Muita iäkkäitä (40-50 v.) jotka käy ihan hirvittävää kriisiä läpi?
Olen 45. Tänä vuonna se iski täydellä voimalla: kriisi, paniikki ja syvä epätoivo. En näe mitään järkeä enää missään, koska alamäki on edessä joka tapauksessa. Se on jo alkanut. Liikkeeni ovat hidastuneet, ajatukseni ei kulje kirkkaasti, olen menettänyt mielenkiinnon kaikkeen maalliseen.
Mietin miten helpottavaa olisi päättää päivät, koska näen vain tämän maailman ja ihmisyyden rumuuden ja kurjuuden. Olen ollut mielisairaalassa töissä ja ymmärrän täysin miksi ihmiset sekoavat tai riistävät henkensä.
Näen kaiken elämän vain väliaikaisena ja valheellisena, oikea todellisuus on kärsimystä ja mätänevää lihaa. Kaiken kauneuden ja ilon takana häilyy menetys ja suru. Näen vastaantulevat ihmiset vain tulevina kuolleina, ja ympäristön savuavina raunioina. Kaikki lamaannuttaa niin paljon, että en kykene useinkaan muuhun kuin epäuskoisena tuijottamaan jonnekin tyhjyyteen. Olen eristäytynyt lähes kokonaan, en jaksa ainuttakaan ihmistä, koska minulla ei ole mitään sanottavaa enkä ole kiinnostunut kuulemaan kenenkään asioita. Yhdentekevää ihan kaikki.
Kotona on vielä kaksi lasta, heidän edessään tsemppaan. Odotan että he pääsevät omilleen, koska heillä ei ole muita. Olen ainoa huoltaja. Siinä ainoa syy miksi vielä yritän sietää tätä mielettömyyden teatteria.
Kommentit (109)
Kannattaa hakea nopeasti ammattiapua, ap. Et ole edes elämäsi puolivälissä, olet nuori. Masennus ja mahdollisesti esivaihdevuodet saattaa olla syynä. Meillä on vain tämä yksi elämä, ja siitä kannattaa nauttia.
Olen vasta 41, mutta elämä on hyvä just näin. Työ on mieleistä, parisuhde kukoistaa ja lapset jo kaikki kouluikäisiä. Vapaa-ajallekin löytyy paljon tekemistä. Alkaa pian olla asuntolainat maksettu ja nykyään on enemmän rahaa laittaa myös itseeni.
Hormonikorvaushoito esivaihdevuosiin ja taas maistuu elämä paremmalta.
Kuulostaa siltä, hormonien vähyys on sulle aiheuttanut pahan masennuksen. Itselläni oireet enimmäkseen fyysisiä, psykkisesti voin ihan ok.
N50
Kannattaisi mennä lääkäriin. Voit olla masentunut tai vaihdevuosioireet aiheuttaa sinulle noita ongelmia/masennusta. Joku lääkitys voisi auttaa.
Iäkäs. Just joo. Tuo oli ihan parasta ikää. Ihan mukava olla keski-ikäinen. Oli ihanaa täyttää 40v ja ei tuntunut miltään täyttää 50v. Sama ihminen olen kuitenkin. Nyt olen 56v eikä mitään valitettavaa. Olen elossa ja onnellinen.
Iäkäs 40-50v??
Tuohan oli elämän parasta aikaa!!
n65v
Ap, älä viitsi vetää muitakin samaan jamaan missä olet. Hae mieluummin apua itsellesi.
Eräs tuttu, nuorehko aikuinen, sairastui juuri parantumattomaan syöpään. Antaisi varmaan mitä vain, jos olisi neli-viisikymppinen terve ihminen, jolla on vuosia edessä mahdollisesti vielä kymmeniä.
Lohduttaudu sillä että nämä ikäkriisit on niiden haasteita, joilla ei ole oikeita ongelmia.
Tämä avaus tuntuu niin hupsulta, kun tulin juuri 100-vuotissynttäreiltä. 🤣
Erikoinen asenne kaikkeen mielisairaala . Oli sitten uskonto tai mielipide niin heti ollaan mielisaalassa jos on hormonit erot vaihdevuodet niin mielisairaala . Joku on ryöstetty niin toki uhri on tyhmä mielisairaalaan. Jos joku rais kattu sekin on hullu jos käyttää huumeita on mielisairas jos on runoilija on mielisairas jos taiteilija on mielisairas jos juo viinaa on mielisairas . Ihmisillä on sairauksia eikun mielisairaalaan. Kuulkaa vaihdevuodet iskee myös miehiin hormoneihin . Samoin kuin taas naisille se on suurempi menopaussi KUUKAUTISET LOPPUU HIKI VALUU . Mitäpä mies niistä tietää edes kuukautiskivuista. Kilpirauhas sairaudet diapetes kuin muut EIHÄN EDES POTILAILTA JUURI MIESLÄÄKÄRI KYSY MITÄÄN ei naisetkaan usein jos nuoria. Kokemuslääkäri on paras joka on käynyt omat kriisit ja vaihdevuodet läpi . Kaikki omituinen vanhempien syyttäminen sun käytöksestä joka olet oman jouluksi käynyt omat kaverit omat työt omat parisuhteen oma asunto elämä on SADISTISTA SAIRASTA KIDUTTAMISTA ! Ja päälle uskontohullut ; mielisairas jos ei usko jumaliin mielisairas jos uskoo satuihin jumaliin . TE ITSE KIDUTATTE IHMISIÄ PAHUUTTANNE.
Minulla on myös 45 kriisi. Täytän 45 ensi vuonna.
Olen tajunnut, että en jaksa loputtomiin enää olla töissä. Minun on pakko jättäytyä töistä viimeistään reilun 10 vuoden kuluttua. Kroppa ja mieli ei enää kestä perässä.
Sinulla on masennus, ap. Mene juttelemaan lääkärille.
Ei! Elämä vaan paranee vuosi vuodelta!
n47
Vierailija kirjoitti:
Mä täytän tänä vuonna 50 ja mun kriisi on lähinnä se, että en tunnista olevani niin vanha.
Mä täytän kohta 54 ja odotan innolla, että nuorin neljästä lentää kohta pesästä. Sen jälkeen....Vapaus tehdä mitä vaan. Heti kun saan asuntoasiat järjestykseen, lähden yksin reissuun ainakin muutamaksi kuukaudeksi.
27 vuotta elämästäni joku muu (lapset) on määritellyt mun aikataulut, kohta se loppuu! Otan ensin vuoden irtioton ja katson, mitä elämä tuo eteen ja mietin myöhemmin, mitä sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on myös 45 kriisi. Täytän 45 ensi vuonna.
Olen tajunnut, että en jaksa loputtomiin enää olla töissä. Minun on pakko jättäytyä töistä viimeistään reilun 10 vuoden kuluttua. Kroppa ja mieli ei enää kestä perässä.
Niin minustakin tuossa iässä tuntui, mutta jaksoinpas kuitenkin vielä pakolliset 20 vuotta työelämässä.
Ei mutta nohevan provosoiva aloitus. Siitä pitäisi kriisi olla miksi kokee tarvetta tehdä tällaisia.
Kyllähän tuo kuulostaa kovasti estrogeenin romahdukselta, joka voi hyvinkin äkillisesti tapahtua iässäsi. Itse ainakin sinun tilanteessasi kokeilisin olisiko hkh:sta apua.