Onko teidän mielestä ok, että anoppi toimii näin?
Läheinen ihminen menehtynyt, siitä kerrottu anopille, anoppi sitten mennyt kertomaan asian muille. Tämä läheisensä menettänyt ihminen ei ehtinyt kertoa asiasta, koska anoppi juorusi siitä jo muille. Onko tämmöinen teidän mielestä ok? Minusta tämmöinen on aika mautonta. Ei oo minkäänlaista kunnioitusta tätä läheisensä menettänyttä ihmistä kohtaan.
Onko tämä ok teidän mielestä?
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mieheni kuoli, soitin tasan tarkkaan hänen äidilleen (anopilleni), omalle veljelleni ja parhaalle kaverillemme. Muille en jaksanut eikä kiinnostanut, koska nuo henkilöt olivat läheisimmät ja joilta tiesin saavani tukea. Kaikki muut ns. läheiset saivat tiedon näiden henkilöiden kautta. Sitten kun tilanne rauhoittui, soitin joillekin varmistaakseni, että he tiesivät.
Joten en näe tässä asiassa mitään ihmeellistä, että joku muu kertoo asiasta eikä se surun murtama tyyppi, ellei sitten ole kysymys sellaisesta henkilöstä, joka on erittäin läheinen ja jolle hätätilanteessa muutenkin soittaisi.
Nimenomaan on kysymys sellaisesta ihmisestä, joka on erittäin läheinen ja jolle muutenkin soittaisi.
Siksi ihmettelenkin tätä asiaa, miten joku voi toimia näin.
Ap
No sitten se anoppi on ollut tosi nopea. Koska jos on todella läheinen ja jolle muutenkin pulassa soittaisi, niin sitä todennäköisesti soittaa ne kaikki tärkeimmät puhelut kerralla ja vain huokaisee välissä. Jospa et kuitenkaan kuulunut sitten lähimpään porukkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi malttaa odottaa, että lähiomaiset ehtivät hoitaa kuolemasta ilmoittamisen ennen kuin itse alkaa levittämään asiaa muille, ellei ole varta vasten pyydetty tekemään niin. Tämä kuuluu ihan normaaliin tapakulttuuriin, mutta kun tapoja ei enää joko tunneta tai kunnioiteta.
Olen täysin samaa mieltä. Minusta tuo kuuluu ihan jo perus käytöstapoihin, että kunnioitetaan muita. Se, että anopille on kerrottu asiasta on tarkoitettu, että se tieto on hänellä eikä niin että hän menee levittämään tietoa omalle suvulleen.
Ap
Kyllä oli salainen kuolema. Tiiätkö,jos mun miniän vanhempi kuolisi laittasin kyllä addressin miniälle hautajaisissa luettavaksi.
Yhdistäähän meitä yhteiset lastenlapset vaikkei sen kummempia tuttuja olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mieheni kuoli, soitin tasan tarkkaan hänen äidilleen (anopilleni), omalle veljelleni ja parhaalle kaverillemme. Muille en jaksanut eikä kiinnostanut, koska nuo henkilöt olivat läheisimmät ja joilta tiesin saavani tukea. Kaikki muut ns. läheiset saivat tiedon näiden henkilöiden kautta. Sitten kun tilanne rauhoittui, soitin joillekin varmistaakseni, että he tiesivät.
Joten en näe tässä asiassa mitään ihmeellistä, että joku muu kertoo asiasta eikä se surun murtama tyyppi, ellei sitten ole kysymys sellaisesta henkilöstä, joka on erittäin läheinen ja jolle hätätilanteessa muutenkin soittaisi.
Nimenomaan on kysymys sellaisesta ihmisestä, joka on erittäin läheinen ja jolle muutenkin soittaisi.
Siksi ihmettelenkin tätä asiaa, miten joku voi toimia näin.
ANoppi on siis ollut se tärkeä ihminen jolle on ensimmäisten joukossa ilmoitettu?
Kyllä kuolemasta yleensä"levitetään tietoa suvulle". Avioerosta pitäisin sitä tahdittomana.
Meillä ainakin anoppi juoruili kaikki meidän asiat lämpimikseen kenelle vaan. Järjestelmällisesti tietysti omille sukulaisilleen, mutta myös ihan tuntemattomille ihmisille ketä tapasi kerhoissa ja ties missä.
Kerrankin meillä oli vireillä riita-asia menossa käräjille yhdestä jutusta, niin anoppi jäi kiinni siitä, että oli lauleskellut niitä juttuja "jollekin naiselle vaan" kuntosalilla! Ja suhteellisen pieni paikkakunta, jossa äkkiä joku tuntee jonkun ja asiat leviävät. En jaksa edes aloittaa, miten muiden sairaus- ja terveysasiat leviteltiin. Omista asioistaan ja terveystiedoistaan oli todella tarkka, mutta kummasti muiden tiedot oli vapaata riistaa.
Eikä lopettanut vaikka kuinka järkeen ja käytöstapoihin vedottiin. Lopetettiin sitten asioiden kertominen täysin anopille. Kerrotaan vaan ne jutut, jotka voisi laittaa myös hesarin etusivulle.
Kohta yksilöllisyys menee niin ettei pappi hiekkaristiä tehdessäänkään saa sanoa vainajan nimeä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin anoppi juoruili kaikki meidän asiat lämpimikseen kenelle vaan. Järjestelmällisesti tietysti omille sukulaisilleen, mutta myös ihan tuntemattomille ihmisille ketä tapasi kerhoissa ja ties missä.
Kerrankin meillä oli vireillä riita-asia menossa käräjille yhdestä jutusta, niin anoppi jäi kiinni siitä, että oli lauleskellut niitä juttuja "jollekin naiselle vaan" kuntosalilla! Ja suhteellisen pieni paikkakunta, jossa äkkiä joku tuntee jonkun ja asiat leviävät. En jaksa edes aloittaa, miten muiden sairaus- ja terveysasiat leviteltiin. Omista asioistaan ja terveystiedoistaan oli todella tarkka, mutta kummasti muiden tiedot oli vapaata riistaa.Eikä lopettanut vaikka kuinka järkeen ja käytöstapoihin vedottiin. Lopetettiin sitten asioiden kertominen täysin anopille. Kerrotaan vaan ne jutut, jotka voisi laittaa myös hesarin etusivulle.
No hölmöjä ja lapsellisia olitte alunperinkin.
Ei aikuiset läpätä asioitaan vanhemmilleen, noin normaamisti.
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin meillä oli vireillä riita-asia menossa käräjille yhdestä jutusta, niin anoppi jäi kiinni siitä, että oli lauleskellut niitä juttuja "jollekin naiselle vaan" kuntosalilla! Ja suhteellisen pieni paikkakunta, jossa äkkiä joku tuntee jonkun ja asiat leviävät. En jaksa edes aloittaa, miten muiden sairaus- ja terveysasiat leviteltiin. Omista asioistaan ja terveystiedoistaan oli todella tarkka, mutta kummasti muiden tiedot oli vapaata riistaa.Eikä lopettanut vaikka kuinka järkeen ja käytöstapoihin vedottiin. Lopetettiin sitten asioiden kertominen täysin anopille. Kerrotaan vaan ne jutut, jotka voisi laittaa myös hesarin etusivulle.
Pienessä kunnassHan ei kukaan tiedä toistensa asioita eikä vastapuolenne puhunut?
Onneks ei kokemusta 2000 hengen kunnista missä kaikki sukua keskenään tai naamalta tuttuja.
Eikö tuo ole ihan sama mitä anoppi tekee.
Anopit on hyviä olla olemassa. Jos ei mitään riitaa töissä, koulun kanssa, ojariitoja, pensasaitariitoja naapurin kanssa tms. Aina voi riidellä anopin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi malttaa odottaa, että lähiomaiset ehtivät hoitaa kuolemasta ilmoittamisen ennen kuin itse alkaa levittämään asiaa muille, ellei ole varta vasten pyydetty tekemään niin. Tämä kuuluu ihan normaaliin tapakulttuuriin, mutta kun tapoja ei enää joko tunneta tai kunnioiteta.
Olen täysin samaa mieltä. Minusta tuo kuuluu ihan jo perus käytöstapoihin, että kunnioitetaan muita. Se, että anopille on kerrottu asiasta on tarkoitettu, että se tieto on hänellä eikä niin että hän menee levittämään tietoa omalle suvulleen.
Ap
Kyllä oli salainen kuolema. Tiiätkö,jos mun miniän vanhempi kuolisi laittasin kyllä addressin miniälle hautajaisissa luettavaksi.
Yhdistäähän meitä yhteiset lastenlapset vaikkei sen kummemp
Ei kuolemassa ole mitään salaista. Hyvin tapoihin kuuluu kuitenkin, että lähiomaiset ilmoittavat kuolemasta sukulaisille ja ystäville eikä niin, että ensimmäisenä kuullut alkaa omatoimisesti ilmoittamaan muille ennen kuin lähiomaiset ovat ehtineet tehdä niin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo ole ihan sama mitä anoppi tekee.
No, ap nyt rustaa ajankulukseen näitä anoppi -aloituksia.
Miksi ihmeessä kerroitte anopille? Sinä ja miehes tässä ootte oudot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Yhdistääh
Oot sinä vielä nuori. Anoppisi oli se tärkeä jolle ilmoitetttiin siis liki ekana.
Yleensä soitellaan ne muutama puhelu ja odotetaan tiedon leviäminen. Sit ruvetaan saamaan kukkia ovelle ja addresseja. Hautajaista soitellaan heille sitten jotka sinne pyydetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni anopilla oli oikeus kertoa, ei se juoruilua ole. Ei kai kuolema ole salaisuus. Olisitte sanoneet, ettei puhu kellekään, jos niin toivoitte.
Eihän tässä nyt siitä ole kysymys että on salaisuus, vaan siitä, että itse asianomainen ei ehtinyt kertoa asiasta.
Ap
Miksi sinä sitten juorusit ennen kuin asianomainen ehti kertoa?
Minä en oikein ymmärtänyt tuota aloitusta, siinähän kirjoitettiin vain, että "siitä kerrottu anopille." No siis kuka kertoi?
AP:ko meni juoruamaan anopille jonkun kuolemasta? Vai joku muu?
Täällä on nyt suurin osa vastaajista käsittänyt, että ap itse on kertonut jonkun kuolemasta anopilleen, ja tämä kertonut siitä eteenpäin. Näinkö asia meni?
Vai oliko kyse jostain muusta ihmisestä, joka kertoi ap:n anopille läheisensä kuolleen, ja tämä levittänyt tietoa eteenpäin? Jos näin oli, niin miksi ap ylipäänsä on puuttunut asiaan? Ei se hänelle kuulu.
Jos tänne teette aloituksia, niin kirjoittakaa selkeästi, mistä on kyse. Ei tule sitten niin paljon vastauksia, joitten laatijat on ihan hakoteillä koko asiasta. Tässähän tietysti jo sana "anoppi" on se, mikä heti näyttää lukijalle punaista valoa, ja taas alkaa näppäimet sauhuta anoppivihaa.
Tässä ketjussa muutama ihminen ymmärsi, että läheisten tehtävä on ilmoittaa kuolemasta, ei anopin.
Olen järkyttynyt, miten hukassa ihmisillä on käytöstavat 🙄
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa muutama ihminen ymmärsi, että läheisten tehtävä on ilmoittaa kuolemasta, ei anopin.
Ap
Tapakulttuurin ryvettyminen näkyy niin monessa asiassa ettei voi kuin ihmetellä. Eivätkö ihmiset enää kasvata lapsiaan ja opeta tapoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'Eikö tuo ole ihan sama mitä anoppi tekee.'
'No, ap nyt rustaa ajankulukseen näitä anoppi-aloituksia.'
Samaa ajattelin.
Olisiko sama otsikkotehtailija,
joka on erityisen
mieltynyt anoppiteemaan..?
Näitä on aika tiuhaan.🤔
Appiukk0jen ja vaarien
edesottamuksia emme täällä
näe, vain mummåt ja anopit
kielenkannoilla. Ovatko vaarit
mykkinä mumman tossun alla,
vai mikä juttu, kun he eivät ole
missään jutuissa osallisina..
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi ne läheiset ensin soitti anopille? Itse olin kiitollinen kun tieto levisi, en olisi jokaisen kanssa jaksanut puhua. Tuntuu ettei läheiset kovin surun murtamia kun jaksavat riidellä.
Voihan sitä silti soittaa suvulle; maija, varmaan jo kuulit että isäni/äitini/sisarukseni kuoli, se kävi äkkiä. ( en tässä oon erkoisen suruissani, anoppi harmittaa enemmän.) Pidämme pienet hautajaiset vain lähipiirin kanssa. Ottaa vastaan osanotot
On ihan ok. Ensin kerrotaan lähimmille ihmisille tai niille joille omainen kokee tärkeimmäksi kertoa, ja he kertovat eteenpäin. Ei sureva ihminen yleensä jaksa käydä kaikkia läpi ja miettiä, kenelle kaikille pitää ilmoittaa. Ja on ihan luonnollista, että uutisen kuullut haluaa kertoa kuolemasta omille läheisilleen heti.
Jos saavat kirkollisen siunauksen saattaa olla kohdassa kuolleet ja haudatut. Ainakin omaiseni, ei kirkkoon kuuluva, nimi oli. Mutta lupa kysytään hautajaisista sopiessa.