Valehteleeko ihmiset yleisesti pituutensa? Niin naiset kuin miehetkin?
Olen 168 cm pitkä ja en käytä ikinä korkokenkiä. Olen keskimittaista naista vain hieman pitempi. Minun pitäisi olla miltei kaikkia miehiä lyhyempi. Silti jokaisella kauppareissulla olen 9/10:sta vastaantulevasta naisesta ihan selkeästi pidempi, moni nainen on jopa puoli päätä lyhyempi. Samaten minua lyhyempiä miehiä tulee joka päivä vastaan.
Välillä täytyy mittauttaa itseni, että olenko oikeasti vain 168 cm. Kyllä olen.
Onko muilla samoja havaintoja?
Kommentit (215)
Mitenkä pituuden voi valehdella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pippelin pituutta en ole viittinyt valehdella naisille, koska sitten tarkistushommissa ei ole kiva jos tulee diskaus.
Monet naiset suosivat pienempää, koska se on niin söpö.
Älä valehtele.
Sanon olevani 161cm pitkä. Oikeasti kun tuo mitattiin, olin vajaa 161cm, mutta terkkari pyöristi sen ylemmäs tuohon lukemaan. Olen ehkä kutistunut tuosta vielä sentin pari. En tiedä siis ihan tarkkaa pituuttani edes. En koe valehtelevani. En myöskään usko, että ihmiset on yleensä tasan jotain senttilukemaa, aina pyöristetään jonkin verran.
No jos se itsetuntoa kohottaa, voi sen sentin pari lisätä tai vähentää ilman tunnontuskia.
N158cm (Nuorena pyöristin 160:een, mut enää en kehtaa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pippelin pituutta en ole viittinyt valehdella naisille, koska sitten tarkistushommissa ei ole kiva jos tulee diskaus.
Älä valehtele.
Eikö pieni olekäan söpö?
Vierailija kirjoitti:
Kysy trumpilta joka näyttää kuvien perusteella valehtelevan omansa ainakin 5cm pidemmäksi, jos ei enemmänkin kun tuolla on lisäksi piilokorot (jotka saa tuon seisomaan ihme etukenossa). Esim. tapaamisessa oli stubb 189, ja pari vielä pidempää poliitikkoa 193 ja 198 muistaakseni. Trumppi väittää olevansa 190 mutta oli selvästi stubbia pidempi korkokenkineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy trumpilta joka näyttää kuvien perusteella valehtelevan omansa ainakin 5cm pidemmäksi, jos ei enemmänkin kun tuolla on lisäksi piilokorot (jotka saa tuon seisomaan ihme etukenossa). Esim. tapaamisessa oli stubb 189, ja pari vielä pidempää poliitikkoa 193 ja 198 muistaakseni. Trumppi väittää olevansa 190 mutta oli selvästi stubbia pidempi korkokenkineen.
Äh siis lyhyempi kuvassa oli trump. Mutta ehkä kamera lyhentää oranssinaamaisia 5cm tai jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trumppi ja sen eukko ovat isoja ihmisiä ja se heidän juniorinsa onkin jo jättiläinen! Huh!😳
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vertailuksi mukana olleet naiset. Von der Leyen 161 cm ja Meloni 158 cm.
Olen 57 v ja 174 cm. Tia olen ollut, tässä iässä on saattanut yllättäen jo painua hieman kasaan. En valehtele pituutta näkeehän sen katsomalla, että olen keskivertonaista pidempi. Tosin nuoret naiset ovat usein paljon pidempiä, "pitkän ihmisenidentiteetti" an alkanut aalistua kun todella moni nuori nainen on huomattavasti pidempi
Pituushan ns. "elää" ja vaihtelee päivänajan mukaan ja varmasti vaikka missä mittauttaisit pituutesi ja miten, on välineistössä ja mittaustavassa aina eroja jotka vaikuttaa lopputulokseen jonkinverran, joten teknisesti kukaan tuskin tietää millilleen tarkan pituutensa satavarmasti ja näinollen vastaus on kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet 168 cm, et todellakaan ole 90% naisia pidempi. Olet hädin tuskin keskimääräistä pidempi, joten tuskin olet enempää kuin noin 60% naisia pidempi. Hahmotuskykysi on vinksallaan. Ja tietenkin, jos kuljet julkisella paikalla väkijoukon keskellä tulet myös olemaan joitain miehiä pidempi, mutta aika harvaa kuitenkin.
Mitä tulee pituudesta valehteluun, kyllä, moni tekee sitä, mitä itse ihmettelen. Julkkikset tekevät sitä usein, kuten myös jotkut esimerkiksi deittisovelluksissa tms. Erikoista se on.
Niin tämähän se just onkin. Mistä ihmisten keskipituudet on otettu julkisiin tilastoihin? Kusetetaanko niihin siis pituuksia? Ehkäpä naisten keskimääräinen pituus on paljon vähemmän oikeasti, kuin mitä se on virallisesti.
Huvipuistohullu kirjoitti:
Noni, käyty! Suurin osa oli pitempiä, tai yhtä pitkiä. Kolme tais olla lyhyempiä, niistäkin yks niin kumara, että saattoi oikeasti olla pitempi
En ollu kovin kauaa, ku rupes sen verran naurattamaan tuollainen tutkimus, että piti lähteä pihalle 😄
Mittaapa sitten pituutesi. Tuskin olet 168 cm pitkä enää.
Aloituksen pointti olikin, että valehdellaanko pituus virallisiin tilastoihin siis ja miten ne kerätään? Kun ihmisten keskipituus näyttäis olevan enemmän tilastoissa, kuin mitä se on oikeassa elämässä. Kaikki on niin lyhyitä oikeassa elämässä.
Vierailija kirjoitti:
No siis mä monta vuotta kerroin aina että olen 163cm pitkä. Sitten pari vuotta sitten lapsen terveystarkastuksessa kysyin että voidaanko mitata minunkin pituus, että näen olenko jo alkanut painua kasaan :D yllätyksekseni olinkin 164cm pitkä. Luultavasti siis muistin pituuteni väärin. Terkkari sanoi, että aina voit sanoa, että olet vetänyt myöhäisen kasvuspurtin keski-iässä. Eli siis joo olen valehdellut, mutta en tarkoituksella!
Voiko keski-ikäisenä kasvaa pituutta?
En valehtele, ei ole mitään syytä.
Keskipituudessa on huomioitu kaikki 140- ja 150-senttiset mummotkin. Käy joskus aamulla kaupassa.
Aamuisin ihminen voi olla jopa 5 cm pidempi kuin saman päivän iltana.
Jos haluatte tietää maksimaalisen pituutenne, mitatkaa aamulla. Nojatkaa seinään hyvässä ryhdissä, kirja pään päälle ja toinen merkkaa kynällä seinään. Ja sitten kunnon mittanauhalla (kelassa oleva jäykkä) mittaatte maasta siihen lyijykynämerkkiin.
No perinteisesti varsomlom alle keskimittaiset miehet laittavat sen pari senttiä Lapinlisää, jos pituus on heidän ilmoituksensa varassa.
Sitten esim. ammattiurheilussa pelaaja-agentit laittavat monesti lupaaville, mutta lyhehköille junioreille jopa 1-2 tuumaa (2,5 - 5 cm) lisää tilastoihin, koska sillä voi olla suuri merkitys varausvuoroon ja sopimuksen saamiseen ammattilaisliigaan (ja siten agentin provisioon).
Vierailija kirjoitti:
Aloituksen pointti olikin, että valehdellaanko pituus virallisiin tilastoihin siis ja miten ne kerätään? Kun ihmisten keskipituus näyttäis olevan enemmän tilastoissa, kuin mitä se on oikeassa elämässä. Kaikki on niin lyhyitä oikeassa elämässä.
Ainakin armeijassa mitataan miesten pituuksia. Oletan että tuosta ainakin saadaan jotain dataa.