Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten köyhillä on varaa olla lihavia?

Vierailija
16.08.2025 |

Lihavan ihmisen energiankulutus on helposti 2- tai 3-kertainen normaalipainoiseen verrattuna, osalla sitäkin suurempi. Fysiikan lakeja ei voi kiertää: Mitä vähemmän painaa, sitä vähemmän ruokaa tarvitsee jotta paino ei laskisi. Ja peruskoulun matematiikan perusteella on selvää, että mitä vähemmän ruokaa syö, sitä pienemmillä kauppalaskuilla selviää. 

Miten niin monella köyhällä on varaa pitää liikakiloistaan kiinni? Laihtuminen ja sen jälkeen normaalipainoisena pysyminen tulisi paljon halvemmaksi.

Kommentit (477)

Vierailija
261/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti monet hakevat lohtua ruoasta tai herkuista emotionaaliseen tyhjyyteen elämässään tai kokemiinsa traumoihin ja vastoinkäymisiin. Toiset kokevat nämä asiat hyvin voimmakkaasti, kun taas toiset mennä porskuttavat, eivätkä tunne tarvetta hakea tukea ruoasta, alkoholista, huumeista, lääkkeista tai mistään muustakaan. 

Vierailija
262/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa yksinkertaisen ihmisen yksinkertainen aloitus. Syöty määrä ei ole olennaista vaan syödyn määrän kalorimäärä. Epäterveellinen ruoka on halvempaa. Köyhyys vaikuttaa mielialaan ja voimavaroihin myös. Ei riitä voimat aina parhaisiin valintoihin. Lisäksi krooninen stressi lihottaa tehokkaasti. Kortisolihormoni on yksi tehokkaimmista lihottajista. Muutenkin nykyään ymmärretään lihomista kaiken puolin paremmin ja se ajatellaan sairautena kuten verenpainetauti ym. Kun on kerran lihonut metabolia ei ole normaali. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on taas mentaliteetti että köyhille pitäs käydä kaikki .. mitä sitä vaikka kengät olis liian kapeita tai muuten epäsopivia väkisin vain... Koska eihän köyhällä ole mtn väliä . Kaikilla ei todellakaan ole varaa säästää

Vierailija
264/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kait ne epäterveelliset ruoat ja välipalat on edullisempia kuin laadukkaat ja ravitsevat raaka-aineet.

No ei todellakaan ole. Ihmiset eivät vain viitsi laittaa kunnollista kotiruokaa. Valmisteiden, välipalojen yms. käyttö maksaa paljon enemmän kuin itsetehty kotiruoka. 

Ei kyse ole viitsimisestä. Mietipä tätä: olet köyhä, tilillä 10€ viikon ruokiin. Hyvin tavallinen tilanne monella köyhällä. Ostatko sillä rahalla sen 7-8€ maksavan kanapaketin ja perunoita kilon vai pussin lihapullia ja makaronia, tarjousmaksalaatikon, pinaattikeiton,  maitopurkin, margariinia ja leipäpaketin, halvimpia hedelmiä, tarjousjogurttia? Kumpaan on kympillä paremmin varaa: 15€/kg lihaan jonka pakkaus hinta 8-9€ vai siihen pieneen 300g pakettiin jonka

Linssit 3€ pkt, pavut samanhintaisia, juurekset vähintään 2€/kg. Siinäpä se kymppi meni. Montako ateriaa syöt tuosta? Saatko riittävästi proteiinia, rasvaa, vitamiineja, kalsiumia? Tuskin 

Vierailija
265/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on persun vaahtopää 

Aloittaja on narsisti. 

Vierailija
266/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on persun vaahtopää 

Aloittaja on narsisti. 

Niin, paha ihminen, joka nauttii kyykyttämisestä, siitä, että asiat on huonosti. Lisäksi on vielä tyhmä. 

Vierailija
267/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhä tiedostaa että hänen ihmisarvonsa on niin matala että tekee osaksi siksi paskoja valintoja.. potkut henkisesti tuntuvat.!!! Heitä halutaan koko ajan syrjiä se vaikuttaa siihen miten he itsensä näkevät.. arvottomina..

Lihava tiedostaa saman tuloluokkaa katsomatta. Pahinta on olla sekä köyhä että lihava!

Ei vaan köyhä, lihava, monisairas ja työtön. Kyllä riittää lyöjiä! Ai että saavat oikein kiksejä siitä vihasta.

Vihataan koska saadaan kiksejä ja oletetaan että kun oikein niitä potkitaan niin kyllä ne tajuaa nyt tuosta laihtua.. kun tajuavat että läskinä ne saa vain haukkuja

En mä ainakaan vihaa. Paras kaverini ja moni ystävä + exiä on ylipainoisia, miksi ihmeessä se mua haittaisi?

Tämmöset itseään dissaavat kommentit ei tee hyvää kenellekään ja muillakin on vaikeaa ja ongelmia kehonsa kanssa. Itse olen kärsinyt mm sekä anoreksiasta ja bulimiasta. Normaalipainosta ja näennäisestä "hyvinvoinnista" huolimatta mullakin on ongelmia, en vaan tee niistä muidenkin ongelmia. Muiden painot ei kiinnosta enkä niihin kiinnitä huomiota. Mutta itsehän en saa painostani ja kropastani valittaa, koska olen hoikka. Mua on ilmeisesti soveliasta sen takia myös sorsia ja haukkua.

Eniten mua ärsyttää se itsesääli, oman kurjuutensa korostaminen ja jatkuva valitus. Soisin sen rauhan oman kehonsa suhteen ihan jokaiselle, oli paino mikä tahansa.

Oletko sä muutenkin noin aurinkoinen persoona?

Vierailija
268/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kait ne epäterveelliset ruoat ja välipalat on edullisempia kuin laadukkaat ja ravitsevat raaka-aineet.

No ei todellakaan ole. Ihmiset eivät vain viitsi laittaa kunnollista kotiruokaa. Valmisteiden, välipalojen yms. käyttö maksaa paljon enemmän kuin itsetehty kotiruoka. 

Ei kyse ole viitsimisestä. Mietipä tätä: olet köyhä, tilillä 10€ viikon ruokiin. Hyvin tavallinen tilanne monella köyhällä. Ostatko sillä rahalla sen 7-8€ maksavan kanapaketin ja perunoita kilon vai pussin lihapullia ja makaronia, tarjousmaksalaatikon, pinaattikeiton,  maitopurkin, margariinia ja leipäpaketin, halvimpia hedelmiä, tarjousjogurttia? Kumpaan on kympillä paremmin varaa: 15€/kg lihaan jonka pakkaus hinta 8-9€ vai siihen pieneen 300g pakettiin jonka

Näin minäkin syön ja tuo ruoka ei yksistään riitä vai syötkö samaa myös aamu-ja iltapalaksi? Minä en syö aamupalaa mutta lämpimän ruoan kahdesti päivässä ja illalla jotain kevyttä jos nälättää.  Kyllä siihen yhteen pääruokaan pitää saada mahdutettua kaikki ravintoaineet jos näin syö. Ei ole varaa ostaa mitään muuta kuin pääruoka-ainekset. Tylsää pitemmän päälle. Eikä edes kovin halpaa, mausteita menee paljon ja muita lisukkeita (kermaa, kermaviiliä, öljyä, sipulia jne).

Vierailija
269/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on taas mentaliteetti että köyhille pitäs käydä kaikki .. mitä sitä vaikka kengät olis liian kapeita tai muuten epäsopivia väkisin vain... Koska eihän köyhällä ole mtn väliä . Kaikilla ei todellakaan ole varaa säästää

Jos mä ostan sulle sopivat kengät? Mitä ne maksaa, oletko teettänyt jalka-analyysin liikkeessä?

Mikä sitten on tekosyy?

Eikä kukaan sanonut, että minkä tahansa pitäisi käydä.

Vierailija
270/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhä tiedostaa että hänen ihmisarvonsa on niin matala että tekee osaksi siksi paskoja valintoja.. potkut henkisesti tuntuvat.!!! Heitä halutaan koko ajan syrjiä se vaikuttaa siihen miten he itsensä näkevät.. arvottomina..

Lihava tiedostaa saman tuloluokkaa katsomatta. Pahinta on olla sekä köyhä että lihava!

Ei vaan köyhä, lihava, monisairas ja työtön. Kyllä riittää lyöjiä! Ai että saavat oikein kiksejä siitä vihasta.

Vihataan koska saadaan kiksejä ja oletetaan että kun oikein niitä potkitaan niin kyllä ne tajuaa nyt tuosta laihtua.. kun tajuavat että läskinä ne saa vain haukkuja

En mä ainakaan vihaa. Paras kaverini ja mon

No kyllä olen. En ole niitä jotka jatkuvasti jaksais nuolla ihmisten perseitä ja mielistellä mitä ihmissuhteet vaatis. Olen onneks onnistunut tekemään kaiken NS oikein ettei kukaan enää multa vuosiin oo odottanut mtn. Saa olla rauhassa paska eikä kukaan tuu kertomaan kuinka pettynyt mä taas suhun oon tai ei mun rikokset tai muutkaan asiat heilauta liiemmin enää ktn. Voi lakata yrittämästä väkisin

Vierailija
271/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mä ostan sulle sopivat kengät? Mitä ne maksaa, oletko teettänyt jalka-analyysin liikkeessä?

Mikä sitten on tekosyy?

No siis on mulla ihan ok kengät toki niistä on pohjalliset menneet rikki ja pitäis hommata ne uudet siihen ja kun on leveät pomar plus kengät  niin vaikea löytää oikeanlaisia.. lenkkarit multa puuttuu ja syyskengät.. mulla on pohjalliset ihan fysioterapeutilla teetetyt mutta kun ne on tehty tietynlaisiin kenkiin joissa ei sitä tukea tarpeeksi olleet niin ne on sitten liian tukevat mitä jalka tarvisi oikeesti

Vierailija
272/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten rikkailla on varaa olla laihoja. He kun voisivat syödä itsensä helposti hengiltä tai olla yhtä tyhmiä kuin Ap ja hänen aloituksensa.

Vierailija
273/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja auta armias kun menet muuttamaan tapojasi paremmaksi, siitä se ilkkuminen vasta alkaakin jos paino ei putoa heti ja näyttävästi.

"Et tule onnistumaan, ei onnistu tuolla konstilla, syö tätä lääkettä, älä syö sitä äläkä tätä, syömällä tätä laihdut heti, valehtelet et ole syönyt terveellisesti, onpa vähän liikuntaa, ei riitä kahden tunnin lenkki, ei kannata kävellä noin paljon heti alussa, tee pieniä muutoksia ruokavalioon, muutin koko ruokavalion, tee silti pieniä muutoksia, liiku enemmän, liiku vähemmän, syö enemmän, syö vähemmän, syö kaurapuuroa, ei saa syödä liikaa eikä liian vähän, no minkä verran sitten voin syödä, 1800 kcal/pv, 1800 on ihan liikaa, syö 1200 kcal, 1200 on ihan liian vähän, tee pieniä muutoksia, muutin jo koko ruokavalion syön 800g vihanneksia, et voi syödä niin paljon, et osaa arvioida, valehtelet, valehtelet, valehtelet... tässä on mun 3 kk ruokakuitit, kuvat jääkaapista ja aterioista, hirveesti liikaa (pelkkiä kasviksia) mutta se napostelu ja kaljan juonti pitää lopettaa!!! Katso ne kuitit, en osta kaljaa koskaan enkä herkkuja, moni ei osaa arvioida, vähättelee ja valehtelee! 

Siinäpä todellisia kommentteja ja keskustelupätkiä viimeisten kymmenen vuoden ajalta "asiantuntijoiden" kanssa. Lääkäreitä pitkä rivi, ravitsemusterapeutti, hoitajia, kanssaeläjiä, perheenjäseniä. Kaikilla on se yksi ainoa oikea neuvo. Koittakoon kuka tahansa pysyä kärryillä ja toteuttaa neuvoja jotka heiluu ylösalas ja oikealta vasemmalle. Kuitenkaan mikään ei ole toiminut kun aineenvaihdunta ei toimi eikä siihen saa oikeaa lääkettä.

Vierailija
274/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sitten on tekosyy?

No siis on mulla ihan ok kengät toki niistä on pohjalliset menneet rikki ja pitäis hommata ne uudet siihen ja kun on leveät pomar plus kengät  niin vaikea löytää oikeanlaisia.. lenkkarit multa puuttuu ja syyskengät.. mulla on pohjalliset ihan fysioterapeutilla teetetyt mutta kun ne on tehty tietynlaisiin kenkiin joissa ei

Nonni, siinähän se tekosyy tulikin heti. "Kyllä mä voisin muttaku".

Vierailija
275/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Näin minäkin syön ja tuo ruoka ei yksistään riitä vai syötkö samaa myös aamu-ja iltapalaksi? Minä en syö aamupalaa mutta lämpimän ruoan kahdesti päivässä ja illalla jotain kevyttä jos nälättää. Kyllä siihen yhteen pääruokaan pitää saada mahdutettua kaikki ravintoaineet jos näin syö. Ei ole varaa ostaa mitään muuta kuin pääruoka-ainekset. Tylsää pitemmän päälle. Eikä edes kovin halpaa, mausteita menee paljon ja muita lisukkeita (kermaa, kermaviiliä, öljyä, sipulia jne)."

Hyvä ihminen, unohda ainakin ekana ne kermat ja kermaviilit. Aivan turhia kaloreita ja myös turhaa rahan kulua. Lisäksi peittävän ruoan oikean maun ja kaikki maistuu vain kermalle. Ei ihme jos kyllästyttää. Osta d ja kalsium apteekista, tulee paljon halvemmaksi kuin maitotuotteet. Äläkä syö niitä aterialla, koska kalsium heikentää raudan imeytymistä. Menee ihan hukkaan lihan ja kasvisten rauta, kun torppaat ne kermoilla. Sitten ihmetellään, kun ollaan väsyneitä ja jsksamattomia ja kärsitään raudan puutteesta. 

Vierailija
276/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja auta armias kun menet muuttamaan tapojasi paremmaksi, siit

Tää on varmastikin se osa syy miksi jotkut ei lähde siihen rumbaan kun nostetaan oikein tikun nokkaan .. 

Vierailija
277/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole!!!!!! Olen pienituloinen ja en ikinä ole ymmärtänyt tätä väitettä! 

No kyllähän ne monessa tapauksessa on. Esimerkiksi makaronilaatikko. Köyhä tekee sen halvimmasta makaronista ja  jauhelihasta eli normi vaalea makaroni ja rasvaisin sika-nauta jauheliha, varakkaampi tekee sen täysjyvämakaronista ja naudan jauhelihasta. Sama ruoka, köyhän on vaan edullisempi ja epäterveellisempi. Väliin jäävällä rahalla köyhä ostaa jonkun muun päivän ruoan, aamupalan tms. Vaihtoehto ei siis ole laskea, että tuossahan on eroa vaan 1,60 tms. Tuo raha kun kertaantuu kuukauden aikana useaan kertaan ja kokonaissumma on merkitsevä. 

Vierailija
278/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sitten on tekosyy?

No siis on mulla ihan ok kengät toki niistä on pohjalliset menneet rikki ja pitäis hommata ne uudet siihen ja kun on leveät pomar plus kengät  niin vaikea löytää oikeanlaisia.. lenkkarit multa puuttuu ja syyskengät.. mulla on pohjalliset ihan fysioterapeutilla teetetyt m

Miksi se olis joku tekosyy etten halua käyttää itselleni vääränlaisia pohjallisia näihin nykyisiin kenkiin🤦 ne pohjalliset tehtiin silloin useampi vuosi sitten sopimaan ja palvelemaan niitä silloisia kenkiä .. kuinka vaikea joidenkin on ymmärtää mitä tarkoitin. 

Vierailija
279/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos köyhä lihava ihminen saisi enemmän rahaa käyttöönsä, niin todennäköisesti alkaisi vaan syömään enemmän epäterveellistä ruokaan, sen sijaan että alkaisi syömään sitä ''kallista'' terveellistä ruokaa.

Vierailija
280/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Näin minäkin syön ja tuo ruoka ei yksistään riitä vai syötkö samaa myös aamu-ja iltapalaksi? Minä en syö aamupalaa mutta lämpimän ruoan kahdesti päivässä ja illalla jotain kevyttä jos nälättää. Kyllä siihen yhteen pääruokaan pitää saada mahdutettua kaikki ravintoaineet jos näin syö. Ei ole varaa ostaa mitään muuta kuin pääruoka-ainekset. Tylsää pitemmän päälle. Eikä edes kovin halpaa, mausteita menee paljon ja muita lisukkeita (kermaa, kermaviiliä, öljyä, sipulia jne)."

Hyvä ihminen, unohda ainakin ekana ne kermat ja kermaviilit. Aivan turhia kaloreita ja myös turhaa rahan kulua. Lisäksi peittävän ruoan oikean maun ja kaikki maistuu vain kermalle. Ei ihme jos kyllästyttää. Osta d ja kalsium apteekista, tulee paljon halvemmaksi kuin maitotuotteet. Äläkä syö niitä aterialla, koska kalsium heikentää raudan imeytymistä. Menee ihan hukkaan lihan ja kasvisten rauta, kun torppaat ne kermoilla. Sit

Kyllä ihminen rasvaakin tarvitsee. Lihaa, vähärasvaista, syön niin vähän että se ei riitä. Rasva pitää nälkää paremmin kuin joku leipä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän