Ilta-Sanomat: Mustamakkarasta vegeversio - pyhäinhäväistys vai nykyaikaa?
Tamperelainen vegaani Pyry Urhonen on kehittänyt uuden kasvisversion mustamakkarasta nimeltään Vegemörkö. Kyseessä on musta riisiin ja merilevään perustuva annos, joka näyttää erehdyttävästi perinteiseltä mustamakkaralta, mutta ei sisällä lihaa tai verta. Tuotetta myydään kahvilassa, jota pitää Pyryn veli. Sosiaalisessa mediassa reaktiot ovat olleet myrskyisiä: "pyhäinhäväistys", "potkittava Pirkanmaan rajojen ulkopuolelle". Jopa uhkauksia on esitetty. Urhonen itse sanoo, ettei halunnut provosoida, vaan kehitti tuotteen nostalgisista syistä lapsuutensa makumuistojen pohjalta.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Positiivinen asia tässä on, että sen nimi on vegemörkö. Eikä mikään vegaaninen mustamakkara tai vegemustamakkara! Makkaraa ei voi tehdä vegaanisesti. Sama juttu esimerkiksi nakkien kanssa.
Nimenomaan makkaran voi tehdä mistä tahansa mössöstä. Katsopa joskus huviksesi, mitä makkarat lähtökohtaisesti sisältävät. Monet makkarat ovat likimain jauhettua teurasjätettä viljalla jatkettuna.
Joo, makkarahan on perinteisesti sitä, että ruhosta laitetaan ne osat, joita ei voi muuten käyttää. Aivan superravintoa.
Nykymakkarat ei tietty ole sellaista kuin oikean makkaran pitäisi olla.
Makkaroissa ei kuitenkaan viljaa ole ollut ennen eikä ole noissa tehdasmakkaroissakaan.
Lukuunottamatta mustaa makkaraa ja ryynimakkaraa.
Kunhan Afrikan Timpan mustasta makkarasta ei tule vegeversiota.
T. Vihreä nainen
Herkkä, herkempi, fanaattinen lihansyöjä. Ai että voi joidenkin persettä kutittaa tällainen asia.T. sekasyöjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole edes vaivauduttu selvittämään tuon ravintoarvoja (energia, rasvat, hiilihydraatit, proteiini tms. sataa grammaa kohden)?
Eihän vegaanit välitä ruuan ravintopitoisuudesta.
Ovat siitä paremmin selvillä kuin te pallomahaiset, rasvamaksaiset lihamiehet.
Tiesitkö, että rasvamaksa syntyy sokerista? Eli vegaanin ruuasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole edes vaivauduttu selvittämään tuon ravintoarvoja (energia, rasvat, hiilihydraatit, proteiini tms. sataa grammaa kohden)?
Jessus miten typerä kommentti, mutta mitäpä voi peruskoulusta pudonneelta odottaa. Vegeruoat eivät ole sokeria. En ole vegaani, mutta olen tehnyt vuosikymmenen verran tilauksesta erilaisia vegaaniruokia ja kasvisruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Positiivinen asia tässä on, että sen nimi on vegemörkö. Eikä mikään vegaaninen mustamakkara tai vegemustamakkara! Makkaraa ei voi tehdä vegaanisesti. Sama juttu esimerkiksi nakkien kanssa.
Nimenomaan makkaran voi tehdä mistä tahansa mössöstä. Katsopa joskus huviksesi, mitä makkarat lähtökohtaisesti sisältävät. Monet makkarat ovat likimain jauhettua teurasjätettä viljalla jatkettuna.
Eläinperäisestå mössöstä. Kyllä minä tiedän. Olen useasti tehnyt kotona raakamakkaraa. Oikean makkaran pääasialliset ainesosat ovat eläinperäisiä ja ne tehdään luonnonsuoleen. Onko sinusta jotenkin huono juttu, että ruokateollisuudessa yritetään käyttää eläimestä kaikki osat hyväksi mahdollisimman hyvin? Tämä on valtavan ekologista! Sinä ottaisit härästä sisäfileen ja veisit loput kaatopaikalle mätänemään?! Paljonkohan sisäfilee kilohinta olisi silloin? Se olisi tonneja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jessus miten typerä kommentti, mutta mitäpä voi peruskoulusta pudonneelta odottaa. Vegeruoat eivät ole sokeria. En ole vegaani, mutta olen tehnyt vuosikymmenen verran tilauksesta erilaisia vegaaniruokia ja kasvisruokia.
Suurin osa vegeruuasta on sokeria. Turha sun on mollata muita, kun itselläsi tieto on nolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oikeesti olet tehnyt vegaaniruokia ja väität, että ne eivät ole sokeria, niin mitä ihmettä olet niihin ruokiin laittanut?
Eikö veri ole loppujen lopuksi lähestulkoon vegaanista? Eihän eläintä teurasteta veren, vaan lihan takia, ja veri on pelkkä sivutuote, kuten nahkakin, jota monet vegaanit käyttävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tiedot on luettu vihreät lasit silmillä, skipattu täysin monet oleelliset kohdat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerä olet itse. Esim. joku kova vuusto on hiilaripommi eli sokeria siis kun taas normaalissa kovassa juustossa hiilarit on nolla.
Vierailija kirjoitti:
Lihaa imitoiva kasvisruoka on lähtökohtaisesti sairasta.
Tämä voi tulla sinulle yllätyksenä, mutta makkarat, jauhelihat ja nuggetit eivät tule eläimistä sellaisenaan, vaan lihaa prosessoidaan muistuttamaan näitä lihatuotteita.
Ja toiseksi, sinä et siis syö mitään lihatuotteita siksi, että pidät niiden mausta?
Eipä tuo iso rikos ole sitten tehdä kasvispohjaisia vastaavia tuotteita, joista saa lihatuotetyyppistä makua, mutta ilman, että niiden eteen olisi tapettu yhtään eläintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapola voisi itsekin kehitellä mustasta makkarastaan kasvissyöjille ja vegaaneille sopivan tuotteen, ilman väriaineita.
Miksi ihmeessä pitäisi?
Hear hear. Miksi maailmassa yritetään vääntää väkisin lihalta muka näyttäviä ja maistuvia kasvisruokia vegaaneille jotka eivät halua syödä lihaa ja pitävät lihan näkemistäkin ällöttävänä.
Yksikään lihaa imitoiva tekele ei maistu, tuoksu tai tunnu pureskellessa lihalta mutta samoista raaka-aineista saisi tehtyä todella hyvältä maistuvaa kasvisruokaa joka ei yritä teeskennellä olevansa jotain muuta
Minä olen lihansyöjä mutta tiedän monta hyvää kasvisruokaa joille kaikille on yhteistä se että ne maistuvat nimenomaan raaka-aineiltaan.
Näitä minä syön mielelläni mutta noita wannabee-lihakorvikkeita en suuhuni laita.
Oikein hyvä, meille muille jää enemmän. Jatkakaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset tykkää mustastamakkarasta
-------------Kyllä ihan aitonakin kelpaa erityisesti vasemmistolle ja vihreille.
Kelpaa minullekin, jolla ei ole puoluekantaa.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan Afrikan Timpan mustasta makkarasta ei tule vegeversiota.
T. Vihreä nainen
Kumiversiona saa dildona.
Tuohan ei ole makkaraa, vaan enemmänkin sushia (sisällä riisiä). Ehkäpä jopa riisipallo?
Mustan makkaran syön kyllä ihan tapolana en mitään vegesontaa .Muistaakseni rasvaa on 12% hyvin vähän ja rautaa on myös siinä.
Vierailija kirjoitti:
Olen sekasyöjä ja mielelläni maistaisin mustanmakkaran vegeversiota.
Tavallisessa osa verestä ei oo kotimaista, niin siksikin vegemakkara kiinnostaisi.
Ei se riisikään ole kotimaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset tykkää mustastamakkarasta
Erityisesti vihreät vegaaninaiset.
Onko Tynkkynen vihreä vegaaninainen?
Joo, makkarahan on perinteisesti sitä, että ruhosta laitetaan ne osat, joita ei voi muuten käyttää. Aivan superravintoa.
Nykymakkarat ei tietty ole sellaista kuin oikean makkaran pitäisi olla.
Makkaroissa ei kuitenkaan viljaa ole ollut ennen eikä ole noissa tehdasmakkaroissakaan.