Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten köyhillä on varaa olla lihavia?

Vierailija
16.08.2025 |

Lihavan ihmisen energiankulutus on helposti 2- tai 3-kertainen normaalipainoiseen verrattuna, osalla sitäkin suurempi. Fysiikan lakeja ei voi kiertää: Mitä vähemmän painaa, sitä vähemmän ruokaa tarvitsee jotta paino ei laskisi. Ja peruskoulun matematiikan perusteella on selvää, että mitä vähemmän ruokaa syö, sitä pienemmillä kauppalaskuilla selviää. 

Miten niin monella köyhällä on varaa pitää liikakiloistaan kiinni? Laihtuminen ja sen jälkeen normaalipainoisena pysyminen tulisi paljon halvemmaksi.

Kommentit (477)

Vierailija
341/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska makaroni, lenkkimakkara ja voipaketti ovat paljon halvempia kuin valikoima monipuolisia kasviksia ja hedelmiä, ja laadukas liha ja kala. 

Ainakin kasviksia saa halvalla, samoin aina jokin hedelmä on tarjousessa. Mutta ihmiset eivät välttämättä pidä terveellisestä ruoasta, kuten vaikkapa porkkanoista, kaalista, sipuleista jne.  

Itse en syö lihaa juurikaan, mutta sitä vastoin aika paljon kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Bmi on noin 18. 

Minä syön ainakin 5 kg kasviksia viikossa, puhdasta lihaa, kalaa, puhtaita maitotuotteita ja juustoa joskus, marjoja harvoin, hedelmiä nolla. Ei mitään herkkuja eikä teollista pskaa. Painoindeksi 30.

Syöt liian paljon. 

Vierailija
342/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miksei saa todeta että kengät ei ole ilmaisia? Ei kauaa lenkkarit kestä ahkeraa kävelyä ja ihan mitä tahansa kenkiä ei viitsi ostaa kun ei ole hyvät kävellä. 40 euron lenkkarit on parissa kuukaudessa jo aika kulahtaneet. Köyhälle on iso raha ostaa koko ajan uusia kenkiä. Ehkä on vaikea ymmärtää mitä vauhtia kengät kuluu jos itse liikkuu paljon esimerkiksi autolla ja vain jotkut lenkkeilyt ilman autoa."

Itse kävelen vähintään kahdet kengät vuodessa roskiskuntoon, yhdet kesä- toiset talvikaudella. Yritän ostaa alennuksista, mutta kyllä niissäkin sellaiset kengät, jotka kestävät edes puolisen vuotta päivittäistä käyttöä, maksavat vähintään 40-50 e/pari. 

V1tuttaa tämä nykyajan meininki, ettei mitään tehdä kestämään edes yhtä kokonaista vuotta. Muistan, että vielä 2000-luvun puolivälissä minulla oli juoksukengät, jotka kestivät monta vuotta 4-5 lenkin viikkotahtia. Olivat vielä todella hyvän malliset, yht

Mua vituttaa just sama asia ja hienoa että kerroit ton ääneen tänne. Haluan vittuuntua tosta kenkäasiasta lisää. Mua vitutti asia niin paljon, kun ostin satasen lenkkarit ja oli hyvät jalassa juu, mut juoksin ne muutamassa kuukaudessa puhki, niin arvaa kiinnostiko ostaa uusia tilalle. Ei. Kalliiksi tulee juoksuharrastus jos vuodessakin pitää maksaa satanen tai parisataa euroa. Silloin pitää vain lopettaa juokseminen ja ostelu.

Juoksin ne paskat ihan totaalisen puhki ja nykyään ei muuten pikaliimatkaan pidä mitään. Olen jopa teipannut ilmastointiteippiä lenkkareiden ympäri, että olen päässyt juoksemaan. Täyttä paskaa. Kaikki on sellaista paskaa, että pitäisi lopettaa kaiken ostaminen kokonaan. Huvittavinta on aina kun köyhille neuvotan menemään lenkille. Se ei maksa mitään. Paskat. Sanon että joku karateseuran treenitkin maalaiskylällä on edullisempi hararstus kuin omatoiminen lenkkeily. Se on varmasti jotain 50e kausimaksu ja kolmesti viikossa treenit. Juoksemisen ei pitäisi olla useiden satasten harrastus.

Onneksi löytyi kellarista vanhat lenkkarit just 2002 opiskeluaikana ostetut. Ovat kestäneet nyt yli vuoden lenkkeilyä ja tuntuu  yliluonnolliselta jopa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti einekset ja valmisruoat ovat hiton kalliita, mutta esimerkiksi kanankoivet ovat paljon halvempia kuin rintafileet ja niissä on rasvaa enemmän. Samaten rasvaisempi jauheliha on halvempaa kuin vähärasvainen jauheliha. Rasvaisempi jugurtti on halvempaa kuin vähempirasvainen. Maustetut sokerijugurtit vasta halpoja ovatkin maustamattomiin verrattuna.  Ruokakerma, joka on todella epäterveellistä, on paljon halvempaa kuin kuohukerma, joka ei sekään ole mikään laihdutustuote, mutta parempaa ravintoa kuitenkin kuin ruokakerma. Valkoiset viljatuotteet ovat halvempia kuin täysjyvätuotteet. Valkoinen sokeri on halvempaa kuin terveelisemmät ruokosokerit. Sokeroidut murot ovat halvempia kuin sokeroimattomat täysjyvämurot. Ja niin edelleen.

Ja köyhä ostaa halvinta, koska muuhun ei ole varaa.

Vierailija
344/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kait ne epäterveelliset ruoat ja välipalat on edullisempia kuin laadukkaat ja ravitsevat raaka-aineet.

Hapankaali on herkullista, halpaa ja terveellistä.

Ja pakastekasvikset.

Vierailija
345/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihottavat ruuat ovat halvempia. Toiseksi köyhällä ei ole varaa mihinkään maksulliseen liikuntaan, tuskin edes uimahallikäyntiin.

Eläessäni en ole missään maksullisessa liikunnassa käynyt ja ihan hoikka 65-vuotias olen.

Tai ole, uimahallissa olen lasten kanssa käynyt paljonkin, kun vielä eivät yksin päässeet. Lähinnä oli seisoskelua altaan reunalla.

Mutta lihavuuden syy ei tosiaankaan ole maksullisten liikuntamahdollisuuksien puute. Ihan suorastaan naurattaa tämä läskien tekstien suoltaminen.

Etkä ole munaakaan saanut tai oppinut sosiaalisia käytösnormeja. Vaikutat kieltämättä tosi katkeralta kusipäältä :)

Mitä sun äitis ja isäs sanois tollasesta käytöksestä? Käyttäydyt kuin joku koulukiusaaja. 

Vierailija
346/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein just kolmeksi päiväksi ruokaa. Kanapaloja 4€, wokkivihanneksia 1,70€, neljä perunaa 0,50€, sipuli 0,30€, öljyä ja voita vähän, kuohukermaa 1,25€, paljon mausteita. Hinta yhteensä noin 8€ ilman mausteita, joita käytän paljon. Lisukkeeksi porkkanaraastetta 500g ja raejuustoa 1/2 purkkia yhteensä noin 1,75€. Juomaksi vettä hanasta. Tässä siis kaksi lämmintä ateriaa päivässä eli kuusi annosta. Ei sisällä aamu-eikä iltapalaa eikä välipaloja. Eli noin 3€/päivä pääruoasta. Tekee jo satasen verran kuukaudessa jos syö aina samaa. Mutta kuka jaksaa aina samaa syödä. Koskaan et voi herkutella, ostaa juomia, käydä ulkona syömässä, jos aiot syödä myös "palat". 

No ihan peruselämää. Käykö joku joka kuukausi ulkona syömässä? No ilmeisesti sitten. Meillä on kahden aikuisen ja kolmen lapsen perhe, eikä meillä ainakaan syödä ulkona kuukausittain.

Sokeria ja rasvaa? Minä en syö sokeria muuta kuin sokeroimattomissa marjoissa luontaisesti. 

Vierailija
347/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin lihava rikas, tai ainakin hyvin toimeentuleva. Emme juurikaan katsoneet ruuan hintaa, ostimme mitä halusimme. Pidin mm. possun sisäfileestä ja  kaikesta kanasta. Paljon vihanneksia ja ei perunoita. Mutta paljon kaikkea höttöä ja mättöä. Suurin kalorimäärä tuli lipittämästäni viinistä, vaikka kuivaa valkkaria olikin. En liikkunut. 

Päätin laihtua. En lisännyt liikuntaa, lopetin ylimääräiset kalorit. 20 kiloa lähti ruokavaliota ja viinin kittausta vaihtamalla.

Jouduin köyhyyteen. Syön mitä sattuu, kunhan on halpaa ja kittaan kotikura viiniä. Olen lihonut 30 kiloa.

Eipä tuo porsaanlihakaan paras vaihtoehto ole. Rasvaista lihaa. 

Vierailija
348/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska makaroni, lenkkimakkara ja voipaketti ovat paljon halvempia kuin valikoima monipuolisia kasviksia ja hedelmiä, ja laadukas liha ja kala. 

Ainakin kasviksia saa halvalla, samoin aina jokin hedelmä on tarjousessa. Mutta ihmiset eivät välttämättä pidä terveellisestä ruoasta, kuten vaikkapa porkkanoista, kaalista, sipuleista jne.  

Itse en syö lihaa juurikaan, mutta sitä vastoin aika paljon kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Bmi on noin 18. 

Minä syön ainakin 5 kg kasviksia viikossa, puhdasta lihaa, kalaa, puhtaita maitotuotteita ja juustoa joskus, marjoja harvoin, hedelmiä nolla. Ei mitään herkkuja eikä teollista pskaa. Painoindeksi 30.

Syöt liian paljon. 

Vasta sanoi joku että syön liian vähän. Leipää pitäisi syödä joka aterialla. En syö ollenkaan. Kumpi teistä on oikeassa? 

Vierailija
349/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti einekset ja valmisruoat ovat hiton kalliita, mutta esimerkiksi kanankoivet ovat paljon halvempia kuin rintafileet ja niissä on rasvaa enemmän. Samaten rasvaisempi jauheliha on halvempaa kuin vähärasvainen jauheliha. Rasvaisempi jugurtti on halvempaa kuin vähempirasvainen. Maustetut sokerijugurtit vasta halpoja ovatkin maustamattomiin verrattuna.  Ruokakerma, joka on todella epäterveellistä, on paljon halvempaa kuin kuohukerma, joka ei sekään ole mikään laihdutustuote, mutta parempaa ravintoa kuitenkin kuin ruokakerma. Valkoiset viljatuotteet ovat halvempia kuin täysjyvätuotteet. Valkoinen sokeri on halvempaa kuin terveelisemmät ruokosokerit. Sokeroidut murot ovat halvempia kuin sokeroimattomat täysjyvämurot. Ja niin edelleen.

Aamen!

Vierailija
350/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Näytä mulle ylipainoinen, joka kävelee tunnin reippaasti joka päivä."

👋 Täällä on yksi. Useimpina päivinä kävelen vähintään 2 tuntia siihen tahtiin, että tulee kunnolla hiki. Mutta reipaskaan kävely ei kuluta kuin n. 300 kcal/tunti, niin hyöty on aika nopeasti syömisillä nollattu.

Vierailija
351/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein just kolmeksi päiväksi ruokaa. Kanapaloja 4€, wokkivihanneksia 1,70€, neljä perunaa 0,50€, sipuli 0,30€, öljyä ja voita vähän, kuohukermaa 1,25€, paljon mausteita. Hinta yhteensä noin 8€ ilman mausteita, joita käytän paljon. Lisukkeeksi porkkanaraastetta 500g ja raejuustoa 1/2 purkkia yhteensä noin 1,75€. Juomaksi vettä hanasta. Tässä siis kaksi lämmintä ateriaa päivässä eli kuusi annosta. Ei sisällä aamu-eikä iltapalaa eikä välipaloja. Eli noin 3€/päivä pääruoasta. Tekee jo satasen verran kuukaudessa jos syö aina samaa. Mutta kuka jaksaa aina samaa syödä. Koskaan et voi herkutella, ostaa juomia, käydä ulkona syömässä, jos aiot syödä myös "palat". 

No ihan peruselämää. Käykö joku joka kuukausi ulkona syömässä? No ilmeisesti sitten. Meillä on kahden aikuisen ja kolmen lapsen perhe, ei

Meilläkään ei käytetä sokeria. Siis ei lisätä sitä mihinkään. Ja koitetaan niitä tuotteita välttää mihin on lisätty. Ku tähän tottuu nii kaikki maistuu hiton makeelta. :D

Vierailija
352/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihava ei voi olla oikeasti köyhä. Vähävarainen toki mutta laittaa kaikki ne vähäisetkin varat herkkuihin ja siksi ei jää rahaa muuhun.

Tavallaan ymmärrettävää koska vvoi olla vähävaraisen ainoa nautinto. Mutta toisaalta ei sitä vaurastuta jos kaikki rahat menee herkkuihin.

Tuo että "terveellinen ruoka kallista" on naurettava tekosyy. Ihan kuin pitäisi olla pelkkää lohta ja naudan sisäfilettä. Esim juurekset, perunat jne halpoja ja terveellisiä.

Ei kukaan pärjää pelkillä juureksilla. 

Vähän proteiinia saa mukaan vaikka nakkipaketista. Ei ole kallista eikä proteiinia tarvi valtavia määriä. Yksi nakkipaketti riittää 3-4 henkilön ateriaan.

Ihmisillä on nykyään joku kumma proteiini pakkomielle. Lihaa ei todellakaan tarvitse joka aterialle ja hirveitä määriä. Joka aterian ei tarvitse myöskään sisältää maidon proteiinia, eli ruokia ei tarvitse kuorruttaa kermoilla ja juustoilla, eikä välipalojen tarvitse olla rahkaa. Varsinkin, kun harvassa on ne todella raskasta työtä tekevät tai rankasti urheilevat. Suurin osa istuu päivät perseellään ja runsas/ raskas syöminen on vain tapa. 

Vierailija
353/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos syöt runsasenergistä ruokaa, niin syöt sitten vain vähemmän. Tulee nälkä sä vingut, mutta se on tunne jonka kestää. Kun elimistö saa tarvittavan energiansa, niin ei se nälkään kuole. Sä voit elää vaikka triplajuusto-pekoni-pepperoni -pizzalla niin, ettet syö mitään muuta. Mutta se voi toki tarkoittaa sitten sitä, että 1 slice päivässä ja sillä on pärjättävä, kun kalorit tuli jo saaduksi.

Vierailija
354/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöt liian paljon.&n

En mä ainakaan syö leipää joka aterialla. :o 

Miksi pitäisi?

Vierailija
355/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin lihava rikas, tai ainakin hyvin toimeentuleva. Emme juurikaan katsoneet ruuan hintaa, ostimme mitä halusimme. Pidin mm. possun sisäfileestä ja  kaikesta kanasta. Paljon vihanneksia ja ei perunoita. Mutta paljon kaikkea höttöä ja mättöä. Suurin kalorimäärä tuli lipittämästäni viinistä, vaikka kuivaa valkkaria olikin. En liikkunut. 

Päätin laihtua. En lisännyt liikuntaa, lopetin ylimääräiset kalorit. 20 kiloa lähti ruokavaliota ja viinin kittausta vaihtamalla.

Jouduin köyhyyteen. Syön mitä sattuu, kunhan on halpaa ja kittaan kotikura viiniä. Olen lihonut 30 kiloa.

Jos nyt joku ei tiedä, että porsaan sisäfilee on vähärasvaista, niin jo on kellarissa elänyt. Possun sisäfileessä on rasvaa per 100 grammaa, noin 4,5 grammaa. Eli kovin on vähärasvaista. 

Vierailija
356/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvi oll järjen jättiläinen ymmärtääkseen vastauksen. Köyhä lihoo kun syö epäterveellistä roskaruokaa, joka on halpaa. Makkaraa ja pottuja tulee syötyä aika usein. Köyhälle myöskin syönti on ainut ilo elämässä koska muuhun ei ole varaa. Ei ole varaa harrastuksiin ja matkusteluun. Itse lopetin tanssiharrastuksen. Oli mieluinen, mutta nostivat kausimaksua. 

Usassa ihmiset syön dollarin burgereita koska kananmunat maksaa 12 dollaria. Se burgeri on valmiiksi tehty, sen kun syöt pois. Kananmunia varten tarvitsee sähköä joka maksaa 42 senttiä kilowattitunti. Yhden esimerkin mainitakseni.

Miksi sitä silti pitää syödä yli tarpeen sitä ruokaa? Painetaan toistasataa kiloa, vaikka on rahat tiukilla?

No lue näitä kommentteja niin selviää.

Vierailija
357/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt joku ei tiedä, että porsaan sisäfilee on vähärasvaista, niin jo on kellarissa elänyt. Possun sisäfileessä on rasvaa per 100 g

Josta tyydyttynyttä...?

Ite suosisin kyllä kanaa ja kalaa.

Vierailija
358/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuus ei johdu ruoasta. Selkeä asia.

Vierailija
359/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihottavat ruuat ovat halvempia. Toiseksi köyhällä ei ole varaa mihinkään maksulliseen liikuntaan, tuskin edes uimahallikäyntiin.

Mihin maksullista liikuntaa tarvitaan? Kävelemällä ja pyöräilemällä säästää bussikuluissa ja netti on täynnä videoita joiden mukana voi jumpata kotona. 

Tätä on kanssa hiukan ihmetellyt. Enkä niin hiukankaan vaan paljon. Ylös ulos ja liikenteeseen jos ei ole nilkkavammoja tai muita rajoitteita.

Vierailija
360/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöt liian paljon. 

Kasviksia? Syön suositusten mukaan lähes 800g päivässä. Nytkö on tultu tähän että jos syö liikaa kasviksia lihoo ylipainoiseksi? Tätä en vielä ollut kuullutkaan 😂. Ai että täällä on maailman viisaimmat taas neuvomassa.