Miten köyhillä on varaa olla lihavia?
Lihavan ihmisen energiankulutus on helposti 2- tai 3-kertainen normaalipainoiseen verrattuna, osalla sitäkin suurempi. Fysiikan lakeja ei voi kiertää: Mitä vähemmän painaa, sitä vähemmän ruokaa tarvitsee jotta paino ei laskisi. Ja peruskoulun matematiikan perusteella on selvää, että mitä vähemmän ruokaa syö, sitä pienemmillä kauppalaskuilla selviää.
Miten niin monella köyhällä on varaa pitää liikakiloistaan kiinni? Laihtuminen ja sen jälkeen normaalipainoisena pysyminen tulisi paljon halvemmaksi.
Kommentit (477)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska makaroni, lenkkimakkara ja voipaketti ovat paljon halvempia kuin valikoima monipuolisia kasviksia ja hedelmiä, ja laadukas liha ja kala.
Ainakin kasviksia saa halvalla, samoin aina jokin hedelmä on tarjousessa. Mutta ihmiset eivät välttämättä pidä terveellisestä ruoasta, kuten vaikkapa porkkanoista, kaalista, sipuleista jne.
Itse en syö lihaa juurikaan, mutta sitä vastoin aika paljon kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Bmi on noin 18.
Minä syön ainakin 5 kg kasviksia viikossa, puhdasta lihaa, kalaa, puhtaita maitotuotteita ja juustoa joskus, marjoja harvoin, hedelmiä nolla. Ei mitään herkkuja eikä teollista pskaa. Painoindeks
En syö koskaan leipää enkä juo kahviakaan. Syön kaksi kertaa päivässä ja aina 90% kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
Monella lihavalla voi olla myös elämänhallintaongelmia tai mielenterveysongelmia. Se vaikeuttaa laihduttamista. On helpompi maata kotona ja tilata foodoraa kun kävellä kauppaan.
On myös helpompaa ostaa valmisruokaa ja muita prosessoituja ruokia ja eineksiä kun taas alkaa pilkkomaan keräkaalia tai keittämään porkkanoita.
Itselläni ei ole kokemusta lihavuudesta mutta mt-ongelmista kyllä. Kun mieli ei voi hyvin, se näkyy myös kehossa. Voi näkyä monella tapaa. Itselläni se näkyi liikunnan ylikorostamisena ja ortorektisena käytöksenä.
Monet terveelliset ruuat eivät kylläkään ole kalliimpia kuin epäterveelliset. Varsinkaan nykyään. Karkkipussi, limupullo ja sipsipussi dipillä maksaa jo melkein 20€. Tuolla rahalla saisi ihan hyvin ostettua kasviksia ja jauhelihaa tai kanaa.
Se on se että kyllähän sitä terveellisesti söis mutta sitä pitäis valmistaa myös .. eikä kovinkaan moni ole siitä pätkääkään kiinnostunut. Kun paljon pitäis tehdä epämiellyttäviä asioita niin ei ne väkisin miellyttäväksi muutu
Vierailija kirjoitti:
Lihavilla ei ole itsekuria mitä tulee ruokaan. Sama kun kysyisi miksi alkoholisti käyttää vuokrarahansa viinaan.
Niin siis mikä sulla oli se kysymys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sokeria ja rasvaa? Minä en syö sokeria muuta kuin sokeroimattomissa marjoissa luontaisesti."
No voi elämä! Älä syö! Ketään ei kiinnosta sun syömises. Ihan yleisellä tasolla tässä vinkkailin tuolle, joka harmitteli, ettei tiukkaan budjettiin mahdu herkut. Jos joskus tekee mieli herkkuja leivonnaisten muodossa, tuollainen perinteinen rasva-sokeri-kanamuna-jauho leipominen ei ole erityisen kallista.
Itse asiassa hirmuisen monia täysin ventovieraitakin kiinnostaa lähinnä vain se mitä syön. Kaikkien mielestä syön väärin, ihan sama mitä syön tai en söisi mitään. Eräs lääkäri sanoi että jos syö puoli kiloa porkkanaa päivässä, ei muuta jaksa syödäkään. Heti kohta hoitaja sen tyrmäsi sanoen että hiilihydraatteja pitää ihmisen syödä eniten, leipää, puuroa, kevyttuotteita, herkkuja ja hed
Tämä tämä tämä! Minäkin olin nuorena tyttönä laiha ja aina sain kuunnella että syö enemmän ku oot noin surkean laiha, mene lääkäriin jne. Opettajat ja sukulaiset, ventovieraat kadulla, kaikki arvosteli ja valitteli kuinka laiha olen. Sitten synnytin lapsen, aikuisena, ja siitä alkoi lihominen vaikka liikuin paljon. Heti alkoi huomauttelu että onpas tullut painoa jne. Lihoin lisää, laihduin, lihoin lisää. Kilpirauhanen oli synnytyksen jälkeen lakannut toimimasta. Nyt pysytään tässä painossa. Minua on arvostelleet kärkkäimmin naiset jotka jojoilleet koko ikänsä, naiset jotka koko ikänsä olleet hyvin alipainoisia, hyvin ylipainoiset miehet, normaalipainoiset. Jokainen voisi katsoa peiliin. Jatkossa aion kysyä jokaiselta että millä kilomäärällä turpa pysyy kiinni eikä minun tarvitse kuunnella arvostelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakointi on vähentynyt. Kasarilla oli tapana tupakoida töissäkin monta tupakkaa päivässä ja se paranti työtahtia ja fiilistä. Helposti meni askikin päivässä. Nykyään ihmiset ei polta ja ovat lihavia. Tupakka pitää hoikkana.
Tämä "tupakka pitää hoikkana" on kyllä joku urbaanilegenda, jota ylensyövät tekosyyksi ahmimiselleen esittävät. Perustuu kaiketi harhaiselle ajatukselle, että kaikki haluavat luonnostaan ylensyödä ja kukaan ei luonnollisesti tunnista, milloin on syönyt riittävästi. Ruokahalu on pohjaton...
Tupakoinnin lopettaneilla painonnousu on aika yleistä. Lopettaminen paljastaa usein kilpparin vajaatoiminnan, tupakointi kiihdyttää sitäkin kuten myös hillitsee nälkää. Aika moni pysyttelee laihana kahvi ja tupakka-dieetillä, olo on tosin sen mukainen.<
Vai sellaisia faktoja. Kuinkahan tutkittuun tietoon nuo perustuvat? Tuskin mihinkään.
Tupakoinnin lopettaneiden painonnousua saattaisi parhaiten selittää se, että yksi addiktio korvataan toisella. Eli syödä mussuttamalla. Sielullinen asia.
Toki tupakoinnin lopettaminen kannattaa aina.
Vierailija kirjoitti:
Lihavilla ei ole itsekuria mitä tulee ruokaan. Sama kun kysyisi miksi alkoholisti käyttää vuokrarahansa viinaan.
Moni lihava syö harvoin, on kiireinen töissä, ei ehdi syömään. Syö sitten illalla ison annoksen ja sammuu yöunille heti kohta. Minusta on aika hyvä itsekuri jos voi olla syömättä työpäivän ajan.
Vierailija kirjoitti:
Läskivero olisi hyvä asia yhteiskunnan kannalta. Maksetaanhan alkoholista ja tupakastakin veroa.
Kyllä, samaa mieltä olen ollut jo kauan. Veroa rasvalle, sokerille ja suolalle reilusti, minkä määrän tuote noita sisältää. Tulisi hedelmät ja vihannekset esim. suhteessa edullisemmiksi.
Minäkin olen ihmetellyt sitä, kun useinmiten esim. tv:ssä haastattelussa pyöreähkö ihminen puhuu köyhyydestä. Mitä mahtanee sitten syödä, että pyöreys säilyy.
"Vai sellaisia faktoja. Kuinkahan tutkittuun tietoon nuo perustuvat? Tuskin mihinkään.
Tupakoinnin lopettaneiden painonnousua saattaisi parhaiten selittää se, että yksi addiktio korvataan toisella. Eli syödä mussuttamalla. Sielullinen asia.
Toki tupakoinnin lopettaminen kannattaa aina."
https://www.kaypahoito.fi/nix01822
Nikotiini kiihdyttää aineenvaihduntaa
https://www.terve.fi/artikkelit/kilpirauhasen-vajaatoiminta-harvinaisem…
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen ihmetellyt sitä, kun useinmiten esim. tv:ssä haastattelussa pyöreähkö ihminen puhuu köyhyydestä. Mitä mahtanee sitten syödä, että pyöreys säilyy.
Etkö ole tajunnut? Makaroni ja makkara on halpaa ja ravintoköyhää ja ruokajonossa ei hirveemmin myöskään oikeaa ruokaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi köyhällä ei ole varaa mennä ja harrastaa. Hän istuu kotona, jolloin energian kulutus laskee reilusti
Käy vaan lenkillä ja ulkoilemsaa ihan niinkuin muutkin työssäkäyvät. Köyhyys ja laiskuus kulkevat käsi kädessä ja meidän yhteiskuntamme on mahdollistanut sen. Aikanaan köyhä teki työtä valtavasti asuakseen ja syödäkseen.
Käveleminen ei paljon kaloreita kuluta, varsinkaan jos sitä on harrastanut vähänkin pidempään. Kroppa tottuu siihen ja kulutus vähenee. Perus fysiologiaa mutta nämä on liian monimutkaisia juttuja palsta-ameeballe
Olin parin kuukauden kesäkeikalla, töissä jossa tuli käveltyä 5- 10 kilometriä päivässä. Pukuhuoneesta eräille työpisteille oli
Kyllä, työmaan ruokalan ruuat oli tosi hyviä salaatteineen ja leipineen ja kyllä tuli syötyä niin että kotona söin vain leipää ja laihduin sen kilon viikossa ja se kilometrien kävelykin ehkä auttoi laihtumaan. Ymmärrän täysin että kun on pakko syödä halvalla niin ei pysty välttämättä syömään niin monipuolisesti kun pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läskivero olisi hyvä asia yhteiskunnan kannalta. Maksetaanhan alkoholista ja tupakastakin veroa.
Ruoasta maksetaan veroa. Mutta alkoholismista ei kukaan maksa veroa eikä nikotiiniriippuvuudesta tai keuhkosyövästä. Miksi läskistä pitäisi. Logiikkasi ontuu.
Alkoholin ja tupakan verotus on ihan korkeampaa kuin ruuan. Lisäksi alkoholia ja tupakan ostoa on säännöstelty. Jos suklaalevy maksaisi 11e ja sitä voisi ostaa vain tiettyinä aikoina, nousiko läskit kapinaan?
Tupakoinnin ja alkoholin haitoista yhteiskunta saa edes jotain takaisin. Läskit taas kuormittaa terveydenhuoltoa eikä ruuan alvi siihen paljoa auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni lihava syö harvoin, on kiireinen töissä, ei ehdi syömään. Syö sitten illalla ison annoksen ja sammuu yöunille heti kohta. Minusta on aika hyvä itsekuri jos voi olla syömättä työpäivän ajan.
Mulla on suurin piirtein tuollainen dieetti stressissä. Ei vaadi mitään itsekuria, kun stressaantuneena ruoka ei maistu. Viime stressiputkessa laihduin 5 kiloa. Jos syö kerran päivässä, silloin syö yleensä liian vähän. Sillä ei ole mitään merkitystä syötkö kalorisi illalla vai aamulla.
Halvin einespaska myös lihottaa eniten. Tästä on pitkältä ajalta havaintoja ja seurantaa esim. USAsta.
Ei olekaan, jokainen liikalihava on taloudellisesti ihan turvassa ja jos väittää muuta, voi hänet leimata valehtelijaksi.
Jämpti.
Tulin vain kertomaan siitä urbaanista legendasta, ystävättärestäni, joka juoksee cooperissa 3200m, treenaa KOVAA päivittäin, laskee kaikki kalorit eikä IKINÄ syö mitään moskaa, mutta painaa 120kg... Siltä varalta, ettei tämä myyttinen olento ole jo nostettu esiin ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Tulin vain kertomaan siitä urbaanista legendasta, ystävättärestäni, joka juoksee cooperissa 3200m, treenaa KOVAA päivittäin, laskee kaikki kalorit eikä IKINÄ syö mitään moskaa, mutta painaa 120kg... Siltä varalta, ettei tämä myyttinen olento ole jo nostettu esiin ketjussa.
Lihasmassakin painaa. Olin kovimpien treenikausien aikana 124-kiloinen. En silti ollut lihava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihasmassakin painaa. Olin kovimpien treenikausien aikana 124-kiloinen. En silti ollut lihava.
Ja varmastikin juoksit cooperissa päälle 3000, eiks juu?
Vierailija kirjoitti:
Syömme moskaa.
Mielelläni autan teitä yksinkertaisia palstalaisia.
Tämä. Miten voikin tehä noin tyhmän aloituksen?
Ei,,kun se on just toisin päin: mitä läskempi ihminen, SITÄ VÄHEMMÄN ruokaa ! Mun NS työpaikal on muutama todella lihava henkilö. Just viime ma aloitti eräs tosi lihava. Aluksi ei kuulunut mitään, mut eilen sitä juttua riitti ! Kun joku luki meidän sääntöjä, se vaan nauroi niille, eikä kuunnellut yhtään. Ja ruokaa lappaa paljon kaikki lihavat siellä. Loppua ei näy ! Hävettää. Ja just heille pitää olla eniten liikuntaa siellä. Kaikkein eniten. Eräskin TS o vaan lihonnut entisestään !!!!!!!! TS on siis tekosokea. Ihan en usko siihen, et se ei mukamas näe, ku sil o silmälasit, mitä oikeilla sokeilla ei voi olla. Eikä sillä oo niitä sokeille henkilöille olevia NS aurinkolaseja, joista ne oikeat sokeat tunnistaa. Ja tää TS luultavasti on uhannut hakata mut tai jotakin TÄÄLLÄ !!!!!!! Eihän mul oo mitään nimimerkkiä, mistä mut vois tunnistaa, eikä muutakaan. En tiiä, miten köyhillä on sitten varaa olla niin lihavia.....he ovat laiskoja, syövät roskaruokaa koko ajan, eivät liiku............