Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taloustieteilijä Hesarissa: Sukupolvien välisestä oikeudenmukaisuudesta ei tällä hetkellä uskalleta käydä keskustelua

Vierailija
18.08.2025 |

Kuka pelkää? Miksi ei uskalleta? 

Kommentit (1140)

Vierailija
121/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yli puolet mökinomistajista on eläkkeellä."

https://stat.fi/tietotrendit/blogit/2021/yli-puolet-mokinomistajista-on…

Vierailija
122/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukupolvien välinen oikeudenmukaisuus on mielenkiintoinen termi. Mitä se edes takoittaa? Sitäkö että vanhempi sukupolvi joka on kerännyt omaisuutensa joutuisi luovuttamaan työnsä hedelmät nuoremmille?

Nykyinen työväestö ei enää pysty keräämään omaisuutta koska heidän työnsä hedelmät menee eläkeläisväestön ylläpitoon. 

Minä ainakin pystyn. Palkasta menee sijoituksiin joka kuukausi ja tienaan mediaanpalkkaa vähemmän.

Kivat sulle. Mulla menee opiskeleville lapsilleni "ylimääräiset", mitään ei jää säästöön. 

Miksi sponsoroit lapsiasi? Ei minunkaan vanhempani minulle mitään maksaneet, joskus sain ruokaa kun kävin kotona. Palataanpa sitten siihen itse aiheeseen eli sukupolvien väliseen oikeudenmukaisuuteen. Miten aiot toteuttaa sen eli eutanasia vanhuksille vai hoidon lopettaminen vanhoilta että verotaakka kevenee? Omaisuuden takavarikko?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas uusi intersektionaalien aivopieru. Sukupolvien tasa-arvo, wtf? Joku on tehnyt töitä koko elämämänsä, joku vielä opiskelee🤦🏼

Et sitten ymmärrä yhtään mitään mistä on kyse. 

Vierailija
124/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisten asumistukea saatetaan leikata. 

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011430810.html

Muiden asumistuki leikattiin jo. 

Niin leikattiin vaikka tulot on huimasti pienemmät eikä työkykyä.

Vierailija
125/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia vuodessa."

https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…

"Eläkeläiset ovat maksaneet vain pienen osan eläkkeistään itse." https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009960101.html

"Ansiosidonnaista maksettiin vuonna 2024 vain 2 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot

Ansiosidonnaisesta leikattiin lapsikorotukset pois ja se porrastettiin. 

Vierailija
126/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se perustavaa laatua oleva ongelma on se, ettei nykypolville ole enää mitään vakituisia työpaikkoja vaan määräaikaisuuksia ja pätkätöitä. Ei esim. yksinasuva saa edes lainaa näillä ehdoilla, jotta voisi kartuttaa sitä omaisuuttaan. Julkinen sektori on vähän kuin eläkeläiset, vie hirvittävästi rahaa ja tuottavuus on eläkeläisten tasoa.

Ennen sitä taloa makseli sen yhden duunari-isän palkallakin. Että oliskohan joku pieni ero niissä mahdollisuuksissa saada se talo ja mökki.

Näin meilläkin oli. Äiti jäi kotiin lapsia hoitamaan 70-luvulla, silti oli yhden palkalla varaa autoon, mökkiin ja omakotitaloon. 

Kyllä.  Työpaikkani, perheyrityksen omistajien rouvat olivat k

Isäni oli ihan tavallinen duunari. Vanhempieni mukaan perheverotus auttoi hyvin siihen että yhden palkalla tuli toimeen ja äiti pystyi olemaan kotiäitinä. 

Vierailija
127/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukupolvien välinen oikeudenmukaisuus on mielenkiintoinen termi. Mitä se edes takoittaa? Sitäkö että vanhempi sukupolvi joka on kerännyt omaisuutensa joutuisi luovuttamaan työnsä hedelmät nuoremmille?

Nykyinen työväestö ei enää pysty keräämään omaisuutta koska heidän työnsä hedelmät menee eläkeläisväestön ylläpitoon. 

Minä ainakin pystyn. Palkasta menee sijoituksiin joka kuukausi ja tienaan mediaanpalkkaa vähemmän.

Kivat sulle. Mulla menee opiskeleville lapsilleni "ylimääräiset", mitään ei jää säästöön. 

Miks sä niille rahaa annat? Ei mun vanhemmat antanu mulle mitään vaan nostin lainan, tuet ja kävin töissä hanttihommissa o

Hanttihommia ei ole. 

Vierailija
128/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ketju on täynnä turhaa mussutusta jostain vatun kesämökeistä. Sukupolvien välillä on kuilu koska jokainen sukupolvi on edellistä pienempi joten heidän verorasitteensa on edellistä suurempi koska ne vanhukset täytyy hoitaa jotenkin. Hyväksykää tosiasiat ja päättäkää että pitäisikö vanhuksille tehdä eutanasia, jättää hoitamatta, takavarikoida omaisuus tai sitten jatkaa samaan malliin. Tässä asiassa ei ole mitään muuta märistävää.

Vierailija
129/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miks sä niille rahaa annat? Ei mun vanhemmat antanu mulle mitään vaan nos

Opintolainaa saa joku 50 tonnia. Jos se ei riitä neljäks vuodeks niin selvä.

Vierailija
130/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko ketju on täynnä turhaa mussutusta jostain vatun kesämökeistä. Sukupolvien välillä on kuilu koska jokainen sukupolvi on edellistä pienempi joten heidän verorasitteensa on edellistä suurempi koska ne vanhukset täytyy hoitaa jotenkin. Hyväksykää tosiasiat ja päättäkää että pitäisikö vanhuksille tehdä eutanasia, jättää hoitamatta, takavarikoida omaisuus tai sitten jatkaa samaan malliin. Tässä asiassa ei ole mitään muuta märistävää.

Miks meidän julkinen sektori ei pienene vaikka väestö pienenee on se kysymys. Julkinen sektori työllistää nyt enemmän ihmisiä ku 1995 vaikka väestöä on vähemmän.

Vierailija
131/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vanhempien velvollisuutena ole, että pitää jättää mahdollisimman suuri perintö lapsilleen.

Kun ihminen on 20-vuotias, ja muuttaa muualle asumaan ehkä puolisonsa kanssa, niin silloin he elävät omaa elämää ilman muiden ihmisten apua.

Vierailija
132/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia vuodessa."

https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…

"Eläkeläiset ovat maksaneet vain pienen osan eläkkeistään itse." https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009960101.html

"Ansiosidonnaista maksettiin vuonna 2024 vain 2 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot

Ansiosidonnaisesta leikattiin lapsikorotukset pois ja se porrastettiin. 

Lopetetaan eläkkeidenmaksu, sosialisoidaan rahastoissa olevat rahat ja jaetaan ne nuorille. Juodaan ja peukutetaan ne rahat ja tilaillaan Temusta tavaraa, puolen vuoden päästä rahat on juotu.

Vierailija
133/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sponsoroit lapsiasi? Ei minunkaan vanhempani minulle mitään maksaneet, joskus sain ruokaa kun kävin kotona. Palataanpa

Minä itse opiskelin 90-luvulla jolloin opintoraha oli paljon suurempi kuin nykyään, en tarvinnut omilta vanhemmilta rahaa. Nykyään tuki on paljon pienempi. Lainarahalla ei kannata elää kun tulevaisuus on hyvin epävarmaa. 

Vierailija
134/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Palkkatuki ei enää kerrytä työssäoloehtoa, paitsi tiettyjen erityisryhmien, kuten yli 60-vuotiaiden ja alentuneen työkyvyn henkilöiden osalta."

https://www.kuntaliitto.fi/blogi/2024/palkkatuki-ja-etuuskulujen-rahoit…

Vierailija
135/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukupolvien välinen oikeudenmukaisuus on mielenkiintoinen termi. Mitä se edes takoittaa? Sitäkö että vanhempi sukupolvi joka on kerännyt omaisuutensa joutuisi luovuttamaan työnsä hedelmät nuoremmille? Vai sekö että jätetään vanhukset hoitamatta paitsi ne joilla on varaa palkata itselleen hoitajat jotta nuorempien verotaakkaa saadaan pienemmäksi? Miten tämä oikeasti toteutetaan? Joukkoeutanasialla vaikkapa kaikille yli 70-vuotiaille? Keskustellaan nyt realistisesti kun nämä ovat oikeasti ne ainoat keinot joilla tämä oikeudenmukaisuus järjestetään. Riittäälö kantti?

No aloitetaan nyt vaikka siitä, että neljä tonnia tienaava palkansaaja maksaa, tai siis hänen palkastaan viedään vuodessa 12 tonnia eläkemaksuja jotka menevät nykyisten eläkeläisten eläkkeisiin. Eläkeläisten, joista moni pääsi eläkkeelle 63 vuotiaana, osa paljon nuorempana. Itse nykyinen, nuorehko palkansaaja tulee pääsemään eläkkeelle 70 vuotiaana ja tuotakin eläkettä leikkaa elinaikakertoimeksi nimetty kusetus. Jos nyt ylipäätään saa edes eläkettä.

Vierailija
136/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikataan aluksi eläkkeet. 

Vierailija
137/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miks meidän julkinen sektori ei pienene vaikka väestö pienenee on se kysymys. Julkinen sektori työllistää nyt enemmän ihmisiä ku 1995 vaikka väestöä on vähemmän.

1. Terveydenhoito on pääosin julkista sektoria ja se kasvaa kuin pullataikina kasvavan tarpeen perässä.

2. Poliitikoilla ei ole selkärankaa alkaa poistamaan erilaisia julkisen sektorin tehtäviä ja byrokratiaa koska se suututtaisi äänestäjät ja vasemmisto tuomitsisi sen riistämisenä ja nasseiluna

Vierailija
138/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leikataan aluksi eläkkeet. 

Ok. Millä eläkeläiset sitten elävät?

Vierailija
139/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkatuella voi päästä töihin hyvinvointialueelle 10 kuukaudeksi. Ja toiset 10 kuukautta perään, kun vaihtaa työpaikkaa esim menee kauppaan hyllyttämää tavaroita ja kassalle. Ansiosidonnaista ei kerry.

Vierailija
140/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on olemassa uskomattoman yksinkertainen ratkaisu. Vanhuksista pidetään edelleen hyvää huolta mutta kuoleman koittaessa tehdään tulonsiirto nuoremmille sukupolville. Perinnöstä otetaan helposti realisoitava (osakkeet, pankkitilit) osa ja sillä parannetaan kaksikymppisten asemaa. Muutama rikas on jo näyttänyt esierkkiä. Yliopisto sai muutaman miljoonan.