Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maksaisitko edelläolevan ostoksia kassalla, jos hänen rahansa eivät riitä?

Vierailija
14.08.2025 |

Itse olen pari kertaa maksanut. Toisella kertaa mummelilta jäi puuttumaan jokunen euro ja annoin ne hänelle. Toisella kertaa annoin rahaa pariin valmisruoka-ateriaan, jotka edelläoleva alkoholisoitunut mies jätti ostoksistaan pois. Hän otti ruuat pois ja jätti oluet, kun rahat eivät riittäneet, joten annoin hänelle rahaa niin että ruuatkin tulivat mukaan. 

Kommentit (169)

Vierailija
121/169 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tilanteessa. Kassalla edelläni oli kaksi noin 12v tyttöä joilla irtokarkkia, limsaa jotain meikkituotteita. Tytöllä uusi pankkikortti ekaa kertaa käytössä jolloin se vaatii pin-koodin. Useista yrityksistä ja kotiin soittamisesta huolimatta kortti ei toiminut. Sanoin, että maksan tyttöjen karkit ja limsat mutta muu saa jäädä. Tytöt kiittivät ja lähtivät iloisina kaupasta. Muutamalla eurolla pelastin päivän 👍

M38

Jos olis mun tytöt ollu niin olisin kieltäny sua maksamasta. Ei saa lapsia opettaa siihen että aina joku muu maksaa jos ei ite pysty.

Häh?! Kyllä on sairas maailma nykyään.

Vierailija
122/169 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nähtiin kaupassa venäläisen pojan huijaus koulukaverit ajan kohtaan. Elikkä sai muut maksamaan hänen markkinaa ja colajuoman mutta kun pääsivät kassan läpi tyyppi totesi kiittividusti ja lähti. Ei aikomustakaan maksaa koskaan takaisin. Kuin yksi venäläinen mies aikuinen ostarilla varasteli ihan ihmisten kädestä kolikoita vaihtoehtoja ja sanoi , suomalaiset saa maksaa. Alkoholisti oli tullut kostoretkelle.  Totuus. 

No nyt oli niin huonoa suomea että kirjoittajan on pakko olla päissään.

Naton trolli? Tai Ursulan.. Hoono soomi? :)

Pyccā rölli se on

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/169 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tilanteessa. Kassalla edelläni oli kaksi noin 12v tyttöä joilla irtokarkkia, limsaa jotain meikkituotteita. Tytöllä uusi pankkikortti ekaa kertaa käytössä jolloin se vaatii pin-koodin. Useista yrityksistä ja kotiin soittamisesta huolimatta kortti ei toiminut. Sanoin, että maksan tyttöjen karkit ja limsat mutta muu saa jäädä. Tytöt kiittivät ja lähtivät iloisina kaupasta. Muutamalla eurolla pelastin päivän 👍

M38

Jos olis mun tytöt ollu niin olisin kieltäny sua maksamasta. Ei saa lapsia opettaa siihen että aina joku muu maksaa jos ei ite pysty.

Eihän ne sitä oppineet, voi jestas. Tytöthän ei tahalleen jättäneet maksamatta vaan yrittivät ensin kaikkensa että oma kortti toimisi.

Nyt he oppivat, että muita voi auttaa! Jopa aivan ventovierasta voi auttaa, kuten heitäkin! Jonain päivänä auttavat itsekin tarvitsevaa. Ei tämä esimerkki ulotu vain kassalla maksamiseen vaan elämään yleensä. Miten muihin suhtaudutaan, onko ne riesa vai yritetäänkö auttaa. 

Kuinka paljon ihmiset kävelee ohi kun joku on kaatunut kadulle? Nehän kävelee, vaikka on lakiin kirjattu että on auttamisvelvollisuus jos on hätä. Lisää nuorisolle näitä esimerkkejä, että lähimmäistä voi auttaa. Se ei ole joku opetus heikkoudesta ja muiden armoile putoamisesta. Vaan AVUSTA. 

Vierailija
124/169 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu kyllä venäläinen pikkupoika osaa narkomaaniperheestä oppinut miten näpistellään ja huijataan. Kenkiä kuin ruokia kuin karkkia ja SIPSEJÄ. Ne vaan menee asiakkaan luokse kaupassa näyttää kolikoita ja ostoksia että tän verran puuttuu onko antaa 1-2€ !  Kuulkaa ammattihuijarit aloittaa uransa jo pieninä. Kuin muuten Turkissa myös lapset laitetaan asialle kun kerjätään. Intiassa. Afrikassa. Ne osaa imeä bensat autoista kuin laittaa teippiä automaatilla saaden setelin. 

Vierailija
125/169 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nähtiin kaupassa venäläisen pojan huijaus koulukaverit ajan kohtaan. Elikkä sai muut maksamaan hänen markkinaa ja colajuoman mutta kun pääsivät kassan läpi tyyppi totesi kiittividusti ja lähti. Ei aikomustakaan maksaa koskaan takaisin. Kuin yksi venäläinen mies aikuinen ostarilla varasteli ihan ihmisten kädestä kolikoita vaihtoehtoja ja sanoi , suomalaiset saa maksaa. Alkoholisti oli tullut kostoretkelle.  Totuus. 

No nyt oli niin huonoa suomea että kirjoittajan on pakko olla päissään.

Naton trolli? Tai Ursulan.. Hoono soomi? :)

Pyccā rölli se on

Se on kyllä PUCC ja luetaan takaperin. 

Vierailija
126/169 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan vain jos on hyvän näköinen nainen ostamassa dildoa ja liukkaria. Vastapalveluksena odotan että ottaa myös oikeaa patukkaa vastaan.

Vierailija
127/169 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M38

Eihän ne sitä oppineet, voi jestas. Tytöthän ei tahalleen jättäneet maksamatta vaan yrittivät ensin kaikkensa että oma kortti toimisi.

Nyt he oppivat, että muita voi auttaa! Jopa aivan ventovi

Elämässä pitää oppia ettei muiden apua ole tulossa ikinä. Kaikesta pitää pystyä selviämään yksin tarvittaessa.

Vierailija
128/169 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset, ihan oikeasti auttakaa ja tukekaa toisianne. Maissa joissa on enemmän yhteisöllisyyttä mutta myös köyhyyttä, näin on ollut tapana aina. Suomessa on pitempään totuttu siihen ettei tarvi muista välittää ja yhteiskunnan velvollisuus huolehtia, mutta se systeemi on rapautettu pahemman kerran ja silloin vaikeassa tilanteessa olevat ovat todellakin pulassa. Seuraan täällä ulkomailla ja olen itsekin mukana sivustoilla joissa joku hyväntekijä ja järjestö esimerkiksi etsii ja sisustaa kodin kodittomalle tai hyvin huonoissa oloissa asuvalle perheelle, seuraa edelleen että saavat ruokaa ja nämä lahjoitusvaroista. Tietysti mennään paikan päälle ja selvitetään että ovat oikeasti tarpeessa. Siihen saakka että Suomessa saadaan asiat järjestykseen, toivoisin enemmän välittämistä ja auttamista sielläkin.

Eräs ihminen sanoi aikoinaan että Suomessa on harhakuva että lähimmäisellä tarkoitetaan vain ja ainoastaan lähiomaista, eikä muita ihmisiä. Suomessa ollut vuosikausia kylmyyttä ja empatia kyvyttömyyttä havaittavissa ja se näkyy joka päivä uutisissa, vain aniharva auttaa tuntemattomia, sama pätee työelämässä ja missä tahansa liikkuu. En sano että olisin itsekään täydellinen ja monta kertaa jättänyt apua tarvitsevan pulaan kun en ole älynnyt/ tajunnut tarpeeksi nopeasti että toi henkilö tarvitsee apua. 

Vierailija
129/169 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tää liittyy aiheeseen? Huijarit on vähän eri asia kuin oikeasti tarvitsevat. 

Mun lapsen kavereissa on niitä joilla ei ole koskaan rahaa. Mun lapsi tarjoaa aina silloin tällöin heillekin. Olen sanonut että ihan kiva kun joskus tarjoat etkä laske rahojasi. Kavereille voi joskus tarjota. Joskus on pyydetty pizzaan yms rahaa että maksaa neljälle. Yleensä vain kauppareissuun.

Kaikkien vanhemmila ole heittää kymppiä herkkuihin. Ei ole kivaa jos kaveriporukassa on aina pari jotka on kuivin suin kauppareissun jälkeen. 

Vierailija
130/169 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Elämässä pitää oppia ettei muiden apua ole tulossa ikinä. Kaikesta pitää pystyä selviämään yksin tarvittaessa."

Mutta jos asut Suomessa, tuo ei ole totta. Vaikka mitä tukia saa, ja se on meiltä muilta. 

Jos haluat lapsen oppivan että kukaan ei auta, ja muita ei auteta, muuta muualle. Pois Euroopasta. 

Vierailija
131/169 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksoin kerran junassa liputtoman nuoren lipun.

Mutta hän maksoi tarkistusmaksun itse?

Vierailija
132/169 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M38

Nyt he oppivat, että muita voi auttaa! Jopa aivan ventovi

Minä opin nuorena aikuisena kerrasta ettei muiden apuun voi luottaa. Olin kövellen kaupungilla ja nälissäni. Menin huoltoasemalle ostamaan hodaria, taisi maksaa noin 3€ silloin. En ollut varma onko mulla tilillä rahaa kun olin köyhä opiskelija eikä mobiilipankkeja ollut olemassa jotta voisin tarkistaa. Pyysin myyjää ottamaan maksun ensin jotta selviäisi onko mulla tarpeeksi. Ei suostunut sitten millään. Teki hodarin ja sitten veti kortin koneeseen eikä tietenkään ollut tarpeeksi siellä. Virnistä mulle ja sano että ottaa joko maksukortin tai muun pantin kunnes maksan hodarin. Annoin ajokortin pantiksi ja lähdin kävellen hakemaan käteistä kotoani. Palasin yli tuntia myöhemmin maksamaan ja sain pantin takaisin, hodarin myyjä oli heittänyt roskiin koska se oli pilalla.

Tein silloisen avovaimoni kanssa testin että hän kävi samassa paikassa testaamassa ja kuinka ollakkaan myyjä maksoi omasta lompakosta hodarin. Tulin siihen ja söin sen myyjän naaman edessä näytin keskaria ja kaadoin tiskillä olleet irtotavarat myyjän syliin.

Vierailija
133/169 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Hyvä kun omat ostokset pystyn maksamaan.

Vierailija
134/169 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Elämässä pitää oppia ettei muiden apua ole tulossa ikinä. Kaikesta pitää pystyä selviämään yksin tarvittaessa."

Mutta jos asut Suomessa, tuo ei ole totta. Vaikka mitä tukia saa, ja se on meiltä muilta. 

Jos haluat lapsen oppivan että kukaan ei auta, ja muita ei auteta, muuta muualle. Pois Euroopasta. 

Ikinä en ole tukia saanut vaan omalla työllä kaiken rahoittanut. Myös lapsena piti tehdä töitä että sai rahaa muuhun kuin pakollisiin. Nykyään maksan veroja noin 50% tuloista ja sekös viduttaa

Vierailija
135/169 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi että sulla on tuollainen tilanne, että olet aivan yksin. Ei se kuitenkaan ole joku yleispätevä sääntö.

Vierailija
136/169 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmi että sulla on tuollainen tilanne, että olet aivan yksin. Ei se kuitenkaan ole joku yleispätevä sääntö.

Kaikilla on mahollista olla tilanteessa ettei kukaan auta. Jos et ole valmis selviämään ilman apua niin et selviä.

Vierailija
137/169 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tullut omalle kohdalleni, mutta maksaisin jos summa olisi kohtuullinen. Varsinkin vanhukset, lapset, laitapuoli (jos ostavat ruokaa), olisi ihan selvä asia.

Vierailija
138/169 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman kerran olen lasten puolesta maksanut, kun on jäänyt uupuu.. 

Vierailija
139/169 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikinä en ole tukia saanut vaan omalla työllä kaiken rahoittanut. Myös lapsena piti tehdä töitä että sai rahaa muuhun kuin pakollisiin. Nykyään maksan veroja noin 50% tuloista ja sekös viduttaa

Ihan varmasti olet saanut. Neuvola, ilmainen koulu, hammashoito, ilmainen yliopisto jne. Opintorahaa olet luultavasti saanut. Jos olet täällä kasvanut niin kyllä sinua on tuettu. En mitenkään usko että on tuo vero% ja tuollaiset tulot jos yleissivistys on noin huono. 

Monissa maissa nuo ei tosiaankaan ole ilmaisia. Yliopistokin kymmeniä tuhansia lukuvuodessa. 

Vierailija
140/169 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan varmasti olet saanut. Neuvola, ilmainen koulu, hammashoito, ilmainen yliopisto jne. Opintorahaa olet luultavasti saanut. Jos olet täällä kasvanut niin kyllä sinua on tuettu. En mitenkään usko että on tuo vero% ja tuollaiset tulot jos yleissivistys on noin huono. 

Jos yhtään ymmärtäisit niin tuet on kiinni siitä paljonko tienaat. Jos yli random rajan niin et saa tukia ja joudut maksamaan takautuvasti ne takaisinkin. Olen tienannut rahaa jo ennen lukioon menemistä niin eipä siinä paljon tuki markkoja oo tippunu.