Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Help! Miten erityislapsen kanssa uimahalliin? Ei voi mennä yksin miesten puolelle

Vierailija
20.08.2025 |

Minulla on 8-vuotias autistilapsi. Hän ei voi mennä yksin miesten puolelle. Hänen autismi ei näy päällepäin eli näyttää tavalliselta lapselta, mutta ei millään selviydy yksin uimahallissa (eikä voi esim kulkea lyhyttäkåän koulumatkaa yksin tms). Miten voin mennä hänen kanssa uimahalliin, saako tällaisessa tilanteessa pojan ottaa naistenpuolelle?

Kommentit (233)

Vierailija
61/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin 13v niin tällainen mamman autistinen lapsi ryntäsi lääppimään minua kun olin suihkussa. En todellakaan haluaisi että oma tyttäreni joutuisi kokemaan vastaavaa tai kukaan muukaan tyttö/nainen.

Ja mamman mussukka tuskin sai porttikieltoa uimahalliin tai edes naisten pukkariin. Vaikka oikeasti tuollaiset pitäisi sulkea jonnekin laitokseen ja lääkitä seksuaaliset halut pois.

Vierailija
62/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on näitä naisten ongelmia.

Miesten puolella kukaan ei sanonut mitään kun isä tuli saunaan noin 11-vuotiaan tytön kanssa jolle oli alkanut kasvaa jo tissit ja hiukan karvaakin alapäähän.

Kulmia kohotti lähinnä se että tyttö näytti, liikkui ja kuulostikin ihan normaalilta kun jutteli vieressä hiljaa isän kanssa joten en keksinyt mitään syytä sille miksi se ei pärjäisi yksin naisten puolella mutta jos kummankin mielestä asia on ok niin miksipä minäkään valittaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voit mennä 8-vuotiaan kanssa naisten puolelle, kun hän ei pärjää yksinään. Nyt järki käteen!

Vierailija
64/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kirjolla oleva 53-vuotias mies, ymmärsinkö tästä ketjusta oikein että voin mennä uimahallissa jatkossa naisten puolelle? Tämähän on kiinnostava uutinen!

Olet varmaankin syvästi kehitysvammainen, kun et ymmärrä 8-vuotiaan lapsen ja 53-vuotiaan miehen eroa.

Vierailija
65/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä on näitä naisten ongelmia.

Miesten puolella kukaan ei sanonut mitään kun isä tuli saunaan noin 11-vuotiaan tytön kanssa jolle oli alkanut kasvaa jo tissit ja hiukan karvaakin alapäähän.

Kulmia kohotti lähinnä se että tyttö näytti, liikkui ja kuulostikin ihan normaalilta kun jutteli vieressä hiljaa isän kanssa joten en keksinyt mitään syytä sille miksi se ei pärjäisi yksin naisten puolella mutta jos kummankin mielestä asia on ok niin miksipä minäkään valittaisin.

Ehkä tytöllä oli esim. epilepsia ja toistuvia kohtauksia, joiden takia jonkun pitää vahtia häntä koko ajan. Silti iso virhearvio isältä viedä tyttö miesten puolelle, enkä ymmärrä miksei henkilökunta puuttunut tuohon. 

Yleensä nämä isoja lapsia vastakkaisen sukupuolen pukkariin vievät ovat äitejä, joiden iso poika ei mitenkään pärjää yksin. Ehkä he sitten kotonakin riisuvat, pukevat ja kylvettävät kouluikäisiä poikia, en tiedä. Isät yleensä ymmärtävät että tyttöjä ei voi viedä miesten pukkariin.

Vierailija
66/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä erityislapset voivat hankkia uimahalleihin ja maauimaloihin erityisuimakortin, joka oikeuttaa maksuttomaan sisäänpääsyyn. Kortin myöntämisperusteena on vamma tai pitkäaikaissairaus, joka vaikuttaa liikkumiseen.

Korttiin voi sisältyä myös avustajaoikeus, jolloin avustaja pääsee uimahalliin maksutta ja avustaa erityislapsen pukeutumisessa, peseytymisessä ja liikkumisessa. 

