Tiedän kolme nuorta aikuista (16-18) joista kaksi keskeytti lukion liian stressaavana ja kolmas painaa amista läpi masennuslääkkeiden voimin
Kommentit (137)
Niin. Mikä vaivaa kun tavisnuori joutuu tekemään opintojen ohella illat töitä ja kesäloma ollut viimeksi 13 vuotiaana? Siihen päälle vielä nykyvaatimukset eli oppimäärässä on taivas rajana, opiskelu on enemmän kotipainotteista ja itseopiskelua. Joten missäkö vika???
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö te edes, kuinka vaativa se lukio nykyään on ja kuinka kovaa siellä opinnot etenee? Jos missään kohtaa edes pikkuisen putoat kärryiltä, niin se on siinä.
Kirjoitin joskus äidinkielen eximian kahden lukion äidinkielenkurssin pohjalta. Onnistuisikohan enää? Tämä oli vuonna 2005.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Mun lapsi keskeytti myös lukion ekana vuonna, koska oli liian stressaavaa. Mitään tukea ei ollut saatavilla. Kuraattori tavattiin muutaman kerran, mutta hänellä ei ollut kertakaikkiaan mitään annettavaa. Opo halusi pestä kätensä koko asiasta mahdollisimman nopeasti. Siirtyi sitten tutkintoon valmistavaan koulutukseen, jossa olikin vaikka minkälaista tukea ja apua tarjolla (kauhuissaan kuuntelivat lukion toimintaa). Siellä nuori ensin lähinnä kulutteli aikaa miettien omia vahvuuksia ja kiinnostuksen kohteita ja huvikseen korotti pari numeroakin. Sitten pääsi kaupan alalle muutaman kuukauden työharjoitteluun, sen jälkeen samaan paikkaan koko kesäksi kesätöihin. Nyt opiskelee liiketalouden tutkintoa ja käy ohessa töissä muutaman vuoron kuukaudessa. Ihan hyvin sillä se pää kestää, kun toiminta on oikeanlaista...
Ihan hyvin pää kestää, kun on oikea koulu. Eli lukio ei ollut
Niin. Minunkin mielestä oikea ajattelutapa. Jos ei lätkässä pärjää, voi siirtyä sählyyn. Lukiosta amikseen.
Vierailija kirjoitti:
Selittäkääs nyt. Onko lukiossa edelleen koeviikot? Entä vaihtuva lukujärjestys? Jos on, mitä valitatte?
Mikä lukiosta tekee vaikean, kun aikaakin on neljä vuotta ja kokeita voi uusia ja uusia?
On koeviikot. Lukujärjestykset vaihtuu 7-vk välein tms.
En halua ajatella kovinkaan paljoa sitä miten minun opinnoilleni olisi käynyt, jos aikoinaan olisi ollut käytettävissä nykyiset älypuhelimet ja tietokoneet peleineen. Olisiko ollut tarpeeksi motivaatiota tehdä lukioajan kotitehtävät.
Ennen tuli kirjoitettua kynällä muistiinpanoja lukion tunneilla, tehdäänkö nykyään niin? Sillä voi olla vaikutusta siihen, mitä jää mieleen.
Nykyään on myös näitä tutkintoon valmistavia koulutuksia, jotka ovat ihmisille, joille jopa amis on vaikea. Jotenkin sitä on vaikea edes käsittää, miten nämä ovat saaneet aikansa tapettua siellä peruskoulussa oppimatta mitään, kun ei sielläkään ihmeitä vaadita.
Eikö peruskoulun pitäisi valmistaa amikseen? Minun nuoruudessa 7-8 oppilaat meni amikseen ja 9-10 oppilaat lukioon.
🇺🇦🇮🇱
Kaffebulla kirjoitti:
Nykyään on myös näitä tutkintoon valmistavia koulutuksia, jotka ovat ihmisille, joille jopa amis on vaikea. Jotenkin sitä on vaikea edes käsittää, miten nämä ovat saaneet aikansa tapettua siellä peruskoulussa oppimatta mitään, kun ei sielläkään ihmeitä vaadita.
Eikö peruskoulun pitäisi valmistaa amikseen? Minun nuoruudessa 7-8 oppilaat meni amikseen ja 9-10 oppilaat lukioon.
Tutkintoon valmistava on entiseltä nimeltä apukoulu. Siellä oikeasti kerrataan alakoulun juttuja.
Kaffebulla kirjoitti:
Mihi 5-7 oppilaat meni
84: mä oon pelannu salibandyä ja me pelattiin jääkiekkojoukkuetta vastaan säbää ja voitettiin ne helposti. Ei sillä etteikö ne ois hakannu myös meitä jääkiekos mut kaks täysin erilaista lajia
Vierailija kirjoitti:
84: mä oon pelannu salibandyä ja me pelattiin jääkiekkojoukkuetta vastaan säbää ja voitettiin ne helposti. Ei sillä etteikö ne ois hakannu myös meitä jääkiekos mut kaks täysin erilaista lajia
Niin. Kaksi eri lajia. Kaksi erilaista koulua.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Eikö peruskoulun pitäisi valmistaa amikseen? Minun nuoruudessa 7-8 oppilaat meni amikseen ja 9-10 oppilaat lukioon.Mihi 5-7 oppilaat meni
Sahalle töihin
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Eikö peruskoulun pitäisi valmistaa amikseen? Minun nuoruudessa 7-8 oppilaat meni amikseen ja 9-10 oppilaat lukioon.Tutkintoon valmistava on entiseltä nimeltä apukoulu. Siellä oikeasti kerrataan alakoulun juttuja.
Eikä ole, vaan entinen 10-luokka.
Apukoulut taas olivat asia erikseen.
Apukoulujen historia Suomessa
1921 Oppivelvollisuuslaki voimaan. Erityisopetusta järjestetään lähinnä tyhmäin kouluissa ja köyhäintaloissa. Apukoulu-idea alkaa muotoutua.
192030-luku Ensimmäiset varsinaiset apukoulut perustetaan suurimpiin kaupunkeihin. Kohderyhmänä lapset, jotka eivät pärjää tavallisessa kansakoulussa.
194050-luku Apukoulujen määrä kasvaa. Opetus on erillistä ja käytännönläheistä, pienet ryhmät ja suppeampi oppimäärä.
1960-luku Apukoulut ovat vakiintunut osa koulutusjärjestelmää. Puhutaan hitaasti oppivien ja heikkolahjaisten opetuksesta.
19721977 Peruskoulu-uudistus toteutetaan vaiheittain koko maassa. Apukoulu-nimike poistuu virallisesti, tilalle tulee peruskoulun erityisluokat.
1980-luvun alku Monissa kunnissa entiset apukoulut jatkavat samalla sisällöllä ja henkilökunnalla, mutta virallisena nimityksenä on jo erityisluokka. Vanha termi elää yhä puhekielessä.
1990-luku Erityisopetus integroidaan yhä enemmän yleisopetukseen. Erilliset apukoululuokat vähenevät ja tuki annetaan usein oman luokan yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Kaksi eri lajia. Kaksi erilaista koulua.
Niin miks sit sanoit noin tyhmästi
Vierailija kirjoitti:
Maailma on muuttunut.
Vaatimukset koventuneet..
No eivät ole. Lukion vaatimukset ovat päin vastoin laskeneet vuosi vuodelta, ylioppilaskokeitakin on helpotettu. Ja kirjoituksia saa kirjoittaa vaikka sata kertaa uusiksi, monessa osassa. Toisin oli omana aikanani. Kolmivuotinen lukio, mukana oli pysyttävä jos halusi valmistua, kirjoitukset kirjoitettiin kerralla keväällä eikä ollut mitään tekoälyjä tai googlea tekemässä esseitä puolesta, nykyään ei tosin vastaavia pitkiä esseitä edes tehdä. Matematiikkaakin piti laskea kynällä ja paperilla. Ei näistä ajoista mikään tolkuton aika ole, viime vuosituhannen lopulla.
Teknologia toki kehittyy, mutta kyllä lukiolaisia paapotaan. Ei tarvitse edes kursseista päästä läpi. Minun aikanani jos tuli esim. ruotsista nelonen jäi luokalle. Moni jäikin.
Vierailija kirjoitti:
'Koronasulku iski rankasti lapsiin. Ei päässyt kouluun eikä harrastuksiin,ei saanut nähdä kavereita. Nyt nämä Koronan lapset napsii masennuslääkkeitä ja kaahailee sähköskuuteilla sivullisia kumoon.'
>>> Ei 👋.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Eikö peruskoulun pitäisi valmistaa amikseen? Minun nuoruudessa 7-8 oppilaat meni amikseen ja 9-10 oppilaat lukioon.Tutkintoon valmistava on entiseltä nimeltä apukoulu. Siellä oikeasti kerrataan alakoulun juttuja.
Eikä ole, vaan entinen 10-luokka.
Apukoulut taas olivat asia erikseen.
Apukoulujen historia Suomessa
1921 Oppivelvollisuuslaki voimaan. Erityisopetusta järjestetään lähinnä tyhmäin kouluissa ja köyhäintaloissa. Apukoulu-ide
No jos ei 9-vuoden opiskelun jälkeen osaa lukea ja kirjoittaa sen verran, että pääsisi edes amikseen, niin kyllä tota TuVaa on apukouluna pidettävä. Niille, jotka ei pääse minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Maailma on muuttunut.
Vaatimukset koventuneet..
Päinvastoin. Muistelin juuri lukioaikaa ja sieltä ei saanut olla pois. Nykyään ohjaavat helposti terapiaan, pillerit kouraan ja koko prosessista ei edes kerrota vanhemmille jos oppilas ei tahdo.
Luovuttaminen on niin helppoa. Ennen se oli häpeä. Nyt siihen kannustetaan. Osaaminen peruskoulun jälkeen on myös kuralla ja tottakai se sitten ahdistaa kun ei osaa ja aiempi lintsaus konkretisoituu. Matikassa ja äikässä kun vastaa sen minkä osaa eli kirahvi niin ei yhtäkkiä enää pääsekään läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Eikö peruskoulun pitäisi valmistaa amikseen? Minun nuoruudessa 7-8 oppilaat meni amikseen ja 9-10 oppilaat lukioon.Mihi 5-7 oppilaat meni
Sahalle töihin
Juu-u. Minä muistan kavereiden isoveljiä, jotka ylpeänä (ja tyhminä) esittelivät jompaa kumpaa kättään tai molempia, joista oli yksi tai kaikki sormet katkenneet sahalla sählätessä. Toisilla meni koko käsi tai henki. Ei siellä mitään suojia ollut sahanterien edessä tai muutenkaan turvallisuudesta edes välitetty vaikka oli perehdytys ja varoitukset onnettomuuksista annettu.
Vaatimustasoahan on pudotettu moneen kertaan, kun oppilaat osaavat aina vaan vähemmän. Ja nykyään lukiossa on tarjolla tukiopetustakin! Ennen opettajat sanoivat lukiossa että jos ei opiskelu kiinnosta niin tämä on vapaaehtoinen koulu ja sen voi keskeyttää. 🤣 Muistan kun luokkakaveri valitti opettajalle ettei ehdi oppia kaikkea vieraasta kielestä näin nopeasti, niin opettaja lupasi siksi järjestää ylimääräisen sanakokeen. Nykyäänhän nämä kolmannet ja neljännet kielet ylipäätään ovat liian stressaavia nykylukiolaisille.