Maksaisitko edelläolevan ostoksia kassalla, jos hänen rahansa eivät riitä?
Itse olen pari kertaa maksanut. Toisella kertaa mummelilta jäi puuttumaan jokunen euro ja annoin ne hänelle. Toisella kertaa annoin rahaa pariin valmisruoka-ateriaan, jotka edelläoleva alkoholisoitunut mies jätti ostoksistaan pois. Hän otti ruuat pois ja jätti oluet, kun rahat eivät riittäneet, joten annoin hänelle rahaa niin että ruuatkin tulivat mukaan.
Kommentit (169)
Onneksi käytän itsepalvelukassoja. Eilenkin ainoalla kassalla oli jono köyhiä jonottamassa aletuotteiden kanssa. Ipkassat tyhjinä ja maksoin ostokseni, kävelin ulos eikä tuo jono ollut liikkunut lainkaan
Tarjosin kerjäläiselle kauppareissua Helsingissä. Olisin ostanut tarvittavat ruuat. Ei kelvannut.
Olen maksanut. On ollut sydäntäsärkevää joutua katsomaan kassalla vanhusta, kun hän huomaa, ettei rahat riitäkään vaatimattomiin ostoksiin. Se on ollut joskus kiinni muutamasta eurosta, kuitenkin aina alle kympistä. Itselleni on tullut taatusti parempi mieli kuin sille, jota on voinut auttaa. On pelastanut joskus vähemmän kivan työpäivän.
Olen saanut kouluttautua ja terveyspalveluita tämän maan verovaroilla, päässyt kohtuullisen hyväpalkkaiseen työhön. Tiedän, ettei kaikille ole jaettu samanlaisia kortteja. Tuollainen pieni auttaminen ei ole velvollisuus vaan oikeus hyväosaiselle.
Myös lapsia on ollut kiva auttaa, jos kohtuullisiin karkkiostoksiin ei ole rahat riittäneet. Aina ovat kiittäneet ja olleet iloisia.
Köyhä antaa vähästään , rikas ei paljostakaan .
Maksaisin, jos hänellä olisi vain ruokaa ilman olutta.
Viikko sitten kaksi pikkupoikaa olivat ostamassa keksipaketin ja kaksi jotain isoa karkkia. Heidän olisi pitänyt jättää toinen karkeista pois, koska puuttui euro. Olisi ollut kurjaa jos vain toinen olisi saanut karkin, joten maksoin puuttuvan euron.
Hmm ei ole tullut tuollaista tilannetta. Joku oli maksanut lapseni karkkiostokset kun hänellä eivät rahat riittäneet.
Monta kertaa ja kerran itsekin saanut 20 cnt. Useimmin myös antanut palautuspullot edelliselle tai tilaa kassalla jos vähemmän tavaraa kuin itsellä. Myös avattu ovia kuin autettu muuten. Jopa myyjiä autettu joskus hyllyttäjiä kun tavarat on sekaisin laitettu paikalleen.
Voisin maksaa, jos siellä ostosten seassa ei olisi alkoholia ja/tai tupakkaa ja itsellä olisi rahaa. Olen rutiköyhä, joten en oikeassa elämässä pysty ketään rahallisesti auttamaan, mutta vaikka olisi rahaa kuin Roope Ankalla, kenenkään kaljoja ja tupakkeja en alkaisi kustantaa missään tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Tarjosin kerjäläiselle kauppareissua Helsingissä. Olisin ostanut tarvittavat ruuat. Ei kelvannut.
Sellaisia on muista maista ettei heillä ole passia ja etsintäkuulutettu . Laittomasti Suomessa olevia on tuhansia. Parempi kun ei heille puhu mitään. Väkivalta.
Kerran maksoin edellä olevan herran ostokset, kun hänen maksukortti ei toiminut. Ei ollut iso juttu, alle kolme kymppiä.
Tottakai jos itse pystyy.
Joo, olen joskus. Viimeksi nuorehko laitapuolenkulkija tarjosi kaksi pullokuittia kassalle ja yritti ostaa jäätelön (siis ihan jonkun Pirkka tuutin), mutta siitä jäi puuttumaan VIISI senttiä. Tyyppi pyysi anteeksi, jätti jäätelön ja käveli ulos. Mä ostin sen jäätelön ostosteni mukana ja onneksi tää tyyppi ei kävellyt kovin nopeasti, joten vein sen jäätelön sille. Oli hämillään, mutta kiitti.
Olen maksanut useamman kerran, monesti lapsia joskus eläkeläisiä. Pariin kertaan olen antanut pussillisen tyhjiä limupulloja niille ketkä etsii tölkkejä roskiksesta.
En todellakaan maksa. Jos ei rahat riitä tai maksuväline ei toimi niin yrittää toisten uudestaan.
En minäkään odota muiden maksavan mun ostoksia vaan ne jää kassalle jos maksu ei onnistu.
Olen maksanut kerran. Oli suhteellisen pitkä jono ja jono jumitti sen takia. Juoksin sitten jonon perältä maksamaan asiakkaan ostokset, en edes kysynyt hintaa. Olin tuolloin opiskelija. Asiakkaan takana oli keski-ikäinen pariskunta, joilla ostoksina ei mitään xtraa, nopeasti vilkaistuna. Mutta minä köyhä opiskelija sitten maksoin 😆Sitten siirryin takasin jonon perälle. Muistaakseni summa ei ollut sitten kuin joku 10 euroa, ehkä muutaman euron päälle. Asiakkaallaei ollut alkoholia, ihan perus ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Maksaisin, jos hänellä olisi vain ruokaa ilman olutta.
Maksaisin, jos hänellä olisi vain olutta ilman ruokaa.
Maksoin kerran vanhan rouvan reilun kympin ostokset, kun hänellä ei kortti toiminut eikä ollut tarpeeksi käteistä. Tein sen täysin itsekkäistä syistä,eli halusin kassajonon liikkuvan. Vihaan jonottamista. Rouva ei tainnut edes tajuta, mitä lopulta tapahtui, eikä edes kiittänyt.
Kerran annoin omistani muutaman kymmenen senttiä, kun pikkulapsen rahat eivät ihan riittäneet ostokseen.
Riippuu tilanteessa. Kassalla edelläni oli kaksi noin 12v tyttöä joilla irtokarkkia, limsaa jotain meikkituotteita. Tytöllä uusi pankkikortti ekaa kertaa käytössä jolloin se vaatii pin-koodin. Useista yrityksistä ja kotiin soittamisesta huolimatta kortti ei toiminut. Sanoin, että maksan tyttöjen karkit ja limsat mutta muu saa jäädä. Tytöt kiittivät ja lähtivät iloisina kaupasta. Muutamalla eurolla pelastin päivän 👍
M38
Mä koitan aina bongata onko mun takana sen näköstä porukkaa että maksais ja esitän etten löydä rahoja. Joskus maksavat mun puolesta ja jos eivät niin "yllättäen" taskusta löytyyki rahat.
Oon saanu satoja kertoja ilmaset ostokset. Myös kaljaa.
Kerran edellä meni nuori mies. Oli jotain t-paitaa Prismasta ostamassa. Ei riittänyt kolikot hänellä, joten maksoin lopun (2,40€) ja hän halusi ehdottomasti siirtää rahan takaisin minulle tillille. En mä sitä kyllä ajatellut lainata vaan lahjoittaa, mutta pääsin tilanteesta helpoimmalla antamalla yhden tutun puhelinnumeron, että laittaa mobile paylla. Sinne meni pieni tuloiselle yh:lle 2,40€, sai sillä lapsille jotain ruokaa tuolloin.
Vuosia myöhemmin eli tänä keväänä olin kaupassa ja kaikki kortit sekä puhelin kotona. Takana tuli nainen, joka lupasi maksaa mun ostokset ja antoi puhelinnumeron, että laitan mobile paylla kotona. Kotiin päästyäni huomasin, ettei voinut olla tän naisen numero tai sitten oli vaihtanut nimensä/sukupuolensa mieheksi. Ilmeisesti jälleen joku vähävarainen sai ruoka rahaa päiväksi.