Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä te muut akateemiset työttömät oikein etsitte töitä?

Vierailija
19.08.2025 |

Olen akateemisesti koulutettu, oman alan kokemustakin vuosikausia. Nyt ekaa kertaa työttömänä (yt:ssä ulos) ja ollut siis jo pidempään työtön. Kun kävi ilmi, että olen menettämässä työpaikkani, niin otin heti yhteyttä koko verkostooni ja yritin sitä kautta haarukoida uusia työmahdollisuuksia. No, se verkosto ja tutut ja puolitutut tuli siinä käytyä läpi, joten se kortti on jo katsottu. Tsemppiä sain ja monta kommenttia siitä, että kyllä me sut mielellään tänne otettas, mutta kun ei voida ottaa nyt ketään. Verkoston kautta ei siis löydy mitään enkä voi pommittaa niitä ihmisiä viesteillä uudelleen, se olisi jo häirintää. Lisäksi jo silloin kontaktoin avoimella hakemuksella kaikki alan firmat ja organisaatiot, joista ajattelin, että noin teoriassa voisi löytyä työmahdollisuuksia. Kaikista vastaus, että eivät voi tällä hetkellä palkata uusia työntekijöitä. Ja laitoin samalla kaikkiin tietämiini headhunter-firmoihin paperit sisään (niistä yksikään ei johtanut mihinkään). Eli mitä jää jäljelle? Työmarkkinatori, valtiolle.fi ja duunitori ym -sivustot, jonne tulee ilmoja vapaista työpaikoista. Katson ne joka päivä monta kertaa. Hyvin harvoin niihin tulee mitään mitä voisi hakea (eli osaamiseeni tai ammattiini jotenkin liittyvää). Kun tulee, niin alan heti räätälöimään hakemustani ja cv:täni niihin. Olen siinä niin rutinoitunut, että se on aika nopeasti tehty. Työnhakuun (eli työpaikkojen katsomiseen monta kertaa per pv) menee ehkä vartti päivässä vaikka miten yrittäisin hakea töitä. Niin harvoin tulee mitään mitä hakisi, niin hakemusten tekoon menee kuukaudessa vain jokunen tunti. Vaikka siis yritän hakea innokkaana kaikkia paikkoja, joista voisin kuvitella että edes ehkä teoriassa voisi palkata ihmisen minun taustalla ja osaamisella. 

Mitä en ole tajunnut? Mistä muualta voisi hakea töitä? Olen todella turhautunut työttömyyteen. Siis todella pahasti. 

Kommentit (102)

Vierailija
61/102 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On teillä ongelmat.

Hommia on enemmän kuin ehtii tehdä ja kun osaaminen on edes sinnepäin, tulee viiden viikon aikana 4 rekrykontaktia vaikka ei ole linkkarissa edes vihreänä.

Vierailija
62/102 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoojaksi pääsee. Jiihaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/102 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin... harmi jos ei oikein osaa mitään muuta mistä olisi yrityksille arvoa

Vierailija
64/102 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä taukoa työnhausta, se auttaa näkemään asiat vähän etäämmältä. Kun työnhaku ei tuota tulosta, sitten tehdään muuta. Hae koulutuksiin, vaikka ne eivät kiinnostaisi. Kyllä niistä aina jotain irti saa, ainakin jotain lisäoppia ja käytännön kokemusta. Itse olen joutunut paikkaamaan akateemisen tutkinnon suorittamisen jälkeen työpaikoilla tarvittavaa, mutta minulta puuttunutta kokemusta kurssein ja hanttihommin. Melkoista silppua on työhistoriani, mutta kun ei voinut opiskeluja aloittaessa tietää, että koulutus ei työmarkkinoilla kanna. Usein olen miettinyt, että akateemisen tutkinnon suorittaminen on kohdallani ollut kivireki, jonka olemassaoloa saa aina selitellä: olen oikein mainio työntekijä ja sopiva moneen, vaikka minulla on tällainen akateeminen tutkinto. 

Vierailija
65/102 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

me ketkä ollaan pitkäaikaistyöttömiä niin se johtuu suurinosa siitä että meillä ei ole tuttuja,verkostoja jotka palkkaa!

ne ketkä saa työpaikan niin ne saa sen vaan sen takia että hakijalla on työpaikalla rekrytoiva esimies & hr omasta lähipiiristä ja kaikki paikat menee ensin lähipiirille,sukulaisille ja tutuille työntekijöille jotka on ennestään tuttuja. 

paikat mitkä on auki avoimesti työmarkkinoilla on vaan sen takia että lakisääteinen velvollisuus on syy laittaa työpaikka kaikille avoimeksi mutta paikkaan on jo tiedossa henkilö ketä tämän saa tai ne se valitaan työpaikan sisältä ja haastatteluun pääseminen tarkoittaa vaan sitä että 1-2 pitää haastatella vaikka tiedossa onkin talon sisältä henkilö!

siinä ei auta mitkään CV:n hiemiset paremmaksi tai hakemuskirjeet jos niitä edes joku katsoo. työkokemuksella tai historialla ei ole mitään väliä johonkin tehtävään voidaan palkata ihan lähes kokematon nuorempi. 

Vierailija
66/102 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

me ketkä ollaan pitkäaikaistyöttömiä niin se johtuu suurinosa siitä että meillä ei ole tuttuja,verkostoja jotka palkkaa!

ne ketkä saa työpaikan niin ne saa sen vaan sen takia että hakijalla on työpaikalla rekrytoiva esimies & hr omasta lähipiiristä ja kaikki paikat menee ensin lähipiirille,sukulaisille ja tutuille työntekijöille jotka on ennestään tuttuja. 

paikat mitkä on auki avoimesti työmarkkinoilla on vaan sen takia että lakisääteinen velvollisuus on syy laittaa työpaikka kaikille avoimeksi mutta paikkaan on jo tiedossa henkilö ketä tämän saa tai ne se valitaan työpaikan sisältä ja haastatteluun pääseminen tarkoittaa vaan sitä että 1-2 pitää haastatella vaikka tiedossa onkin talon sisältä henkilö!

siinä ei auta mitkään CV:n hiemiset paremmaksi tai hakemuskirjeet jos niitä edes joku katsoo. työkokemuksella tai historialla ei ole mitään väliä johonkin tehtävään voidaan palkata ihan lähes

Näinpä. Sitten on erikseen paikat, missä olot ovat niin paskat, että on pakko rekrytä ja tehdä palkkauksia. Mutta näissä on sitten yleensä kerta kaikkiaan niin huono henki ja muita ongelmia, että kukaan täyspäinen ei niihin jää, vaan ovat mieluummin työttömiä.

Vierailija
67/102 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietipä jos itse olisit palkkaamassa uutta. 

Vähänkään vaativampi tehtävä on noin sadan tonnin kulut jo eka vuotena. Jos rekry menee pieleen, alkaa sama taas uudestaan. 

Jos joku tuttu menee takuuseen ns. hyvästä tyypistä, niin se ajaa ohi hienon CV:n. 

Vierailija
68/102 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivoominen on kivaa. :)

Vierailija
69/102 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeastikoulutetut: teidän tehtävä on keksiä innovaatioita ja uusia tuotteita, joilla Suomen vienti lähtee taas kasvuun.

Kymmeniä vuosia duunareiden verorahoja on kerätty naistutkimukseen, kulttuuriantropologiaan, logopediaan yms. Milloin nämä investoinnit alkaa maksaa takaisin?

Vierailija
70/102 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin totta koko lause! paikat jonne on meillä pitkäaikaistyöttömillä edes joku mahdollisuus ne on paikkoja jossa firman ovet käy molempiin suuntiin vuodesta toiseen ja syyt on juuri kaikki nuo! sellaiset hyvät työpaikat jossa tykätään olla niin ne on jo annettu muille.

ja ne firmat millä on haku auki samoista paikoista vuodesta toiseen on sellaisia missä ei vaihdu pelkästään lattiahenkilö vaan myös esimiehet vaihtuu vähän väliä = Kertoo jotain firmasta

Vierailija
71/102 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidä taukoa työnhausta, se auttaa näkemään asiat vähän etäämmältä. Kun työnhaku ei tuota tulosta, sitten tehdään muuta. Hae koulutuksiin, vaikka ne eivät kiinnostaisi. Kyllä niistä aina jotain irti saa, ainakin jotain lisäoppia ja käytännön kokemusta. Itse olen joutunut paikkaamaan akateemisen tutkinnon suorittamisen jälkeen työpaikoilla tarvittavaa, mutta minulta puuttunutta kokemusta kurssein ja hanttihommin. Melkoista silppua on työhistoriani, mutta kun ei voinut opiskeluja aloittaessa tietää, että koulutus ei työmarkkinoilla kanna. Usein olen miettinyt, että akateemisen tutkinnon suorittaminen on kohdallani ollut kivireki, jonka olemassaoloa saa aina selitellä: olen oikein mainio työntekijä ja sopiva moneen, vaikka minulla on tällainen akateeminen tutkinto. 

Kuuntelemaan kun joku täti länkyttää paskaa ja tuhlaa kaikkien aikaa, nostaa siitä itselleen tonneja ja tonneja, mikään ei hyödytä ketään kuulijaa. Tuo on käytännössä hyväntekeväisyyttä niitä kurssittajia kohtaan. 

Vierailija
72/102 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkeastikoulutetut: teidän tehtävä on keksiä innovaatioita ja uusia tuotteita, joilla Suomen vienti lähtee taas kasvuun.

Kymmeniä vuosia duunareiden verorahoja on kerätty naistutkimukseen, kulttuuriantropologiaan, logopediaan yms. Milloin nämä investoinnit alkaa maksaa takaisin?

Miksi rahan pitäisi tehdä vain rahaa? Rahaa käytetään tuottamaan muuta hyvinvointia. Mittaa siis hyvinvoinnin kasvua, ei sitä että paljonko raha on tehnyt rahaa.

Rahalla tehdään rahaa vain orjuuella ja sodalla. Riistokapitalistiyrityksista yhdenkään toiminta tai tekoset eivät kestä tarkastelua päivänvalossa. Siksi on jargonia ja hirveän pitkä sumutusketju, joka muuttuu jossain vaiheessa kiinan tehtaiksi, jossa olot muuttuvat orjamaisiksi. 

Koittakaa nyt vaan päästä yli siitä loputtomasta talouskasvusta. Elämässä ei ole siitä kyse.

Vierailija
73/102 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos korkeakoulutettu keksii innovaatioita ja tuotteita omassa tallissaan eli työsuhteen ulkopuolella, niillä kestää yleensä 10-15 vuotta saavuttaa markkina ja muuttua tuottoisaksi. Miksi yritykset eivät palkkaa näitä innovaattoreita talliinsa? Koska heitä johtavat kapitalistiset brot, jotka haluvat välittömiä tuloksia.

Jopa apurahakentällä on näitä ahneita heti mulle kaikki tänne nyt -säätiöitä, joiden kanssa pitää näyttää jopa TAITEEN kohdalla VÄLITÖN mainehyöty ja tunnettuuden lisääntyminen. Vaikka taiteen hedelmällinen tuottokausi on jopa 150 vuotta. 

Jos johto ja rahahanat ovat tällaisten lyhytkatseisten öykkärien käsissä, kaikki viisaampi ja pitkäjänteisempi työ jää sinne työttömien korkeakoulutettujen pöytälaatikoihin. Sitä saattaa oll suomessa paljonkin, mutta se on heidän pääomaansa. 

Vierailija
74/102 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos korkeakoulutettu keksii innovaatioita ja tuotteita omassa tallissaan eli työsuhteen ulkopuolella, niillä kestää yleensä 10-15 vuotta saavuttaa markkina ja muuttua tuottoisaksi. Miksi yritykset eivät palkkaa näitä innovaattoreita talliinsa? Koska heitä johtavat kapitalistiset brot, jotka haluvat välittömiä tuloksia.

Jopa apurahakentällä on näitä ahneita heti mulle kaikki tänne nyt -säätiöitä, joiden kanssa pitää näyttää jopa TAITEEN kohdalla VÄLITÖN mainehyöty ja tunnettuuden lisääntyminen. Vaikka taiteen hedelmällinen tuottokausi on jopa 150 vuotta. 

Jo

Lisäksi mitä innovaatiopääomaan tulee, niin jos se tapahtuu yrityksen tallissa, se itse keksijä ei saa siitä yleensä jäätelömyyjää kummempaa palkkiota. Keksijälle kuuluisi aina patentti tai rojalti, mutta talli vie nämä ja antaa kädestä suuhun leivän vaativalle innovaatiotyön tekijälle. Tämä itsessään laskee innovaattoreiden motivaatiota edes osallistua markkinatalouteen. 

Olisi oikeasti aika mielenkiintoista tietää, kuinka paljon tuota innovaatiopääomaa suomessa on. Sillä täällä tuotetaan aivan helkkaristi patentteja väestöön nähden, mutta koska nämä venture capitalist brot eivät hahmota tai arvosta innovaatiopääomaa, ellei sitä pysty kapitalisoimaan välittömästi, se jää hilloutumaan.

Ja ajatella, sitten näitä innovaationeroja työkkärin tätit patistelevat pupukursseilleen

Parempi kun vaan nostelee sitä tukea, laittaa ne pari hakemusta, ja elelee omaa elämäänsä. Eikä liiemmin välitä ölisijöiden ja mölisijöiden touhuista. Eikä fiksaa omaa ihmisavoaan palkkaansa

Vierailija
75/102 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi mennä koulutuksiin, jos työkkäri ei ole antanut nimenomaan siihen lupaa. Yleensä ei anna.

Vierailija
76/102 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllisyyskoulutuksiin voi hakea. 

Vierailija
77/102 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinani listasin 50 yritystä, joihin soitin, että tulisin teille töihin. Numero 21 tärppäsi. kaikki alat on täynnä piilotyöpaikkoja. 

Vierailija
78/102 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siinä ei auta mitkään CV:n hiemiset paremmaksi tai hakemuskirjeet jos niitä edes joku katsoo. työkokemuksella tai historialla ei ole mitään väliä johonkin tehtävään voidaan palkata ihan lähes

Haet siis hommiin vain julkiselle sektorille? Muualle ei ole mitään pakkoa laittaa hakua avoimeksi

Vierailija
79/102 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akateemisesti koulutettu ei oikeastaan tarkoita mitään.

Sukupuolentutkimuksen maisteri on akateemisesti koulutettu, mitä luulet sellaisen tekevän oikeassa elämässä?

Sukupuolentutkijoita on marginaalisen vähän. Kovien tieteiden työllisyys on huonontunut.

Esim. kemian ja terveysteknologian ja muut teknologiafirmat ovat vähentäneet tuotekehityksestä väkeä reippaalla kädellä. Esim tänä vuonna Radiometer ja Vaisala.

Vierailija
80/102 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos käyttää isoja alkukirjaimia ja välimerkkejä hakukirjeessä, se kyllä auttaa.