Mistä te muut akateemiset työttömät oikein etsitte töitä?
Olen akateemisesti koulutettu, oman alan kokemustakin vuosikausia. Nyt ekaa kertaa työttömänä (yt:ssä ulos) ja ollut siis jo pidempään työtön. Kun kävi ilmi, että olen menettämässä työpaikkani, niin otin heti yhteyttä koko verkostooni ja yritin sitä kautta haarukoida uusia työmahdollisuuksia. No, se verkosto ja tutut ja puolitutut tuli siinä käytyä läpi, joten se kortti on jo katsottu. Tsemppiä sain ja monta kommenttia siitä, että kyllä me sut mielellään tänne otettas, mutta kun ei voida ottaa nyt ketään. Verkoston kautta ei siis löydy mitään enkä voi pommittaa niitä ihmisiä viesteillä uudelleen, se olisi jo häirintää. Lisäksi jo silloin kontaktoin avoimella hakemuksella kaikki alan firmat ja organisaatiot, joista ajattelin, että noin teoriassa voisi löytyä työmahdollisuuksia. Kaikista vastaus, että eivät voi tällä hetkellä palkata uusia työntekijöitä. Ja laitoin samalla kaikkiin tietämiini headhunter-firmoihin paperit sisään (niistä yksikään ei johtanut mihinkään). Eli mitä jää jäljelle? Työmarkkinatori, valtiolle.fi ja duunitori ym -sivustot, jonne tulee ilmoja vapaista työpaikoista. Katson ne joka päivä monta kertaa. Hyvin harvoin niihin tulee mitään mitä voisi hakea (eli osaamiseeni tai ammattiini jotenkin liittyvää). Kun tulee, niin alan heti räätälöimään hakemustani ja cv:täni niihin. Olen siinä niin rutinoitunut, että se on aika nopeasti tehty. Työnhakuun (eli työpaikkojen katsomiseen monta kertaa per pv) menee ehkä vartti päivässä vaikka miten yrittäisin hakea töitä. Niin harvoin tulee mitään mitä hakisi, niin hakemusten tekoon menee kuukaudessa vain jokunen tunti. Vaikka siis yritän hakea innokkaana kaikkia paikkoja, joista voisin kuvitella että edes ehkä teoriassa voisi palkata ihmisen minun taustalla ja osaamisella.
Mitä en ole tajunnut? Mistä muualta voisi hakea töitä? Olen todella turhautunut työttömyyteen. Siis todella pahasti.
Kommentit (102)
Siis sama homma! Korkeasti koulutettu ja jatko-opinnot tehty, tosi laaja ja monipuolinen työkokemus ja mun ammatti luokkaa teidät revitään valmistumisen jälkeen töihin, ettekä päivääkään joudu olee työttömänä, hirvee pula tekijöistä.
Ei aikuisten oikeasti ole paikkoja, ei vaan ole. Ne muutama mitä oon hakenu, ni aina löytyy joku vanhempi kollega, jolla enemmän kokemusta ja joka kerta saan kuulla saman jargonin siitä, että olin suorastaan täydellinen hakija, mutku kokemus.
Laaja ammatillinen verkosto, jolla voi pyyhkiä hanuria, kun joka paikasta todetaan että mielellään otettais, tarvetta olis ja olisit loistava lisä tiimiimme, mutku raha.
Lidlin kassalle mun ei kannata mennä, koska työttömänä tienaan paljon paremmin, joten. Eletään sit valtion loisena, prkl.
"(eli osaamiseeni tai ammattiini jotenkin liittyvää)Mitä en ole tajunnut?"
Jätä pois osaamiseesi ja ammattiisi liityvät haut ja hae mitä vain. Silläkään lailla et kyllä töitä löydä helposti, mutta oletpa hakenut. Ja hae vain 4 työpaikkaa kuukaudessa, koska työttömyyden pitkuttyessä alkaa sitten ne "mitä vain" paikatkin vähetä.
Amateemisena kannattaa myös suunnata katse ulkomaille, voi löytää paremman maan sitä kautta itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Jätä pois osaamiseesi ja ammattiisi liityvät haut ja hae mitä vain. Silläkään lailla et kyllä töitä löydä helposti, mutta oletpa hakenut. Ja hae vain 4 työpaikkaa kuukaudessa, koska työttömyyden pitkuttyessä alkaa sitten ne "mitä vain" paikatkin vähetä.
Amateemisena kannattaa myös suunnata katse ulkomaille, voi löytää paremman maan sitä kautta itselleen.
Työnhauksi kelpaa vain ne paikat joissa olisi mahdollista työllistyä. Ei siis käy mitkään haenpa lentäjäksi paikat jollei osaa lentää.
Vierailija kirjoitti:
Menkää töihin !
tee Riikka purra saatan vaikka purra
Miksi menisin kun voin ottaa rennosti ja matkustella sun kustannuksella? Kohta taas reissuun useammaksi viikoksi, lähetänkö kortin kun olen päässyt perille? Arvostan kovasti panostasi mun matkakassaan 🥰
Et kerro, minkä alan ihminen olet, mutta päivitä LinkedIn - profiili ja katso LinkedInin työpaikat. Samoin freelancer. Comin, upwork, remote. Com ja vastaavat kaikki läpi.
Vierailija kirjoitti:
Siis sama homma! Korkeasti koulutettu ja jatko-opinnot tehty, tosi laaja ja monipuolinen työkokemus ja mun ammatti luokkaa teidät revitään valmistumisen jälkeen töihin, ettekä päivääkään joudu olee työttömänä, hirvee pula tekijöistä.
Lidlin kassalle mun ei kannata mennä, koska työttömänä tienaan paljon paremmin, joten. Eletään sit valtion loisena, prkl.
Olet siis vielä ansiosidonnaisella, sillä muuten et väittäisi tienaavasi työttömänä paremmin kuin kaupan kassana. Jos näin, odottele kun putoat peruspäivärahalle. Tai vaihtoehtoisesti et monipuolisesta kokemuksesta huolimatta koskaan kerryttänyt omaisuutta, vaan laitoit kaiken menemään minkä sait, ja siksi (rahattomana) saat nyt tt-tukea ja asumistukea yms.
Kolmas vaihtoehto on, että puhut lööperiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnhauksi kelpaa vain ne paikat joissa olisi mahdollista työllistyä. Ei siis käy mitkään haenpa lentäjäksi paikat jollei osaa lentää.
Kaupan kassalle ja hyllyttäjäksi on teoriassa mahdollisuus työllistyä, vaikka käytännössä ei, joten niitä voi hakea. Ihan turha ottaa esimerkiksi lentäjät ja lääkärit, jos ei itse sellainen ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
noshitsherlock!!!
Olen soittanut tai lähettänyt sähköpostia suoraan firmaan ja kysynyt töitä.
Ei niitä töitä saa jos ei osaa ajatella outside the box. Wink wink.
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa metsään! Siellä sitä työtä on!
Aha paljonks maksat ? Ja mitäs tekemistä siellä on
Aikani hain alani ja alaani sivuavia työpaikkoja.
Sitten siirryin hakemaan muita töitä.
Nykyään olen aika lailla luovuttanut ja alkanut hyväksyä, että ei auta muu kuin lähteä opiskelemaan ja vaihtaa alaa, kun ei mihinkään töihin kelpaa, vaikka piilottaisi koulutuksensa.
Kuntarekry.fi
ja toinen on
valtiolle.fi
Vakituisia paikkoja on todella vähän tarjolla, Suomeen on haluttu kituaika, tulevia tilastoja tuotanto/talous kun pääsee tarkastelemaan pahemmaksi menee.
Vierailija kirjoitti:
Et kerro, minkä alan ihminen olet, mutta päivitä LinkedIn - profiili ja katso LinkedInin työpaikat. Samoin freelancer. Comin, upwork, remote. Com ja vastaavat kaikki läpi.
Suurin osa firmoista välttää viimeiseen asti rekryjen avaamista. Pääasiassa halutaan palkata hyviä tyyppejä ja tuttuja. Sitten jos avataan rekry, niin referenssit merkkaavat eniten, ja paras on jos on sisäinen suosittelija. Kukaan ei halua ottaa riskejä näissä. Melkoista ajantuhlausta siis hakea näitä paikkoja, ellei ole joku tosi spesifi juttu, johon sinulla on joku tosi spesifi osaaminen, ja hakijoita on siksi vain kourallinen
Jos ala on sellainen, että pystyt tarjoamaan freenä työtä, se katsotaan yleensä plussaksi, koska osoittaa kykyä johtaa itseään ja hallita työmääräänsä. Mutta toisaalta yrittäjillä on sitten sen verran erilaiset metodit palkkaorjiin, että heitä ei välttämättä haluta palkata, jos yrittäjyyttä on takana liian pitkään. Palkkaorjaksi vaaditaan se orja-asenne
Jos kerron, niin saatat viedä minulta paikan ;-)
Ei vaan .... oikeasti se on niin, että pitäisi jotakin kautta jo ennalta olla tuttu työtä tarjoavalle eli joku puhuisi puolestasi ja siten pienentäisi riskiä. Pelkkä hakemusten lähettäminen harvoin johtaa mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vakituisia paikkoja on todella vähän tarjolla, Suomeen on haluttu kituaika, tulevia tilastoja tuotanto/talous kun pääsee tarkastelemaan pahemmaksi menee.
Niin, mutta ei tästä kannata lannistua. Ekonomia on aina toiminut vaihdannalla. Itsekin juuri mietin, että projekteja on sen verran päällekäin ja ristissä, että voisin ihan hyvin ulkoistaa esimerkiksi omaa web-osaamistani ja tarjota niitä palveluja jollekin palkaksi erään toisen jutun tekemisestä, mikä ei jaksaisi itseä hirveästi kiinnostaa.
Miettikää miten kyläyhteisöt ovat ennen vanhaan toimineet ja käyttäytykää niin. Unohtakaa tuo orja-mentaliteetti, että pitää olla joku sanomassa teille, mitä pitää tehdä. Teille on annettu substanssi, sitten vaan pohtimaan miten hyödyntää sitä
Sitten toinen juttu mikä kannattaa tehdä, tämä on vähän outoa, mutta itselle tuotti tuloksia.
Mielikuvittele unelmapaikkasi ja kirjoita hakemus JUURI SIIHEN PAIKKAAN, vaikka sellaista ei olisi auki. Itse tein näin ja unelmafirmaani avattiin parin kuukauden sisällä juuri tällainen paikka. Hakemus oli valmiina, laitoin sen sisään, pääsin haastatteluun.
Manifestointia tämä kai. Mutta omituista kyllä, se toimi.