Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jos ei vaan jaksa enää suvun vanhuksia ja heidän tarpeitaan?

Vierailija
18.08.2025 |

Olen tämän kesän jäljiltä aivan uuvuksissa omien ja appivanhempien avuntarpeen jäljiltä. En ole itsekään kovin terve enää. 

N52

Kommentit (144)

Vierailija
121/144 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toistuvat laskut toki onkin suoraveloituksessa mutta onhan niitä muitakin laskuja aina välillä. 

Ei minulla ole ollut vuosikausiin mitään muita laskuja kuin sellaisia, jotka tulevat e-laskuina. 

Ainakaan meidän hyvinvointialueen laskuja ei voi laittaa suoraveloitukseen. Ja niitähän riittää.

Aivan varmasti voi laittaa e-laskuksi, joka veloitetaan automaattisesti tililtä. Otapa asiasta selvää. Nykyisin on todella vähän tahoja, joiden kanssa ei voi tehdä e-laskusopimusta. 

Verkkopankissa homma tyssää asiakasnumeroon, siihen ei voi laittaa kirjaimia. Asiakasnumeroa ei siis ole, pelkkä nimi vain.

Ei e-laskuun mitään asiakasnumeroa tarvita. Pyydäpä joku vähän paremmin kartalla oleva avuksi. 

Vierailija
122/144 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisiin asioihin he tarvitsevat apua? Onko heille tehty palvelutarpeen arviointi, jos eivät pärjää enää itse?

On tehty ja kotihoito käy lääkkeet antamassa mutta tuntuu että siitäkin on melkein enemmän haittaa kun hyötyä kun anoppi soittelee että nyt ne varmaan vei hänen vihkisormuksensa (löytyi lipastosta) tai yrittää myrkyttää hänet (lääke oli vaihtunut erinäköiseksi). 

Nuo on ihan dementikon perus"oireita", omalla äidillä oli samoin . Tiesi ja muisti ajoittain että asun satojen kilometrien päässä, joten sitten etsittiin puhelimen välityksellä. Tai leikittiin etsimisleikkiä, mitä milloinkin sitten etsittiinkään. Hän on jo edesmennyt mutta kymmenen vuoden kokemuksella, se aika oli aika kauheaa 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/144 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toistuvat laskut toki onkin suoraveloituksessa mutta onhan niitä muitakin laskuja aina välillä. 

Ei minulla ole ollut vuosikausiin mitään muita laskuja kuin sellaisia, jotka tulevat e-laskuina. 

Ainakaan meidän hyvinvointialueen laskuja ei voi laittaa suoraveloitukseen. Ja niitähän riittää.

Aivan varmasti voi laittaa e-laskuksi, joka veloitetaan automaattisesti tililtä. Otapa asiasta selvää. Nykyisin on todella vähän tahoja, joiden kanssa ei voi tehdä e-laskusopimusta. 

Verkkopankissa homma tyssää asiakasnumeroon, siihen ei voi laittaa kirjaimia. Asiakasnumeroa ei siis ole, pelkkä nimi vain.

Asiakasnumero löytyy viimeisimmästä laskusta. Voit myös kysyä neuvoa hyvinvointialueen laskutusnumerosta, joka löytyy niin ikään siitä laskusta. 

Vierailija
124/144 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti soittelee joka päivä, joku ihan kamalan tärkeä asia, mitä ei voi puhelimessa selittää. Pitää mennä paikanpäälle katsomaan. Sitten siellä on joku tekstiviesti Nordealta, että teille on viesti verkkopankissa. Tai Pirkon osoite on hukassa, sattuisko mulla olemaan sitä tallessa.

Rajat voit asettaa vain sinä itse. Älä hyppää aina kun äiti käskee. 

Onko äitisi tyhmä, ei viitsi opetella kirjautumaan verkkopankiin. Eikö ole lukutaitoinen, että lukisi sen viestin sieltä. Eikö ole älylaitteessa fonectan appia , josta voi katsoa 10 puh no ilmaiseksi kuukaudessa. Onko hän muistisairas, vai ollut aina noin tumpelo. Nuo jutut ym  helppo opetella terv. 81 v muori.

Vierailija
125/144 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti soittelee joka päivä, joku ihan kamalan tärkeä asia, mitä ei voi puhelimessa selittää. Pitää mennä paikanpäälle katsomaan. Sitten siellä on joku tekstiviesti Nordealta, että teille on viesti verkkopankissa. Tai Pirkon osoite on hukassa, sattuisko mulla olemaan sitä tallessa.

Onko äitisi tyhmä, ei viitsi opetella kirjautumaan verkkopankiin. Eikö ole lukutaitoinen, että lukisi sen viestin sieltä. Eikö ole älylaitteessa fonectan appia , josta voi katsoa 10 puh no ilmaiseksi kuukaudessa. Onko hän muistisairas, vai ollut aina noin tumpelo. Nuo jutut ym  helppo opetella terv. 81 v muori.

Missä älylaitteessa? Nyt puhutaan muistisairaista vanhuksista. Ei sellaisilla mitään älylaitteita ole. Hyvä jos osaavat sille Dorollaan soittaa. 

Vierailija
126/144 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sillä Fonectan apilla tekee? Läheskään kaikilla ei ole osoitetiedot julkisesti saatavilla. 

Vierailija
127/144 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei ole asiakasnumeroa? Onko ko. palvelun kanssa tehty sopimus?

Vierailija
128/144 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitatte nyt, kun äiti/isä soittelee. Ette tiedä, miten tyhjältä tuntuu sitten, kun se puhelin ei enää soikaan. Moni teistä antaisi silloin hyvinkin paljon, jos se puhelin vielä kerran soisi tietystä numerosta. 

Totta. Mutta vain silloin kun siellä puhelimen toisessa päässä olisi täyspäinen läheinen eikö ilkeilevä muistisairas ihan eri ihminen jonka on tuntenut.

Vierailija
129/144 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän tunteesi. Minä olen ihan loppu 7 vuoden työrupeama jälkeen. 6 vanhuksen omaishoito kun ovat eri paikkakunnilla oli todella rankkaa. Olen paljon vanhempi kuin sinä. Viimeinen kuoli alkukesästä ja nyt pääsin pitämään 3 vuorokauden loman. Stressitasot ovat olleet ihan huipussa. Muut sukulaiset eivät todellakaan ymmärrä mitä tein. Heitä ei kiinnostanut osallistua.

Sinua kiinnostaa,mutta et saa sädekehää pääsi päälle.

Vierailija
130/144 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

81v muori eikä osaa lukea. Aikamoista.....

Vierailija
131/144 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisiin asioihin he tarvitsevat apua? Onko heille tehty palvelutarpeen arviointi, jos eivät pärjää enää itse?

On tehty ja kotihoito käy lääkkeet antamassa mutta tuntuu että siitäkin on melkein enemmän haittaa kun hyötyä kun anoppi soittelee että nyt ne varmaan vei hänen vihkisormuksensa (löytyi lipastosta) tai yrittää myrkyttää hänet (lääke oli vaihtunut erinäköiseksi). 

Mitä tuossa kunnossa enää tekee omalla asunnolla, kuuluisi laitokseen.

Niin kuuluisi , on  yksi ongelma asian suhteen. Sinne ei pääse kun ei ole niitä laitospaikkoja, ja toinen että kriteerit ovat mahdottomat pääsyyn.

Vierailija
132/144 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lohduttaudu sillä että kohta kuolevat ja saat perintöä. Tai sitten voit auttaa heitä hankkimaan ulkopuolista apua arkeensa.

Mikä on "kohta"? Eihän nämä kuole kun pidetään väkisin elossa. 

Aivan, voivat elää vaikka kuinka kauan vielä ja aina vaan raskaammaksi muuttuu.

Vierailija
133/144 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti VOI LAITTAA,!kaikki voi laittaa e-laskuiksi.

Vierailija
134/144 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lohduttaudu sillä että kohta kuolevat ja saat perintöä. Tai sitten voit auttaa heitä hankkimaan ulkopuolista apua arkeensa.

Milloin he kuolevat? Äitini on jo 89 eikä kuole millään.

Viimeistään 20v päästä hänkin on kuollut. 

20 vuoden päästä ei ole kohta.

Vierailija
135/144 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

81v muori eikä osaa lukea. Aikamoista.....

No, oma äitini ainakin on lähes sokea, eli ei näe mitään noita tekstejä, vaikka on lukutaitoihin. Kuvitteleeko joku, että vanhuksilla ei ole ollenkaan mitään fyysisiä ongelmia esim. näkö- tai kuulo-ongelmia (jompaa kumpaa taitaa olla lähes kaikilla yli 80 vuotiailla). Ja valitettavasti muistikaan ei ole enää kovin hyvä, joten sekin vaikeuttaa asioita, vaikka ei mitään muistisairautta ole.

Vierailija
136/144 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulle tulee paperilasku, sinulla on pakostikin asiakasnumero. Kaikissa laskuissa on. Katsot numeron siitä paperilaskusta ja kirjoitat sen verkkopankkiin. E-laskusopimus onnistuu ihan helposti. 

Vierailija
137/144 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on niin helppoa, vai onko sinustakin tulossa uusavuton vanhus.

Vierailija
138/144 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin he kuolevat? Äitini on jo 89 eikä kuole millään.

Viimeistään 20v päästä hänkin on kuollut. 

20 vuoden päästä ei ole kohta.

Kyllä se on, jos verrataan siihen, että kuolema tapahtuisi vaikka 200v päästä. Kohta on suhteellinen käsite. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa jo vinkata vanhuksille siitä kunnan siivousavusta sun muusta.

Ei vinkata vaan pyytää ne kartoituskäynnille.

Ketään ei tartte eikä pidä paapoa yli voimiensa. Ap, sulla on suu.  Avaa se ja kieltäydy.

Mä halveksin näitä marttyyritarinoita. Kukaan ja mikään ei pakota, vaan sinä teet sen itse.

Ensin tosin pitää saada vanhus suostumaan siihen kartoituskäyntiin. Mutta muuten kyllä samaa mieltä asiasta. On myös hyvä, jos omainen keskustelee palvelutarpeenohjaajan kanssa ensin puhelimessa tilanteesta ja sitten, mikäli mahdollista, on itsekin paikalla, kun kartoitus tehdään. Nimittäin ei ole mitenkään harvinaista, että vanhus sanoo pärjäävänsä ihan itse eikä tarvitse minkäänlaista apua. Mun isäni muutama vuosi sitten sanoi palvelutarpeenohjaajalle, että he äidin kanssa pärjäävät ihan hyvin ja jos jotain apua tarvitsevatkin, niin tytär auttaa. Palvelutarpeenohjaaja vilkaisi mua ja hymyili, koska mä olin jo hänen kanssaan puhelimessa jutellut ja sanonut, että mä en pysty auttamaan sellaisissa asioissa, joissa he tarvitsevat ulkopuolista apua (esim äidin viemisessä suihkuun). Olin kertonut, että jos pystyisin niitä asioita vielä tekemään, olisin sitten edelleen sairaanhoitajan hommissa enkä olisi joutunut aikoinaan terveyteni vuoksi vaihtamaan alaa. Siitä käynnistä meni kuitenkin vielä yli puoli vuotta ennenkuin isä vihdoin hyväksyi sen, että ulkopuolinen taho käy siellä siivoamassa. Mä en siellä edes alkanut siivota muuta kun sen verran, että keräsin kahvipöydästä astiat tiskialtaaseen ja laitoin kermat yms jääkaappiin. Niin ja lähtiessäni vein roskat ulos. Jos olisin edes muutaman kerran ryhtynyt siellä siivoamaan, niin isällä ei varmaan vieläkään kävisi ulkopuoliset siivoamassa. Yhdessä vaiheessa oli hirveä vääntö kauppatilausten kanssa, kun isä ei olisi millään halunnut tilata itse vaan halusi, että mä kannan heille kaikki ostokset. Olin sitten menossa polvileikkaukseen ja isälle snoin, että mä en sitten ainakaan 5:een viikkoon kanna edes omia ostoksiani kaupasta, joten jos pärjäätte täällä vähintään sen ajan ilman ruokaa, niin katsotaan sitten uudestaan, kun olen kuntoutunut. Alkoikin sitten kelpaamaan se ostosten tilaaminen. Ja on ollut tyytyväinen palveluihin. 

Monen kohdalla tuo homma lähtee kuitenkin siitä, että vanhuksen luona noin muutenkin vierailulla tekee siinä sitten samalla jonkun hommankin. Vaikka asentaa ne telkkarin kanavat tms. Ensin apua tarvitaan vain hyvin harvoin, mutta sitten vähitellen avuntarve kasvaa. Jossain vaiheessa voi lisäksi käydä niin, että vanhus huomaa, että omainen tulee käymään useammin, jos niitä avuntarpeita on usein.  Tässäkin voisi käyttää vertauksena sitä, että laittaa sammakon kylmään veteen  kattilaan ja pikkuhiljaa alkaa kuumentaa vettä. 

Omat vanhempani eivät onneksi ilkeilleet. Äiti kuoli toissakesänä ja isän kohdalla tilanne on nyt sikäli parempi, että hän ei enää vastusta ulkopuolista apua. On se siivousapu, turvaranneke, erilaisia apuvälineitä ja ostoksensa tilaa itse kotiinkuljetuksella. Mitään lääkityksiä hänellä ei ole, vaikka täyttääkin jo 96 vuotta. Isästä kuitenkin tiedän, että jos tarvetta tulee kotihoidolle, niin ei hän enää oletakaan, että mä alkaisin jotain hoitajan hommia taas tekemään. Mä voin kyllä selvittää, millaisia palveluita on olemassa, mutta itse en ala palveluntuottajaksi. 

Vierailija
140/144 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset lääkitään nykyään satavuotiaiksi. Katson joka viikko seurakunnan kuolleet ja järjestään kaikki ovat 90-100-vuotiaita.

Ei ihme että Suomella on rahat loppu. Suuret ikäluokat vielä 20 vuotta houdettavina 

Jotka maksavat enemmän veroja kuin sinä. Jotka nostivat Suomen sotakorvaussuosta. Kasvattivat ja kouluttivat sinut. Maksoivat vanhempiensa ja isovanhempiensa eläkkeet 1960-luvulta lähtien kun työeläkejärjestelmä käynnistettiin tyhjästä. Rahoittivat sinunkin koulutuksesi ja terveydenhoitosi.

Sinä mariset vanhuksista ilmeisesti miettien jotain "lopullista ratkaisua".  Missä iäs

Suuret ikäluokat oli hädin tuskin koulussa siinä vaiheessa, kun sotakorvaukset oli maksettu. Koitapa nyt vähän opiskella historiaa. 

Suuret ikäluokat vaan käveli töihin ja kansakoulupohjalta saattoi päästä patruunaksi, tehdä nousujohteisen uran samassa firmassa eläkeikään saakka ja siihen malliin. Helpompaa elämää kuin niillä on vaikea ihmiselle kuvitella. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä