Miksi aina sanotaan tälläisen traagisen tapahtuman jälkeen, että apua on saatavilla?
Väite ei edes pidä paikkaansa, olen sen itse saanut omakohtaisesti kokea. Apua ei todellakaan ole saatavilla ja usein halutaan ihmisten ongelmat lakaista maton alle. Ei kukaan ole valmis kuuntelemaan toisia ihmisiä, ensimmäinen reaktio ihmisillä on mt ongelmien kohdalla hylätä ihmiset.
Tämähän on se oikea todellisuus Suomessa, josta kukaan ei halua puhua. Katsokaapa vain tämäkin avaus poistetaan, jälleen yksi yritys keskustella, kätevästi lakaistu piiloon maton alle niinkuin aina.
Kommentit (49)
Eikö jatkuvasti uutisoida ja palstoilla kirjoiteta, että mt-palveluja on todella vaikea saada, ei pääse osastolle tai terapiaan vaikka tarve olisi. Tai jos pääsee niin hoito on pompottelevaa ja jopa kyseenalaista, ehkä jopa traumatisoivaa. Yleensä korkeintaan voi saada 20 minuutin lääkäriajalla ssri-reseptin kouraan ilman mitään jatkoseurantaa. Nekin on rajuja lääkkeitä, jotka voi itsessään aiheuttaa itsetuhoisuutta. Vastuutetaan kärsivää sanomalla "hae apua", vaikka ei sitä apua ole saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Eikö jatkuvasti uutisoida ja palstoilla kirjoiteta, että mt-palveluja on todella vaikea saada, ei pääse osastolle tai terapiaan vaikka tarve olisi. Tai jos pääsee niin hoito on pompottelevaa ja jopa kyseenalaista, ehkä jopa traumatisoivaa. Yleensä korkeintaan voi saada 20 minuutin lääkäriajalla ssri-reseptin kouraan ilman mitään jatkoseurantaa. Nekin on rajuja lääkkeitä, jotka voi itsessään aiheuttaa itsetuhoisuutta. Vastuutetaan kärsivää sanomalla "hae apua", vaikka ei sitä apua ole saatavilla.
Missäpäin maatamme noin tapahtuu ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin opiskelijana koulussa missä tapahtui koulusurma. Meidän luokka ei nähnyt eikä kuullut mitään, mutta paikalla oltiin tuolloin rakennuksessa. Kyllä me saatiin apua ja terapiaa.
Kyllä lapset ja nuoret saa apua, mutta sitten kun täytät 30 vuotta niin et mistään saa enää apua.
Mun 11v yritti i**sm**haa, otettiin kahdeksi päiväksi osastolle ja kotiin. Psykiatrin tapaaminen kolmen viikon päähän, lapsi yritti viikon sisällä uudelleen.
Saat muutaman levyn diapameja, et muuta. Siinäpä se apu sitten jotakuinkin on. On aika huvittavaa kuunnella ja lukea ihmisiä jotka ei tajua mikä se todellisuus on tässä maassa. Apua, kuuntelevia, myötätuntoisia ihmisiä on juhlapuheissa, ei niitä oikein mistään muualta löydä.
Toivon, että teille ei tule ongelmia, varsinkaan mt ongelmia, suurin osa teistä kun ei mitään apua tule ikinä saamaan. Näin se vain on Suomessa, on ollut jo vuosikymmeniä sukupolvelta toisella.
Vierailija kirjoitti:
Läheiset, perhe ? Mitä taikatemppuja avulta odotetaan ?
Ei kaikilla ole läheisiä ollenkaan tai sellaisia joiden kanssa voisi järkevästi keskustella. Läheinen ei muutenkaan ole aina paras apu ja läheinen voi kuormittua ja sairastua itse. Joskus läheinen on se syy miksi apua tarvittaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen joka on yrittänyt saada oireilevalle lapselleen apua tietää, että valitettavasti avun saanti on todella vaikeaa. Jopa mahdotonta.
Joo, eikä se apu paljon lohduta eikä auta, jos se on jälkihoitoa, kun vahinko ja peruuttamaton on jo tapahtunut. : ( Raflaavissa tilanteissa kriisiapu on paikalla ennen poliisia ja palokuntaa.
Terveyskeskuksesta hankitaan lähete psykiatrian pkl:lle tai nuorisopsykiatriaan lienee käytäntö ? Lähete hyväksytään tai sitten ei, resurssit ja tarve vaikuttavat asiaan.
12 askeleen ohjelmassa esimerkin mies yrittää ostaa maitoa rautakaupasta, eikä onnistu. Eli pitää kysyä oikeasta paikasta. Aivan liikaa yritetään vastuuttaa esim kaveria joka on yhtä ulalla kuin itsekin. Aloita auttavista numeroista, joita löytyy kyllä. Myös vertaisryhmistä on apua.
Rahat on loppu eikä hoitoa saa. Tilanne tulee muuttumaan vieläkin huonommaksi, kun pitää tehdä lisää säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Rahat on loppu eikä hoitoa saa. Tilanne tulee muuttumaan vieläkin huonommaksi, kun pitää tehdä lisää säästöjä.
Ottaisin velkaa jos lapseni ei muuten pääsisi yksityisen psykiatrin hoitoon, mitäpä vanhempi ei tekisi.
Kämppis yritti päättää päivänsä vuosikymmeniä sitten. Vietiin ambulanssilla sairaalaan, kotiutui yksin samana iltana.
Olin aivan kauhuissani, suunnilleen valvoin seuraavan yön huolissani. Ei ollut ensimmäinen kerta, kun jotain ikävää tapahtui kyseisen kämppiksen kanssa ja kävin sitten opiskelija-asuntosäätiössä puhumassa asiasta. Lupasivat ottaa kopppia ja etsivät minulle uuden soluasunnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla ole läheisiä ollenkaan tai sellaisia joiden kanssa voisi järkevästi keskustella. Läheinen ei muutenkaan ole aina paras apu ja läheinen voi kuormittua ja sairastua itse. Joskus läheinen on se syy miksi apua tarvittaisiin.
Eikö vanhemman rooli ole juuri sitä että pitää huolta omista lapsistaan ? Selityksen makua liian paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin opiskelijana koulussa missä tapahtui koulusurma. Meidän luokka ei nähnyt eikä kuullut mitään, mutta paikalla oltiin tuolloin rakennuksessa. Kyllä me saatiin apua ja terapiaa.
Niin tuo on tommoinen kerran vuosikymmenessä tapahtuva asia, 99% ihmisistä ei ole ikinä tuossa tilanteessa, eikä saa silloin apua.
Tuollaisessa tilanteessa, missä on yksittäinen järkyttävä tapahtuma, apua on saatavilla. Sitten jos kärsii pitempiaikaisesti, niin apua on tyypillisesti saatavilla liian vähän, pirstaleisesti, lyhytaikaisesti ja tavoittamattomissa, jos voimavarat tai rahat ovat vähissä. Vertaistukiryhmiä, kuten Aa, Na, CoDa, Aca on saatavilla toisaalta ja niissä monet saavat apua. Ovat saatavilla ja maksuttomia, mutta eivät ole tai korvaa terapiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missäpäin maatamme noin tapahtuu ?
Kaikkialla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen joka on yrittänyt saada oireilevalle lapselleen apua tietää, että valitettavasti avun saanti on todella vaikeaa. Jopa mahdotonta.
Joo, eikä se apu paljon lohduta eikä auta, jos se on jälkihoitoa, kun vahinko ja peruuttamaton on jo tapahtunut. : ( Raflaavissa tilanteissa kriisiapu on paikalla ennen poliisia ja palokuntaa.
Tarkoittanet itsemurhia, kerro paljonko niitä alaikäisten joukossa on ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö vanhemman rooli ole juuri sitä että pitää huolta omista lapsistaan ? Selityksen makua liian paljon.
Oletpa naiivi. Ei kaikista vanhemmista ole vanhemmiksi, etkö ole lukenut uutisia koskaan? Vanhemmat saattavat olla jo kuolleetkin. Läheinen ei myöskään ole yhtä kuin vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset haluavat kuvitella pitävänsä pystyssä hyvää yhteiskuntaa, joka huolehtii. Todellisuus sitten on, mitä on.
Orpo ja Purra ei edes kuvittele pitävänsä pystyssä hyvää yhteiskuntaa vaan he haluavat tehdä siitä huonon, jossa vain rikkaimmilla on hyvä olla ja muista viis. Heidän typerä leikkauspolitiikkansa ei ole auttanut edes velkaantumiseen, minkä Purra myönsi jo toukokuussa: https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4214333e-eb34-4895-afc0-9f660ef5f…
Leikkaaminen on typerää talouspolitiikkaa. Yhtä typerää olisi säästää laskemalla öljyt pois moottorista ja lähteä ajamaan. Polttomoottoripersut ehkä tajuavat, mitä silloin tapahtuu: moottori leikkaa kiinni eikä käy enää ollenkaan. Siinä tilanteessa olemme nyt, vain kahdessa vuodessa.
Kotimaantalous on hyytynyt ja konkurssit ennätyksissä, työttömyys huippuluvuissa, vaikka kaksi vuotta sitten nämä saivat käsiinsä maan, jonka talous kasvoi 1,3%, velka pieneni itsekseen inflaation myötä ja työllisiä oli tilastohistorian eniten.
Ja hallitus leikkaa vaan lisää näistäkin avuista!!
Ei saa apua.
T: perheväkivallan takia eronnut narsistimiehestä, nyt olen masentunut yh...omat vanhemmat käytti ja myi huumeita ja isäpuoli käytti vuosia hyväkseen seksuaalisesti
Im mielessä usein mutta lapsen takia yritän.
Mites yksityinen sektori ? Eikö sieltäkään ?