Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taloustieteilijä Hesarissa: Sukupolvien välisestä oikeudenmukaisuudesta ei tällä hetkellä uskalleta käydä keskustelua

Vierailija
18.08.2025 |

Kuka pelkää? Miksi ei uskalleta? 

Kommentit (1140)

Vierailija
321/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukupolvien välinen oikeudenmukaisuus on mielenkiintoinen termi. Mitä se edes takoittaa? Sitäkö että vanhempi sukupolvi joka on kerännyt omaisuutensa joutuisi luovuttamaan työnsä hedelmät nuoremmille? Vai sekö että jätetään vanhukset hoitamatta paitsi ne joilla on varaa palkata itselleen hoitajat jotta nuorempien verotaakkaa saadaan pienemmäksi? Miten tämä oikeasti toteutetaan? Joukkoeutanasialla vaikkapa kaikille yli 70-vuotiaille? Keskustellaan nyt realistisesti kun nämä ovat oikeasti ne ainoat keinot joilla tämä oikeudenmukaisuus järjestetään. Riittäälö kantti?

Mun eläkemaksut on hilattu tappiinsa jotta saadaan nykyiset eläkkeet rahoitettua, samalla mun eläkeikä on jo melkein 70v ja nousee varmasti vielä yli jotta saadaan nykyiset eläkkeet rahoitettua.

Boomereiden ikäluokkia ei enää ole yhtään enempää kuin muitakaan vaikka heitä työntekijöinä ja veronmaksajina oli paljon.

Niin moni menehtyi jo ennen eläkettä tai parin eläkevuoden jälkeen.  Ihan kun katson sukua, tuttuja, entisiä työkavereita.

Käykää vaikka hautausmaalla kiviä katselemassa, semmosta osaa johon 2000-luvun puolella haudattu.

Vierailija
322/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo miksei uskalleta? Hyvä kun joku ottaa esille. Kyllähän tää vituttaa aika paljon nuorena ja mietin tosissani et kannattaako lapsia edes tehdä jos mun verrorahoilla vaan elätetään vanhuksia ja sit loput rahat menee asumiseen ruokaan ja lapseen. 

Näillä nykyisten eläkeläisten verorahoilla on maksettu sinun synnytyssairaala, päiväkoti, neuvolat ja koulutus. Sovitaanko niin etträ näistä kaikista lähetetään sinulle lasku perään?

Ja mun nykyisillä verorahoilla kustannetaan noi kaikki samat tällä hetkellä, niiden lisäksi vanhusten terveydenhuolto, ja heidän eläkkeetkin mun pitää maksaa

Juuri näin. Puhumattakaan siitä, että tuskin pääsen sinne eläkkeelle itse koskaan. Eläkeikä noussut työurani aikana 65 -> 70 vuoteen. Varmasti nousee vielä tässä yli 30 vuoden aikana, jos koko eläkejärjestelmää on enää olemassa, kun olen tuon ikäinen. Tuskin on. Joudun siis elättämään nykyiset eläkeläismassat, mutta itse en sitten vanhana saa yhteiskunnalta mitään turvaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän sitä ole.

Ajatelkaapa sotien sukupolvia. Missä oikeudenmukaisuus????

Sodan käyneet eivät olleet ahnetta sukupolvea.

Sitä juuri tarkoitin.

Jos juuri sinun sukupolvesi aikana on sota, niin ei voi kyllä oikeudenmukaisuudesta puhua. Sellaista ei kertakaikkiaan ole, koska ajat ovat erilaiset ja kaikki alati muutoksessa.

Vierailija
324/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Etpä näytä tietävän. Itse asiassa nuo eläkemaksut on työnantajanpakko leipoa tuotteiden/palveluiden hintoihin mikä näkyy korkeampina hintoina kuluttajille."

Tuota noin. Mikäli noita ei tilitettäisi eläkeyhtiölle, menisivät ne työntekijöille. Jotka joutuisivat maksamaan oman eläkkeensä. Sama raha. Lopeta valitus siitä, että "työnantaja maksaa".

Eivät menisi. Ne ovat työnantajan rahoja, ja työnantaja voisi käyttää ne vaikka uuden teknologian ostamiseen yritykseensä tai miten nyt päättäisikin ne käyttää.

Vierailija
325/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo miksei uskalleta? Hyvä kun joku ottaa esille. Kyllähän tää vituttaa aika paljon nuorena ja mietin tosissani et kannattaako lapsia edes tehdä jos mun verrorahoilla vaan elätetään vanhuksia ja sit loput rahat menee asumiseen ruokaan ja lapseen. 

Näillä nykyisten eläkeläisten verorahoilla on maksettu sinun synnytyssairaala, päiväkoti, neuvolat ja koulutus. Sovitaanko niin etträ näistä kaikista lähetetään sinulle lasku perään?

Ja mun nykyisillä verorahoilla kustannetaan noi kaikki samat tällä hetkellä, niiden lisäksi vanhusten terveydenhuolto, ja heidän eläkkeetkin mun pitää maksaa

Juuri näin. Puhumattakaan siitä, että tuskin pääsen sinne eläkkeelle itse koskaan.

Oletko jo ihan vuoden ollut  työelämässä?

Vierailija
326/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliitikot pelkää, koska eläkeläiset ovat suurin äänestäjäryhmä. Onhan se hassua, että eläkeläiset ovat aina erityissuojeluksessa ja koulutus vedetään viemäristä alas.

1,6 milj suurin äänestäjäryhmä?

Maanantai alkaa vanhusvihalla.

Taloustieilijäkö myös vanhimusten kimpussa?  Ei klopin varmaan tarvinnut lähteä 14 v metsätöihin tai piiaksi. Meitäkö hän taas kadehtii ja elossa olevia 20-luvulla syntyneitä.

Kyse on vaurauteen tottuneista ja kaiken itselleen ottaneista ja rikkaista suurista ikäluokista. Ei niistä 20-luvulla syntyneistä.

Vierailija
327/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko ketju on täynnä turhaa mussutusta jostain vatun kesämökeistä. Sukupolvien välillä on kuilu koska jokainen sukupolvi on edellistä pienempi joten heidän verorasitteensa on edellistä suurempi koska ne vanhukset täytyy hoitaa jotenkin. Hyväksykää tosiasiat ja päättäkää että pitäisikö vanhuksille tehdä eutanasia, jättää hoitamatta, takavarikoida omaisuus tai sitten jatkaa samaan malliin. Tässä asiassa ei ole mitään muuta märistävää.

Miks meidän julkinen sektori ei pienene vaikka väestö pienenee on se kysymys. Julkinen sektori työllistää nyt enemmän ihmisiä ku 1995 vaikka väestöä on vähemmän.

Ja palvelut on paskempia. Jännä yhtälö.

Vierailija
328/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliitikot pelkää, koska eläkeläiset ovat suurin äänestäjäryhmä. Onhan se hassua, että eläkeläiset ovat aina erityissuojeluksessa ja koulutus vedetään viemäristä alas.

Taloustieilijäkö myös vanhimusten kimpussa?  Ei klopin varmaan tarvinnut lähteä 14 v metsätöihin tai piiaksi. Meitäkö hän taas kadehtii ja elossa olevia 20-luvulla syntyneitä.

Kyse on vaurauteen tottuneista ja kaiken itselleen ottaneista ja rikkaista suurista ikäluokista. Ei niistä 20-luvulla syntyneistä.

Missä satumaailmassa elät jos pidät maaseudun tölleihin suurperheisiin syntyneitä vaurauteen tottuneina?    Ootko jonkun degeneroituneen suvun aikamiespoika suvun rahoilla eläen?

Vierailija
329/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Nykyiset maksut eivät riitä kattamaan tulevaisuuden eläkkeitä."

https://yle.fi/a/3-12103818

Ei tietenkään riitä, koska nykyiset jo korkeat maksut menee eläkeläisille. Jos maksut rahastoitaisiin, niin riittäisi. Korkeat eläkemaksut maksetaan, muttei eläkettä tulla saamaan

https://www.etk.fi/blogit/elakejarjestelma-on-mainettaan-parempi-myos-n…

Vierailija
330/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nykyiset maksut eivät riitä kattamaan tulevaisuuden eläkkeitä."

https://yle.fi/a/3-12103818

Uudempi linkki:

Eläketurvakeskuksen laskelmien mukaan uusi ehdotettu eläkeuudistus vahvistaa eläkkeiden rahoitusta.

https://www.etk.fi/suomen-elakejarjestelma/elakeuudistukset/elakeuudist…

Vierailija
331/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuria ikäluokkia on elossa n 300 000, joten eivät muodosta minkäänlaista enemmistöä enää missään. Eivät edes eläkeläisten joukossa.

Vierailija
332/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän sitä ole.

Ajatelkaapa sotien sukupolvia. Missä oikeudenmukaisuus????

Sodan käyneet eivät olleet ahnetta sukupolvea.

Sitä juuri tarkoitin.

Jos juuri sinun sukupolvesi aikana on sota, niin ei voi kyllä oikeudenmukaisuudesta puhua. Sellaista ei kertakaikkiaan ole, koska ajat ovat erilaiset ja kaikki alati muutoksessa.

Sota päättyi 1944 eli ovat jo 100 - vuotiaita.

Vierailija
333/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on taas sakeaa settiä täällä. Vihaa ja kateutta. Psyykkistä pahoinvointia. 

Kyllä sen ymmärtää jos työikäisenä on päivät aika ja sosiaalituilla elää. Mutta kestäiskö heidän psyykensä pakkotahtista tehdastyötä ja ehkä ronskia suunsoittoa siihen lisäksl.

Mutta ainakaan en mummona ole syypää kenenkään työttömyyteen.  Työtä annan siivoojille ja mökkitalkkareilla yritystensä kautta. Muuhun en pysty 

Ennen työtahti oli kevyempi kuin nyt, pitkät tauot ja pitkät saikut. 

Työ oli niin tehotonta että boomereiden jälkeen työpaikkojen määrä väheni reilusti. Boomereiden jäätyä eläkkeelle tilalle ei tarvinnut ottaa uutta. 

Vierailija
334/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset ovat yliedustettuina verisuonten kovettumissa koronan ja koronarokotusten takia, koska yli 85 vuotiaat miehet ovat kuolleet.

Ainoastaan vuodeosaston potilaista tiedetään kuka on saanut rokotukset ja kuka on liian heikkona jätetty rokottamatta.

Vierailija
335/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eläkkeiden indeksikorotukset nostivat vanhempien ikäluokkien säästöjä.

Mutta 18-24 - vuotiaiden asiakkaiden säästötilien mediaanisaldo kutistui. Myös 25-34-vuotiaat joutuivat inflaation takia käyttämään erityisesti säästötilien varoja."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011145289.html

Vierailija
336/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Etpä näytä tietävän. Itse asiassa nuo eläkemaksut on työnantajanpakko leipoa tuotteiden/palveluiden hintoihin mikä näkyy korkeampina hintoina kuluttajille."

Tuota noin. Mikäli noita ei tilitettäisi eläkeyhtiölle, menisivät ne työntekijöille. Jotka joutuisivat maksamaan oman eläkkeensä. Sama raha. Lopeta valitus siitä, että "työnantaja maksaa".

Eivät menisi. Ne ovat työnantajan rahoja, ja työnantaja voisi käyttää ne vaikka uuden teknologian ostamiseen yritykseensä tai miten nyt päättäisikin ne käyttää.

Pörssiyritykset käyttävät rahat mielellään kilpailukyvyn kasvattamiseen. Sen kilpailukyvyn voi sitten jakaa osinkoina.

Vierailija
337/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs siitä sanot kun osa sisaruksistani on 20-luvulla syntyneitä, vielä elossa ja itse olen suuria ikäluokkia?  Täyssisaruksia mutta työelämässä ja kotoa pois jo kun synnyin.

Heillä on taloudellinen tilanne monta kertaa parempi kuin minulla, mitäs siitäkin sanot?

Heillä vanhimpina oli nuoret vanhemmat , eivät syntyneet pula-aikaan suurperheeseen kuten me liki 20 vuotta nuoremmat, vanhojen  vanhempien lapsina. 

Vierailija
338/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisten asumistukea saatetaan leikata. 

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011430810.html

Muiden asumistuki leikattiin jo. 

Eläkeläisiltäkin leikattiin kun indeksi jäädytettiin!

Ansiosidonnaista leikattiin 400 euroa kuukaudessa. 

Vierailija
339/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen suurin ikäluokka on vuonna 1948 syntyneet. Heitä kutsutaan usein "suuriksi ikäluokiksi" yhdessä vuosina 1945-1950 syntyneiden kanssa, ja he ovat olleet suurin ikäluokka Suomessa vuodesta 1996 lähtien, Yle:n mukaan. Vuonna 1948 syntyneitä on edelleen paljon elossa.

Yhteiskunnassa eletään pitkälti näiden suurien ikäluokkien, eli vanhusten ehdoilla. Itse olen jo tukevasti keski-ikäinen, mutta se ahdistaa itseänikin. Pystyn hyvin kuvittelemaan minkälaista Suomessa on elää nuorena.

Ei ole pitkä aika, kun nuoria haastateltiin Ylellä juuri eläkejärjestelmästä. Suurin osa ei uskonut, että heille maksetaan ikinä eläkettä tai että koko järjestelmä on enää edes pystyssä, kun he ovat vanhoja. En usko itsekään. 30 vuotta pitäisi jaksaa vielä työelämässä. Se on pitkä aika ja siinä ajassa ehtii tapahtua paljon muutoksia.

Nuorilla ei ole uskoa tulevaan, kun yhteiskunnallinen päätöksenteko on 60 + ikäisten käsissä. En tiedä onko mullakaan kovin paljoa. Varsinkaan tämän hallituksen jälkeen.

Vierailija
340/1140 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisten eläkeläisten haukkuminen itsekkäiksi on todella epäreilua. He syntyivät köyhään maahan, tekivät paljon töitä nostaakseen kaikkien hyvinvointia. Yritetään edes pitää siitä 

He nostivat omaa hyvinvointiaan eniten (mm. paremmat eläkkeet) ja polkivat muiden. Siinä on se ongelma. Siksi nuoremmat on katkeria. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi