ja kysymään.

Muutenkin asiakaspalvelijat ovat usein ihan mukavia ja valmiita joustoihin, kun sitä kohteliaasti tiedustelee vaatimatta mahdottomia. Täällä av:lla on jyrkempää asennetta kuin tuolla ulkomaailmassa. Joskus joku yksittäinen työntekijä voi olla arka antamaan mitään vapauksia, mutta sitten voi kysyä hänen puolestaan hänen esimieheltään tai toiselta työntekijältä.

T: Avustajana toiminut, sekä näkyvästi että näkymättömästi tuen tarpeessa oleville.

Vierailija
24/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se nyt vaan pojan isän pitäisi se lapsi viedä. Oletko edes kysynyt häneltä asiaa? Kuulostat vähän siltä että olet ominut lapsen itsellesi ja syrjäyttänyt ex-miehesi kokonaan.

Jep. En ihmettele yhtään että ap on paskonut parisuhteensa.

Vierailija
25/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se nyt vaan pojan isän pitäisi se lapsi viedä. Oletko edes kysynyt häneltä asiaa? Kuulostat vähän siltä että olet ominut lapsen itsellesi ja syrjäyttänyt ex-miehesi kokonaan.

Vai niin. Isä nyt ei vain vie, koska hän ei halua. Isä ei koe pärjäävänsä lapsen kanssa kaksin. Siksi tapaakin lasta vain minun luona. Jos sinulla ei ole autistilasta niin ei varmaan kannata kommentoida asiaa mistä ei ymmärrä mitään. Vai pitikö päästä ihan syyttämisen ilosta taas syyttämään äitiä isän tekemisistä? Ap

Vierailija
26/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta kertaa olet itse vienyt lapsesi rannalle uimaan opettelua varten tänä kesänä, vai menikö kaikki aika uhriutumiseen ja miehen syyllistämiseen?

Yli 20 kertaa. Se meni veteen totutellessa, ei päästy polvisyvyyttä syvemmälle. Tämä kesä oli eka kun lapsi suostui muuta kuin kastamaan yhden varpaan veteen. Tuntuu ikävältä nämä ymmärtämättömät kommentit. Olen tehnyt todella paljon töitä voittaakseni lapsen vesi-inhon. Ap

Vierailija
27/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi ns. sauna kansaa:) kääk tenavat alasti pesutiloissa. Mitä traumoja niistä tulee? Kuin sairaita teidän omat ajatukset ovat? Miettikää nyt aikuiset ihmiset.

Mieti niitä koululaistyttöjä, joilla on puberteetti alkamassa. Heitä rupeaa äkkiä ahdistamaan tuossa vaiheessa, kun siellä on joku koulukaveripoika näkemässä hänet alasti.

Vierailija
28/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi ns. sauna kansaa:) kääk tenavat alasti pesutiloissa. Mitä traumoja niistä tulee? Kuin sairaita teidän omat ajatukset ovat? Miettikää nyt aikuiset ihmiset.

Ei aikuisille tulekaan, mutta samanikäisille tytöille ikävää joutua samoihin tiloihin alasti poikien kanssa.

Vierailija
29/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli 20 kertaa. Se meni veteen totutellessa, ei päästy polvisyvyyttä syvemmälle. Tämä kesä oli eka kun lapsi suostui muuta kuin kastamaan yhden varpaan veteen. Tuntuu ikävältä nämä ymmärtämättömät kommentit. Olen tehnyt todella paljon töitä voittaakseni lapsen vesi-inhon. Ap

Miksi et mene tänäänkin rannalle lapsesi kanssa vaan uhriudut täällä ja syyllistät ex-miestäsi? Vedet ovat edelleen lämpimiä, tänään aamulla kävin viimeksi uimassa.

Vierailija
30/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä teidän tilanteenne ole muiden uimahallikävijöiden vika.

Vierailija
31/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ketjun tarkoitus on miesviha.

Vierailija
32/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko poika sellainen, että voisi käyttäytyä tai muuten toimia häiritsevästi naisten puolella? Eli esim. ymmärtääkö, että vaikka tytöt kiinnostaisi niin niitä ei tuijotella. 8-vuotias on iän puolesta vähän siinä rajoilla. Jos ei esim. osaa oikein säädellä itseään ja joku tietty kehon toiminto lipsahtaa tyttöjen suihkussa esille niin se voi olla aika vaivaannuttavaa etenkin jos poika ei itse ymmärrä, että se ei kuulu muiden silmille.

Vierailija
33/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko poika sellainen, että voisi käyttäytyä tai muuten toimia häiritsevästi naisten puolella? Eli esim. ymmärtääkö, että vaikka tytöt kiinnostaisi niin niitä ei tuijotella. 8-vuotias on iän puolesta vähän siinä rajoilla. Jos ei esim. osaa oikein säädellä itseään ja joku tietty kehon toiminto lipsahtaa tyttöjen suihkussa esille niin se voi olla aika vaivaannuttavaa etenkin jos poika ei itse ymmärrä, että se ei kuulu muiden silmille.

Entä loppuelämä?

Vierailija
34/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap,kumman aloitteesta liittonne päättyi, sinun vai miehesi?

Vierailija
35/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei ole isää. Tai äitiä. 

Kaikkien ei myöskään ole pakko mennä uimahalliin. Luonnonvedet ovat edelleen varsin lämpimiä, voi mennä rannalle uimaan.

Eli isättömät pojat saa uida vain kesäisin? 

Isättömät pojat saavat uida milloin vain, mutta pimppien katselu uimahallin naisten puolella ei ole mikään isojen poikien etuoikeus.

Vierailija
36/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, etkö jo tiedä, että muut eivät voi ymmärtää? Älä tee aloituksia aiheesta.

Vierailija
37/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee isän kanssa?

Vierailija
38/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap,kumman aloitteesta liittonne päättyi, sinun vai miehesi?

Mies ei kestänyt arkea erityislapsen kanssa ja päätti poistua kuvioista. Ap

Vierailija
39/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No menette kolmisin uimahalliin, isän on pärjättävä pukuhuoneessa ja suihkussa pieni hetki pojan kanssa kahden. Ja sitten sinä opetat altaassa uimaan, ja sama toisin päin.

Vierailija
40/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei ole isää. Tai äitiä. 

Kaikkien ei myöskään ole pakko mennä uimahalliin. Luonnonvedet ovat edelleen varsin lämpimiä, voi mennä rannalle uimaan.

Eli isättömät pojat saa uida vain kesäisin? 

Kyllä, jos eivät pärjää miesten pukkarissa yksin tai saa sinne miespuolista aikuista auttamaan. Naisten pukkariin heillä ei ole mitään asiaa, se on vain naisille ja tytöille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kahdeksan