Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säästämisvinkkejä?

Vierailija
16.08.2025 |

Itse teen leivät ja ruoat itse, ei ravintoloita eikä eineksiä.

Ostolakko.

Palkkapäivänä siirän rahat säästötilille ja käyttötilille jätän vain niukasti sen mitä kuluu ruokaan ja muuhun.

Muita vinkkejä?

Kommentit (536)

Vierailija
201/536 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juusto ja leikkeleet maksaa. Puolita juustot ja leikkeleet ja paketti kestää paljon kauemmin. 

Lounaan tai illallisen voi korvata syömällä esim uunivoileipiä. Kananmunia kannattaa olla aina kotona. Niistäkin saa tehtyä vihanneksien kanssa lounaan. 

Hiusten leikkaus ja värjäys itse. Youtubessa on opetusvideoita. 

Näillä keinoin säästän itse, mutta lopulta isoin säästö olisi saada asumiskulut pienemmäksi. Jatkuva säästäminen vie elämästä kyllä ilon ja itse ainqkin säästän jostain, mutta satsaan toisaalle eli jos haluan kaupasta marjoja niin ostan niitä, mutta sitten säästän leikkaamalla hiukset itse. 

Vierailija
202/536 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme näpertelyä useimpien vinkit. Ei noilla ole juuri mitään käytännön merkitystä. Oikeasti vaikuttavat säästökeinot on

Ei lapsia, niin kuluu ehdottomasti isoin rahamäärä kaikista elämän vaihtoehdoista. Mikään muu ei säästä yhtä paljon kuin lasten tekemättä jättäminen. Säästöt jopa kymmeniä tuhansia per vuosi. 

Minimalistinen asuinmuoto - riippuu tilanteesta onko se vuokra vai oma, mutta yksiö on aina halvempi kuin vastaava kolmio. Myös sen sisustaminen, remontointi jne on aina halvempaa kuin isomman. Säästö useita tuhansia per vuosia. 

Ei autoa, siinä kolmas iso säästö. Säästö tuhansia per vuosi. 

Kaikki muu on aika turhaa näpertelyä näiden rinnalla. 

Lisään vielä, että kun ruokana on vain perunat ja pavut, niin säästö vuodessa on mittava verratt

Jos mielestäsi se että esim asuu järkevän kokoisessa asunnossa on sama kuin "syödä pelkkää perunaa ja papuja ja elää ilman huonekaluja" niin ookoo. Minusta kun turhan tilan ja tavaran haaliminen heikentää elämänlaatua, mutta toki sinulla voi olla eri asia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/536 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lopetin aikoinaan tupakoinnin. En tosin säästösyystä, vaan sen takia, kun itse näin omin silmin, että mitä läheiselle ihmiselle tapahtui. Pistin saman verran rahaa sivuun, kuin minkä olisin käyttänyt tupakointiin. Käytin kertyneitä rahoja sellaisiin matkoihin, mihin normaalisti ei olisi ollut varaa. Ja tehtiin samoilla rahoilla keittiöremppakin. 

Vierailija
204/536 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme näpertelyä useimpien vinkit. Ei noilla ole juuri mitään käytännön merkitystä. Oikeasti vaikuttavat säästökeinot on

Ei lapsia, niin kuluu ehdottomasti isoin rahamäärä kaikista elämän vaihtoehdoista. Mikään muu ei säästä yhtä paljon kuin lasten tekemättä jättäminen. Säästöt jopa kymmeniä tuhansia per vuosi. 

Minimalistinen asuinmuoto - riippuu tilanteesta onko se vuokra vai oma, mutta yksiö on aina halvempi kuin vastaava kolmio. Myös sen sisustaminen, remontointi jne on aina halvempaa kuin isomman. Säästö useita tuhansia per vuosia. 

Toisaalta perheelliset miehet ovat keskimäärin varakkaampia, kuin perheettömät ja etenevät urallaa

Ja lisääntyneet naiset ei tilastollisesti ikinä ota kiinni sitä palkan menetystä joka perhevapaista aiheutuu. Eli naisten ei kannata lisääntyä, miehet siitä saattavat saada sosiaalista statusta. 

Vierailija
205/536 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtaa kotimaisen lihan ja kasvikset ulkomaalaisiin. Säästö on joskus puolet.

Rupesin pari vuotta sitten ostamaan ulkomaalaisia tuotteita, säästöä tulee valtavasti. Tämän lisäksi teemme itse ruoan. 

Nämä ulkomailta tilaajat eivät koskaan yksilöi, mitä tilaavat, minkälaisia määriä ja mitä ovat postikulut. Tilataan vaan "ulkomailta" ja säästetään julmetusti. Ihan tiedoksi, että me kaikki täällä palstalla olemme kuulleet näistä "ulkomaista" ja suurin osa meistä säännöllisesti tilaa sieltä yhtä sun toista. Useimmiten kuitenkin erityistavaraa, mitä ei saa Suomesta tai se on merkittävästi halvempaa, kuin Suomessa. 

Mä voin yksilöidä tässä on muutama esimerkk

Paljonko säästit? :) 20 000? Vai paljonko tuhlasit? 

Vierailija
206/536 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mielestäsi se että esim asuu järkevän kokoisessa asunnossa on sama kuin "syödä pelkkää perunaa ja papuja ja elää ilman huonekaluja" niin ookoo. Minusta kun turhan tilan ja tavaran haaliminen heikentää elämänlaatua, mutta toki sinulla voi olla eri asia.

Vitsillä yritin, mutta ohi meni...

Vierailija
207/536 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisääntyneet naiset ei tilastollisesti ikinä ota kiinni sitä palkan menetystä joka perhevapaista aiheutuu. Eli naisten ei kannata lisääntyä, miehet siitä saattavat saada sosiaalista statusta.

Jos ajatellaan elämää kokonaisuutena, eikä vaan euroina, niin lasten saanti on ollut kirkkaasti kaikkein merkityksellisin asia minulle naisena. 

Vierailija
208/536 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miksi täällä jengi dumaa, että no onpa naurettavan pieni säästö, vaan 100€ kuussa. Ap kysy vinkkejä ja kaikki annetut on hyviä vinkkejä. Se jää jokaisen omaksi päätöseksi mitä on valmis itse toteuttamaan. Nih.

Vierailija
209/536 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta mitään en käy ravintoloissa enkä toeikahvilla ei varaa tukee yrittäjää

Kiitos kokoomus hallitus joka vienyt kaikki palkansaajan rahat rikkaille

Vierailija
210/536 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mahdollista, harrastukseksi voi yrittää valita sellaista, josta sinulle maksetaan sen sijaan, että sinä maksat siitä.

Tuttavapiirin eläkeläisistä esimerkkinä yksi, joka tykkää marjastaa ja sienestää. Pääasiassa kerää itselleen ja sukulaisilleen ilmaiseksi, mutta muutaman ämpärillisen myykin yleensä. Ei siinä suuria rahoja tienaa, mutta harrastus ei suoranaisesti maksakaan. (Toki autottomalle kaupunkilaiselle ei välttämättä toimiva vinkki, mutta maalaiselle, muutenkin auton ja kumisaappaat omistavalle kulut ovat sangen pienet.)

Toinen on koko ikänsä tykännyt teatterista. On ollut harrastajateattereissa jne, joissa omasta pussista ei ole tarvinnut maksaa mitään. (Tok9i työmäärä on joskus jopa järjetön harrastukseksi, mutta hänelle on sopinut.) Kun on riittävän kauan pyörinyt teatteripiireissä, on vanhemmiten alkanut tulemaan vastaan juttuja, joista joku maksaakin vähän. Kuten myös mahdollisuuksia päästä katsomaan teatteria edullisesti tai ilmaiseksi. Ei tässäkään varsinaisesti tienaamaan pääse, mutta kun haluaa harrastaa joka tapauksessa, ei ainakaan harrastaminen vie rahaa ja joskus jokusen kympin tai jopa satasen jää "voitollekin".

Ei tuollaisia kannata tietenkään tienaamismielessä harrastaa, mutta sellaiselle sopii, joka nauttii siitä itse tekemisestä.

Vierailija
211/536 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään neulomisesta. Teen yleensä villasukkia ja lapasia, jotka annan tuttavaperheille - heidän pyynnöstä, en tyrkytä. Usein tehdään niin, että käydään ravintolassa, jossa annan neulomukset ja saan ilmaisen aterian sekä mukavaa aikaa ystävän kanssa. Aiemmin sain lankoja, mutta nyt niitä on niin paljon, että piti kieltäytyä.

Vierailija
212/536 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei mainoksia, kiitos!"

Postikusti kantaa selkä vääränä mainoksia joka kotiin jossei laita kieltoa. Mitä enemmän luet mainoksia niin sitä enemmän ostat tavaraa. Eihän mainostajat niitä mainoksia isolla rahalla jakelisi joka talouteen jossei ne selvästi vaikuttaisi ostokäyttäytymiseen.

Paitsi jos asuu kaupungin vuokra-asunnossa.😃

Muutin omistusasuntopainotteisesta taloyhtiöstä kaupungin vuokrataloon. Välimatkaa on alle 50 m, mutta ero jaettavien  mainosten määrässä on ilmiömäinen. Ennen sai joka viikko kantaa paksun nipun ilmaisjakelua roskikseen, mutta nykyisin hyvä jos kerran kuussa saa edes Tokmannin mainoksen. Minua ei pidetä enää maksukykyisenä asiakkaana.

Vierailija
213/536 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki luottokortti, jossa on cashback. Näitä on ihan maksuttomia, kuten Morrow Bank, joka mulla käytössä. Aina kun maksan ostoksen tuolla luottokortilla, saan 1% (ja verkko-ostoista 2%) takaisin bonuspisteinä. Jos mun kuukausimenot olis esim. 1000€ ja maksaisin kaiken luottokortilla, niin saan rahaa takaisin 10€ jonka voin käyttää laskun maksamiseen. Lyhennän tietty luoton joka kuukausi kokonaisuudessaan, ettei pääse korot juoksemaan.

Minä sanon päin vastoin, että ÄLÄ hanki luottokorttia!

Ei luottoyhtiöt ole tyhmiä. Ne tietää, että keskimäärin ihmiset päätyy maksamaan kuluja ja korkoja. Sen takia ne antaa "ilmaisia" luottokortteja. Joskus jopa maksavan luoton käytöstä.

Pääsi unohtumaan, että kaikki ei tosiaan omista selkärankaa. Eli jos et omista sellaista, niin älä hanki luottokorttia. 

Vierailija
214/536 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ikinä muita lainoja kuin asunto-. Ei varsinkaan mitään pikavippejä. 

Olet idiootti. 

Laina on ERITTÄIN HYVÄ vaurastumisen apuväline OIKEIN KÄYTETTYNÄ. 

Minulla on ollut 6 eri sijoituslainaa, ja näiden ansiosta olen paljon varakkaampi kuin ilman niitä olisin ollut. Esimerkiksi koronadipissä otin 50 k€ sijoituslainaa, jonka maksoin takaisin 3 vuoden kuluessa pelkillä sijoitusten tuotoilla. 

Vierailija
215/536 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki luottokortti, jossa on cashback. Näitä on ihan maksuttomia, kuten Morrow Bank, joka mulla käytössä. Aina kun maksan ostoksen tuolla luottokortilla, saan 1% (ja verkko-ostoista 2%) takaisin bonuspisteinä. Jos mun kuukausimenot olis esim. 1000€ ja maksaisin kaiken luottokortilla, niin saan rahaa takaisin 10€ jonka voin käyttää laskun maksamiseen. Lyhennän tietty luoton joka kuukausi kokonaisuudessaan, ettei pääse korot juoksemaan.

Tuollaiset kortit kannustavat tietynlaisia ihmisiä ostamaan lisää ja lisää eli säästöä ei tule yhtään. Saako niistä edes bonuspisteitä kun maksaa vuokraa tai huoneiston vastiketta? Nehän ovat ihmisillä suurimpia menoja kuussa. 

Impulsiivisille ihmisille luottokortti ei toimi.

Maksan kaiken mahdollisen luottokortilla mm. bussikortti 120e/kk, ruuat ym. Tulee käytettyä kuukausittain 300-500e/kk pakollisiin menoihin ja saa cashbackinä 5-10e/kk. Vuositasolla 60-100e. On sekin rahaa.

Vierailija
216/536 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miksi täällä jengi dumaa, että no onpa naurettavan pieni säästö, vaan 100€ kuussa. Ap kysy vinkkejä ja kaikki annetut on hyviä vinkkejä. Se jää jokaisen omaksi päätöseksi mitä on valmis itse toteuttamaan. Nih.

Naurettavan pieneksi sanoin säästöä joka oli 100e _vuodessa_. Siinä on järkeä vain jos kaikki isot säästötoimet on jo toteutettu, mutta järjetöntä se on jos asuu isosti, ajaa autolla jne joista voisi säästää saman summan viikossa. Tuo on sama kuin yrittäisi laihduttaa lopettamalla purkan syönnin  samalla kun vetää suklaalevyn päivässä. 

Vierailija
217/536 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää laskea kaikki kulut mitä työntekoon liittyy:

- Työvaatteisiin kuluu rahaa

- Verotus, jonka jo mainitsit

- Eläkemaksut (onko kulua vai säästöä, minusta enemmän pakollinen kulu)

- Työmatkat

- Töissä syömiseen menee tyypillisesti enemmän rahaa

- Aikaa kuluu, jonka voisi käyttää vaikka leipomaan omat leivät edullisesti.

Tottakai palkasta silti jää käteen rahaa, mutta ei se ole läheskään se mitä bruttona tienaat.

KUKA mistään TYÖNTEOSTA puhui?

Minä puhuin TULOJEN NOSTAMISESTA en LISÄTYÖN TEKEMISESTÄ. 

Oot siis joku verkostomarkkinointi/dropshippinguuno. Öyh.

Vierailija
218/536 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä lopetin aikoinaan tupakoinnin. En tosin säästösyystä, vaan sen takia, kun itse näin omin silmin, että mitä läheiselle ihmiselle tapahtui. Pistin saman verran rahaa sivuun, kuin minkä olisin käyttänyt tupakointiin. Käytin kertyneitä rahoja sellaisiin matkoihin, mihin normaalisti ei olisi ollut varaa. Ja tehtiin samoilla rahoilla keittiöremppakin. 

Tuhlasit luksukseen, jota ilmankin olisi pärjännyt? Mitä säästöä se sitten on?

Vierailija
219/536 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja itseasiassa tässä on sekin hyvä puoli, toisin kuin säästämisessä että tämä tulee kerta kerran jälkeen helpommaksi, eikä vaikeammaksi. Ensin pystyi sijoittaamaan palkkatuloista sä

Kaikki muu on validi, mutta sulla taitaa olla miljardin arvoinen salkku, kun saat NETTONA joka viikko 100-9000e eli 400-36 000e/kk osinkoja. Vuositasolla saat 700 000e bruttona osinkoja.

Vierailija
220/536 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikenlaisista vinkeistä on hyötyä, kun ne laittaa ajattelemaan mikä itselle on tärkeää ja mistä taas voisi luopua.

Itsekin olen autoton. Lapsistani taas en luopuisi mistään hinnasta, ja asuntoonkin kuluu lasten vuoksi enemmän kuin muuten käyttäisin. Ei ole väliä, koska saan heistä määrättömästi enemmän iloa kuin summasta x sijoituksissa.

Ei rahankäyttövinkkejä voi juuri koskaan yleistää kaikkiin, kun idea on varmaankin käyttää rahaa niin että oma onnellisuus on maksimoitu, ja tämä taas tarkoittaa ihan eri asioita eri ihmisille.