Onko teidän mielestä ok, että anoppi toimii näin?
Läheinen ihminen menehtynyt, siitä kerrottu anopille, anoppi sitten mennyt kertomaan asian muille. Tämä läheisensä menettänyt ihminen ei ehtinyt kertoa asiasta, koska anoppi juorusi siitä jo muille. Onko tämmöinen teidän mielestä ok? Minusta tämmöinen on aika mautonta. Ei oo minkäänlaista kunnioitusta tätä läheisensä menettänyttä ihmistä kohtaan.
Onko tämä ok teidän mielestä?
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ok. Vastaavien möläytysten takia on on opittu että anopille ei kerrota mitään. Ihan huvittaa kun nykyään suureen ääneen sitten valittaa että miksi hänelle ei ole kerrottu?! Kun jälkikäteen ihan muualta saa tietää.
Sinäkin opit ettei kannata hölösuuna juoruilla toisten asioista. Kierität niikun omasta hölösuustasi vastuun anopille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kysymys, että olisi salaisuus vaan pointti oli se, että läheinen ei itse saanut asiasta kertoa anopin puolensa suvulle, koska anoppi ehti ensin.
Ap
Sellaisia nuo anopit on. Tehtävänä vahtia sukua ja toimia yleisenä tiedottajana. Sitä kautta saavat itselleen hyödyllisen roolin.
Jonkun anoppi oli sekin mieheni serkku ( lähimmät siltä puolen) jolle lapseni ilmoittivat ja pyysivät levittämään tiedon. Hänen yhteystietonsa olivat, muihin hatarampi yhteys.
Samoin hän hoiti sitten hautajaisista tiedoittamisen ja hyvin hoiti, kaikki toistakymmentä serkkua tulivat hautajaisiin.
Aha?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ok. Vastaavien möläytysten takia on on opittu että anopille ei kerrota mitään. Ihan huvittaa kun nykyään suureen ääneen sitten valittaa että miksi hänelle ei ole kerrottu?! Kun jälkikäteen ihan muualta saa tietää.
Sama, mitään omia asioita ei kerrottu, siis minä anopille/puoliso äidilleen, ei jaksettu sitä päivittelyä ja höösäämistä.
Niin ihmiset aikuistuttuaan yleensä tekevät. Omia asioita ei kerrota vanhemmille. Kasvaminen itsenäiseksi on joskus kovaa, pitää siitäkin valittaa vauvapalstalls.
Sinusta ja monesta muusta siis ei OK, mutta entä siitä ihmisestä itsestään jonka anoppi kertoi kuolonuutisen eteenpäin?
Mun täytyy sanoa, että mulle on ihan yksi hailee miten sana kuolemasta etenee. Kun mun äitini kuoli, olin vain kiitollinen kun sana lähti leviämään ilman että mun olisi pitänyt kaikille ilmoittaa - tuskin olisin edes tiennyt keille kaikille mun ns. pitäisi ilmoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kysymys, että olisi salaisuus vaan pointti oli se, että läheinen ei itse saanut asiasta kertoa anopin puolensa suvulle, koska anoppi ehti ensin.
Ap
Kun sinä ensimmäisenä kalkatit jokaiselle vaikket kai se lähiomainen ole vainajalle. Omasta toiminnastasi syytät anoppiasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kun sinä ensimmäisenä kalkatit jokaiselle vaikket kai se lähiomainen ole vainajalle. Omasta toiminnastasi syytät anoppiasi.
Tämä kyseinen ihminen, jonka läheinen kuoli, ilmoitti siitä anopille ja anoppi kertoi siitä minulle ja muille.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tämä kyseinen ihminen, jonka läheinen kuoli, ilmoitti siitä anopille ja anoppi kertoi siitä minulle ja muille.
Ap
Nyt muutit ihan toiseksi koko jutun. Sinähän se ensin salaisuuden anopille kerroit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Yleensä ei kuolemaa pidetä salaisuutena. Taidat olla melko nuori vielä? Surevalle on monesti helpotus kun ei tarvitse itse roikkua puhelimessa.
Ja aloittaja työssä ja kavereilleen tuohkeissaan selittää tätä juttua kun anoppi kertoi suvun kuolemantapauksesta muillekin.
Kyllä ap hölöttäjänä pärjää anopilleen.
Kun mieheni kuoli, soitin tasan tarkkaan hänen äidilleen (anopilleni), omalle veljelleni ja parhaalle kaverillemme. Muille en jaksanut eikä kiinnostanut, koska nuo henkilöt olivat läheisimmät ja joilta tiesin saavani tukea. Kaikki muut ns. läheiset saivat tiedon näiden henkilöiden kautta. Sitten kun tilanne rauhoittui, soitin joillekin varmistaakseni, että he tiesivät.
Joten en näe tässä asiassa mitään ihmeellistä, että joku muu kertoo asiasta eikä se surun murtama tyyppi, ellei sitten ole kysymys sellaisesta henkilöstä, joka on erittäin läheinen ja jolle hätätilanteessa muutenkin soittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Nyt muutit ihan toiseksi koko jutun. Sinähän se ensin salaisuuden anopille kerroit.
Tämä läheisen menettänyt ihminen kertoi anopille asiasta ja anoppi ilmoitti siitä kaikille myös minulle. Mielestäni ei ole anopin tehtävä tiedottaa asiasta. Se, että anopille kerrotaan asiasta ei tarkoita sitä, että anopin tarvitsee ilmoittaa siitä muille. Kyllä tämä ihminen, joka on menettänyt läheisen ihmisen haluaa varmasti itse siitä kertoa muille. Ei ole anopin tehtävä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama, mitään omia asioita ei kerrottu, siis minä anopille/puoliso äidilleen, ei jaksettu sitä päivittelyä ja höösäämistä.
Niin ihmiset aikuistuttuaan yleensä tekevät. Omia asioita ei kerrota vanhemmille. Kasvaminen itsenäiseksi on joskus kovaa, pitää siitäkin valittaa vauvapalstalls.
No tarkoitin tässä ihan sellaisia "isoja" asioita kuten naimisiinmenoa ja vakavahkoa sairautta, mun lähiomaisen kuolemaa. En halunnut mitään voivotteluja ja osanottoja, ei hän koskaan ollut missään tekemisissä mun suvun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kun mieheni kuoli, soitin tasan tarkkaan hänen äidilleen (anopilleni), omalle veljelleni ja parhaalle kaverillemme. Muille en jaksanut eikä kiinnostanut, koska nuo henkilöt olivat läheisimmät ja joilta tiesin saavani tukea. Kaikki muut ns. läheiset saivat tiedon näiden henkilöiden kautta. Sitten kun tilanne rauhoittui, soitin joillekin varmistaakseni, että he tiesivät.
Joten en näe tässä asiassa mitään ihmeellistä, että joku muu kertoo asiasta eikä se surun murtama tyyppi, ellei sitten ole kysymys sellaisesta henkilöstä, joka on erittäin läheinen ja jolle hätätilanteessa muutenkin soittaisi.
Näinhän tämä yleensä menee, lähin tai hänen perheensä jäsenet ilmoittavat "ydinhenkilöille" ja tieto leviää. Kun hautajaispäivä on tiedossa saattaa jaksaa jo itsekin kutsuttavien kanssa puhua.
Pitäisi malttaa odottaa, että lähiomaiset ehtivät hoitaa kuolemasta ilmoittamisen ennen kuin itse alkaa levittämään asiaa muille, ellei ole varta vasten pyydetty tekemään niin. Tämä kuuluu ihan normaaliin tapakulttuuriin, mutta kun tapoja ei enää joko tunneta tai kunnioiteta.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan on kysymys sellaisesta ihmisestä, joka on erittäin läheinen ja jolle muutenkin soittaisi.
Siksi ihmettelenkin tätä asiaa, miten joku voi toimia näin.
Ap
En ymmärrä sinua. En ole läheinen lasteni puolisoiden suvun kanssa mutta juuri tuollaiset isot asiat, kuolemat, 80 v juhlat, lastenlasteni serkkuni syntymät kyllä kuulen.
Hössöttämättä. Sensijaan ihmettelen kun tälläkin viikolla luin valitusta kun anopit ei ole kiinnostuneita miniästä, hänen työstään,palkastaan, harrastuksistaan. Kysele vointia.
Monet olisivat yhtä aikaa mielellään lapsia jotka aikuisille puhuvat asiansa ja sitten suuttuvat jos aikuinen tietää heidän asiansa.
Vierailija kirjoitti:
Kai kielsitte srk nimen julkaisemisesra kirkollisissa ilmoituksissa, jätitte kiellon ettei stk saa antaa tietoa kuolemasga, hautajaispäivästä eikä hautapaikasta kenellekään.
Mitä salaista liittyy henkilön kuolemaan?
Julkaiseeko seurakunta tietoja kuolemasta, jos kuollut ei kuulu seurakuntaan/kirkkoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan on kysymys sellaisesta ihmisestä, joka on erittäin läheinen ja jolle muutenkin soittaisi.
Siksi ihmettelenkin tätä asiaa, miten joku voi toimia näin.
Ap
Anoppi siis oli se henkilö jolle sureva ensimmäisenä ilmoitti? Se tärkein.
Tää sun tarinasi on epäselvää anopin haukkumista ilman selkeää tarinaa. Jos sinä et ollutkaan se ensimmäinen juoruilija.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi malttaa odottaa, että lähiomaiset ehtivät hoitaa kuolemasta ilmoittamisen ennen kuin itse alkaa levittämään asiaa muille, ellei ole varta vasten pyydetty tekemään niin. Tämä kuuluu ihan normaaliin tapakulttuuriin, mutta kun tapoja ei enää joko tunneta tai kunnioiteta.
Olen täysin samaa mieltä. Minusta tuo kuuluu ihan jo perus käytöstapoihin, että kunnioitetaan muita. Se, että anopille on kerrottu asiasta on tarkoitettu, että se tieto on hänellä eikä niin että hän menee levittämään tietoa omalle suvulleen.
Ap
En ymmärrä ongelmaa. Jos kuolemantapausta piti vaalia salaisuutena, miksi puhuitte anopille. Jos toivoitte, ettei anoppi ei puhuisi asiasta eteenpäin, miksette esittäneet tätä toivomusta? Olette itse toimineet typerästi ja nyt syytätte anoppia. Lähtökohtaisesti kuolema on julkinen tieto. Kuolinsyiden retostelu on sitten oma lukunsa.