Mitä jos ei vaan jaksa enää suvun vanhuksia ja heidän tarpeitaan?
Olen tämän kesän jäljiltä aivan uuvuksissa omien ja appivanhempien avuntarpeen jäljiltä. En ole itsekään kovin terve enää.
N52
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lohduttaudu sillä että kohta kuolevat ja saat perintöä. Tai sitten voit auttaa heitä hankkimaan ulkopuolista apua arkeensa.
Vanhukset lääkitään nykyään satavuotiaiksi. Katson joka viikko seurakunnan kuolleet ja järjestään kaikki ovat 90-100-vuotiaita.
Ei ihme että Suomella on rahat loppu. Suuret ikäluokat vielä 20 vuotta houdettavina
Jotka maksavat enemmän veroja kuin sinä. Jotka nostivat Suomen sotakorvaussuosta. Kasvattivat ja kouluttivat sinut. Maksoivat vanhempiensa ja isovanhempiensa eläkkeet 1960-luvulta lähtien kun työeläkejärjestelmä käynnistettiin tyhjästä. Rahoittivat sinunkin koulutuksesi ja terveydenhoitosi.
Sinä mariset vanhuksista ilmeisesti miett
Amen. Niiden syntyessä oli köyhää, mutta elintaso nousi tasaisesti koko niiden eliniän. Kuvaavaa on, että suurten ikäluokkien jälkeinen sukupolvi on maailmanhistorian ensimmäinen sukupolvi, joka tulee kuolemaan köyhempänä kuin vanhempansa.
Aina ne jaksavat vänistä sokerijuurikasmaan harvennuksesta ja siitä, että ihan itse joutuivat maksamaan hammaslääkäriinsä. Unohtuu, että töitä tosiaan sai kaikki, aina, vaikka ei mitään olisi osannut eikä ymmärtänyt, inflaatio söi asuntovelat ja töissä sai kykkiä täysin tehottomana mukavan alhaiseen eläkeikään saakka. Niiden tilalle ei sitten tarvinnut edes palkata ketään kun kävi ilmi, että eivät olleet viimeisinä vuosina oikein mitään tehneetkään.
Ja silti ne märisee ja vänisee kaikesta, toisin kuin vanhempiensa sodan elänyt sukupolvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti soittelee joka päivä, joku ihan kamalan tärkeä asia, mitä ei voi puhelimessa selittää. Pitää mennä paikanpäälle katsomaan. Sitten siellä on joku tekstiviesti Nordealta, että teille on viesti verkkopankissa. Tai Pirkon osoite on hukassa, sattuisko mulla olemaan sitä tallessa.
Rajat voit asettaa vain sinä itse. Älä hyppää aina kun äiti käskee.
Onko äitisi tyhmä, ei viitsi opetella kirjautumaan verkkopankiin. Eikö ole lukutaitoinen, että lukisi sen viestin sieltä. Eikö ole älylaitteessa fonectan appia , josta voi katsoa 10 puh no ilmaiseksi kuukaudessa. Onko hän muistisairas, vai ollut aina noin tumpelo. Nuo jutut ym helppo opetella terv. 81 v muori.
Meillä on hyvinkin fiksu vanhus, joka hoiti asiansa itse niin kauan kuin silmät toimi edes jotenkin. Nyt hän on täysin sokea. Ja se näkövammaiselle suunniteltu puhuva puhelin on ihan kamala. Siinä vasta silmiä tarvitaankin, jos sillä yrittää tehdä muuta kuin soittaa tuttuun yhteystietoon. Aina avun tarve ei johdu muistisairaudesta tai tyhmyydestä.
T. Miniä
Nro 143: "Meillä on hyvinkin fiksu vanhus, joka hoiti asiansa itse niin kauan kuin silmät toimi edes jotenkin. Nyt hän on täysin sokea. Ja se näkövammaiselle suunniteltu puhuva puhelin on ihan kamala. Siinä vasta silmiä tarvitaankin, jos sillä yrittää tehdä muuta kuin soittaa tuttuun yhteystietoon. Aina avun tarve ei johdu muistisairaudesta tai tyhmyydestä.
T. Miniä "
Eikä tartte olla edes täysin sokea. Riittää, että näkö on sen verran huono, että se verkkopankin tunnuslukulaitteen koodi ei ole enää luettavissa. Ei ainakaan ilman suurennuslasia. Mun isälle tuli just hiljattain tenkkapoo Nordean uuden tunnuslukulaitteen kanssa. Kun se härveli pitää kohdistaa täsmälleen oikein QR-koodiin. Yhtään ei saa kädet täristä, koska muuten se laite ei lue koodia. Ja tollasella 95v:lllä ne nyt tärisee. Onneksi isä on vähän sellainen Pelle Peloton ja väsäsi itse systeemin, jolla sen lukulaitteen saa kiinnitettyä oikeaan kohtaan pöydän reunaan. Laite pysyy siinä kuin täi tervassa ja isä saa taas käytettyä verkkopankkia.
Juu juu. Jatka yksinäsi.