Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulla on rahaongelma

Vierailija
16.08.2025 |

Ongelma ei ehkä ole sellainen, johon täällä on totuttu. Tienaamme bruttona mieheni kanssa yhteensä noin 13000€, nettona toki paljon vähemmän. Minulla on jatkuv stressi rahasta, koska säästämme joka kuukausi erilaisille tileille. Tällä hetkellä meillä on yhteensä noin 17000€ irrotettavissa saman tien käyttöön, jos on tarvis. Silti minulla on koko ajan huoli rahan riittävyydestä. Tämä juontaa juurensa lapsuuteen, joka ei kohdallani ollut järin turvallinen. Pyrimme pärjäämään parilla tonnilla kuussa, emme pröystäile, ja koko ajan elän kuin raha loppuisi koko maailmasta juuri nyt. Meillä on kolme aikuistuvaa lasta, joten toki heitä varten täytyy hiukan ollakin, mutta silti, onhan tämä iso ongelma minulle. Help!

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh!

Vierailija
2/34 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pitäisi jotenkin auttaa kun sulla on 17000 e tilillä ja sekin ahdistaa? No voi voi sinua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä voi olla noin vähän säästöjä tai sijoituksia? Olet syystäkin huolissasi. Meillä samat numerot on 5500 € kuussa. 120 tonnia sijoituksia eikä mitään pyrkimyksiä pärjätä jollain rahamäärällä. 2 aikuista lasta.

Vierailija
4/34 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No just tää. Meillä ei ole mitään sijoituksia missään, vaan erilaisia tilejä eri käyttötarkoituksiin: koiralle, remppaan jne. Sehän tässä juuri stressaakin, kun ei ole mitään oikeaa turvaa.

Vierailija
5/34 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut samanlainen, katteeton ongelma lapsuudesta saakka. Olen viimeiset 30 vuotta ollut hyvätuloinen, säästäväinen ja sijoitusorientoitunut. Sain jo kasaan ensimmäisen miljoonani ja eläkekarttumakin on jo 2500€/kk. 

Silti pelkään, että kohta olen kerjuulla. Minusta on tullut jonkinlainen maailmanlopun odottaja, vaikka elämä on sekä taloudellisesti, että muutenkin aina vain mennyt parempaan suuntaan. Jokohan tämä eläkkeellä helpottaisi vai alanko sitten kuolemanpelkoiseksi?

Vierailija
6/34 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitin just pitkävedosta 761 euroa. Säästössä on 188000 euroa. Asun yksin onneksi ja halvassa vuokra asunnossa. Minun ongelma on että jos kuolen niin valtio saa rahat koska ei minulla ole ketään läheistä. Olen miettinyt testamenttia kenelle antaisin rahani.

Vierailija
7/34 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut samanlainen, katteeton ongelma lapsuudesta saakka. Olen viimeiset 30 vuotta ollut hyvätuloinen, säästäväinen ja sijoitusorientoitunut. Sain jo kasaan ensimmäisen miljoonani ja eläkekarttumakin on jo 2500€/kk. 

Silti pelkään, että kohta olen kerjuulla. Minusta on tullut jonkinlainen maailmanlopun odottaja, vaikka elämä on sekä taloudellisesti, että muutenkin aina vain mennyt parempaan suuntaan. Jokohan tämä eläkkeellä helpottaisi vai alanko sitten kuolemanpelkoiseksi?

Kyllä alat, aika ei välttämättä auta jos et käsittele ongelmiasi.

Vierailija
8/34 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tilillä 250 euroa eikä työpaikkaa. Älä ruikuta.

Vierailija
9/34 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä pitäisi olla noilla tuloilla todella paljon säästöjä, jos sinnittelette parilla tonnilla kuussa. Miten 2 aikuista ja 3 lasta edes pärjää tuolla summalla?

Vierailija
10/34 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä voi olla noin vähän säästöjä tai sijoituksia? Olet syystäkin huolissasi. Meillä samat numerot on 5500 € kuussa. 120 tonnia sijoituksia eikä mitään pyrkimyksiä pärjätä jollain rahamäärällä. 2 aikuista lasta.

Sulla meni nyt jotakin olennaista ohi, funtisppa uudelleen!

Vierailija
11/34 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No just tää. Meillä ei ole mitään sijoituksia missään, vaan erilaisia tilejä eri käyttötarkoituksiin: koiralle, remppaan jne. Sehän tässä juuri stressaakin, kun ei ole mitään oikeaa turvaa.

