Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Köyhän lihavuus johtuu epäterveellisestä ruuasta". Miksi esim. 50 vuotta sitten köyhä ei ollut lihava?!

Vierailija
16.08.2025 |

Kotikylälläni 1970-luvun maaseudulla asui pelkästään köyhiä ihmisiä - niin köyhiä, ettei monikaan tajua miten sellaisella rahalla pystyi edes elämään. Yhtään lihavaa en koskaan nähnyt. Ruokavalio koostui ruisleivästä, puuroista, perunasta ja luonnon antimista. Pitkälti samaa hiilarimössöä kuin nykyinen ruoka. Miksi sitten nykyään köyhän lihavuus muka johtuu epäterveellisestä ruuasta?

Prosessoitua ruokaa on enemmän nykyään. Kuitenkin väitän, että suurempi syy lihavuuteen höyhässä kansanosassa on LIIALLISET MÄÄRÄT (ehkä sitten ravintoarvoltaan heikkoa) ruokaa.

Kommentit (131)

Vierailija
61/131 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän köyhä ja lihava keskusteluun: minulla on monta opiskeluaikaista ystävää ja tuttavaa sekä työtovereita, jotka johtavaan asemaan päästyään ovat alkaneet lihomaan. Rahasta heillä ei ole ollut puute aiemminkaan. En tiedä, ovatko elämäntavat heillä muuttuneet, mutta suurimmaksi syyksi ajattelisin stressin, vastuun, paineet ja huonot unet. En kadehdi.

Noinhan se varmasti on. Sitten taas joillakin stressi vaikuttaa päinvastoin ja henkilö laihtuu. Ilmeisesti osalla stressi vie ruokahalun.

Julkkiksista esimerkkinä Sanna Marin (nyt ei sitten politiikkaa mukaan, jookos). Hän laihtui pääministerinä ollessaan, ja tuo duuni nyt varmasti on stressaava.

Vierailija
62/131 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan oikeasti köyhät ovat yleensä myös tyhmiä. Kun ei tajua tehdä terveellistä ruokaa niin minkäs sille mahtaa.

70-luvulla ei myyty sipsejä ja muita ultraprosessoituja ruokia oikeastaan ollenkaan. Leipäkin ostettiin leipomosta tai leivottiin itse.

Kyllä oli 70' oli kalapuikkoja, roiskeläppäpitsaa, sipsejä, limuja, lihapiirakoita yms. Niitä vaan ostettiin harvoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/131 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut mäkkäriä eikä heseä. 

Ei sipsejä, ranskalaisia, burgerdita, suklaapatukoita, jäätelöä, keksejä, majoneesia.... Mutta lihaa, kalaa, ruisleipää, maitoa ja perunoita oli. Ei ollut nälkää. Ei lihaviakaan. 

Ja kalasta monesti lapamato joka selitti laihuuden.

Lapamato oli hyvin harvinainen. Ei selitä 

1970-luvulla lapamato oli noin 5 % suomalaisista, ei voi sanoa että olisi ollut hyvin harvinainen. 

Vierailija
64/131 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei silloin syöty pastaa sipsejä, poppareita oljyssä paistettuja ranskalaisia, ei grilliruokia, eikä juotu limuja, energiajuomia olutta.. Täysjyväruisleipä oli superfoodia, perunat keitettyjä, kaurapuuroa, proteiinia munista ja kalasta, juomaksi maitoa piimää vettä. Raskaasta työstä sai liikuntaa, ei hinkattu salilla. Ulkoiltiin, lenkkeoltiin urheiltiin pihalla. Töihin ja kouluun kuljettiin kävellen ja pyörällä. Elämä oli erilaista, luonnollista.

Olutta kyllä on tämä kansa juonut siitä asti kun se täällä keksittiin.

Kyllä 70 luvulla oli grillikioskeja hampurilaisineen ja ransakalaisineen. Popparit tehtiin usein itse isossa kattilassa öljyssä paistaen eikä suolaa säästelty, kalapuikkoja oli viikoittain sekä kodeissa että kouluruokailussa, limsaa,pizzaa, keksejä, karkkeja yms oli aivan kuten nykyään. 

Kouluun huristeltiin linja-autolla tai fillarilla jos matka oli lyhyempi. 

Vierailija
65/131 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No 50 vuotta sitten olin teini maaseutukylässä. Ei ollut pikaruokaa mailla halmeilla, ei rahaa ostaa koko ajan karkkia, kotona syötiin yksinkertaista kotiruokaa joka piti kylläisenä muttei innostanut turhaan syömiseen ja joka paikkaan oli pakko itse kävellä tai fillaroida. Moni aikuinen teki vielä fyysistä työtä. Herkkuja ja prosessoitua ruokaa oli aika rajoitetusti kaupoissa. Ekat sipsit näin kaverin kotona joskus 60-70 luvun taitteessa. Maistuivat mielestäni omituisilta. Meille sellaisia turhuuksia ei koskaan ostettu. Suklaalevyn sai joskus ja jouluna, karkkia jos joku sukulainen toi tuliaisiksi.

Eli ne kalorit joita tuli kyllä menikin sen sileän tien. Oli tuttavapiirissä muutama lihavakin ihminen mutta harvemmin heitä näki kuin nykyään. 

Vierailija
66/131 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu köyhät söi ennen Sipsejä. Karkkia. Kebabbia. Burgereita ja Pitsoja...

Perunoita ja Silakkaa sekä Ruisleipää Juomana Kurria tai Vettä.

Vierailija
67/131 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen syötiin paljon kalaa kuten silakkaa ja lihaa oli pöydässä harvoin vielä harvemmin mitään leikkeleitä. Ennen syötiin paljon myös juureksia ja puuroja kuten uunissa valmistettua ohrapuuroa, leipä oli usein ruisleipää ja kahvileipäkin oli itse leivottua tavallista pullaa eikä mitään viinereitä. Olen syntynyt 1950-luvin puolivälin jälkeen eikä edes minun lapsuudessani juotu mitään limppareita kuin korkeintaan saunapäivinä ja silloinkin sitä oli vain ehkä 1 pullo kolmeen pekkaan.

Just. Pikkuinen limpparipullo saunan jälkeen jaettiin sisaren kanssa ja viivottimella mitattiin lasista että tuli kummallekin yhtä paljon. Ei saatu kummallekin omaa pulloa. 

Vierailija
68/131 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väite siitä, että leipä olisi ostettu leipomosta ei pidä paikkaansa. Meille ostettiin ihan tavallisesta ruokakaupasta. Ainakaan kaupungissa ei todellakaan leivottu kotona leipää. Hoikkana pysyttiin sen vuoksi, että ruoka oli niin tylsän makuista ettei kukaan syönyt sitä enempää kuin oli pakko nälästä eroon pääsemiseksi.

Yleistä oli ostaa kaupasta vehnäjauhoista tehtyä "ranskanleipää" joka kuivahti vuorokaudessa ja siitä paistettiin voissa köyhiä ritareita jotka sokeroitiin, lisäksi vielä sokeroitua hilloa.

Vierailija
69/131 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi miksi miksi miksi miksi

Vierailija
70/131 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se lihavuus johtua paljolti Suomalaisten huonoista ruuanlaittotaidoista. Ei osata tehdä kuin pääasiassa makkararuokia, jotain kermaisia kinkkukiusauksia ja makaroonilaatikkoa johon siihenkin saatetaan ängetä älyttömät määrät jotain rasvaista juustoa. Terveellistä kalaa voidaan osata ostaa, mutta sekin sitten pilataan kermalla tai jollakin juustokuorutuksella. Kokkauskoulutusta tarvittaisiin! 

Vierailija
71/131 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ruoka oli niin huonoa, ja pahaa, ei sitä määräänsä enempää voinut syödä.

Ruoka oli simppeliä ja pääosin hyvää!

Ei tarvittu sataa eri maustetta makkarakastikkeen tai lihakeiton valmistukseen.

Kaupasta sai oikeaa kalaa, lihaa, sisäelimiä yms. Nyt kaikki kalat on fileoitua paskaa, kun kukaan ei osaa itse edes kalaa fileoida, graavata, savustaa yms.

Kekkonen ryyppäsi ja nuoli Neuvostoliiton pomoja, jotta vältettiin uusi sota.

Vierailija
72/131 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut sitä epäterveellistä ruokaa.

Ai ei ollut!!!! Voita, voita ja voita ja punaista maitoa. Miehet kuolivat viisikymppisenä sydäninfarktiin. 

Vierailija
73/131 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei silloin syöty pastaa sipsejä, poppareita oljyssä paistettuja ranskalaisia, ei grilliruokia, eikä juotu limuja, energiajuomia olutta.. Täysjyväruisleipä oli superfoodia, perunat keitettyjä, kaurapuuroa, proteiinia munista ja kalasta, juomaksi maitoa piimää vettä. Raskaasta työstä sai liikuntaa, ei hinkattu salilla. Ulkoiltiin, lenkkeoltiin urheiltiin pihalla. Töihin ja kouluun kuljettiin kävellen ja pyörällä. Elämä oli erilaista, luonnollista.

Kyllähän silloin oli Mäkkärin, Hesen yms. tilalla perinteisiä grillikioskeja, joista sai lihapiirakkaa, makkaraa, Porilaista yms. grilli ruokaa. Tuollaisen syöminen oli juhla-ateria, joten siellä poikettiin ehkä kerran kuussa. Nykyään monta kertaa viikottain!

Vierailija
74/131 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut sitä epäterveellistä ruokaa.

Ai ei ollut!!!! Voita, voita ja voita ja punaista maitoa. Miehet kuolivat viisikymppisenä sydäninfarktiin. 

Tämä on toki totta, mutta alueelliset erot ovat aika isot eli Länsi-Suomessa tilanne ei ollut läheskään nin paha kuin Itä-Suomessa.

Vierailija
75/131 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkkuja on saatavilla halvalla ja paljon verrattuna noihin aikoihin. Kun mitataan, paljonko kaloreita saa ostettua vaikka kymmenellä eurolla, karkki ja muu mättö on tässä suhteessa jo halvempaa kuin moni "kunnon ruoka". Kun raha ei riitä moneen muuhun mielihyvää tuottavaan asiaan, on herkuttelu helppo ja halpa dopamiinin lähde.

Köyhässä perheessä herkkujen syöttäminen on myös halpa tapa ilahduttaa lapsia. Mässypussiin raha kuitenkin useimmiten riittää, vaikka lintsin reissuun tai uusiin vaatteisiin tai muksun vinkumiin trendileluihin ei.

Olen ollut lapsi 2000-luvulla, ja tuntui, että nimenomaan vähäosaisimpien kavereideni kaapissa oli aina karkkia, limsaa ja muita herkkuja, ja niitä sai myös vapaasti ottaa. Kivaltahan se silloin lapsena tuntui, mutta nyt aikuisena aika iso prosentti näistä kavereista on ylipainoisia ja moni kamppailee painonhallinnan kanssa (jojoilee tai yrittää laihtua siinä onnistumatta).

Vierailija
76/131 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

75 lisää vielä, että itse muutin aikuisiällä Lappiin täysin perämetsään pieneen kuntaan. Tämä on juuri niitä paikkoja, jossa joka tien varressa on vähintään yksi kuolinpesän autio röttelö. Uskoisin, että ei täällä montaa kovin varakasta asu. Minulle kävi niin, että laihduin tänne muuttaessa normaalipinon sisällä ennestään, koska täällä ei ole mitään vaihtoehtoa itse kokkaamiselle, ja kaikkia ruokiakaan ei lähikaupasta saa. Pari ravintolaa, mutta niiden tarjontaan kyllästyi nopeasti. Etelässä tuli jatkuvasti haettua hampurilaista, Subwayta tms. matkalla kotiin töistä, kun oli hirveä nälkä, vaikka vasta oli käyty lounasaikaan sushibuffassa vetämässä koko päivän kalorit.

Keskimäärin täällä kuitenkin väki on pyöreähköä, mikä varmasti johtuu osalla ihan iästä, mutta nähdäkseni etenkin keski-ikäisen ja nuoremman väen kohdalla siitä, että syrjäseudulla hyötyliikuntaa pitää hakemalla hakea, että sitä saisi. Ilmiö on ihan sama Keski-Euroopassa, kaupunkilaiset ovat hoikimpia. Autolla mennään joka paikkaan, ei ole mitään "lähdenpä tästä kävellen kauppakeskukseen pyörähtämään". Itse olen kortiton, joten se on pakottanut liikkumaan. Sähköpyörä ja talvisaikaan heijastimia kuin joulukuusessa.

Vierailija
77/131 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viljat olivat etupäässä täysjyvää!

Vierailija
78/131 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtiin töitä kotitilalla, oltiin ulkona, poimittiin marjoja, sieniä..  Ruoka oli kotona tehtyä ja kaikki kulutettiin mitä syötiinkin, oli marjapuuroa, kiisseliä, soppaa joka päivä, omasta maasta ainekset. Ei ollut älypuhelimia tai nettejä.  Mekin juostiin ulkona aamusta iltaan, kotona käytiin syömässä, leikittiin, pelattiin, uitiin, hiihdettiin, luisteltiin ja vaikka mitä.  Lauantai saunan jälkeen sai limpparia.  Ei meidänkään kylällä tai muissakaan kylissä ollu ylipainoisia lapsia, tai aikuisia. Eikä ollu mt ongelmaisia, tai no yks oli lähikylässä ja toinen kulki kaupungilla, hänkin oli liikaa lukenut. 

Vierailija
79/131 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pottu, leipä, puuro, suolakala ja maito olivat vain ruokina eli nää ruuat joita nykyihmiset pelkää.

Vierailija
80/131 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan oikeasti köyhät ovat yleensä myös tyhmiä. Kun ei tajua tehdä terveellistä ruokaa niin minkäs sille mahtaa.

70-luvulla ei myyty sipsejä ja muita ultraprosessoituja ruokia oikeastaan ollenkaan. Leipäkin ostettiin leipomosta tai leivottiin itse.

Kyllä oli 70' oli kalapuikkoja, roiskeläppäpitsaa, sipsejä, limuja, lihapiirakoita yms. Niitä vaan ostettiin harvoin.

Jaa. 80-90 luvulla yläasteella ei muuta mätetty kuin grillillä ja irtokarkkia.