Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL: Älä enää sano näitä sanoja istuessasi tuoliin - Kampaaja inhoaa yleistä pyyntöä [spoiler: "leikataan mahdollisimman vähän"]

Vierailija
14.08.2025 |

Kampaaja Anni Kosunen Lappeenrannasta haluaa lopettaa kampaamoissa kysymyksen "Paljonko leikataan?", koska lähes kaikki vastaavat "mahdollisimman vähän", vaikka hiusten terveyden kannalta pitäisi usein leikata enemmän. Hänen mielestään kampaajalla on oikeus ja velvollisuus kertoa asiakkaalle, mitä hiukset oikeasti tarvitsevat, vaikka asiakas ei sitä haluaisi kuulla. Sosiaalisessa mediassa aihe herätti närää, kun osa väitti kampaajien "sala" leikkaavan liikaa. Kosunen painottaa, että mitään ei voi tehdä ilman asiakkaan lupaa, mutta ammattilaisen on selitettävä, jos toive johtaa huonoon lopputulokseen. Hän vertaa huonokuntoisia latvoja sukkahousujen repeämään, joka leviää ellei sitä pysäytä. Lisäksi hän kritisoi alan koulutusta: kampaaja voi periaatteessa työskennellä eläkeikään ilman uudelleenkouluttautumista, mikä hänen mielestään näkyy asiakkaan hiuksissa.

On jotenkin kuvaavaa, että Suomessa asiakkaan toive ei enää olekaan lähtökohta, vaan ammattilainen päättää mikä on "parasta" vähän kuin lääkärissä, mutta ilman henkeä pelastavaa syytä. Onko tämä sitä asiakaspalvelua, että penkkiin istuessa pitää pelätä, että joku napsii tukasta puolet pois ja selittää sen "ammattilaisuudella"?

Kommentit (170)

Vierailija
41/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hän perusteli sanomisensa. Jos ei leikkaa kaksihaaraisia pois, lopputulos ei ole hyvä, vaan hiukset jatkavat haaroittumista. Sitten syytetään kampaajaa ammattitaidottomaksi.

Vierailija
42/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hän perusteli sanomisensa. Jos ei leikkaa kaksihaaraisia pois, lopputulos ei ole hyvä, vaan hiukset jatkavat haaroittumista. Sitten syytetään kampaajaa ammattitaidottomaksi.

Jos hiukset on siinä kunnossa, että ne haaroittuvat monen kymmenen sentin mitalta, tuo on totta. Mutta jos käy sen normi välein kampaajalla, 4-6 vko yleisimmin, ei tuota nyt pääse mitenkään tapahtumaan, jos vähänkään hiuksiaan hoitaa. En tiedä, minkälainen asiakaskunta tällä oikein on, onko todellakin vain jotain 60+ ikäisiä hippejä, jotka pitävät sieltä kasarilta asti olevaa liuhulettiään.

Jos hiuslaatu on haaroittuva ja huonolla hoidolla, siitä kannattaa tosiaan puhua. Ei kategorisesti tehdä päätelmiä siitä, millaisia asiakkaat ovat ja mennä hölisemään siitä lehtiin.

Muutoin olen kyllä niin allerginen näiden ammattilaisten "tätä älä tee" mölinää. Suomessa on muutoinkin törkeän huono asiakaspalvelu, joten en kaipaa enää iltalehtien opastusta paremmaksi asiakkaaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei. No tehdäänkö niin että leikkaan itse sitten mahdollisimman vähän ja pidän rahani itselläni myös? 

Vierailija
44/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei huolta, en käy Suomessa kampaamoissa. :) 

Missään muualla ei ole muuten tapana, että kampaaja kauhistelee ja haukkuu asiakkaan hiuksia, tai vähättelee niiden kuntoa/pituutta. Päälle maksat itsesi kipeäksi keskinkertaisesa tuloksesta. Ja se 25€ latvojen leikkuu onkin pian 50€ mallinmuutosleikkaus, jos pyydät siirtämään saksia hieman ylemmäs...

Vierailija
45/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelin joskus kampaajien neuvoa siitä, että hiuksia kasvatettaessa niitä pitää leikkauttaa kahden kuukauden välein. Mulla meni 20 vuotta kasvattaa polkka hartiamittaan. 

Vierailija
46/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo on kampaajalla otsaa vähätellä maksavan asiakkaan sanomisia.

Kampaaja Anni Kosunen Lappeenrannasta kokee tyhmyytensä takia asiakaskadon. Asiakkaat äänestävät jaloillaan ja menevät sinne, missä on asiakaspalveluhenkisyyttä.

Tuskinpa. Kun uskaltaa sanoa tuollaista niin selvää on että vankka asiakaspohja on hankittu, eikä luottokampaajaa hylätä tuollaisen mielipiteen takia. Tottahan se on että paljon näkee pitkiä, latvoista joku 10cm matkalta hapertuneita hiuksia joten ymmärrän lausunnon täysin.

Vierailija
47/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun teinin kohdalla se "mahd.vähän" tarkoitti, että halusi pitää pitkät hiuksensa, mutta tunnisti itsekin tarpeen latvojen leikkaamiselle. 

Kampaaja repi perseensä ja alkoi puhisemaan miten latvat on huonossa kunnossa jne. 

Tosi huonot sosiaaliset taidot kampaajilla noin keskimäärin, toki poikkeuksiakin on. 

Vierailija
48/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kampaaja leikkaisi salaa liikaa? Tietää, että tyytymätön ei tule takaisin ja vähän leikkaamalla tulee nopeammin uudestaan.

Jaa-a, kuitenkin näin tehdään. En tiedä onko se "salaa", vai kuulevatko kampaajat totaalisen väärin mitä heille puhutaan, vai johtuuko lyhyemmäksi leikkaaminen kenties virheiden peittelystä.

Viimeinen vaihtoehto noista lienee myös aika mahdollinen. Kerran kampaaja pyytämättä kiharsi hiuksiani raudalla. Kysyi "taivutanko latvoja" ja ymmärsin, että tarkoitus oli, noh, taivuttaa latvoja. Olen melkein sokea ilman lasejani, joten en nähnyt mitä oli tehty ennen kuin laitoin lasit takaisin päähän ja näytin peilissä Shirley Templeltä. Sitten kun pesin illalla tukkani ja niistä tuli taas suorat, huomasin että hiukset olivat paitsi paljon lyhyemmät kuin mitä sovittiin, ihan epätasaisesti leikattu sieltä täältä.

Kaiken kukkuraksi noista kiharoista oli kuitissa veloitettu ekstraa :D Olisi pitänyt valittaa, mutta olin nuori ja hölmö, joten nielin itkuni ja menin korjaamaan hiukset toisella kampaajalla.

En mielelläni käy enää kampaajalla edes tasoittamassa hiuksia. Ei tule ikinä toiveiden mukaista lopputulosta, joten miksi maksaa tyhjästä.

Vierailija
49/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kampaaja Anni Kosunen Lappeenrannasta sönköttää instagramissaankin kaikenlaista. Tällaisen ihmisen kanssa ei voisi olla samassa huonetilassa.

"Matikkaa ja kemiaa jota tytötkin ymmärtää 🥹 "

1950-luku soitti ja halusi stereotypiansa takaisin.

Vierailija
50/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivat päältä ja kakshaaraset pois, kiitos !

Vierailija
51/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anni on vissiin keksinyt uuden fysiikan lain tossa samalla. 

Videolla selittää että jos huonokuntoista LATVAA ei leikata kokonaan pois, niin kohta KOKO HIUS "LATVASTA TYVEEN" on "harsomaista" ja pilalla. 

Nyt kaipaisin selityksen, millä logiikalla se latvan kunto leviää TYVEEN saakka??

Vierailija
52/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käyn yhden tai max parin vuoden välein ja sanon aina, että tee mitä tykkäät. Käyntejä on siis tähän ikään mennessä tullut jo aika monta. Tasan yksi on uskaltanut leikata sellaiset, mitä voisi sanoa lyhyiksi, otsiksineen päivineen. Muut ovat leikanneet tosi vähän. (Ja joo, jos olisin nimenomaan halunnut lyhyet, olisin tietysti sen sanonut. Minusta on vain ihan kiinnostavaa katsoa mitä kukin tekee jos en ohjaile yhtään mitenkään.)

Olen itse aina ajatellut sen olevan vain tukkaa, ei mitään sen dramaattisempaa. Tiedän toki nykyään, että se on monelle pyhä asia, mutta täysin en kuitenkaan ymmärrä.

Vierailija
53/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hiukset on siinä kunnossa, että ne haaroittuvat monen kymmenen sentin mitalta, tuo on totta. Mutta jos käy sen normi välein kampaajalla, 4-6 vko yleisimmin, ei tuota nyt pääse mitenkään tapahtumaan, jos vähänkään hiuksiaan hoitaa. En tiedä, minkälainen asiakaskunta tällä oikein on, onko todellakin vain jotain 60+ ikäisiä hippejä, jotka pitävät sieltä kasarilta asti olevaa liuhulettiään.

Jos hiuslaatu on haaroittuva ja huonolla hoidolla, siitä kannattaa tosiaan puhua. Ei kategorisesti tehdä päätelmiä siitä, millaisia asiakkaat ovat ja mennä hölisemään siitä lehtiin.

Muutoin olen kyllä niin allerginen näiden ammattilaisten "tätä älä tee" mölinää. Suomessa on mu

Ei pitkien hiusten kanssa kyllä tarvitse rampata 4-6 viikon välein 😅 Käyn itse 5kk välein leikkauttamassa 5cm latvasta.

Vierailija
54/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aina sanonu "Mahdollisimman vähän" :D! Tarkoittaen sillä sitä, etten halua mitään tiettyä leikkausta tai pitkistä hiuksista polkkatukkaa. Sitten parturi on katsonut ja näyttänyt mikä hänen mielestään olisi se mahdollisimman vähän (tai ainakin luulen ja toivon niin!). Useinmiten se on ollu jotain 10-15cm mitä hiuksista on pätkästy pois.

Käyn parturissa kerran vuodessa tai kahdessa, riippuen siitä millä aikavälillä alkaa latvat mennä takkuun. Parturi kyllä suosittelee aina tulemaan useammin, enkä vieläkään tiedä miksi? 

Vierailija
55/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

leikkaan itse hiukseni. eikä  ole des vaikeeta. youtube täynnä opetusvideoita. 

Sen kyllä huomaa, mummo. 

Vierailija
56/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampaamoissa käy ihan viikottain asiakkaita, jotka käytännössä maksavat siitä, että heidän hiuksiaan ei leikata. Sieltä otetaan sellainen sentin tai puolentoista hapsu ja yhtään mitään muutosta ei näy. Suurin osa asiakkaista tajuaa kyllä mitä pyytää, mutta sitten on sillointällöin niitä, jotka reklamoivat ja nostavat äläkän, kun eivät tajua, että sitä muutosta parempaan ei vaan saa aikaiseksi niin pienellä leikkauksella. 

Tottakai pitää varmistaa, että asiakas ymmärtää maksavansa tyhjästä, jos leikataan se sentti pitkien hiusten latvasta. Varsinkin jos siellä on kerrostusta, katkeilua, epätasaisuutta jne. Se sentti ei tee mitään muutosta. Jos siitä haluaa maksaa niin ihan Ok. Mutta jos en asiakkaalle kerro rehellisesti, niin tuntisin itseni huijariksi. Kuitenkin teen aina tasan niin kuin pyydetään. Se tietty harmittaa jos asiakas sitten reklamoi, vaikka olen kertonut selvällä suomenkielellä, että sentti ei riitä hiustesi tasoitukseen ja siistimiseen. Sitten on (onneksi hyvin harvoin) näitä jotka väittää, että on muka leikattu useita senttejä ja jäänyt jotain usean sentin koloja. No ne on ihan olleet siellä ne kolot ja ne eivät sieltä lähde sentin leikkuulla ja jos hiuksia kohtelee huonosti ja ylikäsittelee, niin varmasti katkeilevat ja tulee koloja ja hapsuja. 

Jos haluaa kasvattaa hiuksia, niin kannattaa ottaa vahvistavia hiushoitoja kampaamossa ja vähentää ihan kaikkea käsittelyä ja pidentää leikkuuväliä. 

Vierailija
57/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon aina sanonu "Mahdollisimman vähän" :D! Tarkoittaen sillä sitä, etten halua mitään tiettyä leikkausta tai pitkistä hiuksista polkkatukkaa. Sitten parturi on katsonut ja näyttänyt mikä hänen mielestään olisi se mahdollisimman vähän (tai ainakin luulen ja toivon niin!). Useinmiten se on ollu jotain 10-15cm mitä hiuksista on pätkästy pois.

Käyn parturissa kerran vuodessa tai kahdessa, riippuen siitä millä aikavälillä alkaa latvat mennä takkuun. Parturi kyllä suosittelee aina tulemaan useammin, enkä vieläkään tiedä miksi? 

Joo, en ymmärrä mikä tuossa "mahdollisimman vähän" niin mättää. Mahdollisimman vähän, eli "niin paljon kuin tarvii, mutta jättäen hiukset kuitenkin niin pitkäksi kuin pystyy".

Ärsyttävintä on se, kun kampaaja näyttää "sopiiko näin paljon?" ja sitten leikkaakin monta senttiä enemmän kuin sovittiin. Sitä en tajua.

Vierailija
58/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kampaamoissa käy ihan viikottain asiakkaita, jotka käytännössä maksavat siitä, että heidän hiuksiaan ei leikata. Sieltä otetaan sellainen sentin tai puolentoista hapsu ja yhtään mitään muutosta ei näy. Suurin osa asiakkaista tajuaa kyllä mitä pyytää, mutta sitten on sillointällöin niitä, jotka reklamoivat ja nostavat äläkän, kun eivät tajua, että sitä muutosta parempaan ei vaan saa aikaiseksi niin pienellä leikkauksella. 

Tottakai pitää varmistaa, että asiakas ymmärtää maksavansa tyhjästä, jos leikataan se sentti pitkien hiusten latvasta. Varsinkin jos siellä on kerrostusta, katkeilua, epätasaisuutta jne. Se sentti ei tee mitään muutosta. Jos siitä haluaa maksaa niin ihan Ok. Mutta jos en asiakkaalle kerro rehellisesti, niin tuntisin itseni huijariksi. Kuitenkin teen aina tasan niin kuin pyydetään. Se tietty harmittaa jos asiakas sitten reklamoi, vaikka olen kertonut selvällä suomenkielellä, että sentti ei riitä hiustesi

Mutta ota sekin huomioon, että jotkut eivät HALUA muutosta, vaan haluavat ylläpitää sitä samaa hiusten pituutta mihin ovat tyytyväisiä.

Toki jos latvoissa on jotain hirvittävää hapsuisuutta, siitä kannattaa mainita. Mutta en ymmärrä, miksi pitäisi haluta muutosta muutoksen vuoksi.

Vierailija
59/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai pitää varmistaa, että asiakas ymmärtää maksavansa tyhjästä, jos leikataan se sentti pitkien hiusten latvasta. Varsinkin jos siellä on kerrostusta, katkeilua, epätasaisuutta jne. Se sentti ei tee mitään muutosta. Jos siitä haluaa maksaa niin ihan Ok. Mutta jos en asiakkaalle kerro rehellisesti, niin tuntisin itseni huijariksi. Kuitenkin teen aina tasan niin kuin pyydetään. Se tietty harmittaa jos asiakas sitten reklamoi, vaikka olen kertonut selvällä suomenkielellä, että sentti ei riitä hiustesi

Jännä että kampaaja ei ymmärrä ylläpitoleikkausta. 🤭 

No, meitä on moneen junaan...

Vierailija
60/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin tosi paljon tuota jutun hiustenleikkuuvideota. Siinähän näytettiin sitten ns. "raakaleikkaus" eli älkää vaan ottako mitään mallia tuosta videosta. Ammattilaiset ei leikkaa hiuksia noin!  Saksien asentokin oli aika omaperäinen, mutta ilmeisesti nyt mikään opetusvideo ei sen suhteen ollutkaan tässä tarkoituksena.