Aivan älytöntä typeryyttä hyvätuloisena olla pelkkien palkkatulojen varassa. Ne hyvät tulot eivät ole itsestäänselvyys vaan se työpaikan menetys voi tulla yllättäen vaikka kuinka olisit tehnyt työsi hyvin. Aina kannattaa sijoittaa rahoja siten että on muitakin tulonlähteitä kuin se palkkatulo. Minullekin kävi niin että toimitusjohtajan vaihdoksen jälkeen  organisaatio myllättiin uusiksi ja lähtö tuli. Tulipa vielä yllättäen ja pyytämättä reilusti potkujen jälkeen sen viimeisen vuoden tulospalkkiot täysinä, joten työ oli hyvin tehty. Olen tosin jo uusissa töissä mutta ilman pääomatuloja työttömyysajan olisin muuten ollut täysin tuloitta. 

Vierailija
12/34 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä lukiessa ei enää yhtään harmita pienet tulot Lapsille on ihan ok perinnöt ja itsekin voin työttömänänä pienillä pääomatuloilla ja laittamalla oman töllini vuokralle kiertää maailmaa täyspäiväisesti. Tarkkaan saa laskea, mutta pärjään. 

Vierailija
13/34 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän pitäisi jotenkin auttaa kun sulla on 17000 e tilillä ja sekin ahdistaa? No voi voi sinua. 

17000 on oikeasti aivan helvetin vähän. elämisen turvaksi. Minulla on päälle 200 000 sijoituksissa, eikä sekään summa ole mikään hirveän iso turva, mutta sillä jo hyvin niukkaa elämää pystyy viettämään. 

Vierailija
14/34 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä oikeasti ei ole enempää säästöjä, noilla palkoilla? Oikeasti itsellekin on pienipalkkaisena duunarina kertynyt huomattavasti isommat säästöt ja sijoitukset, vaikka nettotulot ei yleensä paljoa yli 2000 e ole. Kuukaudessa pitäisi kuitenkin mennä tuhansia euroja säästöön vai oletteko vasta aloittaneet?

Vierailija
15/34 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tutustua vanhaan suomalaiseen sananlaskuviisauteen. Sieltä löytyy monenlaista hyvää neuvoa, mm. sanonta Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. Turvallisuutta luo myös se, että tietää tarvittaessa pärjäävänsä hyvinkin pienilla tuloilla. Vaatii pientä vaivannäköä löytää siihen oikeat keinot, mutta hiukan harjoittelemalla se onnistuu mainiosti.

Esimerkiksi ruokamenoista voi helposti säästää satoja euroja kuukaudessa ja silti syödä terveellisesti, monipuolisesti ja hyvin. Rohkaisevasta esimerkistä käy tapaus, josta pari vuotta sitten edesmennyt mummoni usein kertoi.

Mummon lapsuudenkodin lähistöllä eleli uusperhe, jossa oli pariskunta, miehen lapsia, naisen lapsia ja yksi yhteinenkin tenava. Tämän perheen äiti (äitipuoli) keitteli usein suuressa kattilassa keittoa.

Mummo kertoi, että keittoa syömään saivat tulla he naapurin mukulatkin perheen lasten lisäksi. Keitto oli ihan kel

Tämä on mahtava tarina. Hyvä, että joku viitsii vielä muistuttaa elämän realiteeteista. Minulla on äitini isovanhempien sota-ajan keittokirja ja siinä on mainioita vinkkejä edullisista ja maittavista ruuista.

Kissanlihakeitto

400 g kissan lihaa (lapaa, etuselkää tai kylkeä)

1 l vettä

1 tl suolaa

1 tl kokonaisia maustepippureita

1 laakerinlehti

1 sipuli

3 porkkanaa

100 g lanttua

50 g palsternakkaa

50 g juuriselleriä

6 perunaa

10 cm purjoa

2 rkl tuoretta persiljaa

Vierailija
16/34 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä jää käteen kuukaudessa vaikka 7000- 8000 e miinus 2000 e kulut, niin säästöön pitäisi kuukaudessa saada silti 5000-6000 euroa? Minne teidän rahat tässä välissä häviää?

Vierailija
17/34 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tutustua vanhaan suomalaiseen sananlaskuviisauteen. Sieltä löytyy monenlaista hyvää neuvoa, mm. sanonta Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. Turvallisuutta luo myös se, että tietää tarvittaessa pärjäävänsä hyvinkin pienilla tuloilla. Vaatii pientä vaivannäköä löytää siihen oikeat keinot, mutta hiukan harjoittelemalla se onnistuu mainiosti.

Esimerkiksi ruokamenoista voi helposti säästää satoja euroja kuukaudessa ja silti syödä terveellisesti, monipuolisesti ja hyvin. Rohkaisevasta esimerkistä käy tapaus, josta pari vuotta sitten edesmennyt mummoni usein kertoi.

Mummon lapsuudenkodin lähistöllä eleli uusperhe, jossa oli pariskunta, miehen lapsia, naisen lapsia ja yksi yhteinenkin tenava. Tämän perheen äiti (äitipuoli) keitteli usein suuressa kattilassa keittoa.

Mummo kertoi, että keittoa syömään saivat tulla he naapurin mukulatkin perheen lasten lisäksi. Keitto oli ihan kel

Tuo on ristiriidassa Herran sanan kanssa. Herra ilmoitti Moosekselle ja Aaronille näin (3 Moos:11-)

Maaeläimistä saatte syödä kaikkia nelijalkaisia, joilla on kaksijakoiset sorkat ja jotka märehtivät ruokansa. Sitä vastoin eläimiä, jotka märehtivät mutta joilla ei ole sorkkia tai joilla on sorkat mutta jotka eivät märehdi, te ette saa syödä. Sellaisia ovat kameli, tamaani ja jänis, jotka tosin märehtivät mutta joilla ei ole sorkkia; ne ovat saastaisia. Saastainen on myös sika, jolla tosin on kaksijakoiset sorkat mutta joka ei märehdi. Näiden eläinten lihaa älkää syökö älkääkä koskeko niiden raatoihin, sillä ne ovat saastaisia.

Saatte syödä kaikkia merien, järvien ja jokien eläimiä, joilla on evät ja suomut. Mutta teidän tulee inhota ja karttaa kaikkia evättömiä ja suomuttomia pikkueläimiä, joita liikkuu merissä, järvissä ja joissa, ja myös kaikkia muita vesieläimiä, joilla ei ole eviä eikä suomuja; ne olkoot teille iljetys. Älkää syökö niiden lihaa ja pysykää loitolla niiden raadoista. Kaikki evättömät ja suomuttomat vesieläimet olkoot teille iljetys.

Inhotkaa ja karttakaa seuraavia siivekkäitä älkääkä syökö niiden lihaa, sillä ne ovat teille iljetys: kotka, hanhikorppikotka ja partakorppikotka, isohaarahaukka ja muut haarahaukat, kaikki korpit, strutsi, kehrääjä, lokki ja kaikki jalohaukat, varpuspöllö, merimetso ja huuhkaja, tornipöllö, pelikaani ja kalasääski, kattohaikara ja muut haikarat sekä harjalintu ja lepakko.

Kaikki siivekkäät nelijalkaiset pikkueläimet olkoot teille iljetys. Siivekkäistä nelijalkaisista pikkueläimistä saatte kuitenkin syödä sellaisia maassa hyppiviä lajeja, joiden reidet nousevat muuta ruumista korkeammalle. Näistä saatte syödä kaikkia heinäsirkka-, hepokatti-, kenttäsirkka- ja kulkusirkkalajeja. Kaikki muut siivekkäät nelijalkaiset pikkueläimet olkoot teille iljetys.

Vierailija
18/34 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on muuten totta. Kissalla on käpälät 🙈

Vierailija
19/34 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

17000 on oikeasti aivan helvetin vähän. elämisen turvaksi. Minulla on päälle 200 000 sijoituksissa, eikä sekään summa ole mikään hirveän iso turva, mutta sillä jo hyvin niukkaa elämää pystyy viettämään. 

Kun itsellä on ollut pian kahden vuoden  ajan tuloni tai oikeammin tulosiirtoina vain työmarkkinatuki ja asumistuki yheenssä noin 1000€ / kuukaudessa ja samalla pelko persuuksissa, että joudun turvautumaan toimeentulotuen hakemiseen, niin kai sitä pitäsi olla iloinen, että olen -koputtaa puuta, että olen järkeni onnistunut säilyttämään ainaki enimmäkseen kirkkaana vajomatta synkkyyteen. - Tokihan tältä palstalta voi aina hakea itselleen piristystä lukemalla melkein yhtä monta kertaa kuin olen palstaillut töräyksiä, joissa kehoitetaan,. että mensin vi--t--un losiena töihin tai kuinka työttömät pitäsi ampua elävältä vaarantamasta kansantaliuden kehitystä tai vain ruoskia elävältä tai asuttaa keksitysleireille tai maakuoppiin yhdessä maamiinojen kanssa, jossa heidät voitaiin polkea ensin.  

Vierailija
20/34 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on muuten totta. Kissalla on käpälät 🙈

Minä olen syönyt kissanlihaa. En tajunnut, että se on kiellettyä. Onko asialle enää mitään tehtävissä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme