Säästämisvinkkejä?
Itse teen leivät ja ruoat itse, ei ravintoloita eikä eineksiä.
Ostolakko.
Palkkapäivänä siirän rahat säästötilille ja käyttötilille jätän vain niukasti sen mitä kuluu ruokaan ja muuhun.
Muita vinkkejä?
Kommentit (536)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkailussa tulee iso säästö kun matkustaa kohteeseen, jossa on halpaa olla, vaikka matka olisikin kalliimpi. Esimerkiksi All-inclusive Meksikossa on edullisempi kuin tavallinen Kreikan matka.
All-inclusive on todella epäeettistä toimintaa. Paikallisille ei jää mitään tuloja, kun hotellit on ulkomaalaisten omistuksessa.
Isossa hotellissa voi olla 500 paikallista töissä ja kaikki tavara tuotetaan lähellä alihankintana.
Ruokahävikki pois! Myös esim. kasvisten naatit käyttöön. Perehdy asiaan, saat niistä kasvislientä, kasvissosekeittoa, pestoa, voit lisätä piirakoihin jne.
Hyödynnä järkevästi reittiesi varrella olevat tehtaanmyymälät. Kaikkialla tämä ei toki onnistu. Esim. Leipomon kakkoslaatuiset leivät ym., Valion kakkoslaatuiset ja päiväys-tuotteet.
Jos on pakko hankkia jotain käyttötavaraa, hyödynnä s-ryhmän asiakasomistajapäivät.
Sovi läheistesi kanssa ettei aikuisten kesken osteta lahjoja. Ihan älytöntä panna rahaa tavaraan, joka helposti on joko turhaa tai vääränlaista.
Käytä hyväksesi fb roskalavaryhmät. Tuota kautta voi saada omenoita, raparperia marjoja, lankoja, ym.
Pidä tavaroista huolta, korjaa ja korjauta.
Tiedä oikeutesi, jos tavara hajoaa ennen aikojaan, olet oikeutettu uuteen.
Säästäminen kaikessa pilaa elämän laadun. Ainoa oikea tie on lisätä tuloja. Parempi työ tai kaksi tai kolme työtä yhtä aikaa. Pörssiin rahaa kasvamaan. Passiivista tuloa palkan lisäksi.
Meillä LG- pesukone ei poistanut vettä. Käännettiin kone ympäri ja katsottiin vesipumpun numero. Tilattiin uusi pumppu, noin 50 euroa ja asennusvideo katsottiin juutuupista. Työkalu oli ruuvimeisseli. Säästettiin 400.
Montakin korjausohjetta on katsottu juutuupista.
Parsin ja korjaan myös vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumisessa säästää ainakin merkittävästi kun tekee remontit itse. Omakotitalossa säästää kun ahkeroi polttopuiden parissa. Elää ihan kuin jotkut eläkeläispapparaiset.... Ehkä ne on oivaltaneet jotain.
Mulla on 1100e/kk bruttopalkka, voit laskea montako sataa vuotta mun täytyy elää, että saan ostettua Helsingistä omakotitalon?
Talojen hinnat nousee nopeammin kuin saat säästettyä, eli et saa ikinä ostettua taloa.
Talojen hinnat ovat putoamaan päin, joten nyt ei kannata pitää kiirettä ostojen kanssa.
Ei tosiaan. Kannattaa odottaa vielä ainakin 20 vuotta ja asua sen aikaa vuokralla.
Jos puhelimessa on rajaton netti, on turha maksaa ylimääräistä erillisestä netistä kotiin. Sen netin kun voi jakaa puhelimesta tietokoneeseen, tablettiin yms.
Jos on mahdollista kasvattaa osa ruoasta itse niin sillä säästää ihan kivasti, vaikka toki mullat, lannoitteet yms. maksaa nekin jos niitä pitää kaupasta ostaa. Jonkun verran ruokaa voi kasvattaa ihan vaikka parvekkeella. Tai sisälläkin, mulla kasvaa talvisin pieniä tomaatteja sisällä vesiviljelyssä kasvivalon alla. On hyviä, ja hintaa ei tule juuri mitään kun ei nuo kasvivalotkaan paljoa sähköä vie.
Vierailija kirjoitti:
Netin voi hyvin jakaa kotona kännykällä.
Tupakka ja viina pois.
Mässypäivä kerran viikossa, ei joka päivä. Tarkista sun kuitit ja osta vain välttämätöntä. Esim. energiajuomat ei ole sitä...kahvinkin juontia voi harventaa, ja ylijäämät lämmitän mikrossa.
Pakastin on meillä välttämätön säästöväline. Joskus menee viikkokin, että syödään punalaputettuja pakkasesta ja kaupasta haetaan tosi vähän.
Valmisruoka on yllättävän kallista kotitekoiseen verrattuna.
Leipää voi hyvin tehdä itse ja vähällä vaivalla, googleta vaikka pataleipä tai yön yli sämpylät tai teeleipä.
Harvenna lihansyöntiä.
Pesuainepurkkien pohjat saa ulos lisäämällä vähän vettä.
Liotan pyykkiä ennen koneeseen laittoa saavissa, jonka jälkeen lyhytpesuohjelmalla pesu. Pörssisähköllä.
Jos olet tosissaan tiukilla, älä ota koiraa
Muuten hyvä, mutta jättäisin tuon pyykin pesemisen lyhytpesuohjelmalla välistä. Vaatteistaan kannattaa pitää huolta ja pestä ne kunnolla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän edukseni tarjoukset eli kun on hyvä hinta, ostan tuotetta useamman kappaleen kuten hammastahna, wc-paperi, käyttämäni shampoo, pyykinpesuaine jne.
Eilenkin juuri ostin Paradontax Tokmannilta 3,99, tottakai otin kalleinta (a joku päälle 6 €) ja heti 4 kpl kylppärin kaappiin.
Esim tällaiset tuotteet ostan jo suoraan ulkomailta paljon edullisemman hinnan vuoksi.
Kuulostaa vähän höperöltä lähteä tilailemaan jotain pesuaineita ulkomailta, anteeksi nyt vain.
Jos tilaat suuria määriä kerralla niin on kannattavaa. Meitä on jo paljon kun tekee näin ja määrä kasvaa. Kukkaro kiittää
Ei se
Voi tehdä kimppatilauksia kavereiden, sukulaisten tai työkavereiddn kanssa. Näin myös postikulut pienenevät.
Joo ja sitten kuljettelet omalla autollasi 200 rullaa vessapaperia, 50 pesuainepurkkia ja 100 kuivamuonatölkkiä työkaverisi kotoa, joka sijaitsee 100 km päässä, koska hän on etätöissä halvalla mökkipaikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai se on säästöä, jos lopettaa alkoholin juonnin eikä vaan tilaa sitä ulkomailta. Säästöä on tupakoimattomuudestakin. Itse lopetin karkin syömisen, yhtenä syynä oli nimenomaan rahansäästö. Karkkiin meni viikossa muutama euro, vuodessa reilusti yli satanen.
Lopettamineen on säästöä, mutta synnynnäinen raittius ei ole. Jos ei ole polttanut, ei voi säästää lopettamalla, sätkillä tai mitenkään muutenkaan mitä tulee tupakointiin.
Harvempi kai on elämänsä alusta loppuun raitin, uskoisin, että suurempi osa on käyttänyt alkoholia jossain vaiheessa elämää. Itsekin kävin parikymppisenä baarissa lähes joka viikonloppu, nyt ei välttämättä tule juotua yhtään annosta edes joka vuosi enkä silloinkaan osta sitä itse. Säästöä se silti on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumisessa säästää ainakin merkittävästi kun tekee remontit itse. Omakotitalossa säästää kun ahkeroi polttopuiden parissa. Elää ihan kuin jotkut eläkeläispapparaiset.... Ehkä ne on oivaltaneet jotain.
Mulla on 1100e/kk bruttopalkka, voit laskea montako sataa vuotta mun täytyy elää, että saan ostettua Helsingistä omakotitalon?
Talojen hinnat nousee nopeammin kuin saat säästettyä, eli et saa ikinä ostettua taloa.
Talojen hinnat ovat putoamaan päin, joten nyt ei kannata pitää kiirettä ostojen kanssa.
Ei tosiaan. Kannattaa odottaa vielä ainakin 20 vuotta ja asua sen aikaa vuokralla.
Ihan samaa monet puhuivat jo 20 vuotta sitten. Siitä miten korkealla hinnat on ja ihan varmasti kohta romahtaa. No, eipä ole romahtanut. Typerintä olisi ollut asua vaan vuokralla ja odottaa tätä myyttistä päivää jolloin taloja myydään puoli-ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Kirjastosta elokuvia ja sarjoja suoratoistopalveluiden sijasta.
Minä ostan kirppiksiltä elokuvia halvalla ja myyn ne sitten kalliimmalla.
Vierailija kirjoitti:
Jätä ruokavaliosta hiilarit pois. Säästät kun et esim leivo leipää, keitä pastaa, yms.
Lisää ruokavalioosi hiilareita. Peruna, puuro, leipä, riisi ja pasta on ruokavalion kaikkein halvimmat osat. Ja ihminen on tärkkelyksen syöjä muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ruokahävikki pois! Myös esim. kasvisten naatit käyttöön. Perehdy asiaan, saat niistä kasvislientä, kasvissosekeittoa, pestoa, voit lisätä piirakoihin jne.
Hyödynnä järkevästi reittiesi varrella olevat tehtaanmyymälät. Kaikkialla tämä ei toki onnistu. Esim. Leipomon kakkoslaatuiset leivät ym., Valion kakkoslaatuiset ja päiväys-tuotteet.
Jos on pakko hankkia jotain käyttötavaraa, hyödynnä s-ryhmän asiakasomistajapäivät.
Sovi läheistesi kanssa ettei aikuisten kesken osteta lahjoja. Ihan älytöntä panna rahaa tavaraan, joka helposti on joko turhaa tai vääränlaista.
Käytä hyväksesi fb roskalavaryhmät. Tuota kautta voi saada omenoita, raparperia marjoja, lankoja, ym.
Pidä tavaroista huolta, korjaa ja korjauta.
Tiedä oikeutesi, jos tavara hajoaa ennen aikojaan, olet oikeutettu uuteen.
Itse en kyllä sokeasti keskittyisi bonusten keräämiseen vaan googlettaisin hintoja. Jokin tavara voi olla muualla tarjouksessa edullisempi vaikka saisi asiakasomistajabonukset. Toimii etenkin paikkakunnalla jossa kauppoja paljon. Täällä maalla kaikki pitää ostaa verkkokaupasta joten hintoja helppo vertailla netissä.
Vierailija kirjoitti:
Säästäminen kaikessa pilaa elämän laadun. Ainoa oikea tie on lisätä tuloja. Parempi työ tai kaksi tai kolme työtä yhtä aikaa. Pörssiin rahaa kasvamaan. Passiivista tuloa palkan lisäksi.
Kaikilla ei ole työkykyä joten vaihtoehdot on vähissä. Tukieuroilla ei sijoitella.
Vierailija kirjoitti:
Tähän aikaan vuodesta metsät on täynnä ilmaista ruokaa!
Ämpärillinen mustikkaa maksaa 50 €, mutta kun käyt itse poimimassa niin se on 0 €. Kantarellit on vielä arvokkaampia.
Mitä ruokaa ovat mustikat ja sienet?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen huomannut oman kulutuksen olevan huomattavasti pienempää kuin ystävilläni. Mietittyäni asiaa päättelin sen johtuvan somettomuudestani. En yksinkertaisesti näe mitä muilla on enkä koe tarvetta hankkia jokaista juttua. Hiuskosmetiikkana on shampoo. Nuorempana kun värjäsin hiuksia (sekin kuluerä) jouduin myös ostamaan hoitoainetta ja hiusnaamioita. Nykyään kun pesen shampoolla pari kertaa viikossa (enkä suorista/kiharra jne) niin hiukset ovat paremmin voivat kuin koskaan niitä "hoitaessa". Sama koskee myös muutakin kosmetiikkaa. Mun tulee ostettua hyvin vähän mitään. Ihoa ei tarvitse edes rasvata jos siitä ei hinkkaa päivittäin luonnollista bakteerikerrosta pois saippualla. Eli taas säästää kun jättää saippuat ja vartalovoiteet kauppaan. Ja iho voi paremmin kuin koskaan.
Saatat olla oikeassa. Itsekään en ole somessa ja ihon- ja hiustenhoitorutiini on sama kuin sulla :) Joskus ensimmäisten pakkasten tultua pitää suihkun jälkeen laittaa kasvoille jotain perusvoidetta, mutta näin kesällä en käytä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä LG- pesukone ei poistanut vettä. Käännettiin kone ympäri ja katsottiin vesipumpun numero. Tilattiin uusi pumppu, noin 50 euroa ja asennusvideo katsottiin juutuupista. Työkalu oli ruuvimeisseli. Säästettiin 400.
Montakin korjausohjetta on katsottu juutuupista.
Parsin ja korjaan myös vaatteita.
Minä korjaan pyöräni YouTube videoiden avulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai se on säästöä, jos lopettaa alkoholin juonnin eikä vaan tilaa sitä ulkomailta. Säästöä on tupakoimattomuudestakin. Itse lopetin karkin syömisen, yhtenä syynä oli nimenomaan rahansäästö. Karkkiin meni viikossa muutama euro, vuodessa reilusti yli satanen.
Lopettamineen on säästöä, mutta synnynnäinen raittius ei ole. Jos ei ole polttanut, ei voi säästää lopettamalla, sätkillä tai mitenkään muutenkaan mitä tulee tupakointiin.
Samaa mieltä, mutta... näen että ihmiset luettelevat usein itselleen oleellisia asioita, joita minä en osta lainkaan. Minäkin voisin siis sanoa, että on synnynnäinen ominaisuus olla ostamatta paistopistetuotteita, aurinkokuivattuja tomaatteja, erilaisia pakasteita, uusia puhelimia, vaatteita tms. En saa mitään säästöä, että jätän ne edelleen kauppaan. Jollekin toiselle taas olisi tosi radikaalia olla ostamatta kahvia.
Minäkin syön, mutta vain murto-osan siitä, mikä tuntuu olevan monelle muulle itsestäänselvyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä ruokavaliosta hiilarit pois. Säästät kun et esim leivo leipää, keitä pastaa, yms.
Lisää ruokavalioosi hiilareita. Peruna, puuro, leipä, riisi ja pasta on ruokavalion kaikkein halvimmat osat. Ja ihminen on tärkkelyksen syöjä muutenkin.
Kyllä tärkkelys on yksi tärkeä osa tasapainoisessa ja terveellisessä ateriassa. Kuitupitoinen puuro ainakin kerran päivässä on hyväksi terveydelle ja vatsan toiminnalle. Hiilihydraatit tärkeitä myös jaksamiseen ja aivotoiminnalle.
Vähävaraisille säästäminen on hyvästä. Sen sijaan hyvin toimeentulevien pitäisi kuluttaa kun ajat ovat huonot. Erityisesti palveluihin ja tehdä investointeja, jotka olisivat jossain vaiheessa kuitenkin edessä, esim. remontit jne. Muuten Suomen talous sakkaa ja siinähän sitten säästetään...