Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valehteleeko ihmiset yleisesti pituutensa? Niin naiset kuin miehetkin?

Vierailija
20.08.2025 |

Olen 168 cm pitkä ja en käytä ikinä korkokenkiä. Olen keskimittaista naista vain hieman pitempi. Minun pitäisi olla miltei kaikkia miehiä lyhyempi. Silti jokaisella kauppareissulla olen 9/10:sta vastaantulevasta naisesta ihan selkeästi pidempi, moni nainen on jopa puoli päätä lyhyempi. Samaten minua lyhyempiä miehiä tulee joka päivä vastaan.

Välillä täytyy mittauttaa itseni, että olenko oikeasti vain 168 cm. Kyllä olen.

Onko muilla samoja havaintoja?

Kommentit (215)

Vierailija
101/215 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamuisin ihminen voi olla jopa 5 cm pidempi kuin saman päivän iltana.

Jos haluatte tietää maksimaalisen pituutenne, mitatkaa aamulla. Nojatkaa seinään hyvässä ryhdissä, kirja pään päälle ja toinen merkkaa kynällä seinään. Ja sitten kunnon mittanauhalla (kelassa oleva jäykkä) mittaatte maasta siihen lyijykynämerkkiin.

En usko, että noin iso pituusero on mahdollinen ellei ehkä ole aivan jättiläismäinen. Normaalisti ihminen kutistuu 1.5-2 cm päivän aikana.

Vierailija
102/215 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta 168 cm pitkä nainen vaikuttaa selkeästi pitkältä, olen itse 165 cm eli hyvin tarkkaan keskikokoinen. En ole ikinä valehdellut pituuttani mihinkään suuntaan, en edes nuorena kun kasvoin hitaasti ja olin koko peruskouluajan luokan lyhin.

Naiset alkavat olla pitkiä vasta noin 173 cm eteenpäin. 168-172 cm on sellainen pitkähkö pituus. 168 cm naista en koskaan kutsuisi pitkäksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/215 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista onko yläkoulussa terveystarkastuksia vai ei. Moni tyttö on kasiluokalla kasvanut ainakin lähes siihen pituuteen, mikä hänelle on mahdollista. Pojathan voi kasvaa vielä armeijaiässäkin. Noistahan saadaan tuloksia tilastoihin.

Vierailija
104/215 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 162 cm nainen. En harrasta kauppareissulla oman pituuden vertailua muihin.

Vierailija
105/215 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 168 cm pitkä enkä ole kyllä huomannut ihmisten valehtelevan, jos heiltä kysyy pituutta.

Missä iässä muuten se kasaan meneminen pitäisi alkaa? Mä olen ollut teinistä asti tämän pituinen ja olen edelleen saman pituinen nyt kun ikää 46v. Ja on ihan vuosi sitten viimeksi katsottu mun pituus.

Vierailija
106/215 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset valehtelee painonsa

Mä kerron totuuden mukaisesti painoni terveydenhuollossa ja täällä palstalla anonyymisti. Oikeassa elämässä ystävien, miesten, sukulaisten tms. ei tarvitse mun painoa tietää. Kyllä sen musta näkee, että olen ylipainoinen. Ei kukaan tee mitään sillä tiedolla mitä mä painan. Se on mun asiani. Jos olisin normaalipainoinen, niin sitten voisin kertoa painoni. Ja kyllä teen koko ajan asialle jotakin eli on elämäntaparemontti menossa. Sun kaltaisia veepäitä en tarvitse aukomaan päätä mun ylipainosta.

Vierailija
107/215 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota pitäisi katsoa objektiivisesti. Siis että sinä ja joku seisoisitte vierekkäin vaikka peilin edessä.

Mieheni ilmoittaa aina olevansa 187cm, koska se on se armeijapituus. Nyt tukevasti keski-ikäisenä emännänkyhmyineen on korkeintaan 180cm.

Mun ex kertoi armeijapituudekseen 186cm, oikea pituus myös lähempänä 180-182cm. 

Onko armeijan mitat ripustettu ekstrakorkealle, että pojat tuntevat itsensä miehisemmiksi?

Mulla taas miehenä armeijapituus on tismalleen sama kuin nykyään. Silloin armeijassa siinä oli kyllä muutama sentti ylimääräistä, mutta oon sitten kasvanu armeijan jälkeen ne muutamat sentit.

Vierailija
108/215 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksen pointti olikin, että valehdellaanko pituus virallisiin tilastoihin siis ja miten ne kerätään? Kun ihmisten keskipituus näyttäis olevan enemmän tilastoissa, kuin mitä se on oikeassa elämässä. Kaikki on niin lyhyitä oikeassa elämässä.

Ainakin armeijassa mitataan miesten pituuksia. Oletan että tuosta ainakin saadaan jotain dataa.

Tilastojen pituuksista voi miinustaa pari senttiä, niin ollaan lähempänä totuutta.

Vierailija
109/215 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valehtelee missä? En edes tiedä tarkkaan minkä pituinen olen. Missä ihmeessä aikuisena pitää ilmoittaa pituus?

Vierailija
110/215 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vladimir Putin on 182 cm pitkä. 

Tjerveisin J. Bäckmän-Bätmän

Varmaan joku 165 oikeasti.

Ja tätä pientä miestä kaikki pelkäävät Euroopassa. Suomikin niin paljon, että liittyi Natoon.

Vierailija
111/215 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valehtelee missä? En edes tiedä tarkkaan minkä pituinen olen. Missä ihmeessä aikuisena pitää ilmoittaa pituus?

No niissä tilastoissa! Jostakin ne tilastojenkin luvut saadaan. Ja ihmiset vaikuttavat lyhyemmiltä kuin tilastot.

Jos minä esim. koen olevani pitempi lähes tulkoon kaikkia vastaantulevia naisia, ei naisten keskipituus voi milllään olla jopa 165 cm

Vierailija
112/215 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole missään tekemisissä ihmisen kanssa, joka valehtelee pituutensa, ikänsä tai mitä tahansa.

Vierailija
113/215 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain ne joilla on joku pituuskompleksi ja huono itsetunto! Eli he ovat muutenkin henkilöitä, joista kannattaa pysyä erossa.

Yleensä keskipituiset puhuvat pituudesta vähiten. Lyhyemmät ja pidemmät ihmiset tästä aina jauhavat. Kyllähän sen ymmärtää kun on aina saanut huomioita osakseen pituudestaan niin se on isompi asia elämässä. 

Tai sitten päinvastoin. Ujona miehenä en haluaisi puhua pituudestani, kun olen melko pitkä. Muut tuntuvat sen kuitenkin ottavan usein esille.

Vierailija
114/215 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niissä tilastoissa! Jostakin ne tilastojenkin luvut saadaan. Ja ihmiset vaikuttavat lyhyemmiltä kuin tilastot.

Jos minä esim. koen olevani pitempi lähes tulkoon kaikkia vastaantulevia naisia, ei naisten keskipituus voi milllään olla jopa 165 cm

Taidan uskoa mieluummin tilastoja kuitenkin kuin sinun subjektiivista ja ilmeisen vinoutunutta havaintokykyäsi. 

Vierailija
115/215 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin luulin pitkään olleeni 168 (ja olinkin, kun oli 10 vuotta sitten mitattu). Nyt olinkin vain 166. En ole edes skolioosista kärsivä, koska ne tuppaa kutistumaan vielä enemmän kuin muut. Oon nähnyt sellaisen tapauksen, joka on kutistunut hyvät 7 senttiä tässä vuosikymmenen aikana. 

Vierailija
116/215 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joko 170 cm tai 171 cm pitkä nainen. En tiedä tarkalleen, kun ei oikein pääse tarkistamaan pituutta missään. 

Vierailija
117/215 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän hyvin edes pystyt vertaamaan pituuttasi?

Itse luulin olevani about 160 cm. Sitten aikuisena kuulin olevani 162,5 cm.

En edes havaitse siskoni 158 cm olevan lyhyempi ellen nyt tarkkaan mene viereen ja ala vertailemaan.

(Meidän suvussa isän puolella suht. lyhyitä ihmisiä kaikki, äitikin isää pidempi)

Vierailija
118/215 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 160-senttinen nainen. Häpeän lyhyyttäni, joten olen kyllä deittiyhteyksissä valehdellut pituudekseni 165 cm joskus nuorempana. Ei sitä ole kukaan edes koskaan huomannut, varmaan koska jostain syystä minusta on kiinnostuneet lähinnä pitkät miehet, ja jonkun 188-senttisen näkökulmasta varmaan ihan sama onko 160 vai 165 cm, taskukokoisia ovat kummatkin.

Vierailija
119/215 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkä pituuden voi valehdella?

Kysy trumpilta joka näyttää kuvien perusteella valehtelevan omansa ainakin 5cm pidemmäksi, jos ei enemmänkin kun tuolla on lisäksi piilokorot (jotka saa tuon seisomaan ihme etukenossa). Esim. tapaamisessa oli stubb 189, ja pari vielä pidempää poliitikkoa 193 ja 198 muistaakseni. Trumppi väittää olevansa 190 mutta oli selvästi stubbia pidempi korkokenkineen. 

Trumppi ja sen eukko ovat isoja ihmisiä ja se heidän juniorinsa onkin jo jättiläinen! Huh!😳

Olen minäkin yli 20cm äitiäni pidempi. Trumppi ei kuulemma tykkää olla kuvissa poikansa vieressä kun näyttää lyhyeltä :D

Vierailija
120/215 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaveri, joka väittää olevan pituiseni. Silti hän on selkeästi mua noin 5 cm eli tulitikkuaskin verran lyhyempi. Näen sen jopa peilin kautta, jos seisomme peilin edessä vierekkäin. Ja kun hän laittaa korkokengät jalkaan, vasta silloin hän on mittaiseni.

Ihmiset ovat pidemmillään 16-20-vuotiaina, sen jälkeen pituus vähenee noin sentin vuosikymmenessä, osalla vähemmän, osalla enemmän.  Osa voi olla sitäkin että ihminen on lyhentynyt kun ikää on tullut.

Niinkö? Minä olin 18-vuotiaana 169,5 cm, sanoin sitten aina olevani 170 cm, koska pyöreämpi luku. Seuraavan kerran minut mitattiin nelikymppisenä, kahteen eri otteeseen ja olinkin 171 cm.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi