Minulla on rahaongelma
Ongelma ei ehkä ole sellainen, johon täällä on totuttu. Tienaamme bruttona mieheni kanssa yhteensä noin 13000€, nettona toki paljon vähemmän. Minulla on jatkuv stressi rahasta, koska säästämme joka kuukausi erilaisille tileille. Tällä hetkellä meillä on yhteensä noin 17000€ irrotettavissa saman tien käyttöön, jos on tarvis. Silti minulla on koko ajan huoli rahan riittävyydestä. Tämä juontaa juurensa lapsuuteen, joka ei kohdallani ollut järin turvallinen. Pyrimme pärjäämään parilla tonnilla kuussa, emme pröystäile, ja koko ajan elän kuin raha loppuisi koko maailmasta juuri nyt. Meillä on kolme aikuistuvaa lasta, joten toki heitä varten täytyy hiukan ollakin, mutta silti, onhan tämä iso ongelma minulle. Help!
Kommentit (34)
Itse aloitin avioeron jälkeen nollasta säästämään ja sijoittamaan. Vaihdoin parempipalkkaiseen työhön, luovuin autosta, hommasin halvemman kämpän kuin mihin varaa... Nyt viiden vuoden jälkeen on velaton asunto ja 100 K sijoituksissa. Olisinpa vain tajunnut tämän avioliiton aikana, kaikki olisi ollut helpompaa. Ymmärrän rahan riittävyyshuolet, mutta en sitä, ettei niille tekisi mitään.
Eihän aloittaja kertonut, että säästettynä olisi vain 17 000 e. Tieto varallisuudesta puuttuu.
Mulla on enemmänkin ja sama ahdinko. Se raha ei saa vähentyä yhtään ja se pahanpäivän tili on oltava siellä kunnon katteella, muuten olisi ihan kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ristiriidassa Herran sanan kanssa. Herra ilmoitti Moosekselle ja Aaronille näin (3 Moos:11-)
Maaeläimistä saatte syödä kaikkia nelijalkaisia, joilla on kaksijakoiset sorkat ja jotka märehtivät ruokansa. Sitä vastoin eläimiä, jotka märehtivät mutta joilla ei ole sorkkia tai joilla on sorkat mutta jotka eivät märehdi, te ette saa syödä. Sellaisia ovat kameli, tamaani ja jänis, jotka tosin märehtivät mutta joilla ei ole sorkkia; ne ovat saastaisia. Saastainen on myös sika, jolla tosin on kaksijakoiset sorkat mutta joka ei märehdi. Näiden eläinten lihaa älkää syökö älkääkä koskeko niiden raatoihin, sillä ne ovat saastaisia.
Saatte syödä kaikkia merien, järvien ja jokien eläimiä, joilla on evät ja suomut. Mutta teidän tulee inhota ja karttaa kaikkia evättömiä ja suomuttomia pikkueläimiä, joita liikkuu merissä, järvissä ja joissa, ja myös kaikkia muita vesieläimiä, joilla ei ole eviä eikä suomuja; ne olkoot teille iljetys. Älkää syökö niiden lihaa ja pysykää loitolla niiden raadoista. Kaikki evättömät ja suomuttomat vesieläimet olkoot teille iljetys.
Inhotkaa ja karttakaa seuraavia siivekkäitä älkääkä syökö niiden lihaa, sillä ne ovat teille iljetys: kotka, hanhikorppikotka ja partakorppikotka, isohaarahaukka ja muut haarahaukat, kaikki korpit, strutsi, kehrääjä, lokki ja kaikki jalohaukat, varpuspöllö, merimetso ja huuhkaja, tornipöllö, pelikaani ja kalasääski, kattohaikara ja muut haikarat sekä harjalintu ja lepakko.
Kaikki siivekkäät nelijalkaiset pikkueläimet olkoot teille iljetys. Siivekkäistä nelijalkaisista pikkueläimistä saatte kuitenkin syödä sellaisia maassa hyppiviä lajeja, joiden reidet nousevat muuta ruumista korkeammalle. Näistä saatte syödä kaikkia heinäsirkka-, hepokatti-, kenttäsirkka- ja kulkusirkkalajeja. Kaikki muut siivekkäät nelijalkaiset pikkueläimet olkoot teille iljetys.
Kylläpäs tuo jumala on epätarkka ja huolimaton. Ei edes omista luomuksistaan tiedä perusasioita kuten ttä jänis ei märehdi....
Ja myös tuo että heinäsirkalta on näköjään unohtunut jalkapari, mutta eihän sitä tosiaan pikkuasioita voi muistaa että montako jalkaa millekin elukalle tuli annettua.
Kylläpäs tuo jumala on epätarkka ja huolimaton. Ei edes omista luomuksistaan tiedä perusasioita kuten ttä jänis ei märehdi....
Tuo on paholaisen oppia. Jos Herra on meille ilmoittanut, että jänis märehtii, se märehtii vaikka ihmistiede sanoisi mitä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on paholaisen oppia. Jos Herra on meille ilmoittanut, että jänis märehtii, se märehtii vaikka ihmistiede sanoisi mitä.
Tämän kirjoittaja kulkee horjumatta vanhurskasten tietä 🙏
Sijoita ne rahat hyvään psykologiin.
Ihan sama ongelma on minullakin, mutta paljon pienemmillä tuloilla!
Meilläkin on ihan älyttömät menot. Meidän yhteenlaskettu netto on 9000 euroa kuussa (aika lailla saman verran tienataan molemmat) mutta pelkästään pakollisiin menoihin menee yli 7000. Ja useimmiten se loppukin menee johonkin muuhun kuin säästöön. Meidän rahat on pääosin seinissä. Jos tarvitsisin tänään käteistä, saisin haalittua kasaan noin 30 tuhatta.
Kyllä muakin stressaa. Olen itse paljon vaatimattomampi ja tarkempi kuin mieheni joka tekee jatkuvasti mielestäni ihan päättömiä ratkaisuja. Eikä stressaa!
Ihan hyvä, että tiedostat, mistä pelkosi johtuu. Kannattaisiko kuitenkin laittaa osa rahoista jollekin sellaiselle "puskuritilille", johon ei kajota kuin äärimmäisessä hädässä eli esim. jos jää työttömäksi tai sairastuu vakavasti ja tulot putoaa. Kun on tarpeeksi rahaa ns. turvassa, niin ei tarvi kokoajan stressata. Mulla se turvaa tuoma summa on 100 000. Tiedän, että pystyn sillä hätätilanteessa pihisti kitkuttelemaan eläkkeeseen saakka.
Just kuunnellut samanlaisia tarinoita about saman verran tienaavilta pariskunnilta. Itse saan 3000-4000e bruttona per kk, ja elätän yhteensä 3 ihmistä tällä rahalla. Olen lopen kyllästynyt hyvin tienaaviin pareihin jotka valittaa rahasta, mutta juontakoon mistä juontaa, on erikoista ettei mikään toisille riitä.
Ota selvää paljonko tulonne ovat NETTONA, eli paljonko saatte puhtaana käteen verottajan ryöstöretken jälkeen. Se on se kaikkein tärkein tieto, bruttotulotiedolla ei oikein tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Just kuunnellut samanlaisia tarinoita about saman verran tienaavilta pariskunnilta. Itse saan 3000-4000e bruttona per kk, ja elätän yhteensä 3 ihmistä tällä rahalla. Olen lopen kyllästynyt hyvin tienaaviin pareihin jotka valittaa rahasta, mutta juontakoon mistä juontaa, on erikoista ettei mikään toisille riitä.
Monella hyvätuloisella ei ole oikeasti minkäänlaista taitoa käyttää rahaa, kaikki häviää sileäksi, vaikka olisi mahdollisuus kerryttää omaa varallisuutta. Moni pienituloinenkin on parempi rahankäyttäjä.
Ei ole. Peli on menetetty. Voit toki viimeisellä tuomiolla yrittää selittää, että kissalla on sorkat, mutta tiedät itsekin, ettei se ole kovin uskottavaa. Helvetin lieskat odottavat 🙀🍖😈🔥🔥🔥😈