Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valehteleeko ihmiset yleisesti pituutensa? Niin naiset kuin miehetkin?

Vierailija
20.08.2025 |

Olen 168 cm pitkä ja en käytä ikinä korkokenkiä. Olen keskimittaista naista vain hieman pitempi. Minun pitäisi olla miltei kaikkia miehiä lyhyempi. Silti jokaisella kauppareissulla olen 9/10:sta vastaantulevasta naisesta ihan selkeästi pidempi, moni nainen on jopa puoli päätä lyhyempi. Samaten minua lyhyempiä miehiä tulee joka päivä vastaan.

Välillä täytyy mittauttaa itseni, että olenko oikeasti vain 168 cm. Kyllä olen.

Onko muilla samoja havaintoja?

Kommentit (215)

Vierailija
61/215 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän jotkut ilmoittavat pituutensa pyöristellen ylä- tai alakanttiin, syystä tai toisesta. Lisäksi monella on nykyään huono ryhti, jolloin ihminen näyttää lyhyemmältä mitä onkaan, lysyssä kulkeminen vaikuttaa yllättävän paljon.

Olen itse 170 cm hyväryhtinen nainen. Kävin äskettäin treffeillä miehen kanssa, joka oli ilmoittanut pituudekseen 182 cm, silti hänen vieressään tuntui, että olin lähes samanmittainen. 

Vierailija
62/215 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä tätä pituushommaa. Kukaan nainen ei ole koskaan edes kysynyt minulta, kuinka pitkä olen. Olen 177 cm nuorena ollut, nyt 1 cm lyhyempi. Olen siis ihan riittävästi pidempi kuin keskivertonainen. Se riittää minulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/215 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu asuinpaikasta. Helsingissä on tosi lyhyitä maa ha nmuuttaneita ihmisiä sekä lyhyitä vanhuksia. 193 cm miesystäväni ihmetteli tätä samaa myös, että miten noin 165 cm pitkä nainen näyttää muita naisia paljon pidemmältä.

Vierailija
64/215 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 176 cm pitkä nainen. Täytän seuraavaksi 63 vuotta. Olen aina valehdellut olevani 170 cm ja yrittänyt vetää itseäni kasaan.

Mä oon 157 cm, mutta valehtelen itseni (vain) 158 cm pitkäksi. Ja senkin koska joskus oma mittaus oli sen verran, ja mun mielestä terkkojen päähän pamauttama metallinen mitta kutisti koulussa ja terkkarilla kenet tahansa. Pituus on helppo todeta valheeksi, jos samanpituinen seisoo vieressä, niin kaikkihan sen tajuaa. Siksi ei kannata montaa senttiä valehdella.

Vierailija
65/215 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu asuinpaikasta. Helsingissä on tosi lyhyitä maa ha nmuuttaneita ihmisiä sekä lyhyitä vanhuksia. 193 cm miesystäväni ihmetteli tätä samaa myös, että miten noin 165 cm pitkä nainen näyttää muita naisia paljon pidemmältä.

Mua taas helpottaa noi maahanmuuttajat, kun ne on kaikki melkein mun mittasia tai mua lyhyempiä. Oon siis toi 157 cm. Tunnen itseni keskipituiseksi heidän joukossaan.

Vierailija
66/215 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1900-luvun alussa hollantilaiset tunnettiin lyhyydestään. Nyt heitä pidetään maailman pisimpinä! Tähän muutokseen runsaassa sadassa vuodessa on voinut olla vain ravitsemuksen selvä parantuminen. Englannissa on pitkäaikaisia tilastoja miesten keskipituudesta. Se on aaltoillut. On ollut aikoja, jolloin ravitsemus on ollut heikkoa ja keskipituudet ovat laskeneet. Viime vuosikymmeninä monissa maisaa keskipituudet ovat nousseet yli kymmenenkin senttiä. Ravitsemus on vaikuttanut tähän.

Oho, mun mielikuvissa juurikin hollantilaiset on isoja.

Vierailija
67/215 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valehtelee. Jääkiekkoilijalla on 178 cm ja on kyllä saman pituinen kuin minä nainen 170 cm. Kuka noihin pelaajakortteihin miehet mittaa? 

Jääkiekkoilijoissa on myös varsinaisia parrunpätkiä. Pituutta ei paljon, mutta massaa ja voimaa on. Tosin jääkiekkoilijat ovat yleensä hinteliä yläkropasta, koska mailanheiluttelu ei juuri voimaa vaadi. Jalkojen sen sijaan on oltava vahvat, jotta pystyy nopeasti kiihdyttämään ja jarruttamaan.

Vierailija
68/215 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joissakin kaupoissa on hyllyjä korkealla ja lisäksi ne ovat syviä. Keskimittainenkaan mies ei välttämättä ylety hyllyn perältä kurottamaan tuotepakkausta. Tällöin pitkistä ihmisistä on apua. Käytettävissä on kylläkin joitakin jakkaroita, jotka lähtevät helposti alta pyöriensä takia.

Onneksi me pienet ja lyhyet ihmiset ollaankin ketteriä. Norsunjalalle nouseminen ei tuota pienintäkään vaikeutta, jos sellaisen vain onnistuu kaupasta löytämään. Lapsena kiipeilin puissa ja kerrostalon katoilla, vaikka olen tyttö.

Vierailija
69/215 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä 170 cm pikkumies valehtelee olevansa 171 cm.