Vierailija
67/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

8v on vielä pieni poika. Kyllä luulis että sellainen vielä saa mennä naisten puolelle äidin kanssa. Varsinkin kun on vieläpä tuollainen erityisongelma hänellä. 

Mutta varmasti kysymällä selviää. Käy infossa kysymässä uimahallista tai sit vaikka laittaa sähköpostia että onnistuuko tolleen tai jotenkin muulla lailla.

Vierailija
68/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon taas meteliä tyhjästä. Miesten puolella on maailman sivu liikkuneet naissiivoojat, eikä kukaan ole moksiskaan. Jos lapsi osaa käyttäytyä, miksei voisi mennä naisten puolelle äitinsä kanssa, jos ei uiminen muulla keinoin järjesty?

Kiitos rohkaisusta, olen mies ja jatkossa alan käydä naisten puolella suihkussa ja otan kaksospoikani mukaan. Olemme kaikki hyväkäytöksisiä joten ei hätää.

Vierailija
69/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isä menee pojan kanssa uimaan ja äiti tytön.

Kaikilla ei ole isää. Tai äitiä. 

Kaikkien ei myöskään ole pakko mennä uimahalliin. Luonnonvedet ovat edelleen varsin lämpimiä, voi mennä rannalle uimaan.

Eli isättömät pojat saa uida vain kesäisin? 

heidät opetetaan pärjäämään yksin pukuhuoneesta suihkun kautta allasalueelle, jossa äiti odottaa tai äiti hoitaa hommansa ja hankkii erityislapselleen mieskaverin, joka kuljettaa erityisapsen pukuhuoneesta suihkun kautta allasalueelle. Jos äiti ei edes tuollaiseen kykene, niin sitten uimahalli ei ole heidän paikkansa. 

Vierailija
70/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä miesten puolella näkee usein 8- vuotiaita isänsä kanssa.

Vierailija
71/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei ole isää. Tai äitiä. 

Kaikkien ei myöskään ole pakko mennä uimahalliin. Luonnonvedet ovat edelleen varsin lämpimiä, voi mennä rannalle uimaan.

Ap tulee varmaan kohta kertomaan, että heillä ei ole luonnonvesiä. 

En ole ap mutta Suomessa on kuntia missä ei ole järviä tai miten rantaa. Minun miehellänikin oli lapsena 7 km rannalle ja sekin virtaava pieni joki. Heillä ei ollut autoa eikä maalaistalosta ehditty mukaan. Pyörillä kävivät siellä sisarusten ja kavereiden kanssa mutta ei siellä kuulemma oikein kunnolla voinut uida. Oppi kunnolla uimaan vasta amisaikana uimahallissa. 

Vierailija
72/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei naisten puolelle! Ärsyttää tollaset. Minä en halua mitään pikkupoikia tirkistelemään. Jos on tollanen ongelma, uimahalliin ei mennä. 

varsinkaan mitään erityislapsia, jotka vaan tuijottaa tai huutelee jotain typeryyksiä eikä äiti tee mitään, orkeintaan selitelee, että tämä on meidän uniikki lumihiutale

Vierailija
73/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä miesten puolella näkee usein 8- vuotiaita isänsä kanssa.

Ei todellakaan näe. Tämän kommentin on varmaankin kirjoittanut nainen. 

Vierailija
74/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voit mennä 8-vuotiaan kanssa naisten puolelle, kun hän ei pärjää yksinään. Nyt järki käteen!

No ei todellakaan voi. Ehdoton yläikäraja on kouluikä, eli jos on tänä syksynä mennyt 1. luokalle niin silloin pitää mennä oman sukupuolen pukkariin.

Ap:n poika voi olla jo kolmasluokkalainen, jos on syntynyt loppuvuodesta 2006. Sen ikäisillä tytöillä voi olla jo esim. kuukautiset (jos on vaikka jo tammikuussa täyttänyt 9v), eikä todellakaan ole ok jos joku samalla luokka-asteella oleva poika näkee heidät vaihtamassa vaatteita.

Vierailija
75/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni isä ei mene hänen kanssaan uimaan (tapaa lasta vain satunnaisesti ja silloinkin vain minun luona). Pitääkö lapsen nyt jäädä ilman uimataitoa kun isää ei kiinnosta? Ei se lapsen vika ole. Ap

Nyt oot kyllä aika monta vuotta myöhässä, jos vasta 8-vuotiasta olet viemässä uimahalliin opettelemaan uimista.

Jo aloituksessa lukee, että lapsi on autisti. Hänellä on aistiyliherkkyyksiä eikä ole pienempänä kestänyt vedes kosketusta iholla. Kotona kylvyt ja suihkut ovat olleet todella vaikeita ja yhtä huutoa ja itkua. Nyt olen saanut hänet tottumaan veden tuntuun niin että voidaan kokeilla uimahallia. Miksi kommentoit noin tylysti kun tiedät, että ei ole kyse normaalista lapsesta? Ap<

varaa viikonlopuksi huone jostain kylpylähotellista. Sieltä voi ainakin joistain periaatteessa mennä suoraan huoneesta uima-altaille. Olen ollut yhdessä tuollaisessa asiakkaana ja ainoat ohjeet oli että uima-allasalueelle, jos mennään suoraan, niin on huoneessa vaihdettava uima-asut ja mentävä sinne hotelin kylpytakki ja tossut jalassa. 

tämä sama aloits oli muuten palstalla joskus viime vuoden loppupuolella. Epäilen tätä siis trolliksi. 

Vierailija
76/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinaisen ilkeitä vastauksia. 8-vuotias on vielä pieni. En usko, että olisi kiinnostunut alastomista naisista seksuaalisessa mielessä. Minä kyllä sallisi hänet äitinsä mukana naisten puolelle.

Vierailija
77/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kirjolla oleva 53-vuotias mies, ymmärsinkö tästä ketjusta oikein että voin mennä uimahallissa jatkossa naisten puolelle? Tämähän on kiinnostava uutinen!

Olet varmaankin syvästi kehitysvammainen, kun et ymmärrä 8-vuotiaan lapsen ja 53-vuotiaan miehen eroa.

Molemmat kuuluvat miesten puolelle.

Vierailija
78/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit mennä, jos osaat käyttäytyä. Mutta ei saa tuijotella eikä tervehtiä ketään. 

Vierailija
79/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo keskustelu

Sukupuoliahan piti olla lukematon määrä

Poika menee naisten puolelle ja sanoo että ei ole poika. OK?

Vierailija
80/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö 8v tavallinen poika enää esim. sauno kotona äidin/muun perheen kanssa? Vai onko se jonkun ikäiselle tytölle kiusallista olla alasti 8v pojan nähden? Ihan mielenkiinnosta ja aidosta kiinnostuksesta kyselen.

Minua aikuisena naisena ei 8v nassikat haittaa tippaakaan, omalla kohdalla "kipuraja" vieraiden poikien kanssa menisi siinä 10v iässä.

Mielestäni ihan kohtuutonta, jos uimahallikäynnistä tulee todella vaikea asia perheille, joissa on 7-9v poikapuolisia erityislapsia, joiden isä ei ole kuvioissa. Ja ei tarvitse olla edes diagnoosia, monelle 7-8v lapselle voi olla oikeasti hankalaa ja pelottavaa navigoida siellä pukkarissa ja suihkutiloissa yksin, muistaa huolehtia avaimesta, käyttää sitä lukkoa, pitää huolta kaikista tavaroista ja vaatteista...

Ensin vaaditaan uimataitoa kaikilta ja perheiden vastuuta penätään uimataidon oppimisessa ja sitten kuitenkin käsketään erityislapsen yksinhuoltajaa hankkimaan uimaan opettelua varten 8v pojalle perheen ulkopuolinen mies mukaan uimahalliin. Se ei ole kovin helppoa sovittaa aikatauluja sukulaisten kanssa (jos halukkaita kävijöitä lähimailla ylipäätään on), eikä mitään vieraita tukimiehiä ole jonoksi asti viemässä erityislapsia uimaan... 

Itse todennäköisesti vaan menisin ja jos joku valittaisi, sanoisin että lapsella on erityistarpeita jonka vuoksi hän on kanssani täällä. 

Hienoa AP että kannat huolta lapsesi uimataidosta, tsemppiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi