Miksi jotkut eivät pidä puhelimessa ääniä, vaikka ovat vain kotona?
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän ääniä päällä ainoastaan silloin, kun odotan puhelua. Muuten on aina äänettömällä.
Minulla on muutama erittäin läheinen ja tärkeä ihminen, joiden puheluihin vastaan aina ja viesteihin tietty. Puhelimessani voi valita äänettömyyden aikana tiettyjen tyyppien soitto- ja viestiäänien kuuluminen. Olen erittäin tyytyväinen tuohon toimintoon.
Sama minulla. Ei meillä ole esim. puolisoni tai äitini kanssa mitään sovittuja soittoaikoja, vaan voimme soitella aina kun siltä tuntuu. Kuulostaa oudolta, jos perheellisellä ihmisellä olisi puhelin päällä vain kun odottaa soittoa. Mistä sen voisi tietää, koska esim. opiskelijalapsi kaipaa äidin juttuseuraa tai äiti haluaa rupatella lapselleen.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotonahan mä just vietän sitä aikaa kun lepään ja palaudun. Totta kai puhelin on silloin äänettömällä jos en odota viestiä tai puhelua.
Kyllä mä katson puhelinta useamman kerran päivässä ja vastaan jos joku on laittanut viestiä. Puheluihin en soita takaisin, ellei soittaja ole viitsinyt kirjoittaa viestillä mitä asia koski ja pitäisikö soittaa takaisin. En ala sitä arvailemaan vaan kokeilkoon onneaan myöhemmin uudelleen. Ehkä sitten jossain vaiheessa tajuaa että viestillä saa asiansa perille vaikka toisella olisikin puhelin äänettömällä.
Vttumainen ihminen pakottaa toisen anelemaan takaisinsoittoa. Kai sillä nyt jotain asiaa on ollut jos se on sinulle soittanut, tollo!
Niin, mutta asia ei välttämättä ollut tärkeä tai enää ajankohtainen siinä kohtaa kun voisin soittaa takaisin
Niin, onhan se IHAN KAMALAA, jos joutuu puhumaan läheiselleen vaikka 30 sekuntia puhelimessa. Miten selviät noin pahasta traumasta?
Turhankin innokkaat puhelinmyyjät aiheuttivat jatkuvilla soitoillaan puhelimen soittoäänen kyllästymisen ja taas jotain yritettiin myydä. Puhelin äänettömälle vaan. Minulla salamavalo välähtelee, jos joku soittaa. Siitä voi tarkistaa, onko tuttu vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Turhankin innokkaat puhelinmyyjät aiheuttivat jatkuvilla soitoillaan puhelimen soittoäänen kyllästymisen ja taas jotain yritettiin myydä. Puhelin äänettömälle vaan. Minulla salamavalo välähtelee, jos joku soittaa. Siitä voi tarkistaa, onko tuttu vai ei.
Et osaa käyttää esto-toimintoa? Itsellä on myös sovellus, joka automattisesti katkaisee puhelun, jos tunnistaa sen myyjän numeroksi. Kätevä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotonahan mä just vietän sitä aikaa kun lepään ja palaudun. Totta kai puhelin on silloin äänettömällä jos en odota viestiä tai puhelua.
Kyllä mä katson puhelinta useamman kerran päivässä ja vastaan jos joku on laittanut viestiä. Puheluihin en soita takaisin, ellei soittaja ole viitsinyt kirjoittaa viestillä mitä asia koski ja pitäisikö soittaa takaisin. En ala sitä arvailemaan vaan kokeilkoon onneaan myöhemmin uudelleen. Ehkä sitten jossain vaiheessa tajuaa että viestillä saa asiansa perille vaikka toisella olisikin puhelin äänettömällä.
Vttumainen ihminen pakottaa toisen anelemaan takaisinsoittoa. Kai sillä nyt jotain asiaa on ollut jos se on sinulle soittanut, tollo!
Niin, mutta asia ei välttämättä ollut tärkeä tai enää aja
Niin, onhan se IHAN KAMALAA, jos joutuu puhumaan läheiselleen vaikka 30 sekuntia puhelimessa. Miten selviät noin pahasta traumasta?
Minulle tulee puheluita muiltakin kuin läheisiltä. Siksipä pidänkin puhelinta äänettömällä. Läheiseni onneksi ovat sen verran älykkäitä että osaavat viestittää asiansa jos en vastaa, ja soitan heille sitten takaisin jos tarvetta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta a
Älykäs ihminen soittaa takaisin eikä odota, että "kyllä se viestin laittaa jos on asiaa".
Koska ne soitot tietävät yleensä vain työhommia tai rahanmenoa. Ei jaksa, eikä ole rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vttumainen ihminen pakottaa toisen anelemaan takaisinsoittoa. Kai sillä nyt jotain asiaa on ollut jos se on sinulle soit
Älykäs ihminen soittaa takaisin eikä odota, että "kyllä se viestin laittaa jos on asiaa".
Millä lailla tuo on älykästä? Sehän on suorastaan tyhmää. Saapuneet puhelut voivat olla lehtimyyjiltä tai huijareilta. Tutuistakin 99% tapauksessa asia ei ollut tärkeä kuin korkeintaan sen hetken kun soitto on tullut ja vanhentunut jo myöhemmin. Turha soitto takaisin katkaisee hänenkin tekemisensä, mitä sitten onkin tekemässä. Ihan hyvin voi olettaa ettei puhelu ole enää ajankohtainen ellei viestillä ole ilmoitettu toisin vastaamattoman puhelun perään.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on puhelin äänettömällä esim. kun katson elokuvaa, keskityn kirjan lukemiseen, nukun tai teen etätöitä. Kaikissa näissä olen "vain" kotona.
Tämä on paluu aikaan ennen kännyköitä. Puhelut olivat sen verran kalliita, että ainoastaan asiasta ja harvoin muuten vaan soiteltiin. Sukulaisille toki kuulumisia vaihdeltiin, mutta ei sentään joka päivä jokaisesta pikkuasiasta. Kavereille sai soittaa vaan, jos ei muuten mistään löytynyt ja sekin oli hyvin lyhyt puhelu. Jompikumpi vanhempi vahti ja käski lopettamaan, kun mielestään oli jo tarpeeksi puhuttu.
Oli muuten rauhallista kotona, aahh vain yksi puhelin.
Puhelinkopeista kyllä soiteltiin pilapuheluita. Niillä pystyi kuulemaan vastauksen ja ilman kolikoita puhelu katkesi siihen. Sitten naurettiin, kun soitettiin samaan numeroon monta kertaa peräkkäin. Hyi meitä!
Vierailija kirjoitti:
Mun puhelimesta ei pääse läpi kuin tärkeät ihmiset eli oma lapseni, kaikki muut voivat jäädä vastaamatta heti aivan hyvin enkä ole menettänyt mitään
Paitsi, kun naapurisi soittaa, että kotisi palaa. Et sitten menettänyt mitään.
Vierailija kirjoitti:
Itse päätän, haluanko olla rauhassa vai mahdollisessa kontaktissa toisiin ihmisiin. Jos jollakin on asiaa, eikä puhelin päällä, voi jättää viestin.
Kuunteletko vastaajan? Tekstiviestejä ei kaikki osaa kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et osaa käyttää esto-toimintoa? Itsellä on myös sovellus, joka automattisesti katkaisee puhelun, jos tunnistaa sen myyjän numeroksi. Kätevä.
Taisi masentua pahasti minulle turhaan soitelleet myyjät, kun eivät enää soittele :D
Vierailija kirjoitti:
Haluan olla tavoittamattomissa. Puhelimen soittoääni on yksi stressaavimmista äänistä.
Sama!
Vierailija kirjoitti:
Sinun asiasi tärkeys on mikä? Jos et ole soittamassa että joku on kuolemassa tai joutumassa pahaan onnettomuuteen ja minun apuani tarvitaan just sillä hetkellä estämään se kuolema tai onnettomuus, niin en näe mitään syytä olla ap:n mieliksi. Isäni kuoleman sain tietooni kolme tuntia sen jälkeen kun oli kuollut. En usko että olisi herännyt henkiin jos olisin saanut tietää heti, vaikka veli urputti että oli puhelin pois päältä. Puhelimen pois päältä oloon oli hyvä syy kyllä.
Voi olla omainen onnettomuudessa ja kuolemaisillaan.
Eikä kyse siitä että isä olis heränny henkiin, vaan että kun on sairas ja/tai iäkäs omainen niin puhelin pidetään silloin auki hätätilanteen varalta.
Mä vähän luulen, että kännyköiden pitäminen äänettömällä on lisääntynyt siksi, että ihmiset ovat kyllästyneet olemaan 24/7 tavoitettavissa. Lankapuhelinten aikaan elämä oli paljon rauhallisempaa, koska kaikkialla muualla patsi kotona sait olla rauhassa. Kukaan ei ihmetellyt, miksi et vastaa puhelimeen. Saatoithan olla vaikka saunassa tai suihkussa, etkä edes kuullut puhelimen soivan. Myös jo lankapuhelinten aikaan pistettiin puhelin joskus "äänettömälle" eli otettiin töpseli pois seinästä. Varsinkin vuorotyötä tekevät toimivat usein näin eli kun tulivat yövuorosta ja menivät nukkumaan, niin töpseli irti. Kukaan ei kuitenkaan ahdistunut siitä, että toinen ei vastaa puhelimeen.
Mulla on pääsääntöisesti kännykässä äänet päällä päivisin, mutta ei se silti tarkoita, että esimerkiksi kesken työpalaverin vastaisin jonkun kaverin soittoon. Ja mikäli mulla on sellainen Teams palaveri, missä mulla pitää olla Teamsissa mikki päällä, slloin pistän puhelimen äänettömälle. Mulla on myös tapana laittaa puhelin äänettömälle silloin, kun olen toisen ihmisen seurassa. Esim jos menen vaikka ystäväni kanssa kahville tai ravintolaan syömään, niin kännykästä äänet pois. Lankapuhelinten aikaan kukaan ei olisi edes voinut häiritä mua sellaisessa tilanteessa. Nyt voi ja siksi äänet pois. Yhä useammin nykyisin jätän kännykän kotiinkin, jos esim lähden viemään koiraa lenkille. Ja missään tapauksessa en ota kännykkää mukaan, jos käyn viemässä roskat ulos. Mitä ihmettä mä kännykällä sillä reissulla tekisin? Eli vaikka teoriassa "olen vain kotona", en mä kuitenkaan kuuloetäisyydellä puhelimestani. Jos joku silllä aikaa on osittanut, niin sdiinä vaiheessa kun vilkaisen kännykkääni ja huomaan, että joku on soittanut, niin soittajasta rippuen soitan takaisin. Mutta ei se toinen soittaessaan voi tietää, että mä olnkin viemässä roskia. Turha siis ärsyyntyä, että en vastaa.
Mulla on tuttuja, joilla on hyvinkin erilaiset vuorokausirytmit. Varsinkin viikonloppuisin Yks on ollut jo aamukuudelta hereillä, toinen taas valvoo kahteen asti yöllä. On paljon järkevämpää, että laittavat viestiä kuin että alkaisivat soittelemaan, kun mieleen juolahtaa kysyä jotain. Mä laitan kuitenkin nykyyisin kännykän aina äänettömälle, kun alan valmistautua nukkumaanmenoon. Tunti tai kaksi ennenkuin ehkä nukahdan. Ja jos olen nukkunut edellisen yön huonosti, saatan tehdä tämän jopa klo 18:30. Ajatuksena siis, että puoli ysiltä olisi sitten jo unessa. Ei mun tutut voi tietää, että ahaa, tänä iltana se meneekin aikaisin nukkumaan. Järkevintä siis laittaa puhelin äänettömälle.
En tietenkään pidä päällä ja sitäpaitsi, mitä se sulle kuuluu. Huolehdi omista asioistasi.
Sama ärsyttää yhdessä kaverissani jolle en viitsi enää soittaa, mutta hän kyllä soittaa joka päivä, kuitenkin hän arvostelee yhtä ystävänsä joka ei vastaa koskaan vaan soittaa sitten takaisin. Tuli mieleen sanonta joka toista haukkuu, se itse on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun puhelimesta ei pääse läpi kuin tärkeät ihmiset eli oma lapseni, kaikki muut voivat jäädä vastaamatta heti aivan hyvin enkä ole menettänyt mitään
Paitsi, kun naapurisi soittaa, että kotisi palaa. Et sitten menettänyt mitään.
Kun mun naapurin asunto aikoinaan paloi, mä kävin rimputtamassa ovikelloa ja soitin 112:een. Ei mulla ollut edes naapurin puhelinnumeroa, jotta olisin voinut soittaa. Ei mulla nytkään ole kuin toisen seinänaapurini puhelinnumero. Toisen seinänaapurin saatika muiden naapureiden numeroa mulla ei ole.
Niin, mutta asia ei välttämättä ollut tärkeä tai enää ajankohtainen siinä kohtaa kun voisin soittaa takaisin. Vittumainen ihminen ei vaan viitsi tätä ilmoittaa vaan jättää toisen epätietoisuuteen. Sitten jos heille soittaa, niin sanotaan että ei mulla mitään asiaa ollut, oli vaan tylsää, tai että löysinkin etsimäni asian jo muualta. No, olisi ollut kohteliasta ilmoittaa viestillä eikä jättää turhaa puhelua vastaamattomiin roikkumaan. Niinpä katson, että jos asia on tärkeä niin pystyy kyllä laittamaan viestin jos soittoon ei vastattu. Jos ei pysty niin sitten kannattaa alunperinkin soittaa 112, eikä minulle.