Vierailija
70/215 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin olet varmasti pitkä, jos kysytään, pelaatko koripalloa.

Totta. 2-metriset aina vähintään seuraavat koripalloa.  

:)

Vierailija
71/215 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvipuistohullu kirjoitti:

Olen yhtä pitkä, enkä ole huomannut tuollaista 😃 

Pistäpä merkille seuraavalla kauppareissulla, että olet suurinta osaa naisista selkeästi pidempi. Jonkun verran tulee mittaisiasi ja ihan satunnaisesti vain sinua pidempi.

Todennäköisesti vain arvioitte väärin. Ihminen kokee itsensä helposti pidemmäksi kuin onkaan. 

Vierailija
72/215 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvipuistohullu kirjoitti:

Olen yhtä pitkä, enkä ole huomannut tuollaista 😃 

Pistäpä merkille seuraavalla kauppareissulla, että olet suurinta osaa naisista selkeästi pidempi. Jonkun verran tulee mittaisiasi ja ihan satunnaisesti vain sinua pidempi.

Voisiko keskipituudessa olla melko selkeitä paikkakuntakohtaisia eroja??

On. Pohjois- ja Itä-Suomessa on lyhyemmät ihmiset kuin Länsi- ja Etelä-Suomessa. Ihan mittatulukoiden mukaan.

Vierailija
73/215 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1900-luvun alussa hollantilaiset tunnettiin lyhyydestään. Nyt heitä pidetään maailman pisimpinä! Tähän muutokseen runsaassa sadassa vuodessa on voinut olla vain ravitsemuksen selvä parantuminen. Englannissa on pitkäaikaisia tilastoja miesten keskipituudesta. Se on aaltoillut. On ollut aikoja, jolloin ravitsemus on ollut heikkoa ja keskipituudet ovat laskeneet. Viime vuosikymmeninä monissa maisaa keskipituudet ovat nousseet yli kymmenenkin senttiä. Ravitsemus on vaikuttanut tähän.

Niinhän he ovatkin nykyisin. Moni pitkä suosii hollantilaisia vaatemerkkejä. 

Vierailija
74/215 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On paljon etuja, jos nainen ja mies ovat kutakuinkin samanmittaisia. Kummankaan ei tarvitse katsoa toistaan ylös- tai alaspäin. Ei tarvitse toista pyytää kurottamaan korkealta hyllyltä mitään. Jopa jotkut ulkoiluvaatteet saattavat olla yhteisiä. Seksikin sujuu joissakin asennoissa paremmin kuin erimittaisilla. Samanpituisuus luo siis tasa-arvoa.

Tanssiessa on helpompaa, jos on about samanmittaiset. Ja suudellessa.

Vierailija
75/215 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis mä monta vuotta kerroin aina että olen 163cm pitkä. Sitten pari vuotta sitten lapsen terveystarkastuksessa kysyin että voidaanko mitata minunkin pituus, että näen olenko jo alkanut painua kasaan  :D yllätyksekseni olinkin 164cm pitkä. Luultavasti siis muistin pituuteni väärin. Terkkari sanoi, että aina voit sanoa, että olet vetänyt myöhäisen kasvuspurtin keski-iässä. Eli siis joo olen valehdellut, mutta en tarkoituksella! 

Vierailija
76/215 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joissakin kaupoissa on hyllyjä korkealla ja lisäksi ne ovat syviä. Keskimittainenkaan mies ei välttämättä ylety hyllyn perältä kurottamaan tuotepakkausta. Tällöin pitkistä ihmisistä on apua. Käytettävissä on kylläkin joitakin jakkaroita, jotka lähtevät helposti alta pyöriensä takia.

Onneksi me pienet ja lyhyet ihmiset ollaankin ketteriä. Norsunjalalle nouseminen ei tuota pienintäkään vaikeutta, jos sellaisen vain onnistuu kaupasta löytämään. Lapsena kiipeilin puissa ja kerrostalon katoilla, vaikka olen tyttö.

Pahoja ovat myös syvät, matakat kattiatason hyllyt. Ei näe, onko siellä hyllynperällä vielä ruokaöljypulloja vai ei menemättä polvilleen. Prisma harrastaa täällä tällaista asiakkaiden nöyryyttämistä.

Vierailija
77/215 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vladimir Putin on 182 cm pitkä. 

Tjerveisin J. Bäckmän-Bätmän

Varmaan joku 165 oikeasti.

Vierailija
78/215 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ovatkin, mutta toista sataa vuotta sitten olivat eurooppalaisittain lyhyitä. Amerikkalaisilla ei keskipituus ole enää kasvanut, koska ravitsemus on ollut hyvä pitkät ajat. Eivät olekaan esimerkiksi suomalaisten mittaisia keskimäärin. Tähän tietysii vaikuttaa se, että latinoiden osuus on kasvanut. He ovat lyhyehköjä.

Vierailija
79/215 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta 168 cm pitkä nainen vaikuttaa selkeästi pitkältä, olen itse 165 cm eli hyvin tarkkaan keskikokoinen. En ole ikinä valehdellut pituuttani mihinkään suuntaan, en edes nuorena kun kasvoin hitaasti ja olin koko peruskouluajan luokan lyhin.

Vierailija
80/215 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pippelin pituutta en ole viittinyt valehdella naisille, koska sitten tarkistushommissa ei ole kiva jos tulee diskaus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme