"Suomessa burkhaa käyttävät harvat, niqabissa ei kulje kukaan, miksi siis puhutaan huivikiellosta"
Hämeen Sanomat pohtii, miksi ministerit ajavat kouluihin burka- ja niqab-kieltoja.
Suomen Muslimifoorumin pääsihteeri Pia Jardin pitää asian esille nostamista hölmönä, koska Suomessa ei burkaa käytä juuri kukaan, eikä pääsihteeri ole koskaan nähnyt Suomessa lapsia niqabissa.
Niin. Valokuva olis kiva todiste, mutta oletteko nähnyt persujen todistavan väitteitään :)
Kommentit (1291)
En valehdellut lestadiolaisista. Ja tunnen niitä nykyäänkin. Sellaisia jotka käyvät auviseuroussa ja sellaisia jotka eivät meikkaa, käytä korvakoruja yms. Mutta nuoruudestani vanhoillislestadiolaisilla oli huivit ja hameet. Täma on fakta. Ihan varma en voi olla mikä lestadiolaisuushaara oli kyseessä. Vanhoillislestasiolaisiksi heitä sanottiin.
Vierailija kirjoitti:
Jopa vanhoillisessa Turkissa on hyväksytty huivikielto. Mutta Suomessa muslimit ja feministit! taistelevat sitä vastaan kiihkon vallassa.
Ei Turkissa huivikieltoa ole. Burka ja niqab on kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huivikielto koskee sitä kun jopa pienillä lapsilla on pään ja ainakin hartiat peittävä huivi jossa siis koko kasvot näkyvät.
Viikolla näin bussissa noin 8-10 vuotiaan jolla oli tuollainen kasvot paljastava huivi.
Burha ja nigabi on eriasia, niitä en oo itsekään koskaan nähnyt Suomessa silti niidenkin kieltoa suunnitellaan.
Oon asunut pk-seudulla 22 vuotta enkä ole nähnyt kuin pari huiviin pukeutunutta.
Voi näitä persujen juttuja.
Sä et asu pk- seudulla. 🤣
T. Stadilainen 64v.
Turpa kii persu!
Mä asun hesessä!
Kuinka monta juttua Hesarissa tai Ylellä on ollut huivista tai kaavusta luopuneista musliminaisista?
Vierailija kirjoitti:
"Hiusten peittäminen ei ole ongelma, eikä se vaikuta ihmisen tunnistamiseen tai kommunikointiin ja on jopa osa meidänkin kulttuuria. Kasvojen peittäminen Burkalla/ nigabilla/huivilla (ihmisten tunnistaminen ja kulttuuriin integroituminen). Täytyisi kieltää sellaiset asusteen kaikilta julkisilta paikoilta."
Musliminaisen huivi ei ole ongelmaton, vaan naisen alistamisen ja seksuaaliseksi objektiksi asettamisen symboli. Harva musliminainen päättää itse huivin käytöstään. Huivin tai kaavun käyttämisestä kieltäytyminen voi johtaa hyvin ikäviin seurauksiin perheen tai yhteisön taholta.
Suurin osa päättää itse.
Vierailija kirjoitti:
En valehdellut lestadiolaisista. Ja tunnen niitä nykyäänkin. Sellaisia jotka käyvät auviseuroussa ja sellaisia jotka eivät meikkaa, käytä korvakoruja yms. Mutta nuoruudestani vanhoillislestadiolaisilla oli huivit ja hameet. Täma on fakta. Ihan varma en voi olla mikä lestadiolaisuushaara oli kyseessä. Vanhoillislestasiolaisiksi heitä sanottiin.
Vuosikymmenten takainen lestapukeutuminen ei rinnastu millään logiikalla musliminaisten pakkosäkittämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi pari päivää sitten tuli Punavuoressa vastaan burkha-nainen. Musta kaapu ja silmät vain näkyi.
Se ei ollu burka vaan niqab. Burka on täysin peittävä mutta siinä on silmien edessä verkko että näkee eteensä. Mutta muut ei näe hänen silmiään.
Vierailija kirjoitti:
"Eikö tuossa ollut vanhemmat sitä pukeutumista vastaan? Ja mielestäni ei auta, jos pakotetaan johonkin mikä on sitä "opittua" vastaan. Varsinkin kun puhutaan uskonnosta. Se on kuitenkin jokaisen sisäinen vakaumus."
Sä et voi käyttää promilleluokan erikoistapausta islamin ja naisten säkittämisen valkopesemiseen.
Säkittäminen on epätäsmällisyydessään hiukan huono termi, kun ei voi tarkkaan ottaen tietää, mitä kukin sillä tarkoittaa.
Valtaosa muslimeista ei ole naaman peittämisen kannalla.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta juttua Hesarissa tai Ylellä on ollut huivista tai kaavusta luopuneista musliminaisista?
Kuka nainen suostuisi siihen? Kaikki muslimit aloittaisi massiivisen joukkohäirinnän kunnes kaapu on jälleen uhrin päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Hiusten peittäminen ei ole ongelma, eikä se vaikuta ihmisen tunnistamiseen tai kommunikointiin ja on jopa osa meidänkin kulttuuria. Kasvojen peittäminen Burkalla/ nigabilla/huivilla (ihmisten tunnistaminen ja kulttuuriin integroituminen). Täytyisi kieltää sellaiset asusteen kaikilta julkisilta paikoilta."
Musliminaisen huivi ei ole ongelmaton, vaan naisen alistamisen ja seksuaaliseksi objektiksi asettamisen symboli. Harva musliminainen päättää itse huivin käytöstään. Huivin tai kaavun käyttämisestä kieltäytyminen voi johtaa hyvin ikäviin seurauksiin perheen tai yhteisön taholta.
Suurin osa päättää itse.
Käsite taqiyya lienee hyvin tuttu sulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eikö tuossa ollut vanhemmat sitä pukeutumista vastaan? Ja mielestäni ei auta, jos pakotetaan johonkin mikä on sitä "opittua" vastaan. Varsinkin kun puhutaan uskonnosta. Se on kuitenkin jokaisen sisäinen vakaumus."
Sä et voi käyttää promilleluokan erikoistapausta islamin ja naisten säkittämisen valkopesemiseen.
Säkittäminen on epätäsmällisyydessään hiukan huono termi, kun ei voi tarkkaan ottaen tietää, mitä kukin sillä tarkoittaa.
Valtaosa muslimeista ei ole naaman peittämisen kannalla.
Kaapu tai hiukset peittävä huivi ovat vain astevaihtelua saman ongelmakentän sisällä, eli kaikki tähtäävät naisen epäinhimillistämiseen, alistamiseen ja seksuaaliobjektiksi tekemiseen.
Jos niitä niin vähän käytetään, niin sitten ne voi ihan hyvin kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Jos niitä niin vähän käytetään, niin sitten ne voi ihan hyvin kieltää.
Mitä muuta kiellettäis? Koalanmetsästys?
Useimmat kommentit tässä tuntuu kumpuavat siitä, että kirjoittajia ärsyttää muslimit.
Mulla ei yhtään ärsytä muslimit. Ei niinku ollenkaan. Olen viettänyt hyviä iltoja esim. seurueessa jossa on mm. tataareja, ja olen nauttinut Lähi-Idän ihmisten bileistä (muslimeita, mutta ei todellakaan kaapuja tai edes huiveja juuri kellään, saati sitten tuollaista ilotonta Pia Jardi-soopaa, vaan päinvastoin oikein iloista estotonta tanssia ja hauskanpitoa)
Vastustan vain kunniakultttuuria väkivaltoineeen, eri sääntöjä tytöille ja pojille, sekä kasvot peittäviä kaapuja. En lue tuota nyt keskustelun aiheena olevaa muslimiporukkaa ollenkaan samaksi porukaksi kuin nuita liberaaleja yhdessä juhlavia muslimeita, ja eiväthän he samaa porukkaa olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä Hesarissa julkaistu kuva riittävä todiste?
Kuvassa näkyy naisesta vain silmät.
Rasismi | Helsinkiläisten katseet ahdistavat 22-vuotiasta Lubna Omaria
Kaunis niqab :)
Vai kaunis nainen, jonka täytyy peittää kauneutensa rätin taakse?
Vierailija kirjoitti:
BULLLSHIT.
Mun kaikki isovanhemmat on (vanhoillis)lestadiolaisia, eikä koskaan heidän elinaikanaan ole ollut tuollaista. Koskaan kuullutkaan tuollaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Useimmat kommentit tässä tuntuu kumpuavat siitä, että kirjoittajia ärsyttää muslimit.
Mulla ei yhtään ärsytä muslimit. Ei niinku ollenkaan. Olen viettänyt hyviä iltoja esim. seurueessa jossa on mm. tataareja, ja olen nauttinut Lähi-Idän ihmisten bileistä (muslimeita, mutta ei todellakaan kaapuja tai edes huiveja juuri kellään, saati sitten tuollaista ilotonta Pia Jardi-soopaa, vaan päinvastoin oikein iloista estotonta tanssia ja hauskanpitoa)Vastustan vain kunniakultttuuria väkivaltoineeen, eri sääntöjä tytöille ja pojille, sekä kasvot peittäviä kaapuja. En lue tuota nyt keskustelun aiheena olevaa muslimiporukkaa ollenkaan samaksi porukaksi kuin nuita liberaaleja yhdessä juhlavia muslimeita, ja eiväthän he samaa porukkaa olekaan.
Eikä noita liberaalimuslimeja tai vapaaehtoisesti säkittäytyviä teinityttöjä pidä käyttää vakavan asian ihmiskilpenä. Kyse ei ole siitä, että jotkut pukeutuvat tai rukoilevat eri tavalla tai eivät juo alkoholia, vaan siitä ettei minkään kulttuurin naisia alistavia käytäntöjä tule hyväksyä Suomessa. Ei edes erillisiä uimahallivuoroja, jos Suomen naiset ja tytöt joutuvat alistumaan sukupuolen itsemäärittelylle.
Huiveja ei kukaan ole kieltämässä. Laiton naamioituminen ollaan kieltämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä Hesarissa julkaistu kuva riittävä todiste?
Kuvassa näkyy naisesta vain silmät.
Rasismi | Helsinkiläisten katseet ahdistavat 22-vuotiasta Lubna Omaria
Kaunis niqab :)
Vai kaunis nainen, jonka täytyy peittää kauneutensa rätin taakse?
Osa totuutta Suomi-feministien mielestä. Lävistyksiä, tatuointeja ja kehopositiivisuutta kirjavine hiuksineen, eivät nämä umpikaavutetut naiset uhkaa.