Säästämisvinkkejä?
Itse teen leivät ja ruoat itse, ei ravintoloita eikä eineksiä.
Ostolakko.
Palkkapäivänä siirän rahat säästötilille ja käyttötilille jätän vain niukasti sen mitä kuluu ruokaan ja muuhun.
Muita vinkkejä?
Kommentit (536)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn vaan Lidlissä. Säästö lapsiperheellä toista tonnia vuodessa vs asiointi duopolissa.
Kävin siellä tänään ja aika paljon ruokaa sieltä sai 40 €. Ja 100 % näistä olivat ulkomailla tuotettuja
On oma asiasi jos haluat vältellä kotimaisia tuotteita, Lidlissä myydyimpiä vihanneksia ovat suomalaiset tomaatit ja kurkut ja perunat. Kotimaiset marjat, voit (Valio) jne..
Lidlicon halvin ja paras!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähkö
Miten tämä ihan käytännössä toimii? Aina pitää olla kyttäämässä, milloin voi pestä pyykkiä, astioita, jne.
Ei ole iso vaiva. Seuraavan päivän hinnat näkee päivittäin n. klo 14.15. Lähinnä välttelen kovia hintapiikkejä, joita kuitenkin on melko harvoin.
Finngridin sovelluksella saa myös ilmoituksen kännykkään, jos hinta ylittää tai alittaa määrätyt tasot. Tasot saa määritellä itse. Ja saa valita, ottaako ilmoituksen edellisenä iltana vai juuri kun hinta nousee vai molemmat. Ei tarvitse kytätä.
Matkavakuutus on aika kallis. Ehkä irtisanon sen joksikin aikaa. Otan sen taas kun tarvitsen.
kotivakuutuksen omavastuuta voisin kasvattaa, siten saisin hinnan vähän alemmaksi. Näitä tässä mietin seuraavaksi.
"Minulla esimerkiksi on vanhempi auto, vm 2008. Sellainen, jossa on halvat osat.auton ostin käteisellä 6 vuotta sitten. Se maksoi silloin 5000e. "
Noin vanha auto on viiden vuoden päästä romuttamokamaa. Joten voi nopeasti laskea arvonaleneman olevan 1000 € vuodessa. Pelkästään jo tämä sotkee sun laskelmat kun et ole ottanut huomioon.
Katso minä päivänä tankkaat.
Nykyään on jostain syystä normaalia, että polttoaineen hinnoissa on 20-30c vaihteluja päivien välillä. Yleensä sunnuntaina ja maanantaina edullista. Tiistai ja keskiviikko kallista.
Ennen oli kartelleilla käytäntö nostaa aina keskiviikkoiltapäivänä hintaa. Nyt on tullut variaatiota lisää käytäntöön. Mutta hintahaitari aika sama.
Erot on ihan huomattavia varsinkin 2 auton talouksissa.
Ruoan laittaminen on meidän lapsiperheessä ollut aina haaste. Mies ei osaa eikä halua kokata, minä ihan osaisin ja haluaisin mutta arkena vaikea löytää sille kunnolla aikaa, usein tarvitaan jotain suht nopeasti ja olisi kiva tarjota terveellistä tavallista kotiruokaa, eikä mikrossa lämmitettäviä eineksiä.
Olen keksinyt, että vieressä oleva vanhusten palvelutalo myy keittiöstään todella edullisesti lounasajan jälkeen iltapäivällä ruokaa. Haen sieltä muusit ja makkarat, jauhelihakeitot ja riisit ja kanat omalla isolla muovirasialla, maksaa muutaman euron. Siis aivan todella edullista.
Kannattaa hyödyntää ja ainakin selvittää ja kysyä, myivätkö lähistöllä olevien laitokset ja joskus ravintolatkin lounasruokaa edullisesti lounasajan jälkeen. Useimmat myyvät.
Vierailija kirjoitti:
"Minulla esimerkiksi on vanhempi auto, vm 2008. Sellainen, jossa on halvat osat.auton ostin käteisellä 6 vuotta sitten. Se maksoi silloin 5000e. "
Noin vanha auto on viiden vuoden päästä romuttamokamaa. Joten voi nopeasti laskea arvonaleneman olevan 1000 € vuodessa. Pelkästään jo tämä sotkee sun laskelmat kun et ole ottanut huomioon.
Sellaisia käyttöautoja ei oikeastaan ole, joissa ei arvo laskisi. Halvemmassa se ei vaan käytännössä laske paljon alle tonnin ikinä, ellei ole paalikamaa. Joten tappio arvon alenemasta on max 4000€ niin kauan kun se liikkuu. Ja vielä sen jälkeenkin romis maksaa jotain romuautoista nykyään, koska metallin hinnat ok tasolla.
Eikä 2008 auto ole romuttamokamaa 5v päästä välttämättä
T vm 2005 auto talossa . - Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn vaan Lidlissä. Säästö lapsiperheellä toista tonnia vuodessa vs asiointi duopolissa.
Kävin siellä tänään ja aika paljon ruokaa sieltä sai 40 €. Ja 100 % näistä olivat ulkomailla tuotettuja
On oma asiasi jos haluat vältellä kotimaisia tuotteita, Lidlissä myydyimpiä vihanneksia ovat suomalaiset tomaatit ja kurkut ja perunat. Kotimaiset marjat, voit (Valio) jne..
Prisma on halvempi ja bonuksista saa rahaa suoraan omalle tilille.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä horiset? Tuossa se auto seisoo pihassa tälläkin hetkellä. Siinä ei ole2 yhtään mitään sellaista vikaa, minkä takia se pitäisi romuttaa. Kilometrejä on 320 000, mikä ei sekään ole romutuksen peruste, edes bensa-autoon. Dieselillä nyt ajaa enemmänkin
Minkä tahansa auton arvo laskee heti, kun sen ajaa liikkeestä ulos. Myös niiden kalliimpien käytettyjen arvo laskee.
Minä en pidä autoa arvon takia, mulle sillä on käyttöarvo. mun auto on ollut mulla 6 vuotta, ja se maksoi 5000e, tähän mennessä auton hinta on ollut n. 800e/vuosi.
Se ei edelleenkään ole paljon, koska tarvitsen autoa päivittäin. Pelkkä bussikortti minulle itselleni tulisi kalliimmaksi, muusta perheestä puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanan fanaattista.
Täällä on Lidl ja S-market vierekkäin. käyn s-marketissa useimmiten.
Käytännössä Lidlin ja ässän hinnat on hyvin samaa luokkaa. Erot ovat pieniä, yksittäisissä tuotteissa, eikä kumpikaan ole selkeästi halvempi.
Ässässä käyn koska bonukset ovat tämän kokoisessa taloudessa huomattavat, niitä tulee myös tankkauksesta. Lisäksi pidän ässän valikoimasta enemmän. Lähistöllä on myös Prisma, mutta vain harvoin jaksan lähteä sinne, tuntuu jo liian suurelta kaupalta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki luottokortti, jossa on cashback. Näitä on ihan maksuttomia, kuten Morrow Bank, joka mulla käytössä. Aina kun maksan ostoksen tuolla luottokortilla, saan 1% (ja verkko-ostoista 2%) takaisin bonuspisteinä. Jos mun kuukausimenot olis esim. 1000€ ja maksaisin kaiken luottokortilla, niin saan rahaa takaisin 10€ jonka voin käyttää laskun maksamiseen. Lyhennän tietty luoton joka kuukausi kokonaisuudessaan, ettei pääse korot juoksemaan.
Minä sanon päin vastoin, että ÄLÄ hanki luottokorttia!
Ei luottoyhtiöt ole tyhmiä. Ne tietää, että keskimäärin ihmiset päätyy maksamaan kuluja ja korkoja. Sen takia ne antaa "ilmaisia" luottokortteja. Joskus jopa maksavan luoton käytöstä.
Sehän on täysin itsestään kiinni, käyttääkö sitä korttia typerästi 🤦
Pörssisähkö ajastuksella tuo säästöä. Omakotitalomme lämmitysjärjestelmänä on vilppi. Pidä lämpötilan ympäri vuoden 23 asteisena.
Kahvia hamstraan, kun se on tarjouksessa. Ruuan teen itse peruselintarvikkeista. Ostan talous- ja vessapaperit säästöpakkauksissa. Käytän kaupan omia tuotemerkkejä kuten Pirkkaa.
Käyn nopeissa suihkuissa ja pesen hiukset 2 x viikossa.
En polta tupakkaa, käytä alkoholia tai virvoitusjuomia. En omista enää lemmikkiä. Se oli suurin rahareikä.
Ostan vaatteita harvoin ja käytän ne aivan loppuun.
Varmasti säästän jossain muussakin, mitä kaikki ei tule ajatelleeksi, mutta ei nyt pompsahda mieleen.
Törsään matkustamiseen, kulttuuriin, kahviloihin ja ruokaravintoloihin.
"Mies ei osaa eikä halua kokata"
Mitä pelleilyä tuollainen on? Jossei osaa niin kirja käteen ja opettelemaan! Pitää olla joku tosi vakavasti kehitysvammainen jossei opi perunamuussia tekemään ja kalapuikkoja paistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki luottokortti, jossa on cashback. Näitä on ihan maksuttomia, kuten Morrow Bank, joka mulla käytössä. Aina kun maksan ostoksen tuolla luottokortilla, saan 1% (ja verkko-ostoista 2%) takaisin bonuspisteinä. Jos mun kuukausimenot olis esim. 1000€ ja maksaisin kaiken luottokortilla, niin saan rahaa takaisin 10€ jonka voin käyttää laskun maksamiseen. Lyhennän tietty luoton joka kuukausi kokonaisuudessaan, ettei pääse korot juoksemaan.
Ei luottoyhtiöt ole tyhmiä. Ne tietää, että keskimäärin ihmiset päätyy maksamaan kuluja ja korkoja. Sen takia ne antaa "ilmaisia" luottokortteja. Joskus jopa maksavan luoton käytöstä.
Sehän on täysin itsestään kiinni, käyttääkö sitä korttia typerästi 🤦
Suomessa on satoja tuhansia maksuhäiriömerkintäisiä. Tuskin heistä kukaan on ensimmäistä velkaa ottaessa suunnitellut pistävänsä raha-asiansa perseelleen. Sen takia luottoyhtiöt velkarahaa ihmisille tuputtaa kun ne tietää ihmisten jäävän koukkuun. Ihan varmasti jos pääsisi jonkun luottokorttiyhtiön asiakastietoja penkomaan niin sieltä paljastuisi, että yli 90 % asiakkasita on maksavia asiakkaita. Tuollaiset suunnitelmat, että olen nokkela ja jallitan systeemiä voi toimia yksittäistapauksissa, mutta pääsääntöisesti se on luottoyhtiö joka voittaa. Ei se muuten olisi iso miljardibisnes.
Vierailija kirjoitti:
Ruoan laittaminen on meidän lapsiperheessä ollut aina haaste. Mies ei osaa eikä halua kokata, minä ihan osaisin ja haluaisin mutta arkena vaikea löytää sille kunnolla aikaa, usein tarvitaan jotain suht nopeasti ja olisi kiva tarjota terveellistä tavallista kotiruokaa, eikä mikrossa lämmitettäviä eineksiä.
Olen keksinyt, että vieressä oleva vanhusten palvelutalo myy keittiöstään todella edullisesti lounasajan jälkeen iltapäivällä ruokaa. Haen sieltä muusit ja makkarat, jauhelihakeitot ja riisit ja kanat omalla isolla muovirasialla, maksaa muutaman euron. Siis aivan todella edullista.
Kannattaa hyödyntää ja ainakin selvittää ja kysyä, myivätkö lähistöllä olevien laitokset ja joskus ravintolatkin lounasruokaa edullisesti lounasajan jälkeen. Useimmat myyvät.
Tää on kyllä ihan toimiva systeemi. Kun on noin edullista
Itse otan välillä työpaikan ruokalasta hävikkiä mukaan. 5€ rasia ei ole ihan ilmainen, mutta yleensä siihen saa siis litran sitä liha/pääruokaa ja toiseen tonkkaan vielä lisukkeet. Syö sillä perhe suunnilleen iltaruuan.
Tää siis lähinnä ajan, ei eurojen säästön takia.
Vierailija kirjoitti:
Säästän roskapusseissa. Käytän kaikki leipäpussit sun muut roskapusseina.
Minä säästän niin, että en osta paperipussitettuja/muovipussitettuja leipiä kaupasta, teen leivät itse (hyvin terveellisellä reseptillä ) evääksi myös töihin. Laadukkaat roskapussit ostan K- marketista, Lidlin ovat huonoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etätyösopimus. Ei työmatka, vaate, yms kuluja.
👌 Tätä minäkin olin tulossa sanomaan. Kuinka kätevää tämä etätyö onkaan! Olen kylläkin töissä ratikan kuljettajana. Ihmiset ei tainneet päästä töihin, mutta mitäpä siitä, tässä sohvalla istun etäilemässä!
Suosittelen samaa muillekin! Poliiseille, palomiehille, sairaanhoitajille, siivoojille, postinjakajille ja rekkakuskeille!
🤣😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prisma on halvempi ja bonuksista saa rahaa suoraan omalle tilille.
Halvin? Kahvi 2.90 kupilta? Täällä K-kauppa myy kupin kahvia 0.50 euroo. Ja hyvät pullat on 0.55 - 0.79! Prismalla pullat 2.50 - 4.50e
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on täysin itsestään kiinni, käyttääkö sitä korttia type
Ilman niitä luottokortteja jokainen tuote kaupassa olisi halvempi. Suomen kaupat maksavat vuosittain satoja miljoonia provisiona luottokunnalle ja Visalle!
Netistä tilatessa tilaa kaverin kanssa ja jaatte postikulut. Tai yhteistilaus on niin iso, ettei tule postikuluja. Nettiliikkeissä on usein hyviä tarjouksia, joita voi hyödyntää