Miten köyhillä on varaa olla lihavia?
Lihavan ihmisen energiankulutus on helposti 2- tai 3-kertainen normaalipainoiseen verrattuna, osalla sitäkin suurempi. Fysiikan lakeja ei voi kiertää: Mitä vähemmän painaa, sitä vähemmän ruokaa tarvitsee jotta paino ei laskisi. Ja peruskoulun matematiikan perusteella on selvää, että mitä vähemmän ruokaa syö, sitä pienemmillä kauppalaskuilla selviää.
Miten niin monella köyhällä on varaa pitää liikakiloistaan kiinni? Laihtuminen ja sen jälkeen normaalipainoisena pysyminen tulisi paljon halvemmaksi.
Kommentit (477)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska köyhällä ei ole varaa hoikkuutta tukevaan, hyvään, laadukkaaseen ja terveelliseen elämäntapaan.
Niin simppeliä se on. Lumipalloefekti myös.
Monet saattaa jättää sen terveellisen ruuan valitsematta koska se pitäis aina ja joka kerta valmistaa itse.. köyhillä se ei ole valinta vaan käytännön pakko .. aina voi kävellä ja vaikka pyöräillä kyllä mutta jos se ei ole se liikunnan muoto mitä mieluiten tekisi.. yllättävän paljon motivaatioon vaikuttaa jos ei löydy kivoja liikunta vaatteita.. se mistä köyhät löytäis mielekkyyttä ei eroa pohjimmiltaan käytännössä yhtään muista tuloluokista .
Reilusti ylipainoinen kaverini aloittaa vuosittain laihdutuksen. Ostaa kuntosali kortin, treeni- ja ruokavalio-ohjelmat sekä uudet hienot vaatteet. No
Niin ei väitä ettei siihen tarvis myös omaa motivaatiota ja halua .. minä olin liikkuminen nuori ja lapsi meillä kotona oltiin aktiivisia silleen aivan perustasoisesti..mutta ei musta tullu liikkuvaa aikuista.. mä vihaan vihaan vihaan liikuntaa.. ja vihaan ruuanlaittoa.. kun se paino on normista tuplaantunut niin on jo niin pohjalla että jokainen ajatuskin liikunnan aloittamisesta saa ajattelemaan lopullista ratkaisua.
Vierailija kirjoitti:
Stressi nostaa köyhien kortisolitasoja. Kun ne ovat tapissa, on aineenvaihdunta tyystin jumissa. Ei auta, vaikka olisi nutrikuurilla: paino ei laske tapissa olevan kortisolin vuoksi. Stressitasojen pitää laskea merkittävästi, ennen kuin tapahtuu mitään. Se tarkoittaa sitä, että elämään ja toimeentuloon pitää saada varmuutta ja rauhaa.
Aivan samalla tavalla rikkaalla kortisolitaso vaikuttaa painoon. Jos vaikkapa ihmissuhde- tai työrintamalla elämä on yhtä helvettiä ja kortosolitasot tapissa, ei aineenvaihdunta toimi eikä paino ainakaan laske, vaikka treenaisit eliittiklubilla ja söisit ensiluokkaista ravintoa kaikkien taiteen sääntöjen mukaan. Rikas voi toki hankkia avukseen vaikka Orbera-pallon vatsalaukkuunsa vähentääkseen syömänsä ruoan energiaa tehokkaasti. Siitä huolimatta edistystä ei tapahdu, ennen kuin stressitasot putoavat.
Mistä olet tuollaista lukenut? Aku Ankastako? Ikävä tuottaa pettymys, mutta todistusaineisto ei tue teoriaasi: ""The idea is that chronic stress leads to high cortisol levels that drives excess abdominal fat accumulation, but this concept is not supported by evidence," says Rexford Ahima, MD, PhD, director of the Division of Endocrinology, Diabetes, and Metabolism at Johns Hopkins Medicine." https://www.webmd.com/diet/cortisol-belly
Monet ihmiset syövät tottumuksesta, siis hoikatkin ihmiset ja heilläkin on syömiseen liittyviä sairauksia, vaikka se ei ulos näkyisi.
Moni syö aamupalan, kun se kuuluu syödä, vaikka ei väsyneenä yhtään nälätä.
Lounaallekin mennään silloin kuin työaika sallii, eikä silloin kun on nälkä ja nämä ovat juuri niitä hulluja tottumus asioita.
Sitten siellä lounaallakin on pakko syödä kaikki minkä saa, kun siitä kaikesta on kerran mkasettu ja tässä tulee seuraava virhe.
En väitä, miten muiden kuuluu tehdä, voin silti kertoa miten itse teen, olen iäkäs, edelleen hoikka, enkä ikinä kärvistele nälän tunteessa vaikka en a. syö aamupalaa b. en syö töissäkään olleenkaan ja työnikin on osittain fyysistä ja töihin kuljen kesät-talvet vaihteettomalla pyörällä. Aamupalan on vasta töiden jälkeen kotona, kaurapuuro, jossa sitten vähän proteiineja, marjoja ja tyrnijauhetta ja muuta seassa.
Vierailija kirjoitti:
Yli kuukauden nutrikuurit pitää suorittaa lääkärin valvonnassa eli labrassa pitää käydä kuukauden tai parin välein sekä seurata verenpainetta.
Tuo on vanhentunutta tietoa. Nykyään VLCD-ruokavaliolla saa olla 8 viikkoa "omine lupineen".
Jotkut pystyvät itseään hakkaamaan ja pakottamaan liikkumaan.. millä te itteenne hakkaatte riittääkö nyrkki vai lapio
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa kuin makarooniin ja perunaan, joskus ehkä makkaraan tai jauhenlihaan.
Jauhenliha ei kyllä ole halvimmasta päästä, etenkään valmiiksi pesty
Valmiiksi pestyyn nyt ei aika rikkaillakaan ole varaa kuin ihan satunnaisesti. Mutta jos itse pesee niin voi köyhäkin ainakin kerran kuussa herkutella. Netistä löytyy kyllä pesuvinkkejä.
Ja kannattaa muistaa myös jauhenlihan terveysvaikutukset!
Vierailija kirjoitti:
Jos köyhällä on nälkä ja Prismassa kymmenen lihapiirakan pussi maksaa 2,69€ ja ja muutama tomaatti saman verran, niin arvaa kumman sitä nälkäänsä ostaa.
Myönnät siis, että tyhmyys ja köyhyys kulkee käsi kädessä?
Vierailija kirjoitti:
Metabolinen oireyhtymä.
Metaboliseen oireyhtymään liittyvät usein insuliiniresistenssi ja hiljainen tulehdus. Elimistössä kytevä tulehdustila aiheuttaa sen, että laihtuminen on vaikeampaa kuin sillä, jolla tulehdustilaa ei ole. Korkea verensokeri lisää tulehdustilaa. Usein unohdetaan se, että myös huono hammashygienia lisää tulehdustilaa muillakin kuin reumaatikoilla jne. Se vaikeuttaa painonhallintaa.
Suun terveydenhoidon perusasioita ei korosteta riittävästi enää nykyään kun julkinen hammashoito on ajettu pitkälti alas. Olisi todella tärkeää pitää hampaidenhoitotuotteiden hinnat alhaalla Suomessa vaikka verotuksen avulla. Samoin valitusta varten pitäisi antaa enemmän määrärahoja. Pitää päästä eroon myös opitusta avuttomuudentunteesta eli siitä, etteikö itse voisi tehdä paljonkin kotona omien hampaidensa eteen. Jos ei ole varaa hankkia apteekin Corsodylin tuotteita kun raju ientulehdus vaivaa, kannattaa käyttää isoäidin konstia eli pestä hampaita ja huuhdella monta kertaa päivässä suuta vahvalla merisuolaliuoksella, joka on antiseptista kun se on tehty oikeaoppisesti kiehuvaan veteen puhtaaseen lasipulloon.
Vierailija kirjoitti:
Köyhä ei osta terveellistä ruokaa. Kaikki mikä olisi terveellistä, maksaa huomattavasti enemmän, kuin vaikka roiskeläppäpitsa, kapinen kaupan hamppari, lauantaimakkara yms.
Yhden roiskeläppäpizzan hinnalla saa vähintään puoli kiloa porkkanoita. Pystytkö rouskuttelemaan niin paljon kerralla? Oletko koskaan kokeillut, kuinka kylläinen olo siitä tulee?
Köyhä tiedostaa että hänen ihmisarvonsa on niin matala että tekee osaksi siksi paskoja valintoja.. potkut henkisesti tuntuvat.!!! Heitä halutaan koko ajan syrjiä se vaikuttaa siihen miten he itsensä näkevät.. arvottomina..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lihavaksi tullakseen tarvitse isoja rahoja. Harva syö kiloja sillä tavoin, että hupsis, söin 2 perhepizzaa päivässä ja lihoin. Ne on pieniä valintoja, pikkuhiljaa hiipien. Ehkä joka päivä jotain pientä tai kerran viikossa jotain liikaa, jota ei tasaa perään. Olen joskus käyttänyt esimerkkinä sitä, että jos syöt kolme kertaa viikossa Snickersin yli kulutuksen, keräät 7 viikossa itsellesi lisäkilon. Vuositasolla jo 7kg. Onko kolmen Snickersin ostaminen viikossa sitten NIIN kallista, ettei köyhillä voi olla varaa? Ja toisaalta kolme suklaapatukkaa viikossa ei ole vielä tauotonta syömistä. Ne voisi jättää ostamatta, mutta ostat vaikka keskiviikkona yhden ja viikonloppuna syöt sekä la ja su yhden. Ei se tarkoita, että syöt joka päivä ylimääräistä ja syöt koko päivän jotain mässyä. Yksi patukka menee siinä sivussa vaikka kävellessä ja syömiseen menee minuutti. Pienet valinnat johtaa ki
Mikä vielä tärkeämpää huomata: ei ole olemassa mitään kalorimittaria joka kertoo minkä verran elimistö polttaa kaloreita. Huomaat hiipumisen painonnoususta, et mistään muusta.
En ihan jaksa lihavia, jotka julistaa kovaan ääneen itseinhoa ja haluavat itse kaikkien huomion valittamalla siitä ylipainosta, mutta mitään ei tehdä käytännössä.
Hyväksykää kehonne tai tehkää jotain, ei ne hoikatkaan valita kun joutuvat käymään lenkillä ja syömään hyvin, ne lähtee tekemään koska loppupeleissä haluaa sitä enemmän kuin antaa itsensä lössähtää.
Moni on köyhä siksi, ettei osaa laittaa ruokaa ja kalja maistuu liian hyvin. Eli tulojakin on, mutta on silti aina persaukinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska köyhällä ei ole varaa hoikkuutta tukevaan, hyvään, laadukkaaseen ja terveelliseen elämäntapaan.
Niin simppeliä se on. Lumipalloefekti myös.
Monet saattaa jättää sen terveellisen ruuan valitsematta koska se pitäis aina ja joka kerta valmistaa itse.. köyhillä se ei ole valinta vaan käytännön pakko .. aina voi kävellä ja vaikka pyöräillä kyllä mutta jos se ei ole se liikunnan muoto mitä mieluiten tekisi.. yllättävän paljon motivaatioon vaikuttaa jos ei löydy kivoja liikunta vaatteita.. se mistä köyhät löytäis mielekkyyttä ei eroa pohjimmiltaan käytännössä yhtään muista tuloluokista .
Reilusti ylipainoinen kaverini aloittaa vuosittain laihdutuksen. Ostaa kuntosali kortin, treeni- ja
Eipä se liikunta kaikilla aiheuta mielihyvän tunnetta, ei minullekaan. Typerintä mitä tiedän on kävely. Hidasta, sama maisema, kädet roikkuu jouten, pitää katsella typeriä kyläläisiä. Musiikin kuunteleminen auttaa jonkun verran. Mieluummin pyöräilen, säästää niveliäkin mutta samalla ei voi kuunnella musiikkia, koska liikkuu nopeammin pitää osata reagoida nopeammin liikenteessä. Kotikuntoilu olis minulle sopiva laji, tvtä katsellen, tauottaen omaan tahtiin. Eipä vaan ole varaa välineitä ostaa, eikä tilaakaan.
Köyhä ja läski on laiska. Lisäksi mestariselittäjä miksi ei laihdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kait ne epäterveelliset ruoat ja välipalat on edullisempia kuin laadukkaat ja ravitsevat raaka-aineet.
No ei ole!!!!!! Olen pienituloinen ja en ikinä ole ymmärtänyt tätä väitettä!
Eli eurolla kasviksia pitää nälkää yhtä kauan kuin eurolla karkkia? Ei pidä paikkaansa. Sitä paitsi kaikki eivät voi syödä halpoja viljoja ja herneitä.
Totta kai kroppa huutaa kasvisten jälkeen karkkia jos se on totutettu siihen. Siitä voi kuitenkin totutella pois.
Kyse on ihmiseen rakennetusta järjestelmästä. Karkeista aivot saavat nopeammin dopamiiniryöpyn kuin kasviksista. Sen vuoksi ne karkit ovat helpompi ja useimpien ykkösvalinta. Vain he, jotka eivät esimerkiksi eettisistä syistä johtuen syö gelatiinia, palmuöljyä, sheavoita jne, voivat vastustaa kiusausta, koska heillä inho lihansyöntiä tai tapettavia orankeja kohtaan ylittää makeanhimon. He voivat tosin valita vaikka halpaa hilloa makeannälkänsä.
Vierailija kirjoitti:
Monet ihmiset syövät tottumuksesta, siis hoikatkin ihmiset ja heilläkin on syömiseen liittyviä sairauksia, vaikka se ei ulos näkyisi.
Moni syö aamupalan, kun se kuuluu syödä, vaikka ei väsyneenä yhtään nälätä.
Lounaallekin mennään silloin kuin työaika sallii, eikä silloin kun on nälkä ja nämä ovat juuri niitä hulluja tottumus asioita.
Sitten siellä lounaallakin on pakko syödä kaikki minkä saa, kun siitä kaikesta on kerran mkasettu ja tässä tulee seuraava virhe.
En väitä, miten muiden kuuluu tehdä, voin silti kertoa miten itse teen, olen iäkäs, edelleen hoikka, enkä ikinä kärvistele nälän tunteessa vaikka en a. syö aamupalaa b. en syö töissäkään olleenkaan ja työnikin on osittain fyysistä ja töihin kuljen kesät-talvet vaihteettomalla pyörällä. Aamupalan on vasta töiden jälkeen kotona, kaurapuuro, jossa sitten vähän proteiineja, marjoja ja tyrnijauhetta ja muuta seassa.
Ainakin mun on pakko syödä töissä reilusti silloin kun on lounasaika vaikkei yhtään tekisi mieli, koska muuten käy helposti niin, että armoton nälkä iskee ennen kuin työt on loppu ja työn laatu kärsii.
Eiköhän se ole näköalattomuus ja ruoalla haetaan lohtua haastavassa elämäntilanteessa.
Minä en ole köyhä, mutta en pidä eineksiä edullisina, sillä aina tulee halvemmaksi tehdä itse.
Omat normaalit isot annokset maksaa alle 2 euroa.
Perusruoka on esim. 2,10 euroa / kilo pakastevihanneksia, mikä on kilohinnaltaan aika kallista mutta ei tule hävikkiä ja on helppoa. Mukaan esim. spagettia ja soijarouhetta, tuoretta punasipulia, öljyä, soijakastiketta.
Uuniin edullisimpia juureksia, mukaan halpaa tofua 4 € / kilo. Mausteita, öljyä.
Leipää teen itse silloin kun pihistelen. Leivän päälle margariinia, mikä on oikein hyvää ja riittävää tuoreen leivän kanssa.
Edullisin soijajuoma lisätyillä vitamiineilla on noin 1,50 euroa / litra. Mehuja tms. en raaski ostaa.
Vitamiineja otan purkista, jotta saan esim. B12.
Olen pihi ja minulle tärkeintä on saada mahdollisimman paljon kasviksia, riittävästi kasvisproteiinia ja mahdollisimman eettisesti tuotettua tuotteita. Herkuttelen puolivalmiilla kasvisproteiineilla, mutta en raaski ostaa joka päivä niitä lihan hintaisia paistovalmiita kasvissuikaleita yms. En myöskään osta esim. mansikoita tai tomaattia, koska niitä kerätään työntekijöitä riistämällä. Koska en käytä eläinperäisiä aineksia, säästän paljon ja ylipäätään valikoima on pienempi. Tavoitteena on saada nimenomaan riittävästi energiaa, eikä laihduttaa.
En nyt tarkoita tulla spleinaamaan köyhille miten pitäisi vähät rahat käyttää, mutta ongelman ydin on varmaankin huolet ja murheet sekä tottumukset, eikä se että einekset olisivat halvempia kuin kauden vihannekset, peruna, pasta, kuivatut herneet, linssit, jauhot, öljy, soijarouhe jne.
Itse ostan esimerkiksi kalliita erikoisoluita, joten en siksikään voisi jeesustella kauppalaskuilla, mutta varsinainen perusruoka on kyllä terveellistä ja vegaanille edullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metabolinen oireyhtymä.
Metaboliseen oireyhtymään liittyvät usein insuliiniresistenssi ja hiljainen tulehdus. Elimistössä kytevä tulehdustila aiheuttaa sen, että laihtuminen on vaikeampaa kuin sillä, jolla tulehdustilaa ei ole. Korkea verensokeri lisää tulehdustilaa. Usein unohdetaan se, että myös huono hammashygienia lisää tulehdustilaa muillakin kuin reumaatikoilla jne. Se vaikeuttaa painonhallintaa.
Suun terveydenhoidon perusasioita ei korosteta riittävästi enää nykyään kun julkinen hammashoito on ajettu pitkälti alas. Olisi todella tärkeää pitää hampaidenhoitotuotteiden hinnat alhaalla Suomessa vaikka verotuksen avulla. Samoin valitusta varten pitäisi antaa enemmän määrärahoja. Pitää päästä eroon myös opitusta avuttomuudentunteesta eli siitä, etteikö itse voisi tehdä paljonkin kotona omien hampaidensa eteen. Jos ei ole varaa hankkia apt
Verotuksella ei koskaan saada hintoja alas. Kyllä kauppias aina omansa ottaa.
Syömällä yhden Fazerin sinisen 200 gramman suklaalevyn verran energiaa viikossa yli kulutuksensa, lihoo vuodessa noin 9 kiloa. Sama tapahtuu, jos syö 170 kcal vuorokaudessa yli kulutuksensa. Se voi olla vaikkapa pala Reissumiestä, 10 grammaa voita tai margariinia ja ohuenohut siivu Arkijuustoa.