Katuvatko kiusaajat myöhemmin?
Katuvatko kiusaajat myöhemmin tekojaan? Usein kuulee tarinoita kiusatusta henkilöstä, mutta paljon harvemmin kuulee kiusaajan näkökulmasta. Mietin, syntyykö heille jälkikäteen syyllisyyttä ja katumusta vai unohtuvatko tapahtumat helposti.
Onko mahdollista, että jotkut oppivat teoistaan ja muuttuvat, vai jääkö moni kiusaaja elämään omassa maailmassaan ilman, että ymmärtää aiheuttamaansa kipua? Haluaisin kuulla ajatuksianne, kokemuksianne ja näkemyksiänne tästä ilmiöstä.
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
jumala ehkä armahtaa, me emme.
Jumala armahtaa vain sydämestään pahuuttaan katuvan.
Ainakin TikTok Pesukarhukissa Essi kiusasi ja "katui" netissä kiusaamistaan kun joku otti sitä puheeksi Ei siis oikeasti katunut mutta pakon edessä. Myös Fitness vaikuttajaAiello se Sofia oli ainakin kova kiusaamaan. Sekä Joonas Pesonen eli "Pesojoonas". Myös Kirsi Salo on myöntänut kiusaneensa ja Stubbi toki mutta sehän onkin sen näköinen.
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan. Kouluaikana kiusattiin yhtä hermoheikkiä ja välillä kavereiden kanssa saunaillassa naureskellaan ja muistellaan noita aikoja.
Ni et kadu ja tulet tänne rehvastelemaan? Hermoheikkiä? Ole tyytyväinen, että hänellä ei napsahtanut ja käynyt puukon kanssa päälle. Olet vissiin niitä, jotka kouluampumisenkin jälkeen taivastelee, kuinka oli mukava tyyppi, eikä olisi ikinä uskonut. Osa kiusaajista tajuaa sentään olla hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin TikTok Pesukarhukissa Essi kiusasi ja "katui" netissä kiusaamistaan kun joku otti sitä puheeksi Ei siis oikeasti katunut mutta pakon edessä. Myös Fitness vaikuttajaAiello se Sofia oli ainakin kova kiusaamaan. Sekä Joonas Pesonen eli "Pesojoonas". Myös Kirsi Salo on myöntänut kiusaneensa ja Stubbi toki mutta sehän onkin sen näköinen.
Joonas Pesonen? Eli se terapeutti?? Ei hyvänen aika sentään.
Jos eivät ole narsisteja tai psykopaatteja niin kyllä jos sattuvat muistamaan.
Eivät kadu, vaan ajattelvat kiusattujen ansainneen kohtelunsa. Ovat jopa ylpeitä itsestään ja naureskelevat näille vielä keski-ikäisinäkin. Tunnen muutaman, mutta alkanut jotenkin viimeaikona tökkiä pahasti niiden jutut.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaajat ovat h u o r i a
Nojuu, aika usein sitäkin. Huoramarkoja.
Kyllä ainakin jotkut, kuten tämäkin biisi kertoo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joonas Pesonen? Eli se terapeutti?? Ei hyvänen aika sentään.
Stubilla on ienhymy.
Eivät ne kadu. Jotkut syntyvät ilkeiksi ja nauttivat ilkeilystä aikuisenakin. Kaksi pahinta koulukiusaajani ovat nykyään poliiseja. Arvostan poliisin ammattia, ja tiedän, että poliisien joukossa on hyviksiäkin, mutta uskon alalle hakeutuvan paljon niitä, jotka nauttivat vallankäytöstä. Mistä kertoo myös se, että poliisit ovat lähisuhde- ja seksuaaliväkivaltatilastoissa hyvin edustettuina.
Eräs entinen koulukiusaaja on monitoimijulkkis, joka pitää silloin tällöin "kolumnia" paikallislehdessä. Kerran hän kehtasi kirjoittaa jutun kiusaamisesta ja kutsua itseään ja kaveriaan kiusatuiksi. En todellakaan muista, että näitä mölyapinoita kukaan olisi kiusannut. Muistan kyllä revityn uuden takkini ja näiden apinoiden naurun. Ja oman lohduttoman itkuni kun menin kotiin revenneen takin kanssa.
Tälle tyypille haluan sanoa, että ei, ette olleet kiusattuja. Teistä ei käytöksenne vuoksi pidettiy. Siinä on suuri ero.
Toki kaikissa ammateissa ja useimmilla isommilla työpaikoilla on kiusaajia, tai niitä, jotka kiusaisivat, elleivät olisi vähemmistönä.
Yhteenvetona: yhtään katumusta tuntevaa kiusaajaa en koskaan vielä ole tavannut. Vain isoiksi kasvaneita kiusaajia.
Katuu viimeistään sitten jos joskus kiusaajani näen.
Uskoisin että suurin osa ei edes ajattele asiaa. Jatkaa elämässä eteenpäin, vaikka ihmisenä muuttuu. Tuskin edes ajattelee/hyväksyy että olisi edes kiusannut.
He ovat usein niin yksinkertaisia ja heikkolahjaisia että eivät edes osaa/tajua katua.
Vierailija kirjoitti:
Valtaosa kiusaajista ei edes tiedosta oman käytöksen täyttävän kiusaamisen merkkejä.
Kunpa lapsena olisi tiennyt sen. Itse aina uskoin silloin heidän tuntevan jotain syyllisyyttä, mutta meni aivan totuudesta ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kadun valtavasti. Mutta jos se auttaa, niin olen kärsinyt elämässäni ja uskon sen olevan karmaa.
Kiusasin yläasteella luokkakavereita, koska en enää aikonut antaa muiden kiusata minua. Se toimi. Rooli jäi päälle ja vielä 18 vuotiaana kiusasin yhtä opettajaa. Toivottavasti he eivät ajattele minua niin usein kuin minä heitä. Minua hävettää ja inhottaa oma käytös. Pitäisin tuolla tavalla käyttäytyvää ihmistä todella inhottavana, enkä todellakaan haluaisi olla missään tekemisissä
Eivätkä ihmiset halua aina olla tekemisissä kiusattujen kanssakaan. Mietipä sitäkin kun joskus asiaa ajattelet. Tuhoat kiusaamisellasi toisten elämän. Ei ole seuraelämää, ei ehkä seurusteluakaan, jos puhutaan pienistä paikkakunnista.
Kiusatut eivät ole tyhmiä ja rumia, mu
Kiusaan heitä jotka kiusaavat minua. Niin simppeliä.
Useimmat eivät kadu, koska saivat syvää nautintoa ja tyydytystä toisen ihmisen rääkkäämisestä. Ihminen on pedoista julmin.
Esimerkiksi Pesukarhukissa "Essi" kiusasi ja "katui" netissä kiusaamistaan kun joku otti sitä puheeksi Ei siis oikeasti katunut mutta pakon edessä. Myös Aiello se Sofia oli ainakin kova kiusaamaan. Sekä Joonas Pesonen eli "Pesojoonas". Myös Kirsi Salo on myöntänut kiusaneensa ja Stubbi toki mutta sehän onkin sen näköinen.