Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jos ei vaan jaksa enää suvun vanhuksia ja heidän tarpeitaan?

Vierailija
18.08.2025 |

Olen tämän kesän jäljiltä aivan uuvuksissa omien ja appivanhempien avuntarpeen jäljiltä. En ole itsekään kovin terve enää. 

N52

Kommentit (144)

Vierailija
101/144 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään tajunnut, että miten huonossa jsbassa oma äiti oli. Onneksi ystävänsä sanoi, että kyllä apuja nyt tarvitaan.

Olin toki auttanut- laittanut viestejä ja markkinointi- ja soittokieltoja vitamiini ja sukkahousut ja kehtimyyjille. Sitä kanaa tuli! Ja oli!

Ennen niin skarppi äiti ei pystynyt. Puheet kyllä olivat skarpit, koska hänellä oli se OLO, että PYSTYY.

Hänelle tuli esimerkiksi kaksi ET- lehteä. Siis samaa lehteä! Siinä oli puhelinmyyjä keksinyt oivan idean. Myi äidille sen lehden toisella nimellä. Tiesi siis, että se lehti jo tulee talouteen, niin lehtimyyjä olikin keksinyt, että etunimi plus toinen nimi, niin hän myy toisenkin saman lehden tälle tyypille.

-eihän äiti hahmottanut, koska hän ei muistanut asioita. Mielestäni niin törkeää käytöstä ja hyväksikäyttöä siltä puhelinmyyjältä, joka sitä ET- lehteä myi.

Ne teidän omaisennne ja läheisennne ovat helpon hyväksikäytön riskissä. Kannattaa tarkkailla muutenkin, koska sitä ei ihan oikeasti hahmota, milloin se muistisairaus sieltä tuppaa. Itsellä meni vuosi tai kaksi. 

Vierailija
102/144 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lohduttaudu sillä että kohta kuolevat ja saat perintöä. Tai sitten voit auttaa heitä hankkimaan ulkopuolista apua arkeensa.

Vanhukset lääkitään nykyään satavuotiaiksi. Katson joka viikko seurakunnan kuolleet ja järjestään kaikki ovat 90-100-vuotiaita.

Ei ihme että Suomella on rahat loppu. Suuret ikäluokat vielä 20 vuotta houdettavina 

Naiivia kuvitella, että vanhusten huolto on se syy, jonka  takia Suomi on korvia myöten veloissa. Vanhustenhoito, joka on Suomessa heikommalla tolalla kuin vaikkapa vankeinhoito. 

No kuitenkin on jo herätetty keskustelua josko vanhusten hoito sälytetään lasten harteille. 

On sitä paljon muutakin hölynpölyä kuultu todellisuudesta vieraantuneen hallituksen suusta. Mutta se ei vielä tarkoita, että Suomen velkaantuminen johtuisi vanhustenhoidosta tai toimeentulotuen maksamisesta. Vähän voi aivojakin käyttää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/144 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toistuvat laskut toki onkin suoraveloituksessa mutta onhan niitä muitakin laskuja aina välillä. 

Ei minulla ole ollut vuosikausiin mitään muita laskuja kuin sellaisia, jotka tulevat e-laskuina. 

Ainakaan meidän hyvinvointialueen laskuja ei voi laittaa suoraveloitukseen. Ja niitähän riittää.

Vierailija
104/144 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alkaa lähestyä tuo piste, ettei vaan enää jaksa. Suvun 4 omatoimista vanhusta vaihtuvine tarpeineen hyppyyttävät milloin milläkin asialla, kun kaikilla muilla on vielä lapsiperheet. Tultiin (onneksi pitkältä) lomalta kotiin kertomatta mitään muille kuin mun äidilleni, joka kuultuaan meidän olevan taas kotona onkin nyt taas sitten kuolemassa ihan justhetikohta. Edellisiin 10 viikkoon ei ollut mitään  hätää, kun ei oltu maisemissa. Mä olen onneksi koronassa niin ei tarvitse heti vierailla.

Muut tarvitsevat veitsien terotusta, sälekaihtimien vetimen siirtoa ja muuta äkillistä. Ollaan joo liian kilttejä, mutta meillä on oikeasti paljon joutoaikaa, joten koen moraaliseksi velvollisuudeksi hoitaa näitä jonninjoutavia pikkujuttuja, kun ollaan kerran kaikki samassa kaupungissa. Nyt eletään tällaista vaihetta. En kyllä jää kaipaamaan tätä, kun joskus loppuu.

Vierailija
105/144 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puoliso hoitaa vuorostaan vanhempiaan ja appivanhenpiaan, niin sinä saat levätä?

Kyllä hänkin osittain hoitaa mutta työnsä on sellainen ettei esimerkiksi voi vastata puheluihin, niinpä soittavat aina minulle.

Ap

Miks vastaat, blokkaa pois.Ei ne semmoselle soita,kuka ei vastaa.

Vierailija
106/144 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lohduttaudu sillä että kohta kuolevat ja saat perintöä. Tai sitten voit auttaa heitä hankkimaan ulkopuolista apua arkeensa.

Vanhukset lääkitään nykyään satavuotiaiksi. Katson joka viikko seurakunnan kuolleet ja järjestään kaikki ovat 90-100-vuotiaita.

Ei ihme että Suomella on rahat loppu. Suuret ikäluokat vielä 20 vuotta houdettavina 

Naiivia kuvitella, että vanhusten huolto on se syy, jonka  takia Suomi on korvia myöten veloissa.

Kyllä se vaan kuule on ja pahenee vain. Vanhukset tarvitsevat eniten mm. terveydenhuollon palveluita. Ja iäkkäiden määrä kasvaa koko ajan kun elinikä on pidentynyt.

"Suomi vanhenee lähivuosina rysäyksellä.

Ajattelin muuttaa lähemmäs äitiäni, kun loppuhenkosten aika alkaa olla käsillä ( jos se vain on mahdollista). Se täytyy kuitenkin ajoittaa tismalleen, ettei minusta tehdä väkisin omaishoitajaa. 

Pelkään että niin käy joka tapauksessa. 

Vierailija
107/144 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enhän kuvittele, enkä tehnyt hoitotyötä vaan muita tehtäviä. Myös tuttuja on ollut laitoksissa sekä kotihoidossa. 

Osa pääsee ja osa ei, mutta kyllä sinne joku pääsee. Eihän se tyhjä ole!

///

Jaa, kyse olikin vain siitä, ettet osaa lukea etkä siksi ymmärtänyt mistä puhuttiin. Kysyttiin, mitä huonokuntoinen vanhus tekee kotona. Siihen sinulle vastattiin, että laitospaikkaa ei tuosta vaan saa, vaikka sille olisi tarve. Nyt sitten vänkäät, että ei ne laitokset tyhjiä ole. No ei ole ei, mutta suurimpaan osaan niistä on jopa vuosien jono! Tajuatko nyt, miksi moni laitoshoitoa tarvitseva on kotona? 

Et itse edes yritä käsittää, mitä tarkoitin. En kommentoi enempää. 

Käsitin kyllä, että ettet hoksaa mikä ero on sillä, että laitoksissa on asukkaita ja sillä, että joku laitoshoitoa kaipaava on kotihoidossa, koska laitospaikkoja ei ole vapaana. Oikein hyvä, ettet kommentoi enempää, kun et edes perusasioista ymmärrä. 

Vierailija
108/144 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toistuvat laskut toki onkin suoraveloituksessa mutta onhan niitä muitakin laskuja aina välillä. 

Ei minulla ole ollut vuosikausiin mitään muita laskuja kuin sellaisia, jotka tulevat e-laskuina. 

Ainakaan meidän hyvinvointialueen laskuja ei voi laittaa suoraveloitukseen. Ja niitähän riittää.

Aivan varmasti voi laittaa e-laskuksi, joka veloitetaan automaattisesti tililtä. Otapa asiasta selvää. Nykyisin on todella vähän tahoja, joiden kanssa ei voi tehdä e-laskusopimusta. 

Vierailija
109/144 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään tajunnut, että miten huonossa jsbassa oma äiti oli. Onneksi ystävänsä sanoi, että kyllä apuja nyt tarvitaan.

Olin toki auttanut- laittanut viestejä ja markkinointi- ja soittokieltoja vitamiini ja sukkahousut ja kehtimyyjille. Sitä kanaa tuli! Ja oli!

Ennen niin skarppi äiti ei pystynyt. Puheet kyllä olivat skarpit, koska hänellä oli se OLO, että PYSTYY.

Hänelle tuli esimerkiksi kaksi ET- lehteä. Siis samaa lehteä! Siinä oli puhelinmyyjä keksinyt oivan idean. Myi äidille sen lehden toisella nimellä. Tiesi siis, että se lehti jo tulee talouteen, niin lehtimyyjä olikin keksinyt, että etunimi plus toinen nimi, niin hän myy toisenkin saman lehden tälle tyypille.

-eihän äiti hahmottanut, koska hän ei muistanut asioita. Mielestäni niin törkeää käytöstä ja hyväksikäyttöä siltä puhelinmyyjältä, joka sitä ET- lehteä myi.

Ne teidän omaisennne ja läheisennne ovat help

Kummallista, olen vahus ,eikä minulle tule mitään myyntipuheluita tai vastaavia onneksi koskaan.

Vierailija
110/144 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suoraveloitus onkin vanhentunut tapa, jota ei juurikaan ole käytössä. E-laskuksi saa hyvin suurella todennäköisyydellä. Mikä alue kyseessä?

Vierailija
111/144 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa jo vinkata vanhuksille siitä kunnan siivousavusta sun muusta.

Kunnalla ei ole mitään siivousapua sun muuta palvelua. Mutta on firmoja jotka myy näitä palveluja maksua vastaan. Ihan vaan tiedoksi. 

Vierailija
112/144 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enhän kuvittele, enkä tehnyt hoitotyötä vaan muita tehtäviä. Myös tuttuja on ollut laitoksissa sekä kotihoidossa. 

Osa pääsee ja osa ei, mutta kyllä sinne joku pääsee. Eihän se tyhjä ole!

///

Jaa, kyse olikin vain siitä, ettet osaa lukea etkä siksi ymmärtänyt mistä puhuttiin. Kysyttiin, mitä huonokuntoinen vanhus tekee kotona. Siihen sinulle vastattiin, että laitospaikkaa ei tuosta vaan saa, vaikka sille olisi tarve. Nyt sitten vänkäät, että ei ne laitokset tyhjiä ole. No ei ole ei, mutta suurimpaan osaan niistä on jopa vuosien jono! Tajuatko nyt, miksi moni laitoshoitoa tarvitseva on kotona? 

Et itse edes yritä käsittää, mitä tarkoitin. En kommentoi enempää. 

Käsitin kyllä, että ettet hoksaa mikä ero on sillä, että laitoksissa on asukkaita ja sil

Diiba daaba, lallallaa. 

Vierailija
113/144 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diiba daaba, lallallaa. 

Kiitos, että vahvistit käsitystäni siitä, ettet ymmärrä. 

Vierailija
114/144 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti soittelee joka päivä, joku ihan kamalan tärkeä asia, mitä ei voi puhelimessa selittää. Pitää mennä paikanpäälle katsomaan. Sitten siellä on joku tekstiviesti Nordealta, että teille on viesti verkkopankissa. Tai Pirkon osoite on hukassa, sattuisko mulla olemaan sitä tallessa.

Rajat voit asettaa vain sinä itse. Älä hyppää aina kun äiti käskee. 

En aina edes vastaa heti, kun soittaa, jos olen yhtään pahassa paikassa. Mutta sitten niitä puheluita tulee ja tulee ja viestejä, missä olet, mikset vastaa????

Laita estoon.

Vierailija
115/144 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hirveää tuollainen julmuus! Miksi teitä ihmisvihaajia on nykyisin niin paljon? 

Mitä itse ajattelette tehdä kun olette vanhoja? Noista mielipiteistä päätellen varmaan otatte hengen itseltänne 65-vuotiaina. Minua hirvittää ja pelottaa teidän kaltaiset hirviöt.

Vierailija
116/144 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 99,9% varma, että e-lasku onnistuu kaikilla Suome hyvinvointialueilla. E-lasku on eri asia kuin suoraveloitus, vaikka e-laskunkin voi laittaa veloittumaan automaattisesti. Kannattaa katsoa verkkopankista, olisiko e-lasku sopimus mahdollinen. 

Vierailija
117/144 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi? 

Vierailija
118/144 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitatte nyt, kun äiti/isä soittelee. Ette tiedä, miten tyhjältä tuntuu sitten, kun se puhelin ei enää soikaan. Moni teistä antaisi silloin hyvinkin paljon, jos se puhelin vielä kerran soisi tietystä numerosta. 

Älä jaksa... 

Miksi en jaksaisi? Tiedän olevani oikeassa. 

Mitä se tulevaisuuden mahdollinen ikävönti auttaa siihen että vuosia ja vuosia jatkuvat turhat ja ilkeätkin puhelut uuvuttavat juuri nyt? 

Ne kestää paremmin, kun tajuaa että joku päivä se puhelin ei enää soi ja sinulla on jopa ikävä niitä puheluita. 

Toivoisin vanhempani soittavan joskus, että mitä minulle kuuluu tms. Näin ei tapahdu. 

Vierailija
119/144 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kaikki uuvuttaa niin hirveästi, lapsia ei jakseta, työtä ei jakseta ja soitto vanhemmilta näännyttää lopullisesti.

Jos haluaa, jos rakastaa mikään ei estä hoivaamasta ja hoitamasta! Ei edes tuhannet kilometrit tänä päivänä.

Työnteko taas, jos loisimalla pärjää paremmin tottakai on mukavampaa kellottaa sohvalla kun leipä lentää suuhun. Pelkään että pelkkä loisiminen on pidemmän päälle epäterveellistä ajattelevalle yksilölle.

Jos ei ole asiasta omakohtaista kokemusta niin turha huudella yhtään mitään vanhuksen tai muistisairaan kotona hoidosta tai auttamisesta nyky Suomessa.    Eri

Vierailija
120/144 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan varmasti voi laittaa e-laskuksi, joka veloitetaan automaattisesti tililtä. Otapa asiasta selvää. Nykyisin on todella vähän tahoja, joiden kanssa ei voi tehdä e-laskusopimusta. 

Verkkopankissa homma tyssää asiakasnumeroon, siihen ei voi laittaa kirjaimia. Asiakasnumeroa ei siis ole, pelkkä nimi vain